Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Nysgerrig nybegynder  (Læst 2119 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Woops1403

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3
Nysgerrig nybegynder
« Dato: 18 Juni , 2011, 18:05 »
Hej :)
Jeg skal til at have høns og har et par spørgsmål.
En på min vej har 0.2.10 Australorps og når kyllingerne er gamle nok til at holde varmen selv, skal vi have et par af hønerne. Jeg har læst om at rugelysten hos Australorps ikke er særlig veludviklet, så derfor regner jeg med at når jeg har vænnet mig lidt til at have høns, at jeg så ville få mig en hønemor og nogle rugeæg.
Problemet er bare at jeg gerne vil have flere forskellige racer og mit første spørgsmål er derfor om det er muligt at købe tre rugeæg af tre forskellige racer og lade en fjerde race udruge dem?
Mit næste spørgsmål er om det er nødvendigt med forskelligt foder, hvis jeg nu har to af de svære racer: f. eks en Brahma og en Australorp og to af de lette racer: f. eks en silkehøne og en Italiener? Vil deres energiforbrug være for forskelligt til at de kan spise det samme foder?
Mit tredje spørgsmål er om, når man skal skifte de æg som hønen selv har lagt ud med rugeæg. Jeg ved, af erfaring, at duer ikke vil ruge på et æg man har rørt ved, og ville høre om det også er sådan med høns og hvis ikke, hvorfor så ikke?
Det var det for nu, jeg håber I kan hjælpe mig!

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Nysgerrig nybegynder
« Svar #1 Dato: 18 Juni , 2011, 18:24 »
Høner er fuldtstændig ligeglade med hvis æg de ruger på, så du kan sagtens have forskellige æg under samme høne. De er også ligeglade med om vi andre har rørt ved æggene. Man samler rugeæg sammen så de kan  komme under hønen samme dag og klække samtidig.
Jeg har godt nok haft det problem at landhønseæg klækker en dag eller to før barnevelderæg, også selv om æggene er lige friske, og så kan hønen gå for tidligt fra reden med de første kyllinger.
Hvis du kun har høner kan de fleste høns godt gå sammen, men hvis du skal have en hane skal den være af samme størrelse som de mindste høner, da han ellers risikerer at ødelægge de små høner hvis han er for tung.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Nysgerrig nybegynder
« Svar #2 Dato: 18 Juni , 2011, 18:46 »
Velkommen på forum, Krista :D
Nu ved jeg ikke om det bare var et eksempel, men hvis du gerne vil have flere forskellige racer ville jeg som absolut minimum have fire æg af hver slags, for du kan risikere at ikke alle æggene er befrugtede eller udvikler sig til færdig kylling, ligesom ca. halvdelen vil være haner.
Men en god idé med flere slags, du kan også sagtens fodre dem ens. De fleste høns er gode til at spise tilpas.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Woops1403

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3
Sv: Nysgerrig nybegynder
« Svar #3 Dato: 26 Juni , 2011, 18:07 »
Mange tak for svaret, begge to! Meget tilfredsstillende! :D
Marianne:
Jeg var heller ikke sikre på om et var nok, af hver race, men problemet er at jeg ikke har mulighed for et vildt stort antal høns.
Jeg har allerede købt hønsehus og har ikke evner eller overblik nok til at bygge på det færdiglavede hus, endnu. Så hvor stor er muligheden for at komme af med kyllinger og høns? For mit hønsehus og kommende hønsegård passer det til ca. 7-8 høns og jeg regner med at få 0.2 Australorps og én hønemor og tre kyllinger af tre forkellige racer. På den måde ville jeg ende op med 6 høns, da det var det antal jeg regnede med, passede til min have og lyst. Derfor ville det være besværligt for mig, hvis jeg fik 4 vellykkede æg af tre forskellige racer, når jeg egentlig kun kan have én af hver race! :)..
Men er det muligt at komme af med dem igen? Jeg er nemlig vegetar selv, så har hverken behov, lyst eller evner til at slagte dem, i hvert fald ikke til mig selv :)..

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Nysgerrig nybegynder
« Svar #4 Dato: 26 Juni , 2011, 18:22 »
Hvorfor ikke bare købe en hønekylling af hver af de racer du ønsker dig? De fleste kan kønsbestemmes når de er 4-6 uger gamle. Så slipper du for problemer med at komme af med ekstrakyllinger. Hanekyllinger prøver folk tit desperat at komme af med i stedet for at slagte dem. (Dine ikke-vegetarvenner vil ellers sikkert være henrykte for at få lov til at smage hvordan en rigtig kylling kan og bør smage). Ellers skulle racerene hønekyllinger være til at slippe af med igen. Men selv med flere æg af hver race er der ingen garanti for at det bliver til hønekyllinger. Så derfor mit forslag om at købe kønssorterede kyllinger. ;)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Woops1403

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3
Sv: Nysgerrig nybegynder
« Svar #5 Dato: 26 Juni , 2011, 22:36 »
Ja, det er nok det som det ender med.
Jeg ville ellers gerne prøve at have høns fra ægstadie af, men høns er vel høns, ligemeget hvilken alder man har dem fra :D