Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Får I æg for tiden?  (Læst 17308 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Henrik Helms Madsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 283
  • HHM
    • Lidt nye haner
Sv: Får I æg for tiden?
« Svar #30 Dato: 03 November , 2011, 16:45 »
8-12 æg her hver dag. Jeg har vel ca. 24 høner, hvoraf de 15 høner er kyllinger fra i år.
De sikre æg hver dag er fra de 3 hvide æglæggere. De svigter aldrig.
Derudover ca. 3 Maran æg hver dag, jeg har 7 unge Maran høner.
Resten af æggene er fra de sorte landhøner.
Lys fra 5:30-10:00 og igen fra 16:00-18:00. Nu da vi er gået tilbage til normaltid sidder alle høns på pindene senest 17:30.

Æg optælling
Juni-326, Juli-164, August-240, September-226, Oktober-309
Fældning i september.




1.3 Brune landhøns
1.5 Sorte landhøns

Offline Lisbet Woller

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 311
Sv: Får I æg for tiden?
« Svar #31 Dato: 05 November , 2011, 12:20 »
Tak for alle svarene  :)
Jeg er så ikke den eneste, der må se langt efter æggene for tiden. Står det til min mand, bliver der indkøbt en flok hybrider snarest, så der kan komme egne æg på bordet inden foråret sætter skub i vores eksisterende flokke. Jeg synes også at jeres svar viser, at det generelt er hybridejere, der har æg til nogen redelighed lige nu, men det er vel ikke overraskende.
Jeg havde nu alligevel håbet at mine forårskyllinger ville være kommet igang inden vinteren, men nu tvivler jeg.
Jeg glæder mig til at VÆLTE mig i æg om nogle måneder...  :D
0,2 sort/sølvrandet Wyandot
0,8 New Hampshire
0,6 Russisk Orloff
2,5 Trefarvet Sussex
Alle store.
0,19 brun ægland
0,2 Labradorer
1 forstående ægtemand

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Får I æg for tiden?
« Svar #32 Dato: 05 November , 2011, 14:41 »
Jeg har ingen hybrider, og jeg har æg, ikke i stride strømme, men nok til os selv samt lidt at glæde andre med.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Ekliptika

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 142
Sv: Får I æg for tiden?
« Svar #33 Dato: 05 November , 2011, 14:48 »
Mine orpingtoner er lige begyndt at lægge æg for første gang og mine maraner fra 2010 er gået igang igen efter en længere pause :-*

Så vi frådser /s
0.2 Maran
1.5 Araucana

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Får I æg for tiden?
« Svar #34 Dato: 05 November , 2011, 14:52 »
Vi har overvejet at købe et par aflagte burhøns (for at rede livet for et par stakkels individer bl.a.) for at få æg året rundt. Hybrider fælder selvfølgelig også, men måske på andre tidspunkter end de andre høns.

Ud over mine trofaste araucana er éen af de hvide høns begyndt at lægge store, flotte æg igen og en af dette års hønniker præsterede sit første æg i går :). Så skal marandamerne bare igang også *k.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Får I æg for tiden?
« Svar #35 Dato: 05 November , 2011, 15:02 »
Der bliver også produceret æg her skønt jeg ingen hybrider har. Det er fra både unge og ældre Orpington.
Kunne også se at Ekliptika (Lise) i denne tråd var begyndt at få æg fra sine Orpington´er som er fra april. Og det er netop det hold som de stammer fra, der også er begyndt her.

Offline morildvej320

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 189
Sv: Får I æg for tiden?
« Svar #36 Dato: 05 November , 2011, 15:04 »
kan kun sige at vores 4 hybrid-høns(hellevad) de valgte så at fælde sammen med de andre høns, så ingen hjælp der hvis man gerne vil have æg.
men ser ud til at vi endelig går lyse æggetider imøde de sidste par dage har der været 2 æg om dagen /o
hilsen
michael

lykkelige ejer af
1.0 maine coon
0.1 norsk skovkat 130L saltvandsakvarium med div.levende skabninger 0.2 skånske blomstehøns og 0.4 hellevadhøns og 0.3 danske landhøns

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Får I æg for tiden?
« Svar #37 Dato: 05 November , 2011, 16:15 »
Hybrider fælder også i en periode om efteråret....

Og æglægning har nu mere end med kun race at gøre, rigtig fodring og lys er også meget vigtigt.

Jeg får også æg og det er de unge høner som så småt er begyndt.  Fordi jeg i år er startet tidligere med at give dem æglægningsfoder.

Ellers plejede de først at få æglægningspiller når udstillingerne er slut (december/januar). Og ellers voksefoder sammen med korn indtil da.

Men i år prøver jeg at give dem æglægningspiller nu, for så er de igang med æglægning, når der skal til at ruges igen.
« Senest Redigeret: 05 November , 2011, 16:16 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Får I æg for tiden?
« Svar #38 Dato: 05 November , 2011, 16:32 »
jeg snakkerde med en konsulent fra dlg forskellen på vokse og ægfodder er bare skallerne så har de fri adgang til dem, ingen grund til at skifte

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Får I æg for tiden?
« Svar #39 Dato: 05 November , 2011, 16:35 »
Høns skal have mere protein når de skal lægge æg. Derfor er der også mere protein i æglægningsfoder ift. voksefoder. Har også lige tjekket på mine sække.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Får I æg for tiden?
« Svar #40 Dato: 05 November , 2011, 17:03 »
Foder fra Hornsyld (Mølleren)

Voksefoder lægger på 15,2 % protein og æglægningsfoder på 25 % .

Desuden er sammensætningen forskellig, f.eks er der meget korn (hvede 50 %, )  i voksefoder. Hvor der kun er 19,10 % i æglægnings foder.

Så ja, jeg vil mene at der er stor forskel på de to fodertyper og kan "se" forskel, når jeg anvender det.

Tallene kan sikkert variere fra mærke til mærke, f.eks er der meget mere korn i DLG´s hønsefoder-
« Senest Redigeret: 05 November , 2011, 18:48 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Jan Markus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 69
Sv: Får I æg for tiden?
« Svar #41 Dato: 05 November , 2011, 18:46 »
Jeg har en høne der lægger et æg en gang imellem. -og kyllingerne begynder til marts.
JMO

Offline Ekliptika

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 142
Sv: Får I æg for tiden?
« Svar #42 Dato: 05 November , 2011, 22:39 »
"Kunne også se at Ekliptika (Lise) i denne tråd var begyndt at få æg fra sine Orpington´er som er fra april. Og det er netop det hold som de stammer fra, der også er begyndt her."

Og det er nogen gode æg og nogen rigtig rigtig flinke høns, Rudy, det skal du ha`. /o

0.2 Maran
1.5 Araucana

karina dj

  • Gæst
Sv: Får I æg for tiden?
« Svar #43 Dato: 06 November , 2011, 10:43 »
Mine skånske blomsterhøns og australorp fra foråret er begyndt for 1 uge siden ca. De gamle er vist stadig i fæld, pånær 1... Jeg har vist næsten 25 damer, nogle for unge til at lægge æg endnu og 7 af dem er gamle/i fæld... jeg samler ca.5-6 æg om dagen. Rigeligt til os  ;)

Offline Lina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 54
Sv: Får I æg for tiden?
« Svar #44 Dato: 07 November , 2011, 22:50 »
Jeg har 12 høner, og de lægger i alt 9-10 æg om dagen for tiden. De er også hybrider, og jeg ville faktisk ønske, at de ville skrue lidt ned for ægproduktionen. Selvom familie, naboer og bekendte får æg, er vi sommetider ved at drukne i dem ;D