Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvornår er et æg befrugtet?  (Læst 30712 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Hvornår er et æg befrugtet?
« Dato: 28 August , 2009, 20:59 »
Jeg har læst og ledt, tygget mig igennem div. tidligere forumsvar, googlet, læst hønsebøger og har alligevel ikke fundet et svar  :-[

Jeg planlægger mit første hønsehold til foråret, formentlig bestående af 5-8 høns af svær race og en (eller to  ???) haner til at holde styr på damerne. Når hønsene begynder at lægge æg, er de så "altid" befrugtede hvis hanen har været på hønen, eller får hanen kun lov til at komme nær hønen hvis hun er skruk? Jeg har læst mange sider om at man skal lade æggene ligge i kassen hvis hønen skal blive skruk, men hvilke æg? Alm. (ubefrugtede  ???) æg, eller æg man ved er lagt af en høne hanen har parret sig med?

Ja, jeg har mange spørgsmål, men det handler vel kort og godt om at jeg er lidt bange for at slå et lille kyllingefoster ud på panden, når jeg skal lave spejlæg - så er de æg jeg indsamler dagligt fra redekasserne befrugtede eller ikke?

På forhånd tak for svarene  /o

Hilsen Tanja
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Hvornår er et æg befrugtet?
« Svar #1 Dato: 28 August , 2009, 21:08 »
Først, en hane er nok til 8 høner. Jeg har selv en hane og 11 høner og det fungerer fint, men min hane er også meget aktiv.
Hanen parrer hønerne året rundt og derfor er æggene befrugtede. Hanen har sine favorithøns som lægger æg der nok er 100% befrugtning på, men nogle høner får nok ikke turen så tit så det er ikke sikkert alle deres æg er brfrugtede. Når hønen så lægger sig skruk kan hun ruge æggene ud så de bliver til kyllinger. Under rugningen er der mange der lyser æggene for at fjerne dem der ikke er befrugtede.
Du kan godt lade de almindelige æg lægge i reden men det er bedre at fjerne dem og så lægge snydeæg i reden. Når skrukken så lægger sig fast kan du fjerne snydeæggene og komme de rigtige æg under på samme tid. På den måde er du også sikker på at kyllingerne klækker på nogenlunde samme tid.
Så ja, de æg du henter ind hver dag er sikkert befrugtede men der sker ikke noget ved det så længe de bliver fjernet jævnligt. Nogen siger endda at de æg man køber i forretningerne er befrugtede. Men så længe de ikke bliver ruget på udvikler de sig ikke.
Det er et stort område at forklare det hele så der skal nok være noget jeg har glemt. Men spørg endelig igen og så skal der nok være nogen herinde der svarer dig.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline liski

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 266
Sv: Hvornår er et æg befrugtet?
« Svar #2 Dato: 28 August , 2009, 21:12 »
Æggene er som regel befrugtede, hvis hanen har "trådt" (det hedder det  ::)) hønen; men man kan ikke være sikker, nogle haner er ikke så frugtbare.
Hvis man vil have hønen til at blive skruk, kan man lægge porcelænsæg eller flamingoæg eller golfbolde i reden; men nogle høner bliver skruk uden hjælp udefra.
Hvis du tømmer reden hver dag, kommer du med garanti ikke til at slå en lille kylling ud på panden til spejlæg.  Hvis der ikke bliver ruget på æggene, bliver selv de befrugtede æg ikke til kyllinger.  Rugningen tager 21 dage.
For fredens skyld ville jeg nøjes med een hane.  Haner kan slås forfærdeligt (og blodigt) til en af dem har vundet.
Velkommen til  *h
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Hvornår er et æg befrugtet?
« Svar #3 Dato: 29 August , 2009, 07:16 »
Hej Lisbeth og Lise

Mange tak for svarene, det er som jeg også havde regnet med  :). Jeg vil samle æggene ind hver dag, så der bliver ingen kyllinger på panden...
Jeg havde/har blot ikke helt styr på hvornår hønen er skruk, men efter hvad jeg kan læse mig frem til her og der, burde man ikke være i tvivl om, når hønen bliver skruk.

Godt at høre med hanen - så nøjes vi med en.

Og tak for velkomsten  :D.

Hilsen Tanja

Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Hvornår er et æg befrugtet?
« Svar #4 Dato: 29 August , 2009, 08:07 »
Nemli ja ...den dag du har en skrukhøne skal hun NOK gøre dig opmærksom på dette  ;)
Med venlig hilsen Søs

Offline bjyrka

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 219
Sv: Hvornår er et æg befrugtet?
« Svar #5 Dato: 29 August , 2009, 10:09 »
Hej Lisbeth Kristine.
Æg der kommer fra supermarked-hønseri er aldrig befrugtede,da det at ha haner i et hønseri er spild af foder,og totalt unødvendigt æglægnings høns er bedre uden fornøjelserne
50 moskow ænder 8 gæs 10 lokal høns 6 hunde

Offline Didde D.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 213
Sv: Hvornår er et æg befrugtet?
« Svar #6 Dato: 29 August , 2009, 16:32 »
bjyrka: På en gård jeg var ude på havde de haner til deres høns, og det var et stort hønseri (økologisk).
Mon ikke de har et par stykker for at sikre nye høns.
Hønsehilsner fra Didde

http://candselv.blogspot.com/

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Hvornår er et æg befrugtet?
« Svar #7 Dato: 29 August , 2009, 18:41 »
bjyrka: Ja som jeg skriver så er det er bare hvad jeg har hørt.  ;) Men jeg tror da på det.
« Senest Redigeret: 29 August , 2009, 19:42 Fra Lisbeth Kristine »
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Hvornår er et æg befrugtet?
« Svar #8 Dato: 29 August , 2009, 19:02 »
Jeg siger mange tak for input og gode råd. Så faldt det på plads. Nu kommer så spørgsmålet om hvilken race det skal være og meget andet, men det opretter jeg en ny tråd om  :).

Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"