Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Blomsterhøns - hvilke fejl?  (Læst 20807 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Blomsterhøns - hvilke fejl?
« Dato: 27 Juli , 2009, 12:15 »
Ja nu vil jeg godt lige vide hvad det er der tæller som fejl ved blomsterhøns? Må de have det med at kammen slår et sving? Hvor stor skal kammen være? Hvad med hagelapperne på hanen? Er der nogle speciele farver som er mere eller mindre ønsket? Løbenes farve? Farven på æg? Antal takker på kammen?

Tror det var det ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Blomsterhøns - hvilke fejl?
« Svar #1 Dato: 27 Juli , 2009, 12:46 »
Ja og nu vi er ved emnet..hvor store skal blomsterhøns/haner være..jeg tænker på om der er en mindstevægt..jeg har nogle rigtig flotte blomsterhøns, men jeg tror nogle af dem er for små..det er vel bedst kun at avle videre på de største indenfor racen..
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Blomsterhøns - hvilke fejl?
« Svar #2 Dato: 27 Juli , 2009, 13:01 »
http://www.safari.til1000.net/honer/blomme.htm

Der er vist ikke sådan en rigtig standard for dem - men her er et link.

Det kunne jo være en opgave at få dem anerkendt. De var jo med i Herning sidste år. I en voilere samling.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Blomsterhøns - hvilke fejl?
« Svar #3 Dato: 27 Juli , 2009, 13:11 »
Tak for det. Min hanes kam er slet ikke så stor, og han har heller ikke så lange hagelapper :(... Øv bøv...
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Blomsterhøns - hvilke fejl?
« Svar #4 Dato: 27 Juli , 2009, 13:15 »
Hanen vejer omkring 3,5 kg. og hønen omkring 2 - 2,5 kg.
Løbene og ben må ikke indeholde sort.

Her lidt sakset fra en side:   www.nordgen.org
Skånsk blommehöna är den största av lantrashönsraserna och är en rund och robust typ. Hönorna väger i genomsnitt 2,4 och tupparna 3,7 kg med en variation från 2-2,5 kg för hönsens del och från 3,0-4,0 kg för tupparna. Fjäderfärgen karaktäriseras av vita fjädertoppar på olikfärgad botten. Grundfärgen är vanligen viltfärg med orangeröda tuppar och bruna eller svarta hönor. Även andra färger förekommer som blått, grått och ljust gult. Tofs av varierande omfång förekommer på en del djur. Blommehönan har rimlig till god värpning. Äggen är som hos alla lantrashöns benvita till ljust beigeaktiga. Ruvningsförmågan har under åren försämrats något. 

@ Lestat
At godkende Blomsterhønen vil da være en fin ting, bare man så vil give den et navn, der er lidt anderledes.
Blomsterhønen er jo netop kendt for sin varietet i farver og aftegning, med eller uden top, og det er jo ikke ligefrem på de vilkår en race bliver anerkendt, så skal den lægges i bås med bestemte farver osv.
« Senest Redigeret: 27 Juli , 2009, 13:24 Fra Børge Bech Jensen »
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Blomsterhøns - hvilke fejl?
« Svar #5 Dato: 27 Juli , 2009, 13:47 »
Øv bøv busse... Det vil sige at godt og vel halvdelen af mine flok skal kaseres. Hvordan er det med kammen som svinger?
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Blomsterhøns - hvilke fejl?
« Svar #6 Dato: 27 Juli , 2009, 14:09 »
Det må kunne lade sig gøre, for typen og størrelsen er jo den samme på alle variteterne.

@ Mikkel

Rolig nu med dine haner for de er ikke så gamle endnu, kam og hagelapper bliver altid større med tiden.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Blomsterhøns - hvilke fejl?
« Svar #7 Dato: 27 Juli , 2009, 14:56 »
Tja.. Han er knap 9 måneder, men jeg syntes ikke at hans kam er blevet meget større den sidste måned. Jeg tror alligevel jeg venter en måned endnu :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Blomsterhøns - hvilke fejl?
« Svar #8 Dato: 27 Juli , 2009, 15:11 »
Hvis du kikkede på det billede, der var øverst på det link jeg satte ind, vil du se at hanen faktisk har en ret stor kam, og store hagelapper, som fuldvoksen.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Blomsterhøns - hvilke fejl?
« Svar #9 Dato: 27 Juli , 2009, 16:02 »
Det var også netop det der gjorde at jeg blev lidt bekymret for min hane, for jeg syntes efterhånden at de to yngre jeg har gående har en lige så høj kam, hvis ikke højere, så jeg begyndte at blive lidt bekymret ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Blomsterhøns - hvilke fejl?
« Svar #10 Dato: 27 Juli , 2009, 16:07 »
Her er lige nogle billeder af ham :)



Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Egon

  • Bruger
  • Indlæg: 808
    • Egonnyt
Sv: Blomsterhøns - hvilke fejl?
« Svar #11 Dato: 27 Juli , 2009, 17:45 »
Giv ham tid angående kamstørrelsen. det skal nok komme. Angående sving på kam, mener jeg det er det der kaldes sløjfekam du hentyder til. Det er så vidt jeg ved en fejl som skal undgåes, undtagen ved dem der har top. Der er det efter sigende nødvendigt for at der skal være plads til toppen. Det stod vist i artiklen i det grønne blad sidste år. mvh. Egon
« Senest Redigeret: 27 Juli , 2009, 20:48 Fra Egon »
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,3 dværg sussex i forskellige farver -   www.egonnyt.dk

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Blomsterhøns - hvilke fejl?
« Svar #12 Dato: 27 Juli , 2009, 18:17 »
Okay, nu ser vi :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Blomsterhøns - hvilke fejl?
« Svar #13 Dato: 27 Juli , 2009, 19:59 »
@ Mikkel

Jeg synes din hane har fine hoveddele, kammen skal nok være stor, men ikke grov og hagelapperne skal ikke være alt for lange og slaskede.
Som på den øverste hane på det link jeg har lagt ind.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Blomsterhøns - hvilke fejl?
« Svar #14 Dato: 27 Juli , 2009, 20:15 »
Okay ;) Tak for det :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.