Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: to forskellige racer en gård eller to?  (Læst 9992 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Sigurd

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 71
to forskellige racer en gård eller to?
« Dato: 27 Marts , 2008, 16:27 »
Hej alle,

Jeg står i den situation at jeg har en flok Creve Couers som jeg er meget glad for. men det jo ikke særligt store dyr så æg og slagtning er der ikke meget sjov i. Derfor har jeg besluttet mig at uvide gården (de går frit så tit som muligt) så der er plads til en flok på ca. 4,1 af racen stor orpinton. spørgsmålet er så, er det bedst de har hver deres gård og hus eller kan jeg uden problemer udvide gården og huset og lade dem gå sammen? hvis hver hane får 4 høner, kan de holde nallerne fra hinandens damer? Kan der opstå problemer bare fordi der er stor størelses forskel på de to racer?

MVH Sigurd
En kone, En søn og en R.ø.v.fuld høns

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: to forskellige racer en gård eller to?
« Svar #1 Dato: 29 Marts , 2008, 08:10 »
Hej Sigurd.

Velkommen her!!

Jeg kender ikke din race, men så vidt jeg kan se ligner det lidt paduaner, kan det passe?

Hvor vidt hanerne vil træde de andre høner så tror jeg ja. Her om foråret er det min erfaring af de tæder alt med fjer på, der har en puls ;)

En anden ting er den store størrelsesforskel.

Små høns er meget aktive og har derfor et større energibehov og kan derfor spise mere. Store høns især orpingtons er rolige høns, som let tager på.
Jeg vil tro du kan risikere at dine orper bliver for fede og de små for magre.

Umiddelbart ville jeg seperere dem i to.

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: to forskellige racer en gård eller to?
« Svar #2 Dato: 29 Marts , 2008, 12:11 »
Jeg vil også forslå dig at have 2 gårde. Men jeg har flere gange selv set folk der havde 2 racer i samme hønsegård og hvis der er meget stor størrelses forskel så plejer de ikke at krydse sig på tværs af hinanden.
De store høns vil ikke acceptere den lille hane og de små høns fanger ikke den store hanes interesse.
Nogen af dem jeg har set har været fritgående og hver hane gik rundt med hver deres lille flok.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: to forskellige racer en gård eller to?
« Svar #3 Dato: 29 Marts , 2008, 12:17 »
Se Danny det er jo opløftende, for det er en af de mest vægtige grunde til at Spir ikke har nogen høns selv, for jeg vil så nødig lukke ham inde, han har hele sit 5 årige liv gået sammen med mine store høns, men jeg har været meget bekymret for om småå høns kunne resikerer at blive trådt af min orpingtonhane, for det ville være katastrofalt for den lille høne (sebright)
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: to forskellige racer en gård eller to?
« Svar #4 Dato: 29 Marts , 2008, 12:38 »
Jeg vil også forslå dig at have 2 gårde. Men jeg har flere gange selv set folk der havde 2 racer i samme hønsegård og hvis der er meget stor størrelses forskel så plejer de ikke at krydse sig på tværs af hinanden.
De store høns vil ikke acceptere den lille hane og de små høns fanger ikke den store hanes interesse.
Nogen af dem jeg har set har været fritgående og hver hane gik rundt med hver deres lille flok.

Danny

Lige netop sådan gik det her med sussex og silker.
Hilsen Susanne

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: to forskellige racer en gård eller to?
« Svar #5 Dato: 29 Marts , 2008, 13:16 »
..så må Ditte lige ind og fortælle om sin araucanahane på ryggen af en kæmpe brahmahøne ;D ;D

Min orpingtonhane træder lystigt dværghønen her, men heldigvis kan hun flyve op på div pinde rundt omkring og beskytte sig selv.

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: to forskellige racer en gård eller to?
« Svar #6 Dato: 29 Marts , 2008, 13:37 »
Måske det kun er tilfældet når der er min. 1,1 af hver race?
Hilsen Susanne

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: to forskellige racer en gård eller to?
« Svar #7 Dato: 29 Marts , 2008, 17:06 »
..så må Ditte lige ind og fortælle om sin araucanahane på ryggen af en kæmpe brahmahøne ;D ;D

Min orpingtonhane træder lystigt dværghønen her, men heldigvis kan hun flyve op på div pinde rundt omkring og beskytte sig selv.


Altså min araucana hane vejer omkring 2,5 kg. og er derfor ikke meget mindre en sussex, newhamshire og andre STORE racer.
Min faverolles hane går pt sammen med 2 orp'er, 3 af hans egne damer og så nogen dværg høns. Han har ikke på noget som helst tidspunkt vist interesse for de små. Hvis der nu ikke var nogen høner i hans egen størrelse så ville sagen nok være en helt anden!!!
En anden ting er at unghaner hopper på alt med fjer på. For ikke så længe siden var jeg lige ved at rive hovedet af en ung blomsterhane da han forsøgte sig med en kylling på knap 8-10 uger. På dette tidspunkt vejede hane over 2 kg og kyllingen vejede ihvertfald ikke 1 kg endnu.

Danny
 
« Senest Redigeret: 29 Marts , 2008, 17:08 Fra Danny Westh »
Himlen bør altid være blå!

Offline Sigurd

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 71
Sv: to forskellige racer en gård eller to?
« Svar #8 Dato: 29 Marts , 2008, 21:30 »
Hej Alle,

dybt bevæget over hvor godt dette forum virker, mange tak for de gode råd. Jeg har ved hjælp af jer undviget en stor fejltagelse i min hønsegård. Med min lille hidsigprop af en Creve Coeur hane som havde kæmpet til døden for at få opmærksom fra de store damer, og kæmpet til døden med en evt. 2. hane i gården, lige meget hvor stor den så var.

Takke være en forstudet ankel kan jeg nu bruge resten af min lørdag aften på at tegne et "hævet, to delt hønsehus, med adgang til 2 seperate gårde" det skal nok blive godt.

MVH Sigurd

p.s. skal en uge til bjerringbro i morgen, men skal snarest komme med billeder samt beskrivelse af mine Creve Coeurs ;)
En kone, En søn og en R.ø.v.fuld høns

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: to forskellige racer en gård eller to?
« Svar #9 Dato: 29 Marts , 2008, 22:04 »
p.s. skal en uge til bjerringbro i morgen, men skal snarest komme med billeder samt beskrivelse af mine Creve Coeurs ;)

Vi glæder os til billeder og også gerne en lille beskrivelse af din race. Så kan den komme med i vores leksikon  ;D
Hilsen Susanne

Offline Mimi Trædmark

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 198
  • Vild med hanegal!
Sv: to forskellige racer en gård eller to?
« Svar #10 Dato: 29 Marts , 2008, 23:22 »
Jeg har også en enkelt dværghøne tilbage og hende er barnevelderhanerne vilde med. Og det på trods af at de ellers har damer nok på egen størrelse og race. I begge mine stammer ville hanerne parre hende dværgen. Jeg har nemlig flyttet hende fra den ene stamme til den anden fordi hun af hønerne blev moppet, men efter flytningen er hun accepteret/respekteret af de store høns som er der.
Så det er 2 haner som iøvrigt ikke mangler kvindeligt selskab. Men de får ikke lov af hende-det er så noget andet. Men de skal liiiiiige prøver hver morgen.
Opdræt af Barneveldere i stor sort og blå dobbeltrandet, samt legbarfarvet barneveldere i dværg. En dejlig labratinerhund,og en skøn abyssinierhunkat.

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: to forskellige racer en gård eller to?
« Svar #11 Dato: 30 Marts , 2008, 10:41 »
Hej Alle,

dybt bevæget over hvor godt dette forum virker, mange tak for de gode råd. Jeg har ved hjælp af jer undviget en stor fejltagelse i min hønsegård. Med min lille hidsigprop af en Creve Coeur hane som havde kæmpet til døden for at få opmærksom fra de store damer, og kæmpet til døden med en evt. 2. hane i gården, lige meget hvor stor den så var.

Takke være en forstudet ankel kan jeg nu bruge resten af min lørdag aften på at tegne et "hævet, to delt hønsehus, med adgang til 2 seperate gårde" det skal nok blive godt.

MVH Sigurd

p.s. skal en uge til bjerringbro i morgen, men skal snarest komme med billeder samt beskrivelse af mine Creve Coeurs ;)

Jeg tror heller ikke at der er nogen herinde der vil anbefale dig at sætte 2 voksne haner sammen hvis det er det du havde tænkt dig.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: to forskellige racer en gård eller to?
« Svar #12 Dato: 30 Marts , 2008, 11:08 »
Danny det var jo det Sigurd spurgte om? ;) ;) ;) ;D

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: to forskellige racer en gård eller to?
« Svar #13 Dato: 30 Marts , 2008, 14:33 »
Danny det var jo det Sigurd spurgte om? ;) ;) ;) ;D

Nej Hanne... det var det ikke. Læs første indlæg igen ;) ;) ;) ;) ;)

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: to forskellige racer en gård eller to?
« Svar #14 Dato: 30 Marts , 2008, 15:13 »
Jeg læser nu også første indlæg som om man kan sætte en hane med sine høner i samme hønsegård som den nuværende hane og høner?
Hilsen Susanne