Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Pasning af kyllinger fra rugemaskine  (Læst 27976 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline kramers

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 14
Pasning af kyllinger fra rugemaskine
« Dato: 12 Maj , 2009, 19:37 »
Hej fjerkræentusiaster

Jeg er en nystartet hønseejer. Jeg købte i marts 6 store sorte orpington. En bekendt tilbød at ruge æg ud for mig - hvilket jeg takkede ja til. I dag har han ringet at der er klækket en lille sort kylling, og der er flere på vej  :D
Mit lille problem er at jeg intet kendskab har til kyllingernes pasning. Jeg kan næsten tænke mig til at de skal under varmelampe når jeg har fået dem hjem, men hvor længe?
Med hensyn til foder, kan jeg vel vælge det kyllingestart foder som den lokale foderstof tilbyder?
Alt afhængig hvor mange kyllinger der bliver klækket, hvor meget plads skal de så have i starten? Kan jeg nøjes med at have dem i en flyttekasse med sand i bunden? Eller kræver de mere plads?
Er der andet jeg som uvidende førstegangs kyllingemor skal være opmærksom på?

Håber I vil besvare mine spørgsmål.

Venlige hilsner SARA
1,0 Rød Shetlandspony, 1,0 Sort Kat, 0,2 Silver Lohmann, 2,1 Hvid dværgsilkehøns, 2,2  Store hvide silkehøns :D

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: Pasning af kyllinger fra rugemaskine
« Svar #1 Dato: 12 Maj , 2009, 19:45 »
Hej Sara
Prøv at kikke på dette link, der står alt.
Hilsen
Peter

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?page=37
Hilsen
Peter

Offline Jette Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
  • Grib dagen, timen, minuttet
Sv: Pasning af kyllinger fra rugemaskine
« Svar #2 Dato: 13 Maj , 2009, 14:28 »
Bor du i nærheden af Kalundborg kan vi proppe dem ind under min hønemor. :D Nej, du vil nok selv have fornøjelsen at kigge på dem.

Rig du bare an med flyttekasse og f.eks. en 60 W pære, den er nok stor nok de første 14 dage. Læg aviser i bunden og skift dem 1 gang dagligt, de sk**** i et væk og de kan få vabler af at gå ovenpå deres eget møg.

Og mad fra foderstoffen som du skriver. Put evt. lidt hirsefrø (undulatfoder) i, kyllingerne kan ikke stå for det blanke. De hakker efter sådan nogle småfrø. Ellers må du vise dem vejen med at banke en finger ned i maden.

Ellers spørg, hvis der opstår nogle problemer.
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline kramers

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 14
Sv: Pasning af kyllinger fra rugemaskine
« Svar #3 Dato: 13 Maj , 2009, 19:47 »
Tak for svar. Rigtig godt link. Håber jeg får nogle dejlige høns ud af det.
Jeg bor desværre ikke i nærheden ellers kunne det helt sikkert have været en mulighed, men det har vel også sin charme at have de små kyller hjemme i bryggerset :)

Vh. SARA
1,0 Rød Shetlandspony, 1,0 Sort Kat, 0,2 Silver Lohmann, 2,1 Hvid dværgsilkehøns, 2,2  Store hvide silkehøns :D

Offline Bettina

  • Bruger
  • Indlæg: 1 908
Sv: Pasning af kyllinger fra rugemaskine
« Svar #4 Dato: 13 Maj , 2009, 20:17 »
De har rigtig godt af havregryn, jeg giver dem havregryn blandet med startfoder, iøvrigt skal de have lidt sand og skalder (knust) også fra dag 1-2 stykker af. Når de er ca 3 dage vil de helt sikkert også gerne have majs. :)
De skal være under varmelampen ved 35 grader de første 5 dage og så sænker du den ligeså stille og efter 6-7 uger er de varmefri, de skal gerne have mulighed for at ku gå væk fra varmelampen af. *o
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Pasning af kyllinger fra rugemaskine
« Svar #5 Dato: 13 Maj , 2009, 23:16 »
Lige en lille korrektion.

De er på dette tidspunkt af året varmefrie omkring 3 ugers alderen.
Ellers kan du altid regne med, at når de er befjerede, så er de også varmefrie, men der er jo små forskelle på vinter og sommer
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Pasning af kyllinger fra rugemaskine
« Svar #6 Dato: 14 Maj , 2009, 07:33 »
@ Børge jeg plejer at have varmelampe ved kyllingerne til de er 5 uger, mine er 3 uger idag så det vil sige at jeg kan slukke for lampen, men jeg tror de skal have varme om natten  ;)
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Bettina

  • Bruger
  • Indlæg: 1 908
Sv: Pasning af kyllinger fra rugemaskine
« Svar #7 Dato: 14 Maj , 2009, 07:46 »
Nemlig Berit, de er meget glade for den om natten. ;D
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Pasning af kyllinger fra rugemaskine
« Svar #8 Dato: 14 Maj , 2009, 08:15 »
Ja, de er sikkert glade for den, men de vil kunne klare sig uden, deri ligger forskellen.

Hvis varmelampen/pladen fjerne klumper de sig sammen istedet.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Stinne

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 148
  • Sidste skud på stammen
Sv: Pasning af kyllinger fra rugemaskine
« Svar #9 Dato: 14 Maj , 2009, 15:14 »
Kan I ikke lige fortælle min skruk og hendes kyllinger det der med at kyllingerne faktisk er varmefri nu? ;) De er næsten 6 uger gamle men sover stadig under moar, dog med hovederne stikkende ud ved brystet af skrukken.
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Pasning af kyllinger fra rugemaskine
« Svar #10 Dato: 14 Maj , 2009, 15:44 »
Stinne, det er noget andet, når det er med skrukhøne, der bliver de ved med at varme sig hos hende, indtil hun afviser, og selv går på pind
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Pasning af kyllinger fra rugemaskine
« Svar #11 Dato: 14 Maj , 2009, 15:57 »
Din skruk er en silke, ikk' Stinne? Det forklarer det jo. Se mine skrukker er wyandotter, og de kan sagtens selv finde ud af den slags, mine dværg araucana kyllinger har sovet alene i flere uger, og der er også store nok til det *g
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Stinne

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 148
  • Sidste skud på stammen
Sv: Pasning af kyllinger fra rugemaskine
« Svar #12 Dato: 16 Maj , 2009, 11:09 »
Det varmer nu mit "blødende" (glødende) moderhjerte, at hun er sådan en omsorgsfuld mor.
Vores anden æglæggende høne har ansat sig selv som barnepige, og skulle en af kyllingerne komme på glat is puster hun sig op og basker med vingerne og skriger af det "farlige", så intet sker med de kære kyllinger. Skrukken er endnu ikke blevet træt af kyllingerne men hun har jo også kun to tilbage så de er ikke så krævende som hvis hun havde mange flere. Kyllingerne er vist også meget tilpas med ordningen; de har den frihed de vil have og bliver passet på, år de føler for det. ;D
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)