Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Jeres erfaring med rotter i hønsehuset!!  (Læst 37606 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Bakkebo

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 146
Sv: Jeres erfaring med rotter i hønsehuset!!
« Svar #30 Dato: 04 Oktober , 2012, 18:35 »
Jeg hader rotter som vi bøvler med i år! Ny har vi giftdepoter fra kommunen, smækfælder i både rotte og musestørrelse, muldvarpesaks og trådfælder! Vi har helt sikkert en rede på høloftet og bedst som vi tror de er væk, kommer der nye små ( unger som er for lette til at udløse rottefælderne! ) men tricket med smeltet chokolade må prøves, så skal de jo fingerere en del ved udløseren! De har taget tre havstore kyllinger!!! Så nu er jeg rigtig gal!!!!!! Og vi opbevarer alt foder i tønder, men i stalden er både kaniner, marsvin, høns, får og hest, så det kan ikke undgås der er et eller andet spild de kan smovse i!!!! Så her er kampen taget op! Har læst et rottepar kan blive til 800 i løbet af et år, så indtil videre fører de, men jeg jubler hver gang fælderne klapper!
1,1 araucana
0,2 Sussex
0, 2 dansk landhøne
1,0 maran sort-kobber
Blandingshøns
Marankyllinger
Blandigskyllinger i forskellige aldre.

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Jeres erfaring med rotter i hønsehuset!!
« Svar #31 Dato: 05 Oktober , 2012, 17:38 »
Synd du bor så langt væk, ellers kom jeg og Prik gerne på besøg... Hun er stormester i rotte og mussefangst
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Jeres erfaring med rotter i hønsehuset!!
« Svar #32 Dato: 05 Oktober , 2012, 17:56 »
Åhh ... et godt billede af Prik ;D

Ligger Prik i camouflage - lysvågen og på vagt - klar til spring, hvis en rotte/mus skulle vise sig? ....eller................. ::)Zzzzzzzzzzzz
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Jeres erfaring med rotter i hønsehuset!!
« Svar #33 Dato: 05 Oktober , 2012, 19:31 »
Åhh ... et godt billede af Prik ;D

Ligger Prik i camouflage - lysvågen og på vagt - klar til spring, hvis en rotte/mus skulle vise sig? ....eller................. ::)Zzzzzzzzzzzz

Desværre keder hun sig voldsomt, efter vi mistede vores job på plejehjemmet hvor hun hver dag var de ældres daglige glæde, så en rask musse/rottejagt, ville ikke komme i vejen
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Jeres erfaring med rotter i hønsehuset!!
« Svar #34 Dato: 09 Oktober , 2012, 19:06 »
Jeg har måttet ringe til rottemanden i dag. Hele hønsegården er fyldt med huller på størrelse med en mandarin og helt op til i størrelse med en CD. Jeg har hidtil troet det var mus, men jeg er ikke sikker. Laver de så store huller? Hele gården er et stort netværk af gange, og man falder ofte igennem, fordi jorden er undermineret. I dag var der tre nye huller i dværgenes voliere. Helt friske. De fik resterne af en lammeryg ind kl. 16, og kl. 18 var der nye gange og et hul ved siden af lammeryggen. Mus? Rotter? Jeg så en af djævlene pile langs hegnet i går, men jeg var alt for langt væk til at jeg kunne nå at se, om det var en fed brun mus eller en klam rotte.

Jeg tør ikke længere lade dværgen gå i gården. Hun og hendes søster må i sygehuset ind til rottemanden har været her :(. Jeg tør simpelthen ikke andet, med alle de rædselshistorier der her er beskrevet. Håber rottemanden kommer meget snart!
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Malena

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 320
  • høns
Sv: Jeres erfaring med rotter i hønsehuset!!
« Svar #35 Dato: 09 Oktober , 2012, 19:50 »
De laver store huller ! Jeg undrede mig over hvor deres foder forsvandt hen så hurtigt og kikkede så uden træpladen der lå på jorden (kun 3 dage siden jeg gjorde det sidst og der så jeg en lille forskrækket mus, tidligere har jeg set en rotte) der lå nok 1-2 l korn i forskellige huller, store huller !! Så det må være rotter ! Der er blevet lagt gift der for 2 måneder siden. I går fangede jeg en i en trådfælde i andeburet og der var store huller også. Og i nat havde jeg glæde af en på loftet over mit soveværelse ;-( i dag er der sat smæk fælde op, og rottemanden må ud igen. Vi har ikke haft rotter i 5-6 år, så det er mega øv.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Jeres erfaring med rotter i hønsehuset!!
« Svar #36 Dato: 09 Oktober , 2012, 19:57 »
De laver store huller ! Jeg undrede mig over hvor deres foder forsvandt hen så hurtigt og kikkede så uden træpladen der lå på jorden (kun 3 dage siden jeg gjorde det sidst og der så jeg en lille forskrækket mus, tidligere har jeg set en rotte) der lå nok 1-2 l korn i forskellige huller, store huller !! Så det må være rotter ! Der er blevet lagt gift der for 2 måneder siden. I går fangede jeg en i en trådfælde i andeburet og der var store huller også. Og i nat havde jeg glæde af en på loftet over mit soveværelse ;-( i dag er der sat smæk fælde op, og rottemanden må ud igen. Vi har ikke haft rotter i 5-6 år, så det er mega øv.
Uf, der er vist store problemer med de bæster i år. Gad vide om de går ind i hønsehuset og forsyner sig med korn også så? :o Det værste er, at jeg ikke tør lukke min hollandske dværgkylling på 2 måneder ud i gården, når der er rotter. Jeg har ingen anden mulighed end at sætte hende i sygehus med sin søster, men det er ikke særlig optimalt (en palle med sider og trådlåg). Den rottemand må gerne ringe i morgen *k.

Mht. rotten indendøre, på dit loft: Vi måtte desværre ty til rottegift på loftet, da de ikke gik i hverken klapfælder eller trådfælder. Jeg håber du får gjort kål på de kryb.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Jeres erfaring med rotter i hønsehuset!!
« Svar #37 Dato: 09 Oktober , 2012, 20:04 »
hvis du støber gulvskal du lave en sokkel hvis det ikk er der så de ikk bare graver ind under og har fred der, sokkeldybde er så vidt jeg har hørt ca 40 cm og kan evt være jernplade

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Jeres erfaring med rotter i hønsehuset!!
« Svar #38 Dato: 10 Oktober , 2012, 06:43 »
hvis du støber gulvskal du lave en sokkel hvis det ikk er der så de ikk bare graver ind under og har fred der, sokkeldybde er så vidt jeg har hørt ca 40 cm og kan evt være jernplade
Tænker du på gården Kristian? Det bliver et (lige nu i år) uoverskueligt projekt at skulle grave sikring ned i 40-50 cm hele vejen rundt langs gårdene. Der er i alt 70 m2 hønsegård. Husene er sikret så godt de kan. Dværgenes er en palle beklædt med sider og isoleringsplader hævet 60 cm over jorden. Maranhuset er med støbt betongulv og støbte 10 cm kanter i højden langs alle vægge. Araucanaerne bor i en skurvogn der er hævet ca. 40-60 cm over jorden.

Jeg har ladet de to små dværge blive i deres hus her til morgen. Det er to meget utilfredse høns jeg kommer hjem til ::), men jeg tør ikke andet. Jeg håber rottemanden ringer i dag. Jeg overvejer også at lade mine tre katte overnatte i hønsegården i nat.

Hjælper det afskrækkende at smide katte-undskyld-mig-lort i rottehullerne?
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Jeres erfaring med rotter i hønsehuset!!
« Svar #39 Dato: 10 Oktober , 2012, 06:47 »
nej gulvet i dit hønse hus, det er et fint loft til en rotterede med spisekammer ovenpå

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Jeres erfaring med rotter i hønsehuset!!
« Svar #40 Dato: 10 Oktober , 2012, 06:52 »
nej gulvet i dit hønse hus, det er et fint loft til en rotterede med spisekammer ovenpå
Ok, det må kunne arrangeres. Jeg kan nemlig godt se, at der er gange der fører ind under huset hele vejen rundt.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Jeres erfaring med rotter i hønsehuset!!
« Svar #41 Dato: 10 Oktober , 2012, 07:00 »

Offline mommark

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 241
Sv: Jeres erfaring med rotter i hønsehuset!!
« Svar #42 Dato: 10 Oktober , 2012, 07:07 »
Hej
vi har også rotter hvert efterår. Med kæmpehuller. Men jeg har fået dem væk ret hurtigt. tror jeg da.
 I den tid hvor der er rotter får vores høns ikke husholdningsaffald, som er kogt. Altså ingen kødrester, kogte kartofler osv. Deres foderautomat bliver hængt op om natten, så man ikke kan nå foderet.  Jeg fodrer i 2 store skåle med en ret høj kant, så at hønsene ikke kan skrabe kornet ud ad skålen. Så ville det måske bare ligge på jorden. Det som de ikke har spist fjerner jeg om aftenen. Så har jeg 2 klapfælder i hønsehuset. Der udover har jeg en fælde med gift i hønsehuset. Den en dækket af med nogen træplader, så hvis at en rotte skulle tabe lidt gift kan hønsene ikke komme til det. Hver dag fjerner jeg de huller, som rotterne har lavet. Så kan jeg nemlig se om, at de stadig er der, hvis at der kommer flere huller.
Rotter kan også kravle op ad nettet, så jeg tror, at det er ligegyldigt hvilket trådstærke, man har eller om at der er gravet ned i 50cm. Jeg kan i hvert fald ikke få mit hønsehus eller hønsegård så tæt, at der ikke kan komme nogen dyr ind. Vi har gravet tagplader ned i 50cm rundt om hønsegården. Men det er nu tænkt på, at skulle holde ræve ude. Rotterne kommer derhen hvor at de kan finde noget at spise. Her i Sønderborg kommune har vi en ret god rottemand. Det er sammen med ham, at jeg har lavet min rottestrategi. Han kommer også nogen gange uden at vi har aftalt det. Så sætter han en fælde med gift uden for mit hønsehus.. Vores hønsefoder er i en gammel fryser og en stor metaltønde. Så der kan rotterne heller ikke finde noget. Nu håber jeg at jeg har ro over vinteren for de møjdyr!!
Vh Laila

Offline Lipu

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 104
Sv: Jeres erfaring med rotter i hønsehuset!!
« Svar #43 Dato: 10 Oktober , 2012, 09:07 »
Puha, jeg skal vist have undersøgt for muse- og rottehuller i hønsegården i dag... Musene er nemlig allerede flyttet på loftet, og fælder (plast smækfælder) er sat op. Mht. 'lokkemad' så har vi haft stor succes med fondant, altså det man bruger til kager (præfabrikeret sukkkermasse), hvis man tilfældigvis har sådan noget eller kender nogen. Det er nemt at forme og musene kan ikke så godt få det hevet med sig. Sidste vinter fangede vi ca. 15 stks inden for 1½ måned.....
Mange hilsner Liselotte

Broget flok af rød amerikaner, guld/sort-randet wyandot, guld/hvid-randet wyandot, blå wyandotter og 'snegle-dræbere' alias hvide moskusænder.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Jeres erfaring med rotter i hønsehuset!!
« Svar #44 Dato: 10 Oktober , 2012, 09:59 »
Mht. 'lokkemad' så har vi haft stor succes med fondant, altså det man bruger til kager (præfabrikeret sukkkermasse), hvis man tilfældigvis har sådan noget eller kender nogen. Det er nemt at forme og musene kan ikke så godt få det hevet med sig. Sidste vinter fangede vi ca. 15 stks inden for 1½ måned.....

...alt med sukker... chokolade, marcipan osv virker rigtig godt om lokkemad. Jeg har fanget 21 mus på 1½ uge i to fælder og såmænd blot brugt et par store dråber hvid chokoladesovs pr. fælde. Chokoladesovsen fra Oetker skulle smides ud, men blev nu en sidste lækkerbidsken for uindbudte gæser.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14