Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Så er klageturen kommet til os - OPDATERING  (Læst 58246 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Så er klageturen kommet til os
« Svar #30 Dato: 26 Juli , 2009, 21:59 »
Ih sikke en lang tråd som tog tid at læse, men godt nok spændende læsning...jeg bor jo også i Svendbor kommune!  :o
Men sikke et godt brev der er blevet skrevet, håber ikke der bliver indført regel om max 10 fugle...jeg har ca. 25 høns/kyllinger lige pt og mine dejlige nyanskaffede rouen-ællinger, (som lige er kommet på græs og som selv manden er ved at falde i svime over :))
Glæder mig til at høre mere til sagen.

Storm-Olsen: Ser frem til at få et referat af hvad du får af vide fra teknisk forvaltning i morgen:)
Og det er en god ide at du er begyndt at lukke hanen ind  ;) Jeg kender jo godt din nabo.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Så er klageturen kommet til os
« Svar #31 Dato: 26 Juli , 2009, 22:15 »
Hvad skulle Fjerkræ Forum dog gøre uden ildsjæle som dig Finn.

Du er simpelthen guld værd for os der elsker fjerkræ :), tusind tusind tak.

Jeg er virkelig spændt på hvad der nu sker og selvom jeg har meget over hovedet, stiller jeg gerne op hvis de skulle ville have en kommentar.

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Så er klageturen kommet til os
« Svar #32 Dato: 27 Juli , 2009, 00:26 »
GODT BRØLT LØVE !!


Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Så er klageturen kommet til os
« Svar #33 Dato: 27 Juli , 2009, 09:19 »
Den stakkels mand i Svendborg Kommunes borgerservice var bestemt ikke klædt på til jobbet. Der var flere ting, han ikke vidste, stod i regulativet, men han ville meget gerne vide det, så han ringer tilbage med svar.

Det er korrekt, at fjerkræ ikke må gå frit i ens egen have. Heller ikke, selvom de ikke kan komme ind til naboen. Hvorfor de ikke må det, turde han ikke udtale sig om... Han ku' vist heller ikke se, hvem det ku' genere...

Regulativet træder iøvrigt i kraft den dag, det bliver offentliggjort - og det er det så ikke endnu, fordi de har holdt ferie ;D

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Så er klageturen kommet til os
« Svar #34 Dato: 27 Juli , 2009, 09:34 »
Bor vi i et frit land ????????? eller
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Så er klageturen kommet til os
« Svar #35 Dato: 27 Juli , 2009, 10:21 »
 Godt spørgsmål, Lestat.

Svendborg Kommunes Borgerservice har nu ringet retur til mig.
Teknisk Forvaltning sidder netop nu, og skal tage stilling til alt det praktiske vedr. det nye regulativ.
Regulativet er med andre ord vandret fra de ikke hønseholdene byrødder til de mere praktisk orienterede embedsmænd, der skal administrere det. - og de skal først igang med arbejdet nu.

De beder mig sende en e-mail på adressen mt@svendborg.dk (Miljø og teknik) og redegøre for mine konkrete spørgsmål i forhold til regulativet og netop min situation. Derved anmelder jeg jo mit hønsehold og kan samtidig bede om at få det legaliseret. (Jvf. det faktum, at jeg har mere end 10 stk. fjerkræ.) Og at det var meget lovligt at ha', da jeg fik det!

Jeg kan jo kun anbefale, at I andre, der bor i byzone i Svendborg, gør det samme hurtigst muligt...

Opretter lige en ny tråd med en mere sigende overskrift, hvis nu nogen ikke skulle læse med på den her.

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Så er klageturen kommet til os
« Svar #36 Dato: 27 Juli , 2009, 10:34 »
Det er godt, Tine, bare gå til dem, blot på den måde får man jo indflydelse. Sjovt de ikke konsulterer nogen inden for 'faget', før der laves regler. Håber DFF med tiden kan få indflydelse på den generelle lovgivning inden for hønsehold, og ikke skal op på barrikaderne hver gang der indføres regler.
Mvh Marianne

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Så er klageturen kommet til os
« Svar #37 Dato: 27 Juli , 2009, 11:39 »
Det kan jo også være, de forstår at de regulativ skal justeres, hvis de bliver overvældede med emails  ;)
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Så er klageturen kommet til os
« Svar #38 Dato: 27 Juli , 2009, 12:18 »
Fyns Amts Avis vil nok skrive om dette regulativ, i hvert fald har de bedt om at få kontakt til nogle hønseejere i Svendborg kommune. Journalisten kunne heller ikke se fornuften i at man ikke måtte have høns til at gå frit i ens egen have og heller ikke den med begrænsningen på de 10 stk.

Den med bygningerne er vistnok dækket af bygningsreglementet, hvor kommunen i forvejen skal have besked om bygninger på ens grund.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Så er klageturen kommet til os
« Svar #39 Dato: 27 Juli , 2009, 13:18 »
Yep, men hvor meget er en bygning? Normalt hedder den jo 10 kvm. gør den ikke? Mit hønsehus er da langtfra så stort?!

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Så er klageturen kommet til os
« Svar #40 Dato: 27 Juli , 2009, 13:41 »
Vores hønsehus er en tilbygning som har stået der i en del år tror jeg. Det er en bygning hvor der engang har været heste gående i. Skulle jeg så også have søgt kommunen om tiladelse til at have mine høns i den?

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Så er klageturen kommet til os
« Svar #41 Dato: 27 Juli , 2009, 14:19 »
Nej, ikke om tilladelse, men der står i reglementet, at alle nye såvel som eksisterende hønsehuse skal anmeldes... Dvs. at man skriver til kommunen, at man har det, i princippet.
Da jeg ringede imorges og talte med borgerservice om det, sagde han: "Står der det? Også de eksisterende...Ja, det gør der jo.. Jeg ringer liige til min kollega.." Det gjorde han så.

Kan du se papirbunken for dit indre blik? Jeg kan!

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: Så er klageturen kommet til os
« Svar #42 Dato: 27 Juli , 2009, 14:25 »
Det kan da slet ikke gå hurtigt nok med at få sendt alle de breve ind, hvor der ganske enkelt står: "Jeg har høns i et lille hønsehus som jeg altid har haft i min have!"

Så skal de bare se bunker!

Kan i SÅ se at komme i gang med skriveriet! de skal bare drukne de skrankepaver!

Jeg håber at alle I fra Svendborg vinder kampen mod bureaukratiet - I har i hvert fald ALLE hobbyhønsefolk bag jer!   *l
« Senest Redigeret: 27 Juli , 2009, 15:09 Fra mortends »
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Så er klageturen kommet til os
« Svar #43 Dato: 27 Juli , 2009, 14:26 »
Nej, ikke om tilladelse, men der står i reglementet, at alle nye såvel som eksisterende hønsehuse skal anmeldes... Dvs. at man skriver til kommunen, at man har det, i princippet.
Da jeg ringede imorges og talte med borgerservice om det, sagde han: "Står der det? Også de eksisterende...Ja, det gør der jo.. Jeg ringer liige til min kollega.." Det gjorde han så.

Kan du se papirbunken for dit indre blik? Jeg kan!

Nå men så må jeg jo hellere få skrevet en mail mere til dem hvor jeg gør opmærksom på bygningen  :P

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Så er klageturen kommet til os
« Svar #44 Dato: 27 Juli , 2009, 14:33 »
Endnu engang tak for opbakningen  ;)

Finn har kontaktet Fyns Stifttidende og de kommer her hos os i morgen formiddag med fotograf og laver interview omkring regulativet.