Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: død under udklækning  (Læst 11065 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

hønenlulu

  • Gæst
død under udklækning
« Dato: 18 Marts , 2008, 16:18 »
Jeg har en skruk, der har siddet nu i 23 døgn på sine 10 æg. Og langt om længe er det lykkedes mig at få et blik under hønen: En kylling er født og i live. En anden nåede ikke at forlade ægget inden det døde. Det er omgivet af skalrester og hovedsaglig den tykke hvide hinde, som den åbenbart ikke formåede at komme igennem. I dag ser jeg så, at en kylling til har sprængt skallen, men er stadig omgivet af hinden. Den bevægede sig endnu.

Første intention var, at hjælpe den ud - men så kom jeg i tanke om, at jeg mener at have læst, at man ikke skal gøre det. Noget med navlestrengen  ??? Jeg er bange for, at den måske heller ikke klarer det.  :'(

Hvad siger I? Skal man gribe ind eller ej?
Hvad kan det skyldes, at kyllingerne ikke kan gennembryde hinden?

Æggene har ligget i en rede af halm på fugtig jord ( i steden for græstørven), som jeg har lagt nederst i reden.

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: død under udklækning
« Svar #1 Dato: 18 Marts , 2008, 16:48 »
Det lyder som om der er for tørt i reden. Har du en vandforstøver som du kan give et lille pust under skrukken med - ikke meget blot så det lige øger fugtigheden.

Det lykkedes for mig en gang hvor jeg havde samme problem. De æg som ikke er revnet, kan du evt lige dyppe i noget lunkent vand.

Lægger du dem i vandet lige så stille se om de vipper -så er der liv.

Det er rigtigt at du ikke må hjælpe den ud, men fugt må du gerne gi den!!

Pøj pøj - puha lad os håbe du får mere end den ene!!

hønenlulu

  • Gæst
Sv: død under udklækning
« Svar #2 Dato: 18 Marts , 2008, 17:26 »
Oh, tak Hanne!

Jeg vil omgående ringe hjem til ægtefællen og få ham til at yde førstehjælp. Håber, det ikke er forsent!

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: død under udklækning
« Svar #3 Dato: 18 Marts , 2008, 17:30 »
Jeg tror nu nok når den har kæmpet sig ud af selve skallen at jeg ville hjælpe den ud af hinden, Den vil jo uden hjælp dø, alligevel, så har man da gjort hvad man kunne.
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: død under udklækning
« Svar #4 Dato: 18 Marts , 2008, 18:02 »
Da jeg stod med samme problem, ville jeg også hjælpe, men kyllingen hang fast i hinden og blødte ihjel. Jeg tror det svarer til at rykke lavlestrengen over for tidligt.

Fugten der imod, hjalp med det samme....

Lad os endelig høre hvordan det går!

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: død under udklækning
« Svar #5 Dato: 18 Marts , 2008, 18:05 »
For at undgå for tørre æg, kan man så ikke komme sand i reden, det holder på fugten, tror jeg.  ;D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: død under udklækning
« Svar #6 Dato: 18 Marts , 2008, 18:12 »
Jeg har læst et eller andet sted, at hvis hønen ellers har bevaret alle sine naturlige instinkter, vil hun selv styre fugtigheden i reden, men det kræver at man har lidt vand i en bakke stående, som hun kan fugte hendes bugfjer med..
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

hønenlulu

  • Gæst
Sv: død under udklækning
« Svar #7 Dato: 18 Marts , 2008, 19:00 »
Hanne - ja, det var nok noget i den stil, jeg kunne huske. Det er godt nok et dilemma - at gøre noget, og så dør den, eller ikke gøre noget, og så dør den også...

Berit - jeg har læst i de kloge bøger, at en græstørv, med bunden i vejret, ville være en god løsning på fugtproblemet. Sand vil måske ikke holde så godt på fugten som tung jord? - Men du kan se, det var måske stadig væk ikke nok...

Tænk, at det kan være så kompliceret! Og sindsoprivende. De er trods alt små liv! -

Jeg melder mig igen, når der er nyt. Kommer først sent hjem fra arbejde.



Offline Helle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 267
  • 1,10 lys columbiafarvede dværg sussex
Sv: død under udklækning
« Svar #8 Dato: 18 Marts , 2008, 19:09 »
Hej

Jeg er blot nybegynder, men har læst literaturen her på siden. Der er et godt skema under fejlrugninger som kan være med til måske at kast lys over din uheldige situation. Skemaet knytter sig til rugemaskiner, men giver nogle gode forklaringer.

Da vi går ude og bygger på vores hønsehus, har jeg på egen krop mærket hvor meget temperaturerne skifter i øjeblikket. En af de forklaringer der er på skemaet har jeg derfor især bidt mærke i, nemlig at pludselig høj temperatur i kort periode kan give et brudt æg, med en død kylling i skallen.

http://fjerkrae.dk/prod/tp-images/image/rugeforklaringsskema.jpg

Held og lykke.

Hilsen nybegynderen.
Helle
Begejstret ejer af gode ægproducenter :-)

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: død under udklækning
« Svar #9 Dato: 18 Marts , 2008, 20:11 »
Jeg kan ikke komme med den rigtige forklaring på det med fugten, for jeg har også ruget kyllinger ud en varm sommerdag, i en rede kun af halm og slet ingen fugt <A.

Måske er det de skiftende temperaturer som Helle beskriver der er synderen..

Men symptomet med den seje hinde er go nok, det er mangel på fugt! ;)

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: død under udklækning
« Svar #10 Dato: 18 Marts , 2008, 22:08 »
Som jeg har sagt før så skal man passe på ikke at gøre en rugning for kompliceret og drage for mange konklusioner ud af små ting.
Jeg har aldrig nogensinde hverken brugt græs tørv, sand, våd jord eller andet. Og der er altid kommet godt med kyllinger. Hønen skal nok afgive den mængde fugt der er rigtig for æggene.
Måske har hønen ikke kunne holde alle æg varme og hovedparten kan være døde deraf.
Har du gennemlyst æggene undervejs? Var der liv i dem inden de skulle klække?
Det med at de ikke er kommet ud af selve hinden, hvor skallen dog er brudt, er der i mine øjne kun en enkelt årsag til.
Når kyllingen har lavet det første hul og dermed også et par revner i skallen så er ægget meget skrøbeligt. Ofte kommer hønen til at mase skallen i stykker og kyllingen bliver nemt fanget i hinden. Både fordi at hinden så tørre men også fordi at hinden "giver sig" når den ikke sidder fast på indersiden af skallen mere.
Jeg har flere gange set dette og har hjulpet kyllingen ud af hinden. Hovedparten er overlevet men ikke alle.

Danny
Himlen bør altid være blå!

hønenlulu

  • Gæst
Sv: død under udklækning
« Svar #11 Dato: 20 Marts , 2008, 13:30 »
Danny - jeg har denne gang ikke gennemlyst æggene på nogen tidspunkt. Jeg ville ikke forstyrre unødigt en urutineret høne. Også fordi jeg har stablet en skillevæg op til de andre høns i hønsehuset, som laver støj, når jeg skal fjerne den.

Jo, jeg kunne godt forestille mig, at temperatursvingninger har at gøre med den sene klækning. De sidste blev klækket 24. døgn!

Update: Dagen I gav mig idéen med at tilføje fugt, fiskede jeg i nattens mulm og mørke nogle af æggene ud for at fugte dem lidt.

Ud over den ikke færdig klækkede kylling fik vi en kylling, som dog døde senere hen.  Den lå uden for reden... da jeg kom hjem :'(

Og nu her til morgenen var situationen følgende. Skrukken sad udenfor reden, med et ukendt antal kyller under sig. I reden lå der tre æg. Dem tog jeg og konstaterede: et ubefrugtet, et med stor luftblære og ellers ikke noget i og et næsten udviklet død kylle.

Eftersom der var 10 æg i starten, der er to døde og tre fuser - ja så må der være 5 pyller under skjorterne! Sophie holder dog kortene tæt ind til kroppen - Men hold da op, det ville være helt ud over forventningen!

Så det ser ud til at tricket med fugten hjalp! Endnu en gang tak for hjælpen!

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: død under udklækning
« Svar #12 Dato: 20 Marts , 2008, 20:26 »
Jamen det var da godt at høre at det alligevel blev til noget.
Men hvis jeg var dig så ville jeg nu lige tjekke kalenderen en ekstra gang da det er yderst sjældent (måske aldrig) at høneseæg er 24-25 dage om at udvilke sig og klække.

Danny
Himlen bør altid være blå!

hønenlulu

  • Gæst
Sv: død under udklækning
« Svar #13 Dato: 21 Marts , 2008, 07:35 »
Hej Danny - antallet af dagene er godt nok. Men nogle er måske født til tiden, kunne jo ikke se inden under. Hun skulle bare have ro. 

Desværre har det vist sig, at det kun blev til to (!) overlevende kyllinger.
I går efter arbejde fik jeg lejlighed til at fjerne reden og ryde op, mens skrukken stod foran. Bag (!) reden, i en lille bitte revne mellem selve frugtkassen og væggen lå tre døde kyllinger! Nej, hvad havde jeg det dårligt! Begriber ikke, hvordan det kunne gå til! Måske har hun møvet for meget rund og skubbet dem ud.

Når I laver en rede til en skruk - lægger I ikke også jord/sand og halm i en frugtkasse eller lignede? For at holde på inholdet?

Jeg gør det I hvert tilfælde ikke igen - næste gang bliver alt jævnet med jorden! Det er bare for træls at de stakkels små dyr måtte lade livet for ingenting! Jeg er så ked af det!

Nu har jeg besluttet at tage de sidste to ind i vores hus og bruge en varmelampe. Der skal helst ikke gå flere ting galt. Det mangler bare, moster skruk kommer til at skade dem ved uheld (hun er jo lidt hidsigt, når man kommer ind).

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: død under udklækning
« Svar #14 Dato: 21 Marts , 2008, 07:53 »
Hej Lulu.

Hvor er det synd for jer, men jeg er glad for at høre at fugt-tricket også hjalp hos dig, for så ved jeg, det ikke kun var en overbevisning jeg havde fået, da jeg stod med kyllinger der ikke kunne komme ud af æggene ;)

Men hvor der du dog uheldig!!

At kyllingerne falder ned i en sprække skyldes ikke din skruk, for hun kan ikke selv hente dem op igen. Synes du hun er for hård i det hele taget ved kyllingerne er det en anden sag, så ville jeg også fjerne hende og i øvrigt fjerne hende så langt som til suppegryden.
Angriber hun kun dig er hun ok ;D

Jeg tror du vil finde oceaner af redekassemuligheder blandt hønsefolk, men en ting der er meget vigtig hvis du bruger kasser er, at den står op af en væg eller har høje sider så kyllingerne ikke kan falde ud.
Foran på kassen skal der ikke være højere end at skrukken kan forlade reden og komme tilbage igen med kyllingerne - dvs de skal kunne hoppe det lille stykke op i kassen.

Det gode ved din fortælling er, at det lyder til der har været en god befrugtnign, så det er bare med at klø på igen!!