Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Fredes dårlige ben/heldbred  (Læst 71100 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Fredes dårlige ben/heldbred
« Dato: 26 Maj , 2012, 07:53 »
For to dage siden fandt jeg min 2 år gamle maranhane liggende i solen og sove. Dog fandt jeg hurtigt ud af, at han var dvask og ikke bare sov. Han var slap, besvimede når jeg sad med ham. Han fik vand og det hjalp, så jeg troede han havde fået et hedeslag.

Dagen efter var han dvask igen. Han vil helst bare ligge ned, dog kan han selv hoppe på pind om aftenen, men han er ikke meget værd.

I går var det det samme. Han er helt passiv, ligger for sig selv, vil bare være i fred. Hans ben ser fortykkede/hævede ud, og hans dårlige kam som altid bløder om vinteren, har fået små sår i takkerne. Hans appetit er god, han fik majs da han var gået på pind i aftes. Han har fået et strint chok-spray på benene bare for at gøre noget (i tilfælde af at det er kalkben, men det forklarer ikke den pludselige opståen af svimmelhed hos ham).

Til morgen så jeg nærmere på hans fødder. De ser opsvulmede ud, trædepuderne er varme. Han har fået pennicillin - det er måske ikke tilrådeligt uden en diagnose, men jeg ved ikke hvad pokker ellers at gøre. Frede er i dag helt passiv når jeg tager ham op. Han er oprejst og klukker lidt, men stritter ikke imod overhovedet. Sin pennicillin fik jeg i ham blot ved at åbne næbbet og stikke tabletten ind.

Nogen bud på hvad der kan være med ham? Sidste år havde han et par episoder hvor han fik nogle "anfald", hylede og skreg i vilden sky, og fór ned ad vejen som om noget eller nogen havde stukket ham.

Her er billeder af benene.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Fredes dårlige ben/heldbred
« Svar #1 Dato: 26 Maj , 2012, 08:32 »
Hans kam-problemer i kulden har fået mig til at tænke på om det er hjertet, den er gal med. Så kniber det jo også ofte for kredsløbet i varmen - og giver hævede ben. Et skud i tågen men måske en mulighed. Så er der desværre nok ikke så meget at gøre.  :(
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

karina dj

  • Gæst
Sv: Fredes dårlige ben/heldbred
« Svar #2 Dato: 26 Maj , 2012, 09:16 »
Det lyder ikke så dumt Kirsten...og store haner med store hjerter! Noget med de vokser sig for store de stakkels hjerter  :-\


Offline Bettina

  • Bruger
  • Indlæg: 1 908
Sv: Fredes dårlige ben/heldbred
« Svar #3 Dato: 26 Maj , 2012, 09:28 »
Ja de er godt nok hævede hans ben, men han har kalkben, de skorper der er, er kalkben.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Fredes dårlige ben/heldbred
« Svar #4 Dato: 26 Maj , 2012, 09:29 »
Uden overhovedet at have nogen faglig belæg for udtalelsen, så har jeg også længe haft mistanke om, at Frede har hjerteproblemer, som hidtil har givet sig udtryk i meget dårligt blodomløb. Disse hjerteproblemer forhindrer muligvis og forhåbentlig ikke den forholdsvis unge herre i at fortsætte et godt liv i nogle år fremover, men hjerteproblemerne går nok ikke i sig selv igen. Jeg tror, at de meget høje temperaturer samt den stærke sol har forværret hans tilstand markant for nu i hvert fald. Hvis Frede var min hane, ville jeg sørge for at holde ham i skygge så længe denne hedebølge varer,så hjertet ikke er så meget på overarbejde og hævelserne forhåbentlig går i sig selv igen.

Rigtig positive tegn er, at Frede spiser.

Du har tidligere talt med dyrlæge om dosering af "menneskepenicillin" til høns...mener jeg at huske - så kan du ikke sjusse dig frem efter det???.

Man skal abolut ikke kaste om sig med antibiotika, men når et stykke fjerkræ er sygt, uden at man kan stille en diagnose eller se et tegn på en evt. diagnose, så vil dyrlægen også ordinere penicillin...så det er fint, at han får det.

Faktisk tror jeg, at Frede skal i kortisonbehandling for hjertet - det tager hævelserne og giver hjertet mulighedd for ikke at være på overarbejde.

Min dejlige Lille Røde levede med hjerte/lungeproblemer i to år efter første kortisonbehandling. Hun fik en sprøjte kortison, når hun begyndte at hæve i bug og ben. Denne behandling holdt hende helt hønefrisk - indtil medicinen/ sygdommen sluttede hendes liv d. 02.04. Vi vidste at det ville komme en dag, men jeg valgte at give hende alt den gode tid, hun kunne få..med kortison og antibiotika til hjælp - for hendes vedkommende blev det så to år.

Rigtig meget pøj, pøj med Frede. Jeg ved at du har det at H.. til og er i vildrede med, hvad du skal gøre - så derfor fik du lidt af mine erfaringer  *t
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Bettina

  • Bruger
  • Indlæg: 1 908
Sv: Fredes dårlige ben/heldbred
« Svar #5 Dato: 26 Maj , 2012, 09:32 »
Ja dyrlægen ville også give penicillin og giver Helle ret.

Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Fredes dårlige ben/heldbred
« Svar #6 Dato: 26 Maj , 2012, 09:43 »
Tak for jeres svar. Det lyder som et sandsynlig bud det med hjertet. Det ser sort ud for Frede. Han er nu næsten helt væk. Ligger med hovedet ned langs siden, og jeg har måttet isolere ham fordi hønsene begyndte at hakke i hans blødende kam. Han reagerede slet ikke. Guf har ingen interesse, kun majs vil han have, men han hiver efter vejret når han har spist. Han får lov til at være i fred nu, i skyggen. Hvis han ikke får det bedre i løbet af dagen, eller selv udånder vil jeg lade ham få fred. :'(

Vi får gæster til stort familietræf om 2 timer, og jeg har bare ikke lyst til at gøre rent, lave mad og varte gæster op lige nu. Stakkels Frede /d.

@Helle: Mange tak for værdifuld information. Jeg synes dog at Fredes tilstand i øjeblikket er så kritisk, at jeg ikke tror han kan behandles eller reddes. Han er meget dårlig.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Fredes dårlige ben/heldbred
« Svar #7 Dato: 26 Maj , 2012, 09:44 »
har du målt hans temperatur? Det kan ihvertfald indtikere om der er betændelse i ham.  Stakkels Frede, men faktisk har jeg næsten mere ondt af dig Tanja, for du er om nogen "mor" for dine dyr... ved du har det ganske elendigt med at din Frede er skidt.
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Fredes dårlige ben/heldbred
« Svar #8 Dato: 26 Maj , 2012, 09:54 »
Som Wanda skriver, så har je også frygtlig ondt af dig Tanja, for jeg ved også, hvordan du har det med dine dyr.

Du får en frygtelig dag og jeg tror desværre heller ikke meget på at der er det store håb for Frede, hvis han ligger, som han gjode på det billede, du postede for et par dage siden.

Vi har så uendelig mange fantastiske, skønne, sjove og varme oplevelser med vores dyr - desværre følger de meget smertefulde og sorgfulde dage også med, og èn af dem står du i i dag min søde ven - det eneste jeg kan gøre er, at sende dig en masse medfølende tanker, mens jeg selv sidder herhjemme med gåsehud og tårer i øjnene over Frede, som jeg næsten føler også er "min" Frede, og så skal du lige have mange  *b *b *b *b *t *t *t *t *t *t til at klare dagen med
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Zoro

  • Gæst
Sv: Fredes dårlige ben/heldbred
« Svar #9 Dato: 26 Maj , 2012, 10:54 »
Hej Tanja.

Din Frede døjer sikkert med " Bumble - Foots " som bør behandles med antibiotika, feks. Tylan som du kan blande i vand, og efterfølgende give ham i næbet med en 1ml. sprøjte.

NB: Bumble - Foots rammer tit store tunge fjerkræracer, som i forbindelse med deres afsæt, fra feks. sidde pinde osv. pådrager sig sår og rifter under fodballerne.http://extension.unh.edu/resources/files/Resource000779_Rep800.pdf

NB: Men du bør også tjekke om Frede, ikke også døjer med Andefod på begge fusser, og at tærenes stilling i forhold til begge spore, volder ham problemer ????

J.C.
« Senest Redigeret: 26 Maj , 2012, 19:38 Fra Jørn Clevin »

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Fredes dårlige ben/heldbred
« Svar #10 Dato: 26 Maj , 2012, 11:01 »
Efter at have googlet Bumble-foot, så giver jeg mest Jørn ret. Det lyder mest sandsynligt, selvom jeg aldrig har oplevet det.
Du skriver også Tanja, at han havde nogle episoder sidste år, hvor han lige pludselig løb afsted skrigende som noget havde stukket ham. Det har nok været hans fusser der gjorde ondt.
Kunne man ikke prøve, at vikle noget svalende om hans fødder, nu han alligevel ligger ned?
Ved godt det ikke helbreder, men det kunne måske være lindrede til dyrlægen har åbent igen.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Fredes dårlige ben/heldbred
« Svar #11 Dato: 26 Maj , 2012, 11:12 »
Uh - hvor jeg håber, at Jørn har ret  *k *k *k *k *k

Jeg har sendt dig en pm
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Fredes dårlige ben/heldbred
« Svar #12 Dato: 26 Maj , 2012, 11:34 »
Ok, tak for værdifuld info Jørn. Han HAR en rift/et gammelt sår på den ene trædepude..., han har allerede fået antibiotika, men i pilleform. Jeg har to forskellige antibiotika præparater mere: Fucidin salve og Fucicort salve. Sidstnævnte er en kombination af steorid og fucidin syre. Jeg har klorhexidin til desinfektion. Kan jeg rense fødderne i varmt vand, duppe med klorhexidin og smøre med salven?

Frede er nu sat i araucanakyllingernes kravlegård - de er alligevel på græs i dagtimerne. Han spiser stadig, men vil ikke lade mig give ham vand. Dog ligger han sig ned så snart jeg er gået. Han stritter lidt imod når jeg vil give ham vand, så rejser han sig op og går lidt og klukker lidt, men lægger sig ned i det sekund jeg har fjernet mig. Jeg gav ham en klat leverpostej tidligere, som ellers er guf i verdensklasse, men han ville ikke have det, så jeg lagde det foran ham. Da jeg skulle flytte ham over i kravlegården var den forreste del af kammen dækket af leverpostej, så han har taget sig en lur i leverpostejen ::).

TUSIND TAK FOR KÆMPE OPBAKNING OG HJÆLP. DET ER GULD VÆRD AT VÆRE MED HER PÅ FJERKRÆ FORUM. TUSIND TAK VENNER!!!! <E *b

Og SÅ må jeg heller se at få mig en klatvask og klæde om til noget gæstepænt tøj ;). Jeg har 25 min.....
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Fredes dårlige ben/heldbred
« Svar #13 Dato: 26 Maj , 2012, 11:42 »
Juh huuu...lad os krydse fingre og håbe og håbe.

PS - Du skal ikke vende øjne af det med leverpostejen. Jeg har også en gang for mange år siden taget en lur i leverpostejen. Det var faktisk helbredende, for jeg fik det godt igen....noget senere. Hvis ikke leverpostejen hjælper, så prøv rullepølsen, for den var også med i min "kur" - nogle gange er det blot de små ting, som hjælper.
« Senest Redigeret: 26 Maj , 2012, 11:49 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Zoro

  • Gæst
Sv: Fredes dårlige ben/heldbred
« Svar #14 Dato: 26 Maj , 2012, 12:05 »
Ok, tak for værdifuld info Jørn. Han HAR en rift/et gammelt sår på den ene trædepude..., han har allerede fået antibiotika, men i pilleform. Jeg har to forskellige antibiotika præparater mere: Fucidin salve og Fucicort salve. Sidstnævnte er en kombination af steorid og fucidin syre. Jeg har klorhexidin til desinfektion. Kan jeg rense fødderne i varmt vand, duppe med klorhexidin og smøre med salven?

Frede er nu sat i araucanakyllingernes kravlegård - de er alligevel på græs i dagtimerne. Han spiser stadig, men vil ikke lade mig give ham vand. Dog ligger han sig ned så snart jeg er gået. Han stritter lidt imod når jeg vil give ham vand, så rejser han sig op og går lidt og klukker lidt, men lægger sig ned i det sekund jeg har fjernet mig. Jeg gav ham en klat leverpostej tidligere, som ellers er guf i verdensklasse, men han ville ikke have det, så jeg lagde det foran ham. Da jeg skulle flytte ham over i kravlegården var den forreste del af kammen dækket af leverpostej, så han har taget sig en lur i leverpostejen ::).

TUSIND TAK FOR KÆMPE OPBAKNING OG HJÆLP. DET ER GULD VÆRD AT VÆRE MED HER PÅ FJERKRÆ FORUM. TUSIND TAK VENNER!!!! <E *b

Og SÅ må jeg heller se at få mig en klatvask og klæde om til noget gæstepænt tøj ;). Jeg har 25 min.....

@ Tanja.

Du bør rense Fredes sår og rifter grundigt, og fjerne alt gammelt puds m.m.
NB: Dette kan medføre, at du bliver nød til at bandasere, omkring de evt. steder hvor der er gået hul.
NB: Frede skal så holdes rent i et lille syge bur, uden kontakt til gammelt skidt og møg fra hønse gården.
NB: Han må heller ikke i healings perioden, få adgang til at springe på sidde pind eller lignende.

NB: Klorhexedin opløsning er utroligt godt, til at rense sår i på fjerkræ m.m. Fucidin salve er også glimrende, men jeg ville også foretrække at behandle suplerende, med en antibiotika opløsning i næbet, for at sikre en effektiv behandling.

J.C.
« Senest Redigeret: 26 Maj , 2012, 13:52 Fra Jørn Clevin »