Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Øv, bøv  (Læst 16573 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Øv, bøv
« Svar #15 Dato: 10 Juli , 2014, 16:46 »
Sebright kan sagtens gøres tamme og ikke så besværligt igen, MEN det er ikke nogen begynderhøne og er sart i det. Så start ud med noget andet for ikke at blive alt for skuffet.

Hvis det er tamme og kælne høns man vil have er Ko shamo simpelhen svaret og MEDK tæt bagefter hvad angår temperament. Dog ikke de bedste æglæggere der ofte er i perioder og kræver lys hvis der skal komme æg om vinteren.

Hollandske Dværge og Antwerpener Skæghøns kan også forholdvis nemt blive tamme og rigtig kælepotter alt efter hvilken varietet og stamme man får fra. De er også rimelig til gode æglæggere.
Jeg nyder i hvert fald mine Antwerpener skæghøns som det også kan ses på mit profilbillede.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline William

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 194
Sv: Øv, bøv
« Svar #16 Dato: 10 Juli , 2014, 18:25 »
Tusind tak for alle de fine svar, der er gode nyheder her fra :)
Vi kigger kraftigt på et hus med have så indtil videre er det hele gået i stå.
Men der her følger spørgsmål med til ;)
Hvis vi fik huset som ligger på kongevejen (en byzone) ville det så være muligt med en hane, jeg har nemlig forelsket mig lidt i de store orpington haner ;D
Venlig hilsen
William

En flok isa'er

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Øv, bøv
« Svar #17 Dato: 10 Juli , 2014, 19:15 »
Det var da dejligt, hvis I får jeres eget hus og egen have til bl. a høns ...og mange andre ting ;)

Hvis I finder et hus på den del af Kongevejen, som ligger i Lyngby Tårbæk kommune, så må du gerne have en hane (så vidt jeg husker), bliver det i en af de til stødende kommuner, så kan det godt være, at der gælder andre regler. Reglerne kan du læse på den pågældende kommunes hjemmeside, hvis du søger på fjerkræhold eller hønsehold.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline William

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 194
Sv: Øv, bøv
« Svar #18 Dato: 10 Juli , 2014, 19:17 »
Tak for det hurtige svar Helle jeg har tjekket og hane er ok /o
Hvilken hane vil de anbefalde?
Venlig hilsen
William

En flok isa'er

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Øv, bøv
« Svar #19 Dato: 10 Juli , 2014, 19:54 »

Hvilken hane vil de anbefalde?

Uh ha - der er så mange dejlige og smukke haner - selv har jeg en blanding af faverolles/araucana. Han hedder Strømpesok og er en rigtig skiderik - dog har jeg med held fået lært ham, at han ikke skal sparke mig hele tiden, og det kan godt være, at Strømpesok ikke kan lide mig, men han er en rigtig god dreng til sine hønsepiger, og så laver han nogle smukke kyllinger.

Jeg synes, at du skal bruge tiden, mens du glæder dig til at få din egne have med hønsegård, til at læse om, kigge billeder...og også spørge herinde om alle de racer, du falder for, og så pludselig en dag, så finder du lige præcis ham, det skal være /o
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Øv, bøv
« Svar #20 Dato: 10 Juli , 2014, 20:30 »
Dværg Wyandotter er gode begynder høns, som endvidere fås i mange flotte farve og de er rolige af sind.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline William

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 194
Sv: Øv, bøv
« Svar #21 Dato: 10 Juli , 2014, 22:45 »
Helle: han lyder som en lille laban ;)
Lene: dem vil jeg undersøge /o
« Senest Redigeret: 11 Juli , 2014, 10:12 Fra William »
Venlig hilsen
William

En flok isa'er

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Øv, bøv
« Svar #22 Dato: 11 Juli , 2014, 06:33 »
Hvis du skal have små dværghøns, kan du ihvertfald ikke sætte dem sammen med en stor orpington hane efterfølgende ;) men dværg wyandotter er klart at anbefale, de er smukke, rolige, gode mødre og så lægger de godt med æg, også om vinteren og tilmed uden lys..
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline William

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 194
Sv: Øv, bøv
« Svar #23 Dato: 11 Juli , 2014, 10:16 »
Vi skal ikke have høns her har vi bestemt men venter til vi flytter til hus med have, og derfor vil vi jo så gerne have de store høns :)
Venlig hilsen
William

En flok isa'er

Offline William

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 194
Sv: Øv, bøv
« Svar #24 Dato: 11 Juli , 2014, 16:55 »
Jeg har kigget lid på racer og indtil videre syntes jeg at maran, orpington, faverolles, isa brown og araucana ser søde og spændende ud, kan man evt. have en blandet hønsegård?
Venlig hilsen
William

En flok isa'er

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Øv, bøv
« Svar #25 Dato: 11 Juli , 2014, 17:26 »
Du kan sagtens have en blandet hønsegård - det giver så meget forskelligt kønt at kigge på, og de forskellige racer kan også opføre sig lidt forskelligt og have hver deres kendetegn og charme.

Jeg har 14 høns og kyllinger og her er både maran, faverolles, araucana, wyandotter, Isa'er og blandinger
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Heine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 49
Sv: Øv, bøv
« Svar #26 Dato: 11 Juli , 2014, 17:43 »
Kan man sagtens hvis du bare sørger for der er ligevægt i dyrenes størrelse og temperamente, men de racer og ene hybrid du her nævner ville jeg ikke se problemer i. Har selv en blandet folk til køkken brug der består af en flok stor araucana og et par dværge en italiener, to italiener mix, en hybrid( Lohmann os kaldet isa Brown, isa Warren, rød amerikaner m.m.) og så et par gamle Maran damer fra tidligere avls stamme de er længst stoppet med at lægge æg, men de får lov at hygge sig og opdrage alle møgungerne så længe de kan :-)
Moderne englesk dværg kamphøns.
Sort.
Dværg Aseel.
Gulbroget.

Medlem af:
DFfR.
Vendsyssel fjerkræklub.
Kamphønse klubben.
Barnevelder klubben.
Zwergkampfer club Deutschland.

Offline William

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 194
Sv: Øv, bøv
« Svar #27 Dato: 11 Juli , 2014, 17:49 »
Ok, så tror jeg de bliver en hønsegård alla mix ;D ;) :)
Venlig hilsen
William

En flok isa'er

Offline William

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 194
Sv: Øv, bøv
« Svar #28 Dato: 11 Juli , 2014, 17:53 »
Jeg har også lavet en lille liste:
Hane: 1 gul orpington
Høns: 2 araucana, 2 maran, 3 isa brown, 1 farverolles

Ville det gå?
Venlig hilsen
William

En flok isa'er

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Øv, bøv
« Svar #29 Dato: 11 Juli , 2014, 18:00 »
Ja - det kan fint gå - men jeg har lagt mærke til i min hønsegård, at man oftest knytter et lille bitte smule tættere forhold til en veninde af sin egen race, så jeg vil foreslå dig at få to høner af hver race du vælger.

Måske kan en orpington hane være en lidt tung fyr for araucanaerne og Isa'erne. Jeg kan ikke lige huske, hvor meget sådan en fætter vejer - eller om det er fjer det meste ;D
« Senest Redigeret: 11 Juli , 2014, 18:02 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14