Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: økologisk halm og foder  (Læst 11575 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Heidi NJ

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 526
  • Det er høns! De er ikke organiserede!
Sv: økologisk halm og foder
« Svar #15 Dato: 01 ſeptember , 2011, 10:11 »
Jeg tror at grunden til at sortimentet ikke er ens i de forskellige Land og Fritid butikker er at der er står forskel på hvad der efterspørges i de forskellige områder. Hvis butikken ligger et sted med stor befolkningstæthed er det alt andet lige nemmere at få afsat en palle foder inden den bliver for gammel.
Med venlig hilsen Heidi

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: økologisk halm og foder
« Svar #16 Dato: 01 ſeptember , 2011, 11:07 »
jeg har spurgt hos dem, og de sælger IKKE øko korn i sækkevis...kun pallevis  :(
Det er så den lokale afdeling der ikke vil. For her vil de altså godt sælge enkeltvis. Men det skal bestilles hjem og der kan være en uges leveringstid. Prøv at provokere dem lidt og sig at andre afdelinger gerne vil tage hjem i enkelte sække og sælge...
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: økologisk halm og foder
« Svar #17 Dato: 01 ſeptember , 2011, 13:31 »
En oversigt over økologiske høst-markeder i kommende weekend. Med kort så man kan se om der er et inærheden. Så er det muligt at høre om der kan købes korn/halm/.. i ens nærhed
http://ecoweb.dk/ecoinfo/marked/marked98.htm
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Alexander Patrick Harholt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 130
Sv: økologisk halm og foder
« Svar #18 Dato: 01 ſeptember , 2011, 18:44 »
Hvis man skal tænke over hvad der nok er mest skånsomt for miljøet, så kan du bruge sand/træspåner som strøgelse i hønsehuset, og blade i redekasser evt med lidt jord i bunden af redekasserne, det opretholder en konstant fugtighed hvis du har en skrukhøne, så skal du ikke ud og punge ud, og så er det jo dejligt at efteråret står for døren og skoven bugner af blade
Hilsen

Alexander



Hvid La Fléche

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: økologisk halm og foder
« Svar #19 Dato: 01 ſeptember , 2011, 21:38 »
Der kan man bare se!! Bare fordi jeg bor i Sønderlylland, og så siger de det som om, at det kan bare ikke lade sig gøre - og så finder man ud af, at andre afdelinger godt kan sælge det i sækkevis - hvor træls altså..  >:( Nå, jeg må prikke til dem i stedet for at bårke, øh jeg mener brokke  ;D
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: økologisk halm og foder
« Svar #20 Dato: 01 ſeptember , 2011, 21:59 »
Kan nogle forklare mig hvorfor økologisk halm er bedre end almindeligt halm?

Er det ikke sådan at bla. økologiske kvægbønder gerne må bruge alm. halm som strøelse til deres kvæg..de skal bare huske at sige at de IKKE må spise det :-\
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: økologisk halm og foder
« Svar #21 Dato: 01 ſeptember , 2011, 22:18 »
Kan nogle forklare mig hvorfor økologisk halm er bedre end almindeligt halm?

Er det ikke sådan at bla. økologiske kvægbønder gerne må bruge alm. halm som strøelse til deres kvæg..de skal bare huske at sige at de IKKE må spise det :-\

Der er ingen forklaring fra min side om, hvorfor økologisk er bedre end det konventionelle dyrket.. Jeg kan blot forklare, at årsagen til jeg bla køber økologisk er, at der ikke anvendes de hårde sprøjtemidler, pesticider mv til dyrkning af kornet og herunder halmen. Jeg køber derfor økologisk i en tro om, at jeg gavner miljøet.. Til gengæld køber jeg ikke kiwi fx, selvom de er økologiske, hvis de kommer fra fx New Zealand.. Jeg tror nemlig IKKE på, at madvarer fløjet ind = co2 forurenende er særlig miljøvenligt  :) Jeg tror økologisk eller ej er et holdnings spørgsmål !
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Alexander Patrick Harholt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 130
Sv: økologisk halm og foder
« Svar #22 Dato: 02 ſeptember , 2011, 07:42 »
fandt lige et sted i østjylland hvor de sælger økogoder:
http://www.lhfoder.dk/Fjerkrae-og-duer/Fjerkrae/Korn-m.m..html
Hilsen

Alexander



Hvid La Fléche

Offline gloster

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 23
Sv: økologisk halm og foder
« Svar #23 Dato: 02 ſeptember , 2011, 09:13 »
super! Det ser god ud.
Tak for linket :-)

Offline hlau_99

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 38
Sv: økologisk halm og foder
« Svar #24 Dato: 04 ſeptember , 2011, 10:39 »
Økologisk halm giver god mening, specielt hvis det ryger på komposten "efter brug" (og man i øvrigt dyrker sin køkkenhave økologisk, ellers er det ligegyldigt). Vi er gået over til økologisk halm, og der er tydeligvis mere for hønsene at finde i det, end i konventionelt halm (småkræ osv).

Vi fandt en økologisk mælkebonde i nærheden, hvor vi kunne hente en trailerfuld for en symbolsk betaling. Så jeg vil foreslå at du begynder at lede efter en økobonde i dit nærområde.

Mht foder, så den nærmeste Land og Fritid hos os (Ringsted) økologisk foder i 15 kg sække. De sælger også økologisk byg og hvede i 15 kg sække.
Henrik

0.4 Welsumer, Rustrøde
6 uspecificerede hvide Sussexkyllinger