Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Skruk - hvad nu?  (Læst 29923 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Skruk - hvad nu?
« Svar #15 Dato: 25 Februar , 2008, 00:40 »
Det må man sige er en vægtig grund til ikke at kravle på gulvet, *gg
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Skruk - hvad nu?
« Svar #16 Dato: 25 Februar , 2008, 06:30 »
Susanne: Kan din skruk virkelig godt holde 15 æg (som er blevet til 13) varme? Jeg synes altid at der bliver problemer hvis mine høner ligger på mere end ca. 10 stykker.
Danny

Det har mine sussex kunnet før. Jeg ved det ikke nu, for det er jo ikke varmt. Men det er et forsøg værd. Jeg havde 15 æg der var ok som rugeæg, derfor fik hun dem. Det er mere en test for at se om de er befrugtede. Og det ser ud til det.
Det er jo første hold rugeæg fra disse unge høns.
Hilsen Susanne

Hanne

  • Gæst
Sv: Skruk - hvad nu?
« Svar #17 Dato: 25 Februar , 2008, 09:06 »
Johan.

Hvor stort er dit bord og hvor stor er din høne?

Så snart æggene er klækkede vil hun farte rundt som hun gør normalt. Hun vil skrabe efter mad og trænge meget til et dejligt støvbad :D.


Offline Jette Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
  • Grib dagen, timen, minuttet
Sv: Skruk - hvad nu?
« Svar #18 Dato: 25 Februar , 2008, 09:13 »
Når/hvis du får kyllinger, så hold dem adskilt fra de andre høns. Det kan ske at de andre høns hakker dem til døde.

Glæder mig til et billede af hønemor med små kyllingehoveder stikkende ud alle vegne fra fjerene, som årerne fra en båd.
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline Signalhorn

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 143
    • Fra burhøne til urhøne
Sv: Skruk - hvad nu?
« Svar #19 Dato: 25 Februar , 2008, 11:10 »
Johan.

Hvor stort er dit bord og hvor stor er din høne?

Så snart æggene er klækkede vil hun farte rundt som hun gør normalt. Hun vil skrabe efter mad og trænge meget til et dejligt støvbad :D.



Bordet (eller pladen) er vel 2½ kvm. Har ikke lige gennemtænkt det med støvbad osv. Problemet er, at der kun er én udgang i hønsehuset, og skal damen adskilles fra resten af flokken, kan hun vanskeligt bruge den. Skal vist en tur i tænkeboks...
Johan Gadegaard

Hanne

  • Gæst
Sv: Skruk - hvad nu?
« Svar #20 Dato: 25 Februar , 2008, 11:32 »
Hvad med en kant omkring bordet, med savsmuld i bunden. Du kan sætte en papkasse ind - f.eks disse store flade man kan få i supermarkedet, der har været grøntsager i - med strandsand eller lign. Den kan du jo sætte ind og ud efter behov.

Her er en billig redekasseløsning - også fra supermarkedet. Kan brændes efter brug ;)

ups - sidder ikke ved min egen pc. Billed følger <G

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Skruk - hvad nu?
« Svar #21 Dato: 25 Februar , 2008, 15:37 »
Jeg synes det er interessant så store forskelle der er på vores opfattelser af høns og deres afkom. Jeg synes det er ufatteligt hyggeligt at have kyllinger i flokken og vil mene det er naturligt.

Er der en hane eller høne der angriber kyllingerne, så skal det dyr ikke bo i min hønsegård. Er jeg den eneste der har dem gående sammen?
Hilsen Susanne

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Skruk - hvad nu?
« Svar #22 Dato: 25 Februar , 2008, 17:41 »
Susanne jeg har prøvet aat få hønemor banket så hun ikke turde forsvare sine unger, og de andre madammer skraldede på skift de små når de søgte ly, så jeg havde 7 kyllinger løbende rundt med dundragten ned om knæene, helt blodige og højt pippende,,,,DET sker aldrig mere,,,,, jeg flytter min skruk, og når kyllingerne kender deres mor og hendes lyde, og hun kender dem, så bliver hun lukket ud i flokken igen, og det har der aldrig været problemer med,,, de andre accepterer at der går en flok kyllinger mellem benene på hønen, bare de ikke fare forvirrede omkring.. Det drejer sig om nogle få dage, så er familien etableret.... jeg har heller aldrig haft problemer med at flytte min skruk, men det gør jeg også først når hun har ligget fast over en uge....
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Skruk - hvad nu?
« Svar #23 Dato: 25 Februar , 2008, 17:41 »
Jeg synes det er interessant så store forskelle der er på vores opfattelser af høns og deres afkom. Jeg synes det er ufatteligt hyggeligt at have kyllinger i flokken og vil mene det er naturligt.

Er der en hane eller høne der angriber kyllingerne, så skal det dyr ikke bo i min hønsegård. Er jeg den eneste der har dem gående sammen?

Nu er jeg en af dem der snakker for at man adskiller dem... Det er fordi at jeg flere gange har set det gå skævt da hønerne ikke kan finde ud af det under selve rugningen.
Som regel har jeg sat hønerne ind i flokken igen et par dage efter kyllingerne er begyndt at gå rundt.
At andre høner hakker kyllingerne ihjel sker især når de er lukket inde i huset på mindre plads end de er vant til.
Det tror jeg såmænd også godt  at dine kunne finde på Susanne. Nok ikke som så unge, men med tiden.
Det er en hønes natur at hakke lavere rangerende dyr. Nå der så (i kyllingens verden) er gamle sure høner "overalt", inde i hønsehuset så er det ikke altid muligt at komme tilstrækkeligt væk.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Hanne

  • Gæst
Sv: Skruk - hvad nu?
« Svar #24 Dato: 25 Februar , 2008, 17:48 »
Jeg tror det handler om mange ting! Racer, plad, hvordan de introduceres m.m.

Jeg plejer at have de helt nye kyllinger sammen med skrukken ind til de er blevet lidt hærdede og kan forcere de højde forskelle jeg har i mit hønsehus (20 cm).

Det er min oplevelse at er hønerne vandt til at se hinanden gennem tråden er det ikke noget problem.

En gang havde jeg to skrukker gående i samme gård med et stormasket net i mellem - kyllingerne drønede rundt mellem hinanden. Efter få dage fjernede jeg det uden problemer.

Det var silker, jeg har også prøvet det med orper. med new Hampsire gik det ikke og heller ikke med nogle blandingshøns.

Jeg tror meget på temperements delen!

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Skruk - hvad nu?
« Svar #25 Dato: 25 Februar , 2008, 19:12 »
Det tror jeg såmænd også godt  at dine kunne finde på Susanne. Nok ikke som så unge, men med tiden.
Det er en hønes natur at hakke lavere rangerende dyr. Nå der så (i kyllingens verden) er gamle sure høner "overalt", inde i hønsehuset så er det ikke altid muligt at komme tilstrækkeligt væk.
Danny

Disse høns er meget unge ja. Men sidst vi havde høns gik de også med kyllinger i flokken. Vi satte også kyllinger ind i flokken når de var varmefri (udruget i maskine).
Ja de fik at vide at de var nogle små ubetydeligheder, men flået blev de ikke.

Så jeg kan ikke genkende jeres skrækscenarier, ej heller fra min nabos hønsegård eller fra min barndom.

Jeg ændrer måske en dag mening, men endnu er jeg af den mening at høns skal kunne gå med kyllinger - også søsterens børn. Ellers er der noget galt med hønen  <C

Men kan godt forstå jeres forbehold med de oplevelser i har haft.
Hilsen Susanne

Offline Lars Erik Bobsin

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 866
  • Rigtige høns er Brahma
    • Brahma i Ballerup
Sv: Skruk - hvad nu?
« Svar #26 Dato: 26 Februar , 2008, 07:28 »
Mine skrukhøner går alene med kyllingerne indtil jeg kan se hun er træt af dem, eller lægger sit første æg efter udrugningen.

Hanne

  • Gæst
Sv: Skruk - hvad nu?
« Svar #27 Dato: 26 Februar , 2008, 12:26 »
Ja det gjorde min brahmaer også.

Offline Ole Nørgaard

  • Bruger
  • Indlæg: 116
    • Strynø Hereford Kød
Sv: Skruk - hvad nu?
« Svar #28 Dato: 27 Februar , 2008, 16:13 »
Hej, vi er også nybegynder med en skruk. Vores hønsehus er 15 m2 og hønen har lagt sig på hønsenes eneste æglægningsplads. Når I taler om at lave et sted, hvor skrukken kan ligge i fred på en nyetableret, vi laver en, redeplads, hvad mener I så med, at man kan lave et sted, hvor den er i fred. Kan vi lave en redeplads på evt. 2 m2, hvor vi så sætter et hønsehegn rundt om, så ingen høns kan komme ind og hun ikke kan komme ud? Eller hvordan? Hvad bruger I andre som redeplads? Vores lægger æg oppe på en halmballe og det er også der hun har lagt sig.
Når hun skal ruge, skal der så bruges æg der er lagt samme dag eller kan vi samle ind over 2 dage? Er 8 æg passende?
Hvad nu, hvis der om en uge kommer endnu en høne i skruk? Skal hun også have sin egen redeplads? Så kan vi jo hurtig få brugt alle m2.
MVH
Nørgaard
Med venlig hilsen
Nørgaard

PT. 24 rugeæg - 8 creamlegbar, 6 blanding af creallegbar og maran, 6 bielefelder og 4 af maran..

Vi har økologisk Hereford kvæg som vi sælger som levende dyr og som slagt. Vi har 3 islandske heste samt 5 gamle pensionerede får samt 1 stk. Lagotto hanhund med navnet Luca..

Offline Aalestrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 33
    • Aalestrup´s hjemmeside
Sv: Skruk - hvad nu?
« Svar #29 Dato: 27 Februar , 2008, 20:20 »
Så skete det også for os! Vores første skruk høne! Men den kan ikke ligge på mere end et par æg? Jeg har først lige opdaget det, så jeg har ikke haft hønen af og se hvor mange æg der er. Hmm det er lidt bekymerne at læse Jeres indlæg for mit hønsehus er ikke særlig stort og der er ikke plads til at lave et aflukke inde i hønsehuset. Måske kan der en ombygning til hmm Nå men vi har redekasser i ca. 80cm højde og så har vi nogle stykker ved gulvet, men hun har lagt sig på øverste etage. Derfra kan en kylling ikke gøre sig håb om overlevelse eller hvad? 80 cm det er trods alt et stykke vej, men det vejer selvfølgelig heller ikke ret meget, det er jo nærmest som en fjer der daler ned.... :)
Jeg sider og tænker at jeg skal prøve at flytte den til en af de nederste reder, men spørgsmålet er om hun vil det. Det der med at finde ud af om æget er befrugtet hvornår gør man det? Opbevaring af æg der skal bruges til skruk hønen hvordan opbavare man dem? ved hvilken tempratur og hvor længe kan de gemmes?

Mvh Frank
Orpington: 1 Legber kok, 1 Legber høne, 1, grå, 1 sort og 2 røde høner samt 1 New Hampshire høner + 10 kyllinger.
************************ www.FDAA.DK**********************