Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Pris for at holde høns  (Læst 43022 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Pris for at holde høns
« Svar #30 Dato: 17 November , 2008, 13:08 »
Det gør jeg så, skriver lige i aften ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Jette Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
  • Grib dagen, timen, minuttet
Sv: Pris for at holde høns
« Svar #31 Dato: 17 November , 2008, 13:25 »
Det mest rentable, hvis man skal se helt koldt på det, tror jeg, er at få nogle hybrider, altså Isa Brown eller lignende. De lægger et æg hver eneste dag og spiser ikke meget. De koster omkring kr. 50,- stk. De holder mindst et år, hvis de får ordentlig mad. Man kan købe økologisk foder og så sælge overskydende æg, det er et tilskud til foderet. Til gengæld kan du ikke spise dem. Nogle koger suppe eller laver tarteletfyld på dem, det har jeg dog aldrig prøvet. En mulighed var også at få fat i en enkelt Orpingtonhane og høne sammen med hybriderne,den vil formentlig ruge og det er spændende at få sine egne kyllinger. Jeg vil tro det koster kr. 100,- at opfodre en Orpington, jeg ville ikke lade dem ruge på hybrid/Orpington-blandinger, det bliver noget biks.

Det dyreste er nok huset, vi fik et legehus ganske gratis blot for at pille det ned og det er alletiders. At flikke en gård sammen er ikke dyrt. Men du skal kunne lukke for hønsene HVER aften ellers har du (måske) ingen høns om morgenen.

Der er ikke så mange på forum der er vilde med hybrider, men det er en måde at afprøve hønseriet på uden det er voldsomt dyrt. Jeg begyndte i hvert fald med dem.

Noget der ikke kan gøres op i penge er at vise sine børn hvordan det er at have dyr. At samle lune æg op er spændende og en lille ny kylling er et mirakel i børneøjne og såmænd også i voksenøjne :D

God fornøjelse
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Pris for at holde høns
« Svar #32 Dato: 17 November , 2008, 14:38 »
Har regnet lidt. Fandt et hønsehus med hønsegård som der også er indbygget siddepinde og redekasse i. Der er plads til ca 4-5 store høns og det koster 500 kr.

Så kommer hønsene der til. Lad os bare sige 3 store sussex høner og 1 hane. For at sætte en pris, er ikke sikker men vil skyde på 125 kr pr høne og noget aller det samme for hanen alt efter kvalitet. så giver det 500 kr mere.

Det er så 1000 i invisteringen af dem og huset. Vandskål og madskål kan du jo bare tage en lav spand eller et vaskefad pris 20-25 kr pr stk. 50 kr i alt for det.

Redematerial kan du få halm ved dyrehandleren. Nu er jeg jo fra landet og kunne aldrig drømme om at hente halm sådane steder, alt for dyrt. Du kunne sikkert få en lille balle hos en landmand i nærheden for 50 kr højest.

Sand til bunden kan man vidst hente for 30 kr for en trailer i grusgraven.

Så har du alt matriale og høns.

Fodderet koster vidst 100-150 kr for almindelig fjerkræ foder (25kg), er ikke sikker... Nærmere priser kommer senere. sådan 25 kg spiste mine 8 høns på 23-30 dage. Det vil sige for de 4 der ville det nok tage 50-60 dage. så måske 8 sække foder årligt. af 125 kr er 1000 kr i alt.

Så skal de måske også lige have lidt med nogle vitaminer i. ;)... 3 hvidløg koster 8-12 kr. 1 liter a38 koster 15 kr. En pose løg 20 kr. havregrun 1 kg 6-10 kr. så ville jeg tage og give dem 4 gange i ugen (bare min mening) og tage 1-1½ dl a38 ½-1 hvidløg og ½ løg plus lidt havregryn pr gang. Det ville sige på en uge godt og vel 10 kr + 15 kr+ 20 kr+ 8 kr = 53 kr for en uge. gange 52 uger = 2756 kr årligt. Dog er det måske ikke nødvendigt med andet en et par presset fede hvidløg engang i mellem, og så bliver det jo slet ikke så dyrt. så er det vel 10 kr *52 uger. 520 kr for et år. (:..

Skaller: Vi plejer at købe en sæk som vare et års tid til 10 ægliggende høns ;) ved ikke hvad prisen er, men godt og vel 50-100 kr, vil ikke tro det er meget mere.

Alt i alt vil det så blive for at starte op: 2750 kr og der i er regnet foder til et år, samt hvidløg.  Så for at være på den sikre sidde runder vi nok op til 3000 kr for et år...

6 æg koster i dagligbrugsen hvis de skal være Ø-æg 26 kr. pr stk er det så: 4,33 rundet op til 4,5 kr. Dine høns vil nok rundt regnet give dig ud fra hvad jeg har hørt andre sige at sussex ligger, vil du nok få 600 æg på et år. 600 æg i besparelse af 4,5 kr. 600*4,5 = 2700 kr i besparelse. trukket fra det der oppe er så et underskud det første år på 300 kr.

Året efter bliver det så igen 1700 kr ca for tilbehør.. så kommer det til at give overskud på 1000kr. Hvis der så er en der ligger sig skruk og får kyllinger får du selvfølgelig ikke så mange æg fra hende, men til gengæld en sød flok kyllinger til sommeren, og så måske en eller to du kan slagte og eventuelt nogen du kan sælge videre ;)... Der skal dog også invisteres i kyllingefoder til de små, det koster vidst også 100 kr for en sæk, men så har du også til længe.

Håber det hjalp. Hvis der er noget du ikke lige er med på, så skriv endelig, de gik lidt stærkt så der er sikkert noget der er dårligt formuleret :D

« Senest Redigeret: 17 November , 2008, 14:40 Fra Mikkel. B. S »
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Pris for at holde høns
« Svar #33 Dato: 17 November , 2008, 14:55 »
Hvis du vil avle, vil jeg råde dig til at få racehøns, der er racer. der lægger mange æg, racer der er gode slagtedyr og selvfølgelig racer der er gode til begge dele.

Hybrid høns er engangsprodukter, der holder et års tid (fra de er begyndt at lægge æg). Og de er bestemt ikke beregnet til blive avlet med.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Pris for at holde høns
« Svar #34 Dato: 17 November , 2008, 15:01 »
Der vil jeg helt klart give dig ret. Vores er aldrig blevet meget ældre end 2½-3 år, og de gamle fatter ikke at de ikke bliver ældre. ::)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

MartinJ

  • Gæst
Sv: Pris for at holde høns
« Svar #35 Dato: 17 November , 2008, 19:34 »
"de gamle"

Mikkel, taler du her om de gamle høns, eller de gamle, som er ældre end dig og måske er i genetisk linie med en ung knægt der hedder Mikkel?

;)

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Pris for at holde høns
« Svar #36 Dato: 17 November , 2008, 19:45 »
@Mikkel - flot arbejde du har lavet der!

Du er altså en guldklump!! <M

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Pris for at holde høns
« Svar #37 Dato: 17 November , 2008, 22:47 »
Martin, de gamle der er i genetisk linie med en dreng der hedder Mikkel, kender desværre ikke noget til ham ;D

Hanne: Mange tak skal du have, det tog ca 20 min på nettet og lidt beregninger, så det er ingen sag når først man har tallene :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Jette Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
  • Grib dagen, timen, minuttet
Sv: Pris for at holde høns
« Svar #38 Dato: 18 November , 2008, 08:42 »
Også jeg er imponeret af Mikkel.  :-* Jeg synes det er fint formuleret.

Var det ikke en ide at lægge det regnestykke ind i leksikonet? Det vil være brugbart for mange nye.

Og Mikkel kan rette i teksten, hvis der var noget, f.eks. priser, hvor han finder ud af ændringer.
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

sussie

  • Gæst
Sv: Pris for at holde høns
« Svar #39 Dato: 01 December , 2009, 21:54 »
Kyllinger kan købes billiger end fuldvoksne høns, så der kan spares lidt der.
Jeg kommer fra Lolland og vil ikke give mere end 1.25 kr pr kg korn.
En lille balle halm koster ca 6 kr. Jeg giver 35 kr for en mini big balle halm. Træflis laver jeg selv eller henter det på genbrugspladsen, det bruger jeg for at forhindre smat.
Tilskudspiller køber jeg hos land og fritid, der giver jeg ca 125 kr for 25 kg. Skaller køber jeg også der, men har da taget skaller med hjem fra stranden hvis vi aligevel var ude at nyde den danske natur.
Men jeg tør ikke lave et regnestykke på præsis hvor mange penge der er gået, for så kommer der lige de ekstra høns der er fulgt med denne hønsegalskab....Det tager om sig LOL
Men vi får både æg og gode kyllinger til aftensmad og børnene går i strejke hvis de ikke får deres hjemmelavede æg i weekenden.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Pris for at holde høns
« Svar #40 Dato: 01 December , 2009, 23:21 »
Godt benarbejde Mikkel.
Det giver ihvertfald en god rettesnor for økonomien i et hønsehold. Lidt afhængig af hvor man bor og hvem man kender vil man kunne skære i nogle af omkostningerne. Jeg køber f.eks korn til ca kr 0,80/kg og halm til ca kr 0,20/kg hos en af mine naboer. Halmen er så i bigballer, men jeg bruger meget da jeg har andre dyr end hønsene.

Tilgang af nye dyr kan klares via egne rugeæg eller købte til en beskeden udgift, ihvertfald hvis man har en skruk høne. Regnestykket bliver selvfølgelig lidt anderledes hvis man skal hen at invistere i en rugemaskine.

Jeg synes bestemt også Mikkels regnestykke skal placeres i Leksikon, måske med en bemærkning om at der kan spares enkelte steder hvis man allierer sig med en landmand mht korn og halm.
Mvh
Erik Andersen

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: Pris for at holde høns
« Svar #41 Dato: 02 December , 2009, 00:03 »
Mikkel, - Jeg håber staben bag forummet her vil tage dig med i administrationen når der er plads, (de vil sikker alle gerne have sænket gennemsnitsalderen med 10 år) og du vil helt sikkert være tiltrækkende for mange unge kommende fjerkrænørder.
Dit regnestykke vil jeg gerne have lov at bruge på vores informationstavle over havehøns.
Hilsen
Peter

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Pris for at holde høns
« Svar #42 Dato: 02 December , 2009, 08:54 »
Nånå, Peter, hvad er der nu i vejen med erfaring *g Jeg er da vild med dine erfaringer  /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline The Mother

  • Mangler profiloplysninger
  • Indlæg: 357
0
« Svar #43 Dato: 02 December , 2009, 19:28 »
0
« Senest Redigeret: 16 Juli , 2011, 11:11 Fra The Mother »

sussie

  • Gæst
Sv: Pris for at holde høns
« Svar #44 Dato: 03 December , 2009, 17:38 »
@ mother : puhaa det lyder dyrt...jeg er igang med det helt store projekt med 10 bure + 10 hanebure ovenover. Det hele er lavet af paller og krydsfiner fra lukkede paller. men har indvesteret i nye tage og nyt hegn + divers hængsler pris ca 4000