Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Har lyst æg for første gang  (Læst 26174 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Har lyst æg for første gang
« Svar #30 Dato: 03 April , 2009, 09:01 »
Uh, jeg kender det der... man kan bare ikke vente og på trods af al fornuft kan man ikke lade være med at tænke på alt muligt der kan gå galt/er gået galt osv. osv. Men mon ikke hønen har check på det, jeg tror fugten kommer til æggene igen, så snart hun lægger sig tilbage på dem.
Krydser fingre - og tror du ikke der er kyllinger i eftermiddag eller i aften ? ;D <L Go, kyller, go!
Glæder mig til at høre mere...
Mvh Marianne

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Har lyst æg for første gang
« Svar #31 Dato: 03 April , 2009, 09:02 »
DET ER SNYD ! Jeg har købt den samme æggelyser, og der var kun en gummidut med  :'(

Jeg går også og kikker til rugemaskinen.... DER SKER bare ikke en dyt, tror jeg prøver turbo-høns næste gang...

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Har lyst æg for første gang
« Svar #32 Dato: 03 April , 2009, 09:11 »
Den anden dut er lillebitte, tror den er til dueæg?
Hvornår skal dine komme, Bjørn?
Vi kan jo gå og lide i spænding sammen  :D
Ja, Marianne, jeg har ellers et positivt livssyn, men når det gælder mine dyr har jeg et stort bekymringsgen. Og det er første gang med araucana, og der jo det der med lethal-genet. Pyh...
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Har lyst æg for første gang
« Svar #33 Dato: 03 April , 2009, 09:17 »
Marianne, fortæl mig lidt om lethal genet - det har jeg ikke hørt før??
Mvh Marianne

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Har lyst æg for første gang
« Svar #34 Dato: 03 April , 2009, 09:26 »
Jeg lagde mine æg i d. 14/3.........  ::) Men et lille hurtigt kik i maskinen for 5 min. siden, viste at det bliver idag, der er hul på 3 æg  :o  Må hellere finde lidt embalage frem til når de rigtig begynder at sprøjte ud  ::)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Har lyst æg for første gang
« Svar #35 Dato: 03 April , 2009, 09:33 »
Marianne, det betyder at man ikke skal parre en høne og en hane, der begge har ørekvaster, for så vil kyllingerne dø i ægget kort før klækning. Dvs man parrer forældre, hvor den ene er med ørekvast og den anden uden, for lethal genet knytter sig til genet for ørekvast. Resultatet bliver så at man får nogle kyllinger med og nogen uden.
Nedenstående er taget fra araucanasonline.com
Citér
The tufted gene is a lethal gene, meaning that if a chick receives two copies of the gene, it will die in the shell before hatching.  Therefore, it is impossible to hatch only tufted Araucanas, since any living bird has only one copy of the gene.  If you mate tufted to tufted, you will get 1/2 tufted, 1/4 clean faced, and 1/4 embryos dead in the shell.  If you mate tufted to clean-faced, you will get 1/2 tufted and 1/2 clean-faced, but more living birds.  Bottom line: if half of your hatchlings are tufted, consider yourself very lucky.
Ham jeg købte hos har avlet i mange år, så han har selvfølgelig taget højde for det.
Den ene af mine araucanahøner (Oline) har ørekvasterne (hun har fået dem inden for de sidste uger) og den anden (Olivia) har ingen, men jeg ved ikke om hun stadig kan nå at udvkile nogen.
Jeg synes dog at de er utrolig kønne begge to, og de er meget blide og ekstremt tillidsfulde selvom jeg kun har haft dem i godt tre uger.
Det er helt sikkert at jeg vil udvide bestanden med araucana, også selvom de ikke lægger så mange æg som wyandotterne. Oline er slet ikke startet endnu, måske fordi hun bruger al sin energi på at udvikle fjer, men Olivia lægger et fint sart lyseblåt æg hver anden dag.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Har lyst æg for første gang
« Svar #36 Dato: 03 April , 2009, 09:35 »
Det er endnu mere snyd, Bjørn! Jeg lagde mine under hønerne d. 12. sidst på dagen, hrmmphf
Men tillykke med det  <- <L <-
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Har lyst æg for første gang
« Svar #37 Dato: 03 April , 2009, 09:39 »
Ja lad os nu se hvor meget det bliver til, der er kun 15 æg tilbage ud af 30... og de har været sendt herover fra Jylland, meget kan nå at ske endnu...

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Har lyst æg for første gang
« Svar #38 Dato: 03 April , 2009, 09:40 »
Først, tillykke til Bjørn - dejlig fredag...
Marianne: jamen så lærte jeg det! Der er vist endnu kun en af mine araucanakyller, som har et (1!) ørefjer. Vi må se hvad det bliver til. Jeg krydser fingre endnu!
Mvh Marianne

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Har lyst æg for første gang
« Svar #39 Dato: 03 April , 2009, 10:54 »
Bjørn, hvad er det for nogle du ruger ud? Det kan godt være du har skrevet det, men så har jeg glemt det igen  <G
Marianne, jeg synes det er svært at finde noget litteratur om araucana, men jeg har da fundet lidt diverse steder på nettet.
Er dine araucana også helt utrolig tillidsfulde?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Har lyst æg for første gang
« Svar #40 Dato: 03 April , 2009, 11:55 »
Marianne Vedel.

Det er de sorte Jersey kæmper som jeg fik igennem dba...

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Har lyst æg for første gang
« Svar #41 Dato: 03 April , 2009, 12:16 »
Marianne, jeg synes det er svært at finde noget litteratur om araucana, men jeg har da fundet lidt diverse steder på nettet.

Marianne, prøv lige dette link, det er nok det bedste jeg kan finde omkring Araucana.

http://araucana.ipower.com/index.html
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Har lyst æg for første gang
« Svar #42 Dato: 03 April , 2009, 13:27 »
Hold da op Bjørn det er da vist til slagtekyllinger, mine dværg araucana er lige den modsatte boldgade, hvide og meget små, men aldeles bedårende  8)
Tak Børge, det er faktisk den jeg havde fundet, jeg havde bare liget skrevet til hende der har den, og hendes adresse er noget med @araucanasonline.com, siden hedder også araucanas online, så jeg glemte helt at se i http-feltet.
Den kylling de har på forsiden har i hvert fald en høj nuttethedsfaktor!
Og så har jeg ikke kunnet dy mig, jeg har kikket under skrukkerne, og mine kyllinger er på vej. YES, YES, YES!
Der er hul i mange af æggene og resten fik en tur i baljen og de hopper!
Det er den perfekte dag til at klække kyllinger, lunt og dejligt.
Jeg talte forresten med ham jeg har æggene fra og han siger man skal regne med en klækkeprocent på 60 med araucana, så indtil videre ser det godt ud.
 <E <I <E <I <E
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

hoejberg

  • Gæst
Sv: Har lyst æg for første gang
« Svar #43 Dato: 03 April , 2009, 14:18 »
Tillykke til jer med næsten kyllinger. Sikke en dejlig påske det bliver ;D

Offline liski

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 266
Sv: Har lyst æg for første gang
« Svar #44 Dato: 03 April , 2009, 15:43 »
Tillykke til både Marianne og bjørn  <I

Det er da en rigtig forårsdag i dag med sol og ny kyller  :D

Her har vi haft både høns og katte ude i haven for første gang - og alle er stadig i live  ;D
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk