Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Blodpletter ved æggeblommen  (Læst 12809 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Ole Bang Hansen

  • Gæst
Blodpletter ved æggeblommen
« Dato: 20 Marts , 2008, 11:00 »
Nu har vi igen her til morgen haft en blodplet i vores blødkogte friske morgenæg. Vi har før observeret små misfarvninger/pletter, men i dag var det en større blodklat som åbenbarede sig og ægget blev kasseret. Vores flotte Maran høns lægger de fineste kastanjebrune æg og er sunde og raske, er startet i fuld æglægning for en måned siden og virker ikke på nogen måde syge!
Jeg har nu søgt en times tid på nettet vedr. omtalte urenhed i blommen, men har ikke fundet nogen forklaring på fænomenet.
Kan nogen hjælpe?
Ole

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Blodpletter ved æggeblommen
« Svar #1 Dato: 20 Marts , 2008, 11:12 »
Det kan være arveligt betinget, men også A-vitaminmangel. Hønsene er ikke som sådan syge men prøv at give tilskud med Vispumin og/eller masser af grønt
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Ole Bang Hansen

  • Gæst
Sv: Blodpletter ved æggeblommen
« Svar #2 Dato: 20 Marts , 2008, 12:32 »
Hej Finn.
Tak for hurtigt svar. Manglende grønt tror jeg ikke er tilfældet da jeg lader hønsene, ihvertfald på denne årstid, gå rundt i haven og på græsplænen. Af og til får de også en stok grønkål som jeg selv har dyrket i haven, hængt op i hønsegården. Selve æggeblommen er meget smuk gul hvilket jeg tager som at foderet og grønttilskud er iorden.  Jeg vil prøve med ekstra vitamintilskud og se hvad der sker. Håber ikke det er arveligt for så må jeg forsøge med en anden race.
Venlig hilsen
Ole

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Blodpletter ved æggeblommen
« Svar #3 Dato: 20 Marts , 2008, 17:14 »
Ole jeg ville nu se tiden lidt an og som Finn skriver give lidt Vispumin. Hvis dine høner lige er startet med at lægge æg, er deres kroppe måske lidt umodne endnu.

Måske er det kun en enkelt høne der har unoden, og så er der jo ingen grund til at skifte hele flokken ud ;)

Hvis det alligevel viser sig at være en defekt hos alle dine høns, behøver du ikke helt at skifte race, for det er ikke noget der ellers er kendetegnet for maranhøns. Er du glad for denne race, så find endelig rugeæg eller høns et andet sted.

Men som sagt så tror jeg kun det er en umodenhed, som hønen)hønerne vokser fra :D

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Blodpletter ved æggeblommen
« Svar #4 Dato: 20 Marts , 2008, 19:29 »
øhhhm da jeg var barn var der da meget ofte sådan en lille rød ting i æget, og jeg fik altid at vide det skyldes at æget var befrugtet,,,,,, det ses da også med jævne mellemrum i mine egne æg, og det går vi da ikke op i, så hvor meget taler vi om ???? Jeg har hele tiden tagt det for at mne hane var et geni på befrugtningsområdet, men det er åbenbart en vildfarelse ::)
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Blodpletter ved æggeblommen
« Svar #5 Dato: 20 Marts , 2008, 20:09 »
Har du en skruk høne som evt. når at ruge en dag eller 2 inden du får fjernet æggene?

Iøvrigt er der også sommetider en lille rød prik/plet i mine æg. På størrelse med et knappenåls hovede. Det tager jeg nu heller ikke for noget!

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Guri Eggen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
Sv: Blodpletter ved æggeblommen
« Svar #6 Dato: 20 Marts , 2008, 20:34 »
Fant dette på en norsk hjemmeside.
http://www.safari.til1000.net./nyttig/blodiegg.htm

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Blodpletter ved æggeblommen
« Svar #7 Dato: 21 Marts , 2008, 07:55 »
Takk Guri!!

Den vil jeg oversætte og sætte ind i vort leksikon! ;D

Offline Guri Eggen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
Sv: Blodpletter ved æggeblommen
« Svar #8 Dato: 21 Marts , 2008, 17:34 »
Da må du kanskje skrive å spørre de som eier denne hjemmesiden. Det er vel copyright på sånne ting. Men det går kanskje bra hvis du skriver med egne ord og ikke tar direkte kopi. :)

Offline Christian Ernstsen

  • Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Indlæg: 451
  • Høns i haven er herligt!
Sv: Blodpletter ved æggeblommen
« Svar #9 Dato: 21 Marts , 2008, 17:45 »
Nu skal vi heller ikke gå helt i baglås omkring copyright, der er vel også noget der hedder almenviden - blot man ikke skriver ordret af, som Guri også skriver...

Se i øvrigt her for en ganske aktuel serie om æg på politikens hjemmeside, hvor blodpletter også bliver omtalt:
http://politiken.dk/tjek/dagligliv/forbrugguider/guidermad/article484538.ece
Med sommerlige hilsner, Christian

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Blodpletter ved æggeblommen
« Svar #10 Dato: 21 Marts , 2008, 17:51 »
Den er oversat - ikke direkte og ligger nu i leksikon. ;)