Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvordan kan det være??  (Læst 2782 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hastrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 33
Hvordan kan det være??
« Dato: 25 Marts , 2008, 21:35 »
Hønsene ligger på reden og efter et godt stykke tid går de af igen men der er ingen æg ??? Jeg har engang set en af dem spise et æg men kan de finde på at gøre det hver gang? Jeg har haft de her høns i 4 dage. Jeg ved godt at de kan gå fra at ligge æg et stykke tid efter de er flyttet, men hvorfor går de så på reden? De har kun lagt 3 æg (der er 4 høns) og det ene var meget tynd skallet. Jeg giver den en blanding af byg og hvede ca halvt af hver, skaller og æglignings tilskud. Skallerne og tilskudet får de ved siden af kornet.

Offline Jens Nyborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 52
Sv: Hvordan kan det være??
« Svar #1 Dato: 25 Marts , 2008, 22:05 »
Det er ikke altid at systemet fungerer helt fra starten  ;)

Nogle høns lægger kæmpeæg eller skæve æg eller æg helt eller delvis uden skal når de starter i foråret.

Dem uden skal, "vindæg", vil de ofte spise, men hvis de er tilstrækkelig instinktfaste vil de holde op igen. Og det er deres instinkter der 'fortæller' dem at det er rart at ligge i reden når det trykker i maven.  :D

Se også http://fjerkrae.dk/prod/index.php/topic,753.msg6498.html

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Hvordan kan det være??
« Svar #2 Dato: 26 Marts , 2008, 13:28 »
Måske er der lopper i reden der gør det ubehageligt at ligge der. Prøv at tage noget godt lys med derned og lyn hurtigt løfte redematerialet og se efter små sorte sataner der hopper væk så hurtigt som bare der til...

Tjek også dine høns om de har lus omkring kloakken.

Det er ikke sikkert det er svaret - men det er da en mulighed ;)