Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Silkehøns - farver  (Læst 5176 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline William1

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 15
Silkehøns - farver
« Dato: 10 August , 2009, 19:11 »
Hej
Silkehøns........kan hvide silkehøns få sorte kyllinger og omvendt ?
Kan man godt sætte f.eks en hvid hane og en sort høne sammen og så
få nogle "rigtige" farver ud af det eller skal det være to af samme farve der sættes sammen ?
HJÆLP  ;)
Venlig hilsen Kirsten Larsen

Offline Stinne

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 148
  • Sidste skud på stammen
Sv: Silkehøns - farver
« Svar #1 Dato: 10 August , 2009, 19:17 »
Man kan vel sætte alle farver sammen på kryds og tværs. Det kunne egentlig være fedt at sætte en sort og en hvid sammen og få skakternede kyllinger. ::)

Men kyllingerne bliver så ikke renfarvede. Det gør heller ikke noget hvis det er hyggehavehøns (som jeg har), men for at det bliver udstillingshøns kræver det at mor og far er af samme farve.

Hvilke farver der giver hvad ved jeg ikke så meget om, men det er der andre der har her på forum.
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Silkehøns - farver
« Svar #2 Dato: 10 August , 2009, 19:21 »
Jeg kan ikke finde ud af det farvehalløj ..vil i ikk bare lave nogle ? Pleeaaase...jeg mangler  ;)
Med venlig hilsen Søs

Offline Stinne

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 148
  • Sidste skud på stammen
Sv: Silkehøns - farver
« Svar #3 Dato: 10 August , 2009, 19:28 »
Havde jeg befrugtede æg kunne jeg sprøjte dem ud. Mine damer er helt vilde for at få lov at ruge, men de bliver smidt af reden, gør de. Det er altså slut for i år.

Men næste år laver vi da bare MANGE sammen, Søs. Du har Dr. Pjuskebusk og høne (r?) og samler rugeæg, mine damer ruger på rad og række. Er det ikke bare en superplan? ;)
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Silkehøns - farver
« Svar #4 Dato: 10 August , 2009, 19:29 »
Jeg vil tro, dog uden at være ekspert at sort på hvid vil give sorte dyr i første generation.

Dog har jeg hørt at der kan komme tværstribet og blå ud af det !!
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Silkehøns - farver
« Svar #5 Dato: 10 August , 2009, 19:32 »
Stinne ..jeg er SÅ klar ... altså i princippet.

Pjuskebuskes kone har ikk lagt et eneste æg siden jeg fik hende ...og jeg håber virkelig at bare den ene kylling er en høne.

Så det gør vi da bare ..om hønsene vil  *k
Med venlig hilsen Søs

Offline Maja

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 263
Sv: Silkehøns - farver
« Svar #6 Dato: 10 August , 2009, 21:55 »
William jeg har dårlige erfaring med det der tilfældige blanderi.
Jeg startede med 1.1 hvid 0.1 blå
Det har givet et hav af forskellige dyr. Jeg vil helst frem til at lave nogle renere farver, der er jo også grænser for hvor mange Søs kan aftage ;D

@ Søs jeg lagde 9 æg under skruk i går. Jeg håber det bliver flest hvide, eller vildtfarvet, men det skulle da ikke undre mig der kunne blive et par fejlfarver til dig. Så må vi jo se om vi kan få dem over til dig på et tidspunkt. Men nu må vi jo lige se om der kommer noget ud af det, men jeg plejer mindst at få 7 ud af 9 æg, så mon ikke det går. Jeg har forgæves søgt efter æg så jeg kunne få lidt nyt blod ind. Til foråret kan Tommy hjælpe mig med det.


Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Silkehøns - farver
« Svar #7 Dato: 10 August , 2009, 22:33 »
Ih hvor det går ..... er ved at have fundet lidt histen og pisten .....men det yder dejligt ....kom i bare il kaffe her *gg*
grænser ??? det kender jeg intet til ???  <:
Med venlig hilsen Søs

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Silkehøns - farver
« Svar #8 Dato: 10 August , 2009, 22:38 »
@Søs
Så at der var en i Sæby der ville sælge store silker i Silver. Med interesse for silke følger man jo lidt med i hvad der rører sig  ;) .
Han havde godt nok sat 1.1 til salg, men måske du skulle kontakte ham og se om han kan overtales til lidt høner. Og Sæby skulle jo ikke være sååå langt fra dig.
Mvh
Erik Andersen

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Silkehøns - farver
« Svar #9 Dato: 10 August , 2009, 22:47 »
Ham snakkede jeg skam med i lørdags .... gemalen var nemli i Sæby .... men der var kun pakkeløsningen til salg ...så det ku´jeg desværre ikk lige bruge.
men har fundet en sort og en hvid jeg kan hente i Stenild ...og så pusler Lone med lidt ....sååå det går da fremad  ;D
Med venlig hilsen Søs

Offline Stinne

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 148
  • Sidste skud på stammen
Sv: Silkehøns - farver
« Svar #10 Dato: 11 August , 2009, 15:17 »
Du er bare for skøn, Søs. Du kender da de fleste silkefolk i DK. ;D

Det lyder da til at du får "skrabet" lidt høner sammen. Jeg har jo 5 høner nu og til næste år kunne jeg godt forestille mig at de ville skrukke nogle gange hver især - det bliver jo til mange kyllinger. /f Skøøøøønt...
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)