Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Pris for at holde høns  (Læst 43019 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Dorthe B

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3
Sv: Pris for at holde høns
« Svar #15 Dato: 14 November , 2008, 15:43 »
Hej Charlotte

Der er sikkert  nogle svinebønder/bønder i nærheden af dig.

Der kan du købe foder af dem til mindre end halvpris (grisefoder eller hvede). Dog skal du huske at give hønsene skaller :D
Høns: 13 stk rød amerikaner, 4 stk Farverolles ,2 hund,2 katte,17 hvide tam gæs og en gris

Dertil mine 2 dejlige unger og mand

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Pris for at holde høns
« Svar #16 Dato: 14 November , 2008, 15:44 »
Både Møllen og Land og Fritid har foder og det er ganske fint. Men bønderne er selvfølgelig billigere.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Pris for at holde høns
« Svar #17 Dato: 14 November , 2008, 18:24 »
@Jette, jeg har opskriften på en lakselasagne hvis det var noget??
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Pris for at holde høns
« Svar #18 Dato: 15 November , 2008, 10:57 »
Selvom man let kan fristes til at købe billigt til sine høns og lade dem leve af rester og hvad vi nu har - høns er jo ret nøjsomme - så vil jeg alligevel anbefale at man giver dem et foder der er lødigt og tilfører dem de vitaminer, mineraler, fibrer, skaller og det de har brug for.

Det samme gælder for alle andre dyr.

Man bør sætte sig ind i hvert enkelt dyrs behov og fodre der ud fra. Og så må man nøjes med det antal man har råd til. Hellere tre sunde høner end 10 fede/usunde høner.

Min erfaring med både høns, katte, kaniner og en smule med heste, er at man lettere får syge eller skrantende dyr, hvis man ikke giver dem et ordentligt foder.

Som redaktør her gennem mange år synes jeg vi ser for fede høns, syge dyr, for skrøbelige kyllinger, nedsat frugtbarhed, pludselig død m.m ved dårlig ernæring og manglenede vitamin og mineraltilførsel.

Har man skrantende dyr, kan de sparede penge ofte blive ædt op og mere til af en dyrlægeregning.

I gennemsnit skal en høne have 100g foder dagligt. Mange fodrer med 1/3 korn og 3/3 hønsepiller og begge dele kan du få hos Land og fritid. Prisen er vel mellem 100 og 125 kr pr 25 kg. Går dyrene frit i haven er det endnu billigere.

Der ud over skal du have nogle skaller at tilbyde dem - her skal du vel af med en 50'er?? - og de holde længe.

Du skal have en utøjsspray fra Matas - den koster vist også i omegnen af 100 kr.

Hø og halm kan du få ved dyrehandelen 3 store poser for 100kr - ved en landmand enten gratis, eller meget billigere.

Redekasser kan bygges selv, du kan bruge en klodskasse til små høns, en frugtkasse eller mange andre ting, det behøver heller ikke koste noget - spar pengene på forsvindingsreder for hønsene kan som regel ikke li' dem.

De regnestykker man gør sig når man får nye dyr, holder som regel aldrig - det blir næsten altid betydeligt dyrere! Som hønseholder vil man tit gerne liiige have lidt flere høns, have huset gjort lidt større, liiiige have en kyllingegård mere, og jeg tror det er derfor Helen skriver at det regner hun slet ikke på ;) - det bliver ofte mere dyrt end man havde regnet med ;D

Var det nogle af de svar du eftersøgte, eller var det andet? :D


Offline Charlotte78

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 78
  • Mutter
Sv: Pris for at holde høns
« Svar #19 Dato: 15 November , 2008, 21:52 »
Selvom man let kan fristes til at købe billigt til sine høns og lade dem leve af rester og hvad vi nu har - høns er jo ret nøjsomme - så vil jeg alligevel anbefale at man giver dem et foder der er lødigt og tilfører dem de vitaminer, mineraler, fibrer, skaller og det de har brug for.

Det samme gælder for alle andre dyr.

Man bør sætte sig ind i hvert enkelt dyrs behov og fodre der ud fra. Og så må man nøjes med det antal man har råd til. Hellere tre sunde høner end 10 fede/usunde høner.

Min erfaring med både høns, katte, kaniner og en smule med heste, er at man lettere får syge eller skrantende dyr, hvis man ikke giver dem et ordentligt foder.

Som redaktør her gennem mange år synes jeg vi ser for fede høns, syge dyr, for skrøbelige kyllinger, nedsat frugtbarhed, pludselig død m.m ved dårlig ernæring og manglenede vitamin og mineraltilførsel.

Har man skrantende dyr, kan de sparede penge ofte blive ædt op og mere til af en dyrlægeregning.

I gennemsnit skal en høne have 100g foder dagligt. Mange fodrer med 1/3 korn og 3/3 hønsepiller og begge dele kan du få hos Land og fritid. Prisen er vel mellem 100 og 125 kr pr 25 kg. Går dyrene frit i haven er det endnu billigere.

Der ud over skal du have nogle skaller at tilbyde dem - her skal du vel af med en 50'er?? - og de holde længe.

Du skal have en utøjsspray fra Matas - den koster vist også i omegnen af 100 kr.

Hø og halm kan du få ved dyrehandelen 3 store poser for 100kr - ved en landmand enten gratis, eller meget billigere.

Redekasser kan bygges selv, du kan bruge en klodskasse til små høns, en frugtkasse eller mange andre ting, det behøver heller ikke koste noget - spar pengene på forsvindingsreder for hønsene kan som regel ikke li' dem.

De regnestykker man gør sig når man får nye dyr, holder som regel aldrig - det blir næsten altid betydeligt dyrere! Som hønseholder vil man tit gerne liiige have lidt flere høns, have huset gjort lidt større, liiiige have en kyllingegård mere, og jeg tror det er derfor Helen skriver at det regner hun slet ikke på ;) - det bliver ofte mere dyrt end man havde regnet med ;D

Var det nogle af de svar du eftersøgte, eller var det andet? :D


Ja, tak, det var et super fint regnestykke.
Så mangler jeg bare at få manden overtalt til at få høns;)
Mit dyrehold
Pt. Ingen høns høns
1.0 Kæle kanin
1.0 Chihuahua
2.2 børn ❤️

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Pris for at holde høns
« Svar #20 Dato: 15 November , 2008, 22:06 »
Høns giver i hvert fald mere end de koster...for mig :)
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Pris for at holde høns
« Svar #21 Dato: 15 November , 2008, 22:56 »
Der er desværre en general holdning til at dyr ikke må koste noget, hverken i foder og bestemt heller ikke i indkøb !!!

Og med hensyn til foder, jo dårligere foder eller for sags skyld forkert foder, så får man simpelthen ikke noget ud af hønsene (æg og  kød)

Jeg kendte engang en mand, som plejede at købe hybrid hønniker, disse høns levede af hvede og madrester, for det måtte ikke koste noget at have dem, tilgengæld lagde de ikke særlig mange æg og når de blev slagtet var de smælder fede.

Jeg ved ikke hvad der er dyrt, man kan vel holde en 6 store høner for 100-200 kr om måneden.(alt efter hvor man køber foder) Det er da ikke så dyrt endda i forhold til hvad man ellers bruger penge på.

F.eks hvis man ryger en 20 smøger om dagen til 30 kr pakken. så bliver det til knap 11.000 kr om året . det synes jeg personligt er mange penge. Men alt er relativt og kun et spørgsmål om priotering

Jeg vil give Hanne fuldstændig ret i, at anskaffer man sig dyr, så er man også forpligtet til at passe og fodre dem ansvarligt efter hvad de nu har af behov.

Held og lykke med dit hønsehold - engang egne æg, altid egne æg. Og købeæg bliver lige pludselige så kedelige.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Pris for at holde høns
« Svar #22 Dato: 16 November , 2008, 08:31 »
Netop Lisbeth, det var lige netop det jeg forsøgte at skrive, at mine glæder over at holde høns er så STORE, at jeg glemmer at huske priser på mad, vitaminer, ropa-b, stalosan og hvad jeg i øvrigt går og køber, for ikke at nævne en varmelampe og medicin i forsøg på at holde to små kyllinger i live, som jeg alligevel endte med at aflive.
Men mit sind er nok ret solursagtigt, jeg tæller helst de lyse timer.  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Pris for at holde høns
« Svar #23 Dato: 16 November , 2008, 22:33 »
Præcis Marianne. Jeg gider slet ikke regne på mine dyr. De er der bare og skal have alt det de har brug for...og lidt til :) Så giver de så meget igen på en anden måde.
Hilsen Lisbeth der sidder med en sovende kat ved siden af sig og en hund med sit kødben på gulvet lige foran mig. <. <.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Pris for at holde høns
« Svar #24 Dato: 16 November , 2008, 22:49 »
Hvor lyder det hyggeligt! Jeg har ikke hunden, men mine to katte, som også gerne holder mig med selskab  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Pris for at holde høns
« Svar #25 Dato: 16 November , 2008, 22:55 »
Jeg regner heller ikke på hvad mine koster/koster, for fornøjelsen er jo klar  :D

- men det var nu det vi konkret blev bedt om at svare på ;)

Offline Charlotte78

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 78
  • Mutter
Sv: Pris for at holde høns
« Svar #26 Dato: 17 November , 2008, 06:51 »
Det var nu også bare for at finde ud af om det er dyrt eller billigt at holde høns, for jeg er studerende og vi har derfor ikke det vilde at gøre med, da vi jo er 2 voksne og 4 børn der gerne skal have mad, tøj m.m.
Mit dyrehold
Pt. Ingen høns høns
1.0 Kæle kanin
1.0 Chihuahua
2.2 børn ❤️

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Pris for at holde høns
« Svar #27 Dato: 17 November , 2008, 07:58 »
Både min kæreste og jeg er på su, og vi klarer os da.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Pris for at holde høns
« Svar #28 Dato: 17 November , 2008, 12:55 »
Det koster ikke det helt store. Kan godt prøve at regne på havd jeg holdte mine på hvis du har interresse i at vide det ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Charlotte78

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 78
  • Mutter
Sv: Pris for at holde høns
« Svar #29 Dato: 17 November , 2008, 13:00 »
Det koster ikke det helt store. Kan godt prøve at regne på havd jeg holdte mine på hvis du har interresse i at vide det ;)

Må du gerne, det skal helst være så billigt som muligt, også gerne opstart med høns
Mit dyrehold
Pt. Ingen høns høns
1.0 Kæle kanin
1.0 Chihuahua
2.2 børn ❤️