Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Jeg er verdens ondeste hønemor - NOT  (Læst 44572 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Jeg er verdens ondeste hønemor
« Svar #30 Dato: 13 August , 2008, 18:31 »
Har du prøvet at lukke hende inde i sin egen rede, det kan være det hjælper når hun kan mærke at æggene bliver varme
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Jeg er verdens ondeste hønemor
« Svar #31 Dato: 13 August , 2008, 19:06 »
Jeg havde hende ude her i eftermiddag, da jeg kom hjem fra arbejdet, og da hun havde spist gik hun straks ind til den anden skruk igen.
Kunne det måske være en god idé at tage to af æggene fra de andre skruk (de ligger på henholdsvis 3 og 5 æg) og så lægge dem i en af de andre reder, og så lægge hende ind i aften ved tusmørketid? Så er æggene varme, alle kyllinger kommer nogenlunde samtidig, jævnfør oplysninger tidligere i tråden om hvad der får høner til at holde op med at ruge. Endelig er der vel en god chance for at hun bliver liggende, når det er tusmørke?
Jeg ved ikke lige hvordan jeg skulle lukke hende inde i reden, men man kunne måske sætte et stykke pap for?
Tak for tippet Patricia  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Jeg er verdens ondeste hønemor
« Svar #32 Dato: 13 August , 2008, 20:22 »
Giv hende nogle falske æg i en anden rede, hvis det endelig skal være. Det er for risikabelt med rugeæg når du ikke ved om hun er stabil. Og sæt hende derind om aftenen, efter det er mørkt. Så kan hun ikke finde vej ud.

Vi havde to høner (Gamle Engelske Dværgkamphøns), som vi forsøgte at gøre til fællesmødre. De skulle helst ruge i jordhøjde, og ikke oppe i deres løftede rede, men det var de ikke helt enige i. Så hver gang de havde været ude, flyttede vi dem nok så pænt derned igen og lukkede. Desværre blev rugningen ikke til noget. De var elendige skrukhøner, eller ihvertfald et elendigt hold. :(

Det er gået op for mig sidenhen, at det bedste nok havde været at lade dem ligge hvor de ville, men så bare flytte dem når kyllingerne klækkede. Flytter man en skrukhøne ind i en spand med (ikke lufttæt) låg (og masser af redemateriale) og lader dem ligge til alle kyllingerne er ude, risikerer man ikke at de går for tidligt, så nogle af kyllingerne dør. Man risikerer heller ikke at en kylling ligger død inde i en hjørne, som vi har oplevet flere gange med vores firkantede redekasser. Den eneste ulempe er at man selv skal løfte hende og kyllingerne op, hvilket kan give en smule forvirring. Men det ordner sig nok.  :)
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Kate

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 816
Sv: Jeg er verdens ondeste hønemor
« Svar #33 Dato: 14 August , 2008, 07:19 »
Puha Marianne

Sikke en opgave du har fået dig der. Lidt spændende at følge med i  ;)

Er der 1½ uge tilbage nu ??
med venlig hilsen
Kate
har 0,1 Isa Brown - 1,4 silkehøns  - 1,0 hund - 4 teenager børn her af 2 på gule plader og en dejlig kæreste

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Jeg er verdens ondeste hønemor
« Svar #34 Dato: 14 August , 2008, 07:50 »
Ja de kyllinger komme da til at betyde meget for dig Marianne  :D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Jeg er verdens ondeste hønemor
« Svar #35 Dato: 14 August , 2008, 15:17 »
Lille blå har vundet, i går aftes kikkede jeg nogle gange, og til trods for at jeg havde et brædt for reden, hvor jeg havde anbragt hende med en åbning på kun ca 5-7 cm fik hun alligevel møflet sig ud og over til sin ynglingsrede, æggene lod hun ikke til at bekymre sig om. Så jeg lagde æggene tilbage under den enlige skruk.
Jeg satte hende op på pinden sidste gang da det var ret mørkt.
I morges sad hun igen igen igen hos den anden skruk. Jeg kunne simpelthen ikke bære at give hende spandearrest én gang til, så jeg tænkte at så måtte naturen gå sin gang.
Jeg er lige kommet hjem og det første jeg gjorde var selvfølgelig at kikke til dem: lille blå havde nu erobret en rede for sig selv, og de to oprindelige skrukker lå sammen i den anden.
De blev alle løftet ned en ad gangen, for at jeg kunne hente dagens høst: en enkelt æg. Så sætte jeg lille blå tilbage i den rede hun hele tiden har villet have, lille lysebrune kom op i sin rede, to af æggene kom i en tom rede, hvor jeg anbragte lille colombia, og miraklet over mirakler, til trods for at hun hele tiden har ligget i en af de andre to reder, lader det til at hun bliver liggende........jeg har lige tjekket hende netop nu midt i dette brev, og hver høne i sin rede.
Nu må I love mig at krydse fingre!  <+

Ja, Kate, de skulle gerne komme om en halvanden uges tid godt og vel, jeg regner med d. 26.
Og ja, Berit, men de var nok kommet til at betyde meget, selvom jeg ikke skulle "kæmpe" sådan et braavalla slag.
De bliver forhåbentlig mine allerførste kyllinger, nu kan det lige passe, at der intet kommer ud af alle anstrengelserne, hehe.
Jeg skriger, hvis nogen af mine sidste tre lægger sig også, men forhåbentlig er faren drevet over.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Majs

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 156
  • 4 nye kyller
    • Marianne Storgaard
Sv: Jeg er verdens ondeste hønemor
« Svar #36 Dato: 14 August , 2008, 16:04 »
Fantastisk historie Marianne og en skøn tråd med alle mulige indgangvinkler og meninger om alt muligt, skønt  :D
Og til lille blå: <M <B <:

Nu håber jeg for dig at du får dine kyller og slipper for flere skrukker ;)

Mvh.
Majs  :)
Marianne Storgaard, ingen høns i øjeblikket, det kommer helt sikkert til foråret, 2 misser...

Offline Kate

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 816
Sv: Jeg er verdens ondeste hønemor
« Svar #37 Dato: 14 August , 2008, 18:18 »
Jeg krydser mine fingre for dig Marianne og alle dine skrukker    :)
med venlig hilsen
Kate
har 0,1 Isa Brown - 1,4 silkehøns  - 1,0 hund - 4 teenager børn her af 2 på gule plader og en dejlig kæreste

Offline Jette Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
  • Grib dagen, timen, minuttet
Sv: Jeg er verdens ondeste hønemor
« Svar #38 Dato: 14 August , 2008, 21:23 »
He he. Naturen har altid ret ;D

For din egen skyld, så lys æggene efter 8 dage, så det ikke er totale nitter.
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Jeg er verdens ondeste hønemor
« Svar #39 Dato: 15 August , 2008, 07:35 »
Jette, jeg har tænkt på det der med lysning, men er lidt usikker omkring at gøre det, selv om jeg har tjekket alle de links, der er omkring emnet her i Forums leksikon. Og hvis jeg så får mig taget sammen til at gøre det, hvad så hvis alle æg er dårlige, og jeg tager dem væk. Har jeg så hele cirkus forfra ???
Min eneste frygt i den henseende er, at jeg har læst, at et dårligt æg kan eksplodere med al sin råddenskab, og DET er selvfølgelig noget rigtig skidt!
Jeg håber bare at mine små dygtige høner har så meget tjek på det, at de skubber dårlige æg ud til siden. Indtil videre har de jo været ret fantastiske, når man tænker på, at de selv er rugemaskineudrugede og har gået med en kunstig kyllingemor.
De har ruget 10 dage nu, og hvis jeg var en dygtig, erfaren avler, kunne jeg sikkert bruge lysning til noget, men de fotografier jeg har set på nettet, er svære at "læse" for en nybegynder.
Rent praktisk er det vel også nemmere at lyse æg, hvis man har dem i en rugemaskine, og ikke skal "låne" dem hos skrukkerne.
Hvis man skal "låne" dem hos skrukkerne, hvad er så den bedste måde med mindst postyr?
Her til morgen er der i hvert fald ro i hønseholdet, de tre matroner ligger smukt på hver sin rede, og de andre er gået ud for at nyde endnu en dejlig dag i livet.

 <P <P <P <K (skal forestille tre høner og en hane på tur)
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Majs

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 156
  • 4 nye kyller
    • Marianne Storgaard
Sv: Jeg er verdens ondeste hønemor
« Svar #40 Dato: 15 August , 2008, 08:51 »
Da jeg skulle ha mit første hold kyller, blev jeg nervøs da der ingenting var sket efter 21 dage, så jeg lavede vandprøven, holdt øje med hvornår hun var væk fra reden, tog en spand lunt vand med hen til reden og puttede 4-5 æg ned i vandet, de blev alle hængende i overfladen og bevægede sig lidt, så jeg lagde dem tilbage i reden igen og jeps... efter 25 dage klækkede 10 ud af 15 æg  :D
Jeg prøvede så at putte et af de ikke klækkede i vand og det røg til bunds med det samme... bingo, ikke befrugtet så det er for mig en god prøve  ;)
Det var så ikke nødvendigt her 2. gang for der kom de nøjagtig på 21. dag, så det kan kan svinge lidt.

Mvh.
Majs  :)
Marianne Storgaard, ingen høns i øjeblikket, det kommer helt sikkert til foråret, 2 misser...

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Jeg er verdens ondeste hønemor
« Svar #41 Dato: 15 August , 2008, 13:22 »
Næste afsnit:
Jeg var sørme noget spændt og nervøs, da jeg kom hjem fra arbejdet i dag: var Dannys vise ord gået i opfyldelse, så de igen var krøbet sammen i to reder og den tredie så stod der med kolde æg? Heldigvis er lille colombia så god en lille høne, at hun efter at hun har været ude, er kravlet tilbage i den rede hun har fået tildelt, jeg tror ikke lille blå har været ude, og ved ikke med den sidste, men bundlinien siger stadig tre skrukker på tre reder - det var en stor lettelse!
Majs, hvor når kan man bruge vandprøven? Er det først til allersidst eller?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Majs

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 156
  • 4 nye kyller
    • Marianne Storgaard
Sv: Jeg er verdens ondeste hønemor
« Svar #42 Dato: 15 August , 2008, 13:55 »
Hej Marianne
Jeg mener at have læst at man kan sortere æg fra på den måde fra 19. dagen...

Mvh.
Majs  :)
Marianne Storgaard, ingen høns i øjeblikket, det kommer helt sikkert til foråret, 2 misser...

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Jeg er verdens ondeste hønemor
« Svar #43 Dato: 15 August , 2008, 14:01 »
Neej hvor er det godt det lykkes, så behøves lille blå jo ikke at vente, nu får får hun sine kyllinger.
Jeg lyser på 18-19 dagen, eller vandprøven, men jeg er nu mest til at lyse æggene.  ;D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Jette Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
  • Grib dagen, timen, minuttet
Sv: Jeg er verdens ondeste hønemor
« Svar #44 Dato: 15 August , 2008, 14:48 »
Jeg har heller ikke så meget fidus til vandprøven (vi havde en lang diskussion om emnet på det gl. forum) men det er godt at æggeskallerne bliver blødgjort, så kyllingerne nemmere kan slippe ud. Man kan i hvert fald ikke vide om kyllingerne lever eller dør ud fra vandprøven. Jeg har fået en levedygtig kylling ud af et æg der gik til bunds, som en skruk rugede på.

Jeg ville nu prøve at nappe et par æg og lyse dem, men jeg er også verdens mest utålmodige hønsemor. Der skal være en sort prik (som bliver til øjet) og evt. et fint mønstret sæt blodårer i. Det er uhyre interessant. Jeg skærer hul i en neophosopvasketabsæske og sætter f.eks. en bordlampe i. Mandens kraftige skruemaskinelygte duer også. Og så notere resultatet på ægget. Du skal ikke blive overrasket hvis de ser meget forskellige ud. Prøv også at tage et æg fra køleskabet, så du ved hvordan et "tomt" æg ser ud. At et æg eksploderer p.gr.a. råd er uhyre sjældent, tror jeg. Det kan vel dårligt ske på 3 uger. Tror det var Tommy der en gang skrev at han aldrig havde oplevet det i rugemaskinen.
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!