Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Prisforskellen på fjerkræ  (Læst 26976 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Prisforskellen på fjerkræ
« Svar #30 Dato: 11 Juni , 2009, 06:57 »
Jeg kan jo ikke lade være med at skrive, at når vi køber 5 for en hund, uanset om det er til vores egen mund eller vores dyrs, ja, så er vi med til at holde den form for produktion i live.
Det er ikke min mening at støde nogen, men bare konstatering af faktum.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Prisforskellen på fjerkræ
« Svar #31 Dato: 11 Juni , 2009, 07:21 »
Jepper så længe der er et marked for sådanne produkter, så bliver de selvfølgelig lavet.

Utroligt så meget magt forbrugerne egentlig har.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Stinne

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 148
  • Sidste skud på stammen
Sv: Prisforskellen på fjerkræ
« Svar #32 Dato: 11 Juni , 2009, 09:21 »
Nu er det ikke fordi jeg vil forsvare "krejlerne". De findes overalt og både på købers og sælgers side. Se blot alle de "kenneler", hvor hvalpe af mange forskellige racer sælges for tidligt og hvor de går under forfærdelige forhold. Eller ponyer af blandet herkomst der er helt fantastiske når køber viser sig, men ellers stort set må passe sig selv og ikke får den korrekte pasning og fodring. Det er noget rigtigt svineri. >:(

Den anden del af krejleriet (eller tingen/prutten om prisen) og grunden til at det især foregår i Jylland skal vi nok tilbage i tiden for at finde. Da var det ren og skær overlevelse ikke at betale mere for noget end man kunne forhandle sig ned i. Det galdt både for dyr, såsæd, afgrøder og hvad der ellers hører landbruget til (som jo vare de fleste jyders indtægtskilde). Så ville man overleve måtte man prutte om prisen. Jeg vil tro at det er dette fænomen, der stadig gør sig gældende for nogle og ved at de får et nedslag i prisen, føler de at de har gjort en god handel. Det er jo lidt som "5 stk for 100,- kr" - det er et godt tilbud, man gør en god handel - så der må man slå til...

Mange ser måske ned på at gøre en god handel, da det rent psykologisk kan virke "fattigt" og det viser ubevidst mere velstand at betale den forlangte pris. Derfor er det ofte god tone at betale det forlangte nogle steder i landet og mere atråværdigt at give under forlangt pris i andre.

Jeg skal da gerne sige at jeg prutter om pris på bawsmæk-marked, men hvad angår dyr forventer jeg at få/betale prisen.
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Prisforskellen på fjerkræ
« Svar #33 Dato: 11 Juni , 2009, 09:30 »
Helt enig Stine .... jeg har som tilflyttende fynbo/københavner  gjort mig en ære af at tilegne mig krejleevnen. (brugten den vist ozz i forvejen..i smug)

Og det gælder alskens ting og sager.

Men lige akkurat med dyr gør jeg også en udtagelse. Betaler det det koster hvis det er det jeg vil ha´...syns jeg det er for dyrt...ja så lader jeg da bare være med at byde ind.



Med venlig hilsen Søs

Viben schliemann

  • Gæst
Sv: Prisforskellen på fjerkræ
« Svar #34 Dato: 11 Juni , 2009, 09:46 »
Hvis man som ny opdrætter af racehøns el. raceænder ønsker godt kvalitet må man også betale den pris de koster, da jeg  første gang blev interesseret i racehøns kostede et hold , 1 hane + 2 høns, 250 kr. Siden er foderet blevet dyre og de andre omkostninger er også steget meget, så derfor vil jeg da ikke være bleg for at skulle betale en god pris for et ordenligt hold og slet ikke for et hold som har været udstillet.  *e
Kvalitet koster penge  <P

Mvh Viben

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Prisforskellen på fjerkræ
« Svar #35 Dato: 11 Juni , 2009, 11:09 »
Jeg vil da osse lige give mit besyv med..

Jeg kan også godt lide at prutte om prisen, men så snakker vi om døde ting. I mange forretninger kan man sagtens forhandle prisen ned, specielt hvis man køber flere ting, ofte vil det være dumt ikke at gøre det, for der kan være mange penge at spare.

Men på dyr, eller rugeæg for den sags skyld, der ville jeg aldrig prutte om prisen, for sælger har jo her gjort op med sig selv, at det er PRISEN. Hvis jeg synes prisen er for høj, vil jeg ikke henvende mig.

Til gengæld mener jeg da heller ikke, at sælger af dyr skal skrue tommelskruerne, de skal være realistiske i deres prissætning. Jeg sælger selv racekatte, og der forventer jeg også at få den pris, som jeg mener dyret skal koste. Køberne, ja der fornemmer man meget hurtigt om det er nogle der er interesseret, hvis det første de spørger om er prisen, så falder rigtig mange fra meget hurtigt, hvorimod dem der ikke spørger oftest køber.

Jeg vil så også lige sige, at hvis jeg var på marked, og ville købe dyr, så ville jeg helt sikkert prutte om prisen, et sådant sted forventes det jo.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Prisforskellen på fjerkræ
« Svar #36 Dato: 11 Juni , 2009, 11:12 »
Jeg kan jo ikke lade være med at skrive, at når vi køber 5 for en hund, uanset om det er til vores egen mund eller vores dyrs, ja, så er vi med til at holde den form for produktion i live.
Det er ikke min mening at støde nogen, men bare konstatering af faktum.

Helt enig Marianne. Heldigvis er der ingen i min familie der køber 5 for en hund, men hold da op der er mange der gør! Min svigermor havde også købt buræg...sikke en skideballe jeg gave hende, det gør hun nok aldrig igen..hehe
Men når man kommer i Bilka eller Føtex og ser det store skilt hvor der står 5 kyller for en hund ja så flokkes folk altså om fryseren. Man får helt lyst til at give dem en skideballe også!
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Prisforskellen på fjerkræ
« Svar #37 Dato: 11 Juni , 2009, 11:25 »
Der er jo ikke noget at sige til det.
Det er jo altid noget med udbud og efterspørgsel. Og efterspørgslen er sikkert stor nu hvor det kradser i mange hjem. Kødvarer fra gris og okse er i mange forretninger steget markant, og fisk er jo til tider næsten umuligt at komme i nærheden af, så tilbage er der fjerkræ, som kan fås til en billig penge.
Hvis vi ikke kan producere f.eks kyllinger til en billig penge, så bliver de jo bare importeret istedet, og pengene går ud af landet, og gør ikke nogen nytte herhjemme, altså går det ud over vores velfærd.

Altså, det jeg mener er, at man kan ikke bare tage fat i en enkelt ting og så råbe op om, at det er forkert, uden at man også har kikket på hvad det ellers griber ind i.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Prisforskellen på fjerkræ
« Svar #38 Dato: 11 Juni , 2009, 11:32 »
Nej det er bare sjovt med de mennesker der fylder vognen med 5 for en hund og derefter så køber økologisk mælk til 7 kr pr liter når man kan få billig mælk til 4 kr pr liter. Eller økologisk frugt og grønt og fin fransk ost og derefter kører væk i en Mercedes eller Rolls Royce.
Det jeg får ud af det, er at de gerne vil være sunde osv, men de er ligeglade med hvor kødet kommer fra!
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Prisforskellen på fjerkræ
« Svar #39 Dato: 11 Juni , 2009, 12:02 »
Ja jeg tænker nu også over hvordan de dyr har haft det, det er med i mine overvejelser når jeg køber ind. Jeg vil hellere have lidt og så vide at det jeg  og mine dyr kommer i munder har haft et godt og naturligt  liv.
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline bikealot

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 131
  • R.I.P.
Sv: Prisforskellen på fjerkræ
« Svar #40 Dato: 11 Juni , 2009, 13:39 »

Men når man kommer i Bilka eller Føtex og ser det store skilt hvor der står 5 kyller for en hund ja så flokkes folk altså om fryseren. Man får helt lyst til at give dem en skideballe også!

Nu skal I jo lige tænke på at lige netop de kyllinger der sælges til 5 for en hund ikke har haft det dårligere end dem der sælges til 30 kroner stykket. (ikke at det siger ret meget)
Så vidt jeg har forstået er det kun økologiske høns der har et nogenlunde godt liv.

Folk der tror de gør noget godt for dyrevelfærdet hvis de køber skrabe-æg, bliver også snydt. Skrabehøns går stuvet næsten lige så tæt sammen som burhøns, - og ser aldrig dagens lys.
Mvh.
Susanne
Der (forhåbentlig!) snart er den lykkelige ejer af denne her
Nåh, ja, og så også lige
0.1.4 Wyandot (eller noget)
2.1 katte af blandet herkomst
1.0 schæfer/lab.blanding

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Prisforskellen på fjerkræ
« Svar #41 Dato: 11 Juni , 2009, 14:14 »
Ikke for at forsvare skrabeæg, men forestil dig at du er en burhøne - og sidder i bur hele dit liv med fire sure madammer uden humoristisk sans. Som skrabehøne kan man da flytte sig! ;)
I øvrigt smager ingen af æggene af ÆG.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Prisforskellen på fjerkræ
« Svar #42 Dato: 11 Juni , 2009, 14:46 »
Ja så det sq bedre at sidde i et bur og dø af grin  <H

eller nowet *gg*
Med venlig hilsen Søs

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Prisforskellen på fjerkræ
« Svar #43 Dato: 11 Juni , 2009, 14:54 »
Ja, det er rigtigt, Susanne, skrabeæg lyder jo ret godt, men faktum er at det som du skriver er høns, der er stuvet sammen i kæmpehaller, hvor de godt nok kan skrabe, men til gengæld har mange af dem (alle?) fået klippet næbbet, for når høns lever i flokke større end ca. 25 individer, går deres hakkeorden istykker, og så hakker alle alle, og hønsene bliver meget stressede.
Vi køber ikke æg her i huset længere, har vi ikke selv, undværer vi hellere. Når vi købe kylling er det altid økologisk, for så tror vi på at kyllingen har haft et hæderligt liv.
Men inden jeg får pudset min glorie for voldsomt, skal jeg også lige tilføje, at det har været anderledes før, der var da engang jeg troede skrabeæg kom fra høns, der havde et godt liv, og der var engang jeg troede at majskylling, bornholmsk unghane og hvilke smarte navne de nu bliver markedsført under, havde et godt liv.
Så jeg mener stadig som jeg har sagt masser af gange før, at vejen frem for bedre dyrevelfærd er oplysning.
Børge har jo også ret, at hvis produktion af snart alting bliver flyttet til udlandet, har vi endnu mindre kontrol og indflydelse på hvordan det bliver fremstillet.
Det er et utrolig komplekst område.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Prisforskellen på fjerkræ
« Svar #44 Dato: 11 Juni , 2009, 14:57 »
Tjaaa så er der jo fattigrøve som jeg der slet ikke har mulighed for at vælge.,... hvis altså budgettet skal holde, så hvis valget står mellem et par gode sko til tøsen eller en øko-steg, så må jeg beklage at jeg køber skoene og så 5 kyllinger for 100.  Jeg gad rigtig godt kunne købe alt det gode, men nogen gange vælger man bare ikke helt selv.
Så tænk lige på næste gang I har lyst til at give en skideballe fordi nogen køber konsumproduceret, så kan der faktisk stå en enlig mor med børn som faktisk gerne vil, men ikke har råd hvis der skal være mad til resten af måneden også.  Sådan vil det altid være tror jeg, for der vil altid være forskel på indkomst og skæbner.
Men vi er så gode til at dunke hinanden i hovedet, vi glemmer bare at spørge ind til vedkommende. Vi bryster os af at være så rummelige og forstående og omsorgsfulde, men vi er aller en ski er vi ikke.  
Og efter indsigt i økologiske landbrug så kan det godt være at dyrene har bedre forhold.... hvis bare ikke de bliver syge, for hvis et økodyr skal medicineres så må det ikke levere eks mælk i flere uger mener jeg og så lader man heller dyret lide lidt, det går jo nok over igen. Så kære folk det eneste vi kan være sikre på er det vi selv producere.... økotanken er fin, men den er ikke fejlfri, slet ikke.
 
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.