Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Salg af "gode" høns.  (Læst 28538 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Salg af "gode" høns.
« Svar #15 Dato: 19 Februar , 2015, 14:27 »
Jeg er helt med på at der for den enkelte kan være nogle rent praktiske faktorer som spiller ind. Men hvis man ser i et lidt bredere perspektiv, så kunne der måske flyttes nogle grænser og tidspunkter, hvis der blev et bedre
Økonomisk incitament.
Hvis man sælger rugeæg til 10kr eller daggamle kyllinger til en tyver, så ville nogen måske overveje dette tilskud til sin hønseøkonomi.
Slagtehaner fra hobby kan desværre kun hænge sammen økonomisk med en bedre forståelse af kvalitet. Dette gør jeg derfor kun til eget brug, og dybest set må denne problematik kædes sammen med prisen på topproduktet: de æglægningsklare hønniker i sensomren og efteråret.
Mvh.
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline DoktorLarsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 241
Sv: Salg af "gode" høns.
« Svar #16 Dato: 19 Februar , 2015, 17:50 »
Jeg tror egentlig at den største udfordring er at få oplyst/overbevist den "almindelige hønseholder" om at industrihybrider ikke er vejen frem. Jeg kæmper en brav kamp med alle jeg møder, som gider lytte på mig (og sikkert også dem, der ikke gider lytte). Men de fleste er fuldstændig ligeglade med hvordan deres høns er produceret. De vil bare ha nogle høns, der giver en masse æg. Hvis efterspørgslen var der, så ville opdrætterne måske også lave et ekstra hold kyllinger hvert år.

Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre og sige for at overbevise flere, når ligegyldigheden og uvidenheden råder på den måde.

Jeg kan da fortælle, at jeg hellere vil købe 16 uger gamle isa'er for 80 end daggamle racekyllinger for 40-50,-. Jeg føler mig lidt dum, når jeg giver så meget, og det gælder også æglægningsklare racehøns, der gerne koster mellem 180 og 260 per næb.

Den hjemmetid jeg har som ung fyr er efter, at hønsene er gået i seng, så det er måske grunden til, at jeg føler mig dum ved at give så meget ekstra per høne. Jeg ser dem stort set kun om weekenden. Hertil kommer, at jeg køber en ny flok hvert år for at vedligeholde en produktion af æg om vinteren.

Men se, hvis jeg kunne få Australorps, Sussex eller Rhode Island Red for omtrent samme pris, manner så var der racehøns i min gård! ...som jeg alligevel ikke ville være hjemme for at kunne se, men alligevel. Så ville jeg altså købe racehøns!
Og det vil jeg fordi, jeg kan se, at de racehøns har samme produktion i antal æg om året og har en fair pris.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Salg af "gode" høns.
« Svar #17 Dato: 19 Februar , 2015, 18:02 »
180 - 260 kr. pr. stk. for racehøns på 16 uger, jeg kan da se at jeg alt for dum og tager alt for lidt for mine racehøns.  Tak for oplysningen DoktorLarsen;)

For øvrigt så lægger hybrider vel ikke æg når de er 16 uger, gør de?

Og så kan man med racehøns avle videre på dem, så de er ikke et tag og smid væk produkt ligesom hybriderne er. Og når man laver dem selv, så man så sparer penge på nye indkøb af høns hvert evigt eneste år.

Ligeledes kan man også lave lidt kyllinger end man selv kan bruge og fordi de er racehøns, så kan man har man to "kundekredse" nemlig andre avlere og havehønsefolk. Hvor i mod formerer man bare krydsninger, så er der kun en "kundekreds" og det er havehønse folk.

Men igen det kræver jo selvfølgelig både tid og ikke mindst bare lidt indsigt i hvordan racerne skal se ud.
« Senest Redigeret: 19 Februar , 2015, 18:23 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Salg af "gode" høns.
« Svar #18 Dato: 19 Februar , 2015, 18:25 »
For øvrigt synes jeg det er en lidt "sjov" mentalitet den med at " jeg er i hvert fald IKKE interesseret hvis det koster penge, men er det gratis, så vil jeg gerne have".
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Salg af "gode" høns.
« Svar #19 Dato: 19 Februar , 2015, 18:35 »
Ja. Det er ikke den slags der motiverer en til at sælge til folk.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline DoktorLarsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 241
Sv: Salg af "gode" høns.
« Svar #20 Dato: 19 Februar , 2015, 18:41 »
Så så, for mig er høns høns og hybrider er jo ikke sendt fra helvedet. Jeg forstår så godt, at de som kyllinger ikke altid har levet under gode forhold.
Jeg kender en del, der har haft de samme hybridhøner i flere år, over fem år. Og det er ikke fordi de er bedre end racehøns, vedkommende har bare et stærkere bånd til dem.

Og nej, hybrider lægger først når de er omtrent 19-20 uger gamle, ligesom andre høns, måske en uge tidligere, det skal jeg ikke kunne sige.

Jeg har ikke overskud til at avle videre og begynde at køre en business på det, derfor ser jeg ingen grund til at give de ekstra 180 kroner per høne.

For nogle er der noget der vejer mere, f.eks. at man har mulighed for at avle på dem. Vi mennesker er bare forskellige og har forskellige behov. Hvis man vil få mig til at købe racehøns skal man bare sige, at den her RIR kan lægge 280 æg om året, så betaler jeg gerne lidt ekstra for den, men ikke 180 ekstra.

Da jeg startede med høns rugede jeg australorper, for jeg ville nemlig have racehøns. Ikke fordi jeg havde set mig sur på hybrider, men fordi jeg gerne ville have en flot høne, der så godt ud og lagde godt. De blev ædt af ræven og voksne kostede et stykke over 200 kr. stykket.

Jeg elsker racer og støtter 100% i den her sag, men det er ligesom en gammeldags købmandsvægt; den ene skål skal tippe til racehønsenes fordel, og det kan den ikke for alle. Så skal vi ikke se på hvad de faktorer kunne være?
For mig er det skønheden af hønen, det rent visuelle, men også dens opførsel. Jeg faldt for australorperne for deres flotte skær i lyset og for deres rolige opførsel. Men også for deres høje produktion.
Hvad der vejede i den anden ende var, at en flok ville koste over 1000 ekstra. Det kunne opvejes ved, at man ville avle på dem og måske sælge rugeæg. Det er også noget, som jeg har overvejet, men det kan ikke lade sig gøre for mig. Kunne det det, var vægten tippet til racehønsenes fordel og det var dem jeg endte med.

Offline DoktorLarsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 241
Sv: Salg af "gode" høns.
« Svar #21 Dato: 19 Februar , 2015, 18:43 »
For øvrigt synes jeg det er en lidt "sjov" mentalitet den med at " jeg er i hvert fald IKKE interesseret hvis det koster penge, men er det gratis, så vil jeg gerne have".


Jeg er ikke med. Her koster racehøns trippel så meget som en hybrid. Jeg ville ikke i nærheden af gratis racehøns hvis de er over et år gamle, læs mit tidligere indlæg. Det her handler om faktorer der får folk til at vælge det ene frem for det andet.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Salg af "gode" høns.
« Svar #22 Dato: 19 Februar , 2015, 18:58 »
Det er temmeligt svært at forklare forskellen på hybrider og racehøns. Der er rigtig mange der går helt i forsvarsposition ( på begge sider) og slet ikke kan høre nuancer. F.eks har jeg intet imod hybrider som individ, men jeg har godt nok noget imod den måde de opforstres på. Men det bliver af mange opfattet som om jeg ser ned på hybrider. Suk.. Der er sort/hvidt det hele.

Men ja, det vil være rigtig fint med flere forskellige høns i de danske haver. Jeg tror nu også det kan lade sig gøre. Specielt hvis kunderne er lidt tidligt fremme kan vi sagtens lave flere kyllinger. Jeg har altid kunnet sælge alle de hønekyllinger jeg har haft til salg og også til den pris jeg gerne ville have. Så det kan godt lade sig gøre. Men det er nu ikke for pengenes skyld. Timelønnen er temmelig lav
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline DoktorLarsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 241
Sv: Salg af "gode" høns.
« Svar #23 Dato: 19 Februar , 2015, 19:28 »
Så kunne det måske hjælpe hvis folk var ude lidt tidligere? Kunne det tænkes, at en artikel i nogle lokalaviser, evt. der hvor avlerne bor, kunne hjælpe på det?
Endda med henvisninger til forskellige klubber og anbefalinger om nogle racer, det kunne nok få folk til at blive mere interesserede.
Måske er det nu man skulle skrive en artikel, jeg ved ikke lige hvad der er tidsmæssigt optimum for jer garvede avlere! ;D
« Senest Redigeret: 19 Februar , 2015, 19:31 Fra DoktorLarsen »

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Salg af "gode" høns.
« Svar #24 Dato: 19 Februar , 2015, 20:21 »
Nu kan de fleste ting findes på nettet, de fleste klubber og specialklubber har hjemmesider og f.eks. på Facebook er der masser af grupper både de brede med alle slags høns, dem kun for racefjerkræ og dem for de enkelte racer også.
Der er jo også Forummet her. Hvor man kan spørge om alt.

Man kan også melde sig ind i sin lokale klub i den virkelige verden og deltage i deres arrangementer, hvor man så kan risikere at få meget mere viden om racefjerkræ, få kontakter og måske endda også få nogle nye gode hønsevenner.

Så der er 100 vis af steder, hvor folk kan søge. Hvis de gider, for det er jo lige det.  ;)
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Salg af "gode" høns.
« Svar #25 Dato: 19 Februar , 2015, 20:26 »
Men hvorfor er det så farligt at avlerne bare får lidt for deres racehøns, for de har jo trods alt haft et meget større arbejde/udgifter med at opdrætte deres høns, kontra de firmaer der bare bestille nogle 100 stk. eller flere hybrider hjem fra Tyskland eller Polen efterhånden som de nu sælger dem ?

Og man synes det er mere acceptabelt at stoppe penge i og støtte en industri, som ikke prioriterer dyre velfærd særligt højt?
« Senest Redigeret: 19 Februar , 2015, 20:31 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline bjarne m

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 143
Sv: Salg af "gode" høns.
« Svar #26 Dato: 19 Februar , 2015, 21:48 »
Hej Doktorlarsen!!
Jeg syntes at du har givet alt for meget for dine Australoper-det må være
københavner priser eller høns med meget høje point-evt har du købt dem på det forkerte tidspunkt,som f.eks nu ,hvor der ikke er mange ,der vil sælge voksne høns-vi har jo kun dem vi vil avle med.
hvis du vil have hybrid høns er det jo godt-men husk at alle hybridhøns er lavet på racerene høns.
med de venligste hilsner.
bjarne m

ps hver gris syntes bedst om sine egne???

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Salg af "gode" høns.
« Svar #27 Dato: 20 Februar , 2015, 08:10 »
Baggrunden for at holde hobbyhøns bør efter min mening være at man ønsker at gøre noget bedre end industriens buræg og tilbudskyllinger. Det glæder mig at de fleste af os er enige i dette /o. Min pointe i tråden er at racehøns, og faktisk også afkom af disse, er et niveau bedre end industriens hybrider.
Særligt til Doktorlarsen, så syntes jeg slet ikke du burde holde dyr. Ejerskabet af dyr kræver en ansvarsfuld og empatisk omsorg for de levende væsner, og dette uanset om det er de billigste hybrider eller ej. Hvis du ikke har eller prioriterer tiden til at tage dig af dine høns bør du afvilke dem. Jeg mistænker dog at dit bidrag også indeholder et ønske om provokation ;)
Der er langt mere interesse og holdninger i at holde hobbyhøns end bare økonomi. Rentabilitet endsige arbejdsløn er absurde overvejelser hvis tanken er at gøre det bedre end industrien. Og omvendt, ønsker man ikke at gøre det bedre; så lad være. /d
Hilsner
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline renepaulsen

  • Bruger
  • Indlæg: 405
Sv: Salg af "gode" høns.
« Svar #28 Dato: 20 Februar , 2015, 09:25 »
Jeg har ikke overskud til at avle videre og begynde at køre en business på det, derfor ser jeg ingen grund til at give de ekstra 180 kroner per høne.

Nu lagde jeg selv ud med hybrider, primært fordi jeg ikke vidste bedre (læste om diverse hønse"racer" på bl.a. hønsegården.dk, og der stod intet om hybrider).
Jeg er siden hen gået over til Sussex, og nu bliver de interessant.
For jeg gav 65 kr/hybridhøne, og jeg købte 6 (ca. 20 uger gamle).
For mine Sussex gav jeg 400 kr for 1 hane og 6 høner, dvs. 57,14 kr/dyr. Bevares, jeg måtte da køre et par timer efter dem, men min bror, ungerne og jeg havde en hyggelig tur.
Dyrene var selvfølgelig dem der blev sorteret fra til udstilling/videre avl, men til havehøns er de jo glimrende - og racerene!
Men ja, jeg var nok lidt heldig at finde et super godt tilbud  /o
Min pointe er bare at jeg oplever ikke at det er så meget dyrere med racehøns, andet end at de lægger liiiiige knap så mange æg, men til gengæld får man også en glimrende slagtekrop  :laugh:
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Sv: Salg af "gode" høns.
« Svar #29 Dato: 20 Februar , 2015, 11:12 »
Jamen jeg vil da gerne benytte lejligheden til at slå et slag for de 9 racerene trefarvede sussexhønniker, jeg har til salg  /o Og prisen er kun 125 pr stk
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=41485.msg346012#msg346012
Og i modsætning til hybrider, lægger de også æg til næste år.. Og både hanekyllinger og udtjente høns fylder godt i gryden og smager godt i enhver sovs.

Og når jeg ikke laver 200 kyllinger pr. sæson, er det for ikke at have flere, end at jeg kan have et øje på hver kyllingetå - og give hver og een en god opvækst. Og selvfølgelig også for ikke at brænde inde med for mange, af regionale grunde, der er langt til Nordjylland, synes mange. Selv om jeg selv da har kørt til både Fyn og Ringkøbing efter netop den hane eller de rugeæg, jeg VILLE have. Eller altid får arrangeret noget hønse-noget, når vi alligevel er på langfart. En hobby koster, og jeg trøster mig med, at en ridehest ville koste meget mere - og endda ikke lægge æg hver dag.
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)