Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Høns på plejecenter?  (Læst 24642 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Høns på plejecenter?
« Svar #15 Dato: 08 Oktober , 2010, 20:41 »
Ja, der er også et par "personaler" der af og til har hunden med på arbejde. I vinters var nogle sneet inde mens en golden retriever opholdt sig på centeret. Der var stor sorg da ejerens hus blev gravet fri og hunden tog hjem :(.

Angående æg, så vil jeg nu prøve at forske lidt i lovgivningen. Man kan vel ikke lade beboerne betale for at bo i "eget hjem" og så lave en masse restriktioner om, hvilke æg de må bage kage af? Bofællesskaber for psykisk handicappede må jo gerne lave mad. Mange af beboerne får mad fra privat leverandør, nogle endda fra pårørende der laver frosne middagsretter. De skal også selv købe ind (indkøbsordning eller pårørende igen) til de andre måltider... Nå, det må komme senere. Det vigtigste er da at den ene dag ikke ligner den anden med genudsendelser af Beverly Hills for 7. gang i TV. Når man ikke er interesseret i handlingen, ikke forstår sproget og ikke kan læse teksten - så er det vist nærmest tortur ::) Så hellere lidt levende underholdning.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline TinaQvist

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 97
Sv: Høns på plejecenter?
« Svar #16 Dato: 08 Oktober , 2010, 20:52 »
ENIG  /o
Tina

0,3 Dværg Wyandotter tværstribet
1,0 Stor Kochin hane sort
0,1 Dværg Orpington sort
0,3 Stor Fawerolls laksefarvet
0,3 Store ? høns hvide
10 Silke kyllinger vildtfarvet
1,6 Blaningskyllinger
1,2 Labrador hunde
0,1 Gårdkat samt diverse killinger
2,0 Ponyer
3,0 Skønne børn
1,0 Mand

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Høns på plejecenter?
« Svar #17 Dato: 08 Oktober , 2010, 21:07 »
Ingen tvivl om at dyr ER GOD terapi  for folk i alle aldre, bare synd at rigtig mange er blevet meget dyre fjendske og som mener at dyr kun er besværligt arbejde, skidt og sygdom..
« Senest Redigeret: 08 Oktober , 2010, 21:29 Fra Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Høns på plejecenter?
« Svar #18 Dato: 08 Oktober , 2010, 21:20 »
Ja jeg synes jo det er en rigtig god ide, levende dyr er altid godt. Og især høns som ikke kræver meget men giver så utroligt meget igen.
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
Sv: Høns på plejecenter?
« Svar #19 Dato: 08 Oktober , 2010, 21:29 »
på de plejecentre jeg kører til(besøger 4 om ugen) arbejder man ud fra EDEN metoden, børn, dyr, planter ... alt man nu kommer i tanken om fra sit eget hjem har ret til at være der. Super atmosfære, ro på gangen... i fælles arealer. 3 ud af de 4 plejecentre har høns, man må ikke bruge æg(hygiejne siger de), beboerne går og passer dyrene og får støttendne hånd fra plejepersonalet.(der er dog altid 1 ansvarlig fra personalet der lige tjækker om de har vand, mad...) /o
Da Tønder kommune er jo landkommune, er de fleste plejehjems beboere tidligere landmand -så det er ikke svært at få gode, gamle råd om pasning, små fif -sejt synes jeg.  Håber  jeg får muligheden for at bo sådant et sted mine sidste år. ;)
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Høns på plejecenter?
« Svar #20 Dato: 09 Oktober , 2010, 20:08 »
Man kan jo få salmonellatestet sine æg :) Det gør jeg, og må derfor gerne servere "hjemmelavede" æg til mine dagplejebørn :)

Mon ikke det samme kan lade sig gøre på et plejehjem? Det kommer måske til at koste omkring 400,- om året i alt, at få dem testet :)

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Høns på plejecenter?
« Svar #21 Dato: 09 Oktober , 2010, 21:55 »
Der hvor jeg har været de sidste to år, havde man et dejligt hønsehus med tilhørende gård, men der måtte ikke komme høns forde kommunen ikke ville lægge personale til at være ansvarlig for deres velfær.
Jeg tilbød at lægge høns til og tage mig af dem, men der blev lavet redskabskur ud af hønsehuset, og gården revet ned.....
Tiil gengæld havde jeg min lille gårdhund Prik med på arbejde hver dag, og nu hvor jeg ikke er ansat mere, er det nok hunden beboerne savner mest....
Her bliver der læst højt for hunden fra et blad om kongehuset.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Høns på plejecenter?
« Svar #22 Dato: 11 Oktober , 2010, 10:22 »
Jeg har lige talt med en venlig herre på Fødevareregion Sjælland. Han mente at vores plejecenter skulle tilmeldes Stalddørssalg og derunder salmonellakontrol. Så må beboerne godt bruge æggene /o. Ved ikke helt om det er fordi at det ikke er en kommunal bygning og de får mad fra mange leverandører - der er ikke fælles madlavning. Men så kunne det da bliver til en kage af og til. <I
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Høns på plejecenter?
« Svar #23 Dato: 11 Oktober , 2010, 15:24 »
S.... godt - det ville jo være synd og skam at holde høns og så ikke må bruge æggene... for de kan kun blive bedre og friskere end dem fra butikkerne.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Karin Daugaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 147
Sv: Høns på plejecenter?
« Svar #24 Dato: 11 Oktober , 2010, 15:41 »
Ina, sikke et vidunderligt billede af Prik, der får læst højt - måske lidt om Prinsgemalens bistre gravhunde?  ;)
Mange hilsner,
Karin

0,4 Isa Brown (Klara, Spætte, Frida og Grevinden)
1,0 Mand, handy og kærlig :)
6,0 bonus'børn'
xxxxx,yyyy mus, stålorme, pindsvin og andet godtfolk
Og Sascha, en slags flatcoated retriever, som vi har overtaget fra en hjemløs mand, som døde. Så Sascha har levet alle sine ca. 9 år på gaden. Hun er vidunderlig!

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Høns på plejecenter?
« Svar #25 Dato: 12 Marts , 2011, 01:05 »
For lige at genoplive tråden om høns, der skaber glæde på plejecentre - så er det lykkedes at få en bevilling (34.000 kroner!) til mit hønseprojekt på min arbejdsplads. Så nu er vi gået i gang med at søge friske hønsefolk og håndværkere i området, der har lyst til at bruge lidt tid på opførelse af hønsehus - og pasning af hønsene. Det ideelle vil være en mandegruppe af efterlønnere/pensionister, der selv kan have lidt fornøjelse af at mødes til en kop kaffe og en hønsesnak efter arbejdet. Mænd gider jo ikke håndarbejde og kagebagning men har alligevel behov for at komme lidt ud blandt andre/væk fra hustruen *e. Fortsættelse følger. - og så hører jeg naturligvis gerne, hvis andre har erfaringer på området.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

thorleif

  • Gæst
Sv: Høns på plejecenter?
« Svar #26 Dato: 12 Marts , 2011, 10:02 »
Hvis du koeber dine hoener ifra en registrered flok, tror jeg det er det eneste krav du vil faa for godkendelse. Ok, det bliver saa ikke race-hoens, men det er en enkel og billig loesning.

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Høns på plejecenter?
« Svar #27 Dato: 12 Marts , 2011, 10:18 »
Jeg har haft fat i såvel Fødevarestyrelsen som veterinærmyndighederne. Da plejecenterets beboere ikke bliver bespist fra fælles køkken - og da æggene ikke skal indgår i institutionskost til "mange", så er der faktisk ikke flere regler end dem vi andre lever med. Det er ikke engang nødvendigt at Salmonella-kontrollere. Eneste restriktion er ,at der skal være 25 meter fra, hvor der produceres mad til levering "ud af huset". Så det er ikke helt så besværligt som jeg havde frygtet. Årsagen er, at beboerne i princippet bor i hver sin lejlighed, udlejet til dem personligt af et boligselskab. De bestemmer også selv, hvordan de vil få mad. Så nogle "abonnerer" på forskellige madudbringningsordninger, andre får mad fra familien o.s.v. Så der må gerne samles æg og bages kage eller pandekager til en mindre gruppe beboere - det er jo deres høns..... <I
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Klausen

  • Bruger
  • Indlæg: 224
Sv: Høns på plejecenter?
« Svar #28 Dato: 12 Marts , 2011, 10:44 »
Ved at der i Skive Anlæg er et voliereanlæg med fugle og der har været påfugle som, er blevet passet af den lokale fugleforening de sidste år da de synes det var synd og skam det skulle lukkes.
Så kunne man ikke få en eller anden fjerkræklub med på ideen på et plejehjem, det kunne da også være en der kun havde en lejlighed i byen og som kunne tænke sig et hønsehold, og som kunne glæde de gamle, der også kunne hjælpe med i dagligdagen.
Der kunne da sikkert findes en løsning på det, og de ældre vil da have lidt at gå op i, undtagen pileflet, stoftryk eller hvad der nu bliver dem budt.

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Høns på plejecenter?
« Svar #29 Dato: 12 Marts , 2011, 16:49 »
Ingen erfaringer at dele af - men jeg håber, du vil dele af dine, for hvor lyder det bare herligt :D