Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Serama æg i maskinen UPDATE  (Læst 28650 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Kaffka

  • Bruger
  • Indlæg: 346
Serama æg i maskinen UPDATE
« Dato: 03 Marts , 2011, 13:57 »
Har lige modtaget 21 serama æg fra Tyskland. Det var pakket utrolig godt ind men der var alligevel et der havde en lille revne. Havde dog kun bestilt 20 stk. De fylder godt nok ikke meget i forhold til mine Bielefelder rugeæg!

Vejede lige æggene før de blev sat til hvile her det første døgn. De ligger mellem 20 og 28 gram. Da de kommer fra Tyskland har de jo ikke fløjet - men måske været udsat for en del kulde? Vejret viser sig jo ikke just fra sin bedste side selvom det er marts nu.

Jeg håber selvfølge det bedst - men må nok sige at hvis jeg får 4 - 5 overlevende kyllinger ud af disse 20 æg er jeg ovenud tilfreds. De er jo noget af en udfordring at udruge, specielt når æggene har været sendt.

Fortsættelse følger...
« Senest Redigeret: 28 Marts , 2011, 10:31 Fra Kaffka »
Mvh

Claus

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Serama æg i maskinen
« Svar #1 Dato: 03 Marts , 2011, 14:20 »
Hvor ER det spændende, det vil jeg glæde mig til at læse mere om! :)

Offline Kaffka

  • Bruger
  • Indlæg: 346
Sv: Serama æg i maskinen
« Svar #2 Dato: 04 Marts , 2011, 12:32 »
Så kom æggene i maskinen efter en hvile periode på ca. 24 timer.

Har startet ud med flg. parametre:

37,8 grader

50 % fugtighed

Ingen vending i de 5 første døgn, derefter vending hver 6. time (90 grader).

Dette med ikke at vende æg, som har været sendt, de første ca. 5 døgn blev anbefalet på en engelsk eller amerikansk fjerkræ side. Så det vil jeg prøve denne gang

Vil lyse første gang efter ca. 7 1/2 døgn.

Lige et billede af æggene i maskinen:

Mvh

Claus

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Serama æg i maskinen
« Svar #3 Dato: 04 Marts , 2011, 13:19 »
Ej, kan du ikke lyse på dag 4 med en stærk lygte? Jeg kan slet ikke vente 7 dage!!!! ;D

Offline Egon Lund Nielsen

  • Bruger
  • Indlæg: 86
Sv: Serama æg i maskinen
« Svar #4 Dato: 04 Marts , 2011, 23:42 »
Det lyder meget spændende - en race, jeg ikke kender, men meget gerne ville prøve at opdrætte - elsker de helt små høns og duer. Har du i forvejen racen i dit fjerkræhold ?

mvh Egon
« Senest Redigeret: 04 Marts , 2011, 23:57 Fra Egon Lund Nielsen »

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Serama æg i maskinen
« Svar #5 Dato: 05 Marts , 2011, 01:18 »
@Egon: De tåler vist ikke frost, hvilket afholder nogle fra at holde dem... Men de er bare såååå nuttede i virkeligheden! :)

Offline Kaffka

  • Bruger
  • Indlæg: 346
Sv: Serama æg i maskinen
« Svar #6 Dato: 05 Marts , 2011, 09:25 »
Nej jeg har dem ikke i forvejen. Men er blevet helt vild med dem fra beskrivelser, billeder og videoer - så besluttede at give det en chance. Men de er jo nogle besværlige nogen at have med at gøre og jeg ved da godt at jeg ikke får 18-20 kyllinger ud af mine 20 æg.

Men er jeg heldig at få en lille trio kan jeg jo stille og roligt få flere.

Det med frost vejr ved jeg ikke rigtig om passer (det gør det måske). Men på den anden side er det jo en "bare" hønse race. Jeg tænker her på dem der har undulater, amazoner mm udendørs med adgang til frostfrit rum. Når det kan lade sig gøre må man også kunne holde Serama på samme måde.

Nå, men går det helt galt og der kommer 0 kyllinger overhovedet - så har jeg et sted tæt på hvor jeg kan få nogle Chabos æg - de skulle jo være lidt lettere og de skal ikke sendes. Desuden er det jo også en fin lille høne, ikke så meget større end Serama.
Mvh

Claus

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Serama æg i maskinen
« Svar #7 Dato: 05 Marts , 2011, 12:15 »
Jo frost tåler de skam fint nok, bare ikke de helt voldsomme lave temperaturer over -10 grader Det er ihvertfald min erfaring.

Men her snakker vi også høns i størrelsen 300 gram og under, de større serama på 500 gram burde ikke have det problem. Og det kan afhjælpes hvis man har lidt dværg kochin gående med dem så de bedre kan holde varmen om natten. Det er der nogle som bruger om vinteren, men de fleste huser dem indendørs i den hårde frost periode.

Offline Kaffka

  • Bruger
  • Indlæg: 346
Sv: Serama æg i maskinen
« Svar #8 Dato: 05 Marts , 2011, 13:35 »
Kunne man ikke tænke sig at de selv fandt ud af hvor de ville gå hvis de have adgang til en gård om vinteren?

Altså at de blev inde i (frostfrit) hus hvis de havde lyst til det eller gik ud hvis de havde lyst til det?

Gid egentlig vide hvordan store racer reagerer på små seramaer - ignorerer de dem totalt eller slås de? Har du nogen erfaring med det? Jeg tænker på det med at holde dem med andre høns om vinteren..
Mvh

Claus

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Serama æg i maskinen
« Svar #9 Dato: 05 Marts , 2011, 13:39 »
Sebright skulle også være sarte, men det er mine ikke - de har klaret vinteren fint, og de er ikke ret meget større. De har dog ikke villet gå ud, når der har ligget sne. Jeg har sebrighternes gård ved siden af de store høns, og min lille hane udfordrer uden problemer de store gennem hegnet. OG gør sig til over for hønsene, der er 3 gange større end ham selv...  :D De store synes vist bare de små er lidt sære...
Mvh Marianne

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Serama æg i maskinen
« Svar #10 Dato: 05 Marts , 2011, 13:39 »
- Og undskyld jeg blander mig  ;)
Mvh Marianne

Offline Kaffka

  • Bruger
  • Indlæg: 346
Sv: Serama æg i maskinen
« Svar #11 Dato: 05 Marts , 2011, 13:49 »
Du skal da ikke undskylde, det er skønt med en masse erfaringer fra andre.. :).

Sebright er godt nok også en utrolig flot lille race, den er dog også lidt svært at få fat på.

Har du haft nogen form for varme hos dem (som lige holdt huset frostfrit) eller har de klaret vinteren helt uden hjælp?
Mvh

Claus

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Serama æg i maskinen
« Svar #12 Dato: 05 Marts , 2011, 13:59 »
Nej, ingen varme - og deres vand har været frossent hver nat i gud ved hvor lang tid, nu...  >:(

Tror bare det er vigtigt at der er tørt og trækfrit. Nu er jeg ved at bygge et nyt dobbelt-hus til dem, fordi jeg nu har 2 stammer. Glæder mig til de får lidt mere plads.

Der kan måske godt blive lidt rugeæg senere på sæsonen, hvis det er. Men de lægger ikke ret mange æg, så det kommer nok til at tage sin tid, før jeg har hvad jeg selv skal bruge, og så har jeg også lovet nogle væk til en anden. Er super glad for mine små kønne høns, som også er meget tillidsfulde og rare at have med at gøre.

Men det lyder søreme spændende med Jeres seramaer, følger spændt med på sidelinien! Og glæder mig til at se Jeres dyr vokse op  ;) /o
Mvh Marianne

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Serama æg i maskinen
« Svar #13 Dato: 05 Marts , 2011, 19:45 »
Kunne man ikke tænke sig at de selv fandt ud af hvor de ville gå hvis de have adgang til en gård om vinteren?

Altså at de blev inde i (frostfrit) hus hvis de havde lyst til det eller gik ud hvis de havde lyst til det?

Gid egentlig vide hvordan store racer reagerer på små seramaer - ignorerer de dem totalt eller slås de? Har du nogen erfaring med det? Jeg tænker på det med at holde dem med andre høns om vinteren..

Jo det burde virke fint, så har de jo adgang til en god soveplads om natten.

Jeg ved ikke om det kunne fungere, men tvivler nu lidt.

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Serama æg i maskinen
« Svar #14 Dato: 05 Marts , 2011, 19:48 »
Seebright er små ja, men meget mere kompakte i krop end serama. Synet snyder en del, forstået at de ser næsten ud til og ha samme størrelse. Eller endda serama ser lidt større ud, men det er fjer som regel.

Standard vægten er forskellig på dem også jo, og seebrights fjer ligger tættere langs kroppen.

Meen tvivler i kan vi jo engang lave en vægt tjek og se  ;D