Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Jeres erfaring med rotter i hønsehuset!!  (Læst 37614 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lailaj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 17
Jeres erfaring med rotter i hønsehuset!!
« Dato: 25 ſeptember , 2012, 22:43 »
Jeg vil gerne høre om jeres erfaring med rotter!!
Har i nogen gode tips, som i praktisere? Eller forebyggende ting i har lavet? Mit foder er i lukkede beholdere. Det er mest i og omkring hus/gård, der er mit problem. Jeg har ikke betongulv, men har kraftigt overvejet det, men andre gode ideer, er meget velkommen, da de ikke er velkommen :(
Jeg prøver at stresse dem ved at ødelægge huller og gange de har lavet (bare en skør ídé)
Jeg har/får lagt gift mod rotterne, da jeg bor på landet med gode forhold for dem /d.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Jeres erfaring med rotter i hønsehuset!!
« Svar #1 Dato: 25 ſeptember , 2012, 22:58 »
Foder i lukkede beholdere (som du skriver at du har) er en nødvendighed. Fodring foregår indendørs, dog kan godbidder som spises op i løbet af nogle få minutter, godt gives i gård.

En eller anden form for sikring af gulv i hus er at foretrække da rotterne ellers vil grave sig vej ind i huset. Betongulv, er én løsning. Man kunne, måske, også sikre sig med volierenet i hele bunden af huset, men det er nok svært helt at undgå små åbninger hvor rotter vil kunne finde ind.

Her i efteråret, når markerne er høstet, er det højsæson for strejfende rotter, der søger nye opholdssteder. De kommer også forbi her.

Jeg bruger trådfælder http://www.harald-nyborg.dk/p6758/rottefaelde-45x11x13-cm hvor jeg placerer en lille skål med lidt majskorn. Fælderne placeres så det er let for rotterne at komme til dem. Men husk at fangne rotter jo, efter at være fanget, skal aflives. Jeg skyder dem med et luftgevær.

Vi har ikke i det daglige problemer med rotter (mere), men vi får 'besøg' af disse strejfere her i efteråret. Har dog ikke set noget til dem endnu i år, men de skal nok indfinde sig.
Mvh
Erik Andersen

Offline Lailaj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 17
Sv: Jeres erfaring med rotter i hønsehuset!!
« Svar #2 Dato: 26 ſeptember , 2012, 13:14 »
Tak for svaret  /o
Jeg har læst inde på miljøstyrelsens side om rotter, at de stort set kan komme igennem alt hvis de vil, dog ikke marmor, så jeg føler mig dårlig stillet. (I øvrigt en rigtig god side) Betongulvet bliver en af de løsninger jeg skal have lavet. Samt fælder. Kan jeg bruge knækket majs i fælderne?
Min "rottemand" siger jeg egentlig "bare" skal holde dem nede hele tiden, da jeg bor et sted med gode forhold for dem!!!! /d
Laila

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Jeres erfaring med rotter i hønsehuset!!
« Svar #3 Dato: 26 ſeptember , 2012, 17:04 »
Jeg har betongulv i mit hønsehus, og jeg er såååå glad for det /o. Min kloge bygherre, min hjælpsomme far, havde en anden god erfaring at give af: støb også 10 cm op langs alle kanter, for ellers går de ind i væggene (huset er isoleret). Her er fuldstændig hullet af gnavere i hele hønsegården og langs hønsehuset, men jeg er overbevist om, at det er mosegrise og alm. mus, men det med at støbe langs siderne har været en stor bonus, for man kan tydeligt se, at der er forsøgt gravet ind langs siderne på huset.

Den bedste rottefælde vi har invisteret i er 3 katte. Jeg tør ikke det med rottegift, dels pga. hønsene, dels fordi rovfugle bliver fyldt med rottegiften, når de æder en giftdød rotte. Dog ved jeg godt, at det kan være nødvendigt med gift i grelle tilfælde. Vi fik selv udryddet huset for rotter ved hjælp af gift, da det viste sig at vores drømmehus vi flyttede ind i, var en befængt rotterede <R.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Haugaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 104
Sv: Jeres erfaring med rotter i hønsehuset!!
« Svar #4 Dato: 26 ſeptember , 2012, 17:12 »
Man kan dog altid ringe til sin komune og få dem GRATIS ud og sætte fælder op...


Men vi har osse 3 inde/ude katte og 7 vildkatte plus minus...

Så ser ikke skyggen af rotter og vores katte fanger sjovt nok osse muldvarper , hvordan de gør det aner jeg ikke , så katte på landet er et must ;)
0.2 Maran, 2 tam katte, 147 dræbersnegle, 2 flagermus, 1.3 Moskus ænder, 4.5 moskus i fryseren.

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Jeres erfaring med rotter i hønsehuset!!
« Svar #5 Dato: 26 ſeptember , 2012, 17:17 »
Ikke alle kommuner har gratis skadedyrs service med rotter o.s.v

Men det jo værd at give dem et ring, så sender de dig videre hvis de har, eks har Stevns kommune Mortalin man kan kontakte, i Faxe kommune skal man selv betale.


Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Jeres erfaring med rotter i hønsehuset!!
« Svar #6 Dato: 26 ſeptember , 2012, 17:19 »
Man kan dog altid ringe til sin komune og få dem GRATIS ud og sætte fælder op...
Det svinger utrolig meget fra kommune til kommune. Holbæk Kommune ville ikke sætte fælder op, vi fik kun nogle poser rottekorn og nogle parrafinruller. Rotterne var indendørs, så vi fik at vide, at de ikke kunne tilbyde rottefælder til udendørs/forebyggende brug, fordi der ikke var konstateret rotter udenfor. Det endte med, at vi måtte betale en privat giftmand for at få rotterne væk. Kommunen var pænt ligeglade med vores rotteproblemer.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Haugaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 104
Sv: Jeres erfaring med rotter i hønsehuset!!
« Svar #7 Dato: 26 ſeptember , 2012, 18:24 »
Nå det vidste jeg ikke.... Det er da ikke en helt optimalt holdning at have af kommunen....

Men katte er nu osse hyggeligere end en rotte fælde ;)
0.2 Maran, 2 tam katte, 147 dræbersnegle, 2 flagermus, 1.3 Moskus ænder, 4.5 moskus i fryseren.

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Jeres erfaring med rotter i hønsehuset!!
« Svar #8 Dato: 26 ſeptember , 2012, 21:58 »
Vi holder også utrolig meget af vores 3 mobile fælder. De snupper hver 3-4 mus dagligt der flot ligger som gaver. Hvor mange de selv spiser ud over det aner jeg ikke.
De 2 af dem nakker også rotter og muldvarpe, ved siden af musne.
7 muldvarpe har de lagt på de 5 år vi har boet her. Jeg har set vores mindste kat ligge en hel dag og glo på et muldskud og så lige pludselig kom hun stolt miavende med den i munden. Det er også hende der er den mest effektive jæger, med mus og rotter. Rotter er ikke så tit de kommer med, og vi har heldigvis aldrig set en på matriklen som ikke er dræbt.
Vores lille dværghøne styrter rundt og jager et skadepar. Håber hun får dem  *k
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Jeres erfaring med rotter i hønsehuset!!
« Svar #9 Dato: 26 ſeptember , 2012, 22:27 »
Nå det vidste jeg ikke.... Det er da ikke en helt optimalt holdning at have af kommunen....

Nej, og selv i de kommuner der har rotteordning (feks Næstved for mit vedkommende, hvor vi betaler et separat bidrag til rottebekæmpelse via skatterne) er hjælpen også meget afhængig af hvem der fysisk kommer på konsultation. Her er det Mortalin, der på vegne af kommunen, håndterer rottebekæmpelse. Der kommer én fra Mortalin ud et par gange om året og spørger om vi har problemer med rotter. De gamle 'rotter' i faget ved godt at der på et nedlagt landbrug potentiel kan forekomme rotter, så de spørger blot hvor mange poser rottegift vi har brug for og udleverer det, indenfor rimelighedens grænser.

Men vi har oplevet et par gange at blive 'betjent' af nogen der ikke var så erfarne. Så skulle vi tage dem ved hånden og føre dem rundt og vise hvor der kunne forekomme rotteaktivitet. Foderområdet ved dammen feks, og deres svar var, at når man fodrer i sådan et lille hus udendørs så er der risiko for rotter, og det kunne de ikke gøre noget ved. Hønsehus, med indendørs fodring - svar, når man har høns er det svært at undgå rotter. Igen, det kunne de ikke gøre noget ved. Osv til stalde med grise og køer - samme svar.

Tak for hjælpen. /d /d

Nu har vi ikke store rotteproblemer i dag. Vi havde en del da vi overtog stedet for 14 år siden. De første par år krævede en pæn indsats fra min side for at komme dem til livs. Vi har 4 rottekasser med giftposer placeret på strategiske steder hvor man kunne forvente at eventuelle rotter ville komme, men poserne er næsten aldrig rørt.

Som skrevet tidligere, oplever man i efteråret, når markerne efter høst bliver bare, at rotter strejfer og søger nye opholdsteder (foderkamre). Og vi oplever også disse strejfere, men de går ofte i trådfælderne vi har opstillet. 
Mvh
Erik Andersen

Offline Lailaj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 17
Sv: Jeres erfaring med rotter i hønsehuset!!
« Svar #10 Dato: 26 ſeptember , 2012, 22:43 »
Min rottemand nævnte ikke noget om lån af fælder. Det er ok, jeg må købe fælder og kasser selv.
Hvor tyk lag betongulv skal jeg regne med at lave?
Jeg har 5 hunde, dog er det kun de 2 der har jagtinteresse. De jager mus, mosegrise, vilde fugle, men rotterne er de IKKE interesseret i  /d, og den ene tager også katte så det er desværre ikke en mulighed.
Venlige hilsner
Laila

Offline Brahmsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 101
Sv: Jeres erfaring med rotter i hønsehuset!!
« Svar #11 Dato: 26 ſeptember , 2012, 23:52 »
De første år vi havde høns, boede hønsene også i legehus. Dette hus stod direkte på jorden, og blev et paradis for rotter, der kunne bo i fred under det.

Jeg har haft mine to hønsehuse hævet over jorden i 6 år. Det er legehuse i træ vi bruger som hønsehuse. Vi har ikke haft rotter i de 6 år. Jeg tror vores grund er for "åben" nu, da vi ikke har noget der ligger, som rotterne kan gemme sig i. Foderet er i lukket garage i tønder, og ikke muligt for dyr at komme til.
 


Offline Helle Enevoldsen (josefineamanda)

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 745
Sv: Jeres erfaring med rotter i hønsehuset!!
« Svar #12 Dato: 27 ſeptember , 2012, 11:25 »
Min "rottefænger" anbefaler smækfælder, hvor man fylder fordybningen til "maddingen" med smeltet mørk chokolade, og lader det stivne /o
Mvh. Helle
Familien består af:
1 mand og to døtre.
Store sorte Australorps, Gule Orpington, MEDK, 1.2 gæs,
4 hunde, 2 katte.

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Jeres erfaring med rotter i hønsehuset!!
« Svar #13 Dato: 27 ſeptember , 2012, 15:21 »
Min "rottefænger" anbefaler smækfælder, hvor man fylder fordybningen til "maddingen" med smeltet mørk chokolade, og lader det stivne /o
Den skal lige afprøves på musene. Er igang med og fodre sådan et snu bæst, så tak herfra
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Jeres erfaring med rotter i hønsehuset!!
« Svar #14 Dato: 27 ſeptember , 2012, 16:59 »
Min "rottefænger" anbefaler smækfælder, hvor man fylder fordybningen til "maddingen" med smeltet mørk chokolade, og lader det stivne /o

Det er også det absolut mest effektive "sidste måltid" her. Et stykke Yankie Bar kan nu også bruges med held i mangel af bedre.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14