Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Øv, bøv  (Læst 16574 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline William

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 194
Øv, bøv
« Dato: 09 Juli , 2014, 13:59 »
Øv, vi fik idag svar fra haveforenignen, 1. der er ikke nogle huse ledige. 2. man må ikke have høns <W
Men! det er ikke helt usandsnyneligt at vi kan holde høns alligevel.
Vi har en rimmelig stor terrease hvor vi nok kunne få plads til 2 dværghøns :)
Vi har ca. plads til et hønsehus som dettehttp://www.anthons.dk/shop/hoensehus-karen-med-17354p.html og så ville de også kunne gå frit på terrasen når vi var hjemme.
Hvilken race ville i vælge?
Venlig hilsen
William

En flok isa'er

Offline Schliemann, Viben

  • Bruger
  • Indlæg: 161
Sv: Øv, bøv
« Svar #1 Dato: 09 Juli , 2014, 15:38 »
Silkehøns da de ikke kan flyve. De skal jo kun bruge huset til at sove i, så det behøver ikke at være særlig stort, og så er de meget nemme at få tamme, så de kommer nok også ind til jer hvis i ikke lukker terreasedøren ;)
Jeg har nu boet sammen med mine høns i campingvogn i et år, de har en voliere i bagenden hvor de sover og så kommer de ud i kravlegårde i "haven" om dagen, det lyder nok mærkeligt, men det er sku hyggeligt og jeg vil ikke undvære det, jeg gjorde det som projekt bare for at prøve om det kunne lade sig gøre og det kan det og nu kan jeg ikke undvære det.
Så ikke noget øv bøv her, bare se og får høns på din terrase.  :D  vælg stor silke.
Mvh Viben
Uva Uvam Vivendo Viria Fit ="A apple change to a grape by living with grapes"

Opdrætter af Silkehøns i gul med skæg, hvid uden skæg, stor.

Offline William

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 194
Sv: Øv, bøv
« Svar #2 Dato: 09 Juli , 2014, 15:44 »
Det lyder godt nok hyggeligt :)
Tror du at gården er stor nok til to små høns da de jo ikke vil være ude hele tiden?
Venlig hilsen
William

En flok isa'er

Offline Schliemann, Viben

  • Bruger
  • Indlæg: 161
Sv: Øv, bøv
« Svar #3 Dato: 09 Juli , 2014, 16:35 »
Der er masse af plads i den kravlegård under "huset".
Hvad har du som gulv på terrasen ?
Mvh Viben
Uva Uvam Vivendo Viria Fit ="A apple change to a grape by living with grapes"

Opdrætter af Silkehøns i gul med skæg, hvid uden skæg, stor.

Offline William

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 194
Sv: Øv, bøv
« Svar #4 Dato: 09 Juli , 2014, 16:40 »
Der er masse af plads i den kravlegård under "huset".
Hvad har du som gulv på terrasen ?
Mvh Viben
Sten/beton gulv.
Venlig hilsen
William

En flok isa'er

Offline Schliemann, Viben

  • Bruger
  • Indlæg: 161
Sv: Øv, bøv
« Svar #5 Dato: 09 Juli , 2014, 17:20 »
Så skal du nok sørge for der kun er sand, tag en tur på stranden og tag en spand med hjem, der er nemlig også skaller i  ;) så er det nemt at gøre rent hos dem og så købe sten til kråsen og give dem i en skål.
Stenene, der kan du købe akvariesten (farveløse), køb de mindste.
I redekassen skal du bruge strå, og der kan du købe en lille pose hø (til kaniner), den holder længe ;)
I huset kan du også bruge sand, men jeg vil anbefale at du bruger spåner, da de fanger hønsemøget bedre.
Sidst men ikke mindst, hønsene...køb kun med ring på, så er du sikke på alderen, jeg ved ikke hvad farve ring der er for i år, men sidste år var den grøn, og det er nok den alder du skal finde dem i eller fra i år.
Køb ikke med kalkben, se på de høns om der er hvidt (kalkben) på benene, det er svært at komme til livs.
Og så ellers pøj pøj  :D

Mvh Viben
Uva Uvam Vivendo Viria Fit ="A apple change to a grape by living with grapes"

Opdrætter af Silkehøns i gul med skæg, hvid uden skæg, stor.

Offline William

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 194
Sv: Øv, bøv
« Svar #6 Dato: 09 Juli , 2014, 17:49 »
Hold da op en fin forklaring og sikke nogle fine høns og hønsegård /o
Venlig hilsen
William

En flok isa'er

Offline William

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 194
Sv: Øv, bøv
« Svar #7 Dato: 09 Juli , 2014, 20:33 »
Hvad for andre høns kunne man have?
Venlig hilsen
William

En flok isa'er

Offline William

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 194
Sv: Øv, bøv
« Svar #8 Dato: 09 Juli , 2014, 20:43 »
Faldt lige over disse, den er godt nok pæn.
Hvad er det for nogle, de skulle vidst være meget små.
Venlig hilsen
William

En flok isa'er

Offline Schliemann, Viben

  • Bruger
  • Indlæg: 161
Sv: Øv, bøv
« Svar #9 Dato: 09 Juli , 2014, 20:43 »
Dværg wyandot, dværg orpington, Der er mange dværg høns, men de kan flyve (de fleste) :)
så det kommer an på hvor højt hegn du har det omkring terrasen.
Mvh Viben
Uva Uvam Vivendo Viria Fit ="A apple change to a grape by living with grapes"

Opdrætter af Silkehøns i gul med skæg, hvid uden skæg, stor.

Offline Schliemann, Viben

  • Bruger
  • Indlæg: 161
Sv: Øv, bøv
« Svar #10 Dato: 09 Juli , 2014, 20:49 »
Sebright vil jeg kun anbefale til at blive i huset og kravlegården.
De bliver vilde af at gå frit, de er vældige smukke at have gående.  :)
Mvh Viben
Uva Uvam Vivendo Viria Fit ="A apple change to a grape by living with grapes"

Opdrætter af Silkehøns i gul med skæg, hvid uden skæg, stor.

Offline Heine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 49
Sv: Øv, bøv
« Svar #11 Dato: 09 Juli , 2014, 21:06 »
silkehøns, Orpington, barnevelder, wayndotter og Maran i dværg ville være gode bud :-)
Moderne englesk dværg kamphøns.
Sort.
Dværg Aseel.
Gulbroget.

Medlem af:
DFfR.
Vendsyssel fjerkræklub.
Kamphønse klubben.
Barnevelder klubben.
Zwergkampfer club Deutschland.

Offline William

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 194
Sv: Øv, bøv
« Svar #12 Dato: 09 Juli , 2014, 22:01 »
kan sebright så gøres tamme?
Venlig hilsen
William

En flok isa'er

Offline Heine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 49
Sv: Øv, bøv
« Svar #13 Dato: 10 Juli , 2014, 11:17 »
Næsten alt kan lade sig gøre det afhænger af hvor meget tid man bruger og af dyrenes natur, men kender ikke sebright så tør ikke sige hvordan de er, men lad mig komme med et eksempel.
Jeg opdrætter yokohama både stor og dværg variant de har et meget naturligt temperament ud af de 20 voksne dyr jeg har pt. Er der er en helt tam dværg hane, en stor høne der er meget omgængelig hun sidder troligt hver morgen og venter på jeg kommer med godter inden hun går ud, men mere tam end det er hun ikke, så er der en stor hane der aldrig kommer i nærheden af og blive tam og har en kamp med ham hver gang han skal håndteres, men han har en masse gode ting jeg skal brug til avlen, resten af dem kan håndteres i det omfang jeg har brug for, feks. Skal min race bades, føntørres, osv. Engang i mellem grundet deres fjerdragt, men dette er ikke altid så let!
Dertil kan jeg tilføje at mange af dyrerne jeg har pt. Er eget opdræt og er håndfodret og håndteret fra de var kyllinger, men helt tamme bliver de sjældent og det er grundet det temperament de har fra naturens side.
 Nu er dette ikke for at fortælle en skræk historie, men man skal have med i tankerne hvad man ønsker sig af sine dyr og ikke mindst er det vigtig at man sætter sig ind i hvordan racer er af natur der er et udemærket leksikon med racebeskrivelser her på forum og ved at sydhavsøerne fjerkræ klub har en rigtig fin racebeskrivelse over næsten alle racer så tjek deres hjemmeside der er både billeder og fin tekst :-)

Ønsker du små dyr der er meget lette at få tamme ville moderne engelsk kamphøns eller gammel engelsk kamphøns være et godt bud de er meget lette at arbejde med og kræver ikke ret meget plads og så de meget sjove at se på. Har selv haft moderne eng. Kamphøns og min hane var så tam at det næsten var træls, men det var ganske sjovt for naboerne når han enten sad på min skuler eller kom spaserne bag efter når vi lufter hundene.
De er dog aktive og hopper gerne rundt på alt over jord højde og så de ikke særlig produktive mht. Æg.
Ønsker du godt med æg med god størrelse et roligt temperament vil jeg stadig anbefalde dig dværg Orpington eller barnevelder de lægger en god størrelse på trods af deres størrelse og de er meget nemme og håndtere endvidere hvis du ønsker noget lidt specielt og se på er der nøgenhals som os er god æglægger og rolig af natur, men kig dig omkring og spørg enlig hellere spørg engang for meget eller engang for lidt og dumme spørgsmål findes ikke ;-) der er massere af hjælp og viden og hente både her på forum, fjerkræ klubbernes og specialklubbernes hjemmesider.
Er er der en fjerkræ klub i lokalområdet kunne du melde dig ind i den det koster somregl ikke ret meget og der er helt sikkert nogen der kan hjælpe dig både med forberedelsen og anskaffelse af dyr /o
Moderne englesk dværg kamphøns.
Sort.
Dværg Aseel.
Gulbroget.

Medlem af:
DFfR.
Vendsyssel fjerkræklub.
Kamphønse klubben.
Barnevelder klubben.
Zwergkampfer club Deutschland.

Offline Heine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 49
Sv: Øv, bøv
« Svar #14 Dato: 10 Juli , 2014, 11:40 »
Der er os araucana som du før selv har været inde på du syntes var sjov den findes os i dværg jeg har begge dele og jeg syntes faktisk dværg varianten er mere rolig end den store er mine dværge er utrolig lette at håndtere på trods af jeg ikke har gjord noget særligt for det.
 De er sjove og se på både af udseende og adfærd findes i nogen flotte farver og lægger tyrkis æg de er gode stabile æglægger.
Moderne englesk dværg kamphøns.
Sort.
Dværg Aseel.
Gulbroget.

Medlem af:
DFfR.
Vendsyssel fjerkræklub.
Kamphønse klubben.
Barnevelder klubben.
Zwergkampfer club Deutschland.