Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Linkede begivenheder

  • Specialudstilling Australorps: 17 Oktober , 2010

Forfatter Emne: Australorps  (Læst 34611 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Alfred Kirk

  • Bruger
  • Indlæg: 377
Australorps
« Dato: 02 Oktober , 2010, 15:31 »
Som Danmarks yngste specialklub er vi en aktiv forening der fortsat søger nye medlemmer. Du kan på vores hjemmeside www.australorpsklubben.dk læse mere om klubben.
Vi udgiver et klubblad 2 gange årligt, maj og oktober, så det sidste er lige kommet fra trykkeriet i dag. Bladet sendes til alle medlemmer.
Australorps er en dejlig rolig høne, som er god til ægproduktion og når den er for gammel til æglægning er der en god suppehøne. Den findes i 3 farver, sort, hvid og blå randtegnede og både i stor og dværg.
Mangler du dyr, ja så er det her i efteråret det er lettest at skaffe dem. Til foråret har de fleste kun deres avlsdyr, som de skal bruge til årets kyllingproduktion.
Hilsen Alfred Kirk
  
« Senest Redigeret: 02 Oktober , 2010, 17:24 Fra Finn Jensen »
Mvh Alfred Kirk
Australorps, Minorka, Spanier, Maran, Spidstoppet Appenzeller, Sebright
Svanegæs
Raceduer: Farveduer, Vorteduer, Kæmpeduer, Strukturduer
Udl. Tumlinger
www.raceduen.dk
www.australorpsklubben.dk
www.maranklub.dk
www.primafoder.dk

Offline G. Lausen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 503
  • Grafitti :)
Sv: Australorps
« Svar #1 Dato: 02 Oktober , 2010, 15:48 »
UH det er nogle skønne høns - har 2 sorte damer og en blå hane... og jeg er MEGET glad for dem!... det er en race jeg vil fortsætte med  /o
vh
Grethe
venlig hilsen
Grethe

1,0 Australtorp Kong Hans :-), 1,0 Araucana Grafitti :-D , 0,5 austalorps, 0,5 gul columbia sussex, 0,4 hvid-sort columbia sussex, 0,1 maran, 0,1 maranbland,, 0,2 grünleger, 0,9 araucana
1,0 mand (der ikke har pip)
1,0 Labrador (Labbe)
1,0 Foxterrier (Bølle)

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Australorps
« Svar #2 Dato: 02 Oktober , 2010, 17:25 »
Dejligt med en hjemmeside for klubben.  /o

Kan se at der er specialudstilling snart
"Specialudstilling afholdes den 17. oktober i Bjerringbro Fjerkrækoloni, Buskvej 64, 8850 Bjerringbro"
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Australorps
« Svar #3 Dato: 02 Oktober , 2010, 17:40 »
Velkommen på forum, Alfred  :D
Var det ikke dig, der havde gåseæg (blandt andet) med til landsæggeudstillingen i Silkeborg?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Carsten Blohm

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 335
Sv: Australorps
« Svar #4 Dato: 02 Oktober , 2010, 18:56 »
Jo Marianne det er den Alfred <K
mvh
Carsten  
Opdrætter af
Sorte Nøgenhals dv.
Blå kochin dv.
www.silkeborg-fjerkraeklub.dk
www.racefjerkrae.dk
www.dommerringen.dk
www.italienerklubben.dk

Offline Alfred Kirk

  • Bruger
  • Indlæg: 377
Sv: Australorps
« Svar #5 Dato: 15 Oktober , 2010, 00:34 »
Ja på søndag den 17. okt. er der så specialudstilling for Australorps i Bjerringbro Fjerkræklubs lokaler på Buskbjergvej 64, Bjerringbro. Der er tilmeldt godt 50 dyr, godt 30 store dyr i sort og blå. I dværg er der sort og hvid. Udstillingen er åben fra kl 13.
Klubben afholder den årlige generalforsamling kl 10,30, i mens dommerne har travlt med bedømmelsen af dyrene. 
Mvh Alfred Kirk
Australorps, Minorka, Spanier, Maran, Spidstoppet Appenzeller, Sebright
Svanegæs
Raceduer: Farveduer, Vorteduer, Kæmpeduer, Strukturduer
Udl. Tumlinger
www.raceduen.dk
www.australorpsklubben.dk
www.maranklub.dk
www.primafoder.dk

Offline Alfred Kirk

  • Bruger
  • Indlæg: 377
Sv: Australorps
« Svar #6 Dato: 17 Oktober , 2010, 00:49 »
Ja så er dyrene ved at være klar til specialudstillingen i morgen. Men utroligt når der udruges ca. 100 kyllinger, at det så er næsten umuligt at finde 4,5 dyr der skal klare sig godt. En enkelt havde en tå der ikke var hel lige, andre havde hvidt i nogle slagfjer, brækket slagfjer, kamfejl eller simpelt hen ikke færdig udviklet og derfor for lidt volume.
Men nu får vi se i morgen hvordan det så går!
Mvh Alfred Kirk
Australorps, Minorka, Spanier, Maran, Spidstoppet Appenzeller, Sebright
Svanegæs
Raceduer: Farveduer, Vorteduer, Kæmpeduer, Strukturduer
Udl. Tumlinger
www.raceduen.dk
www.australorpsklubben.dk
www.maranklub.dk
www.primafoder.dk

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Australorps
« Svar #7 Dato: 17 Oktober , 2010, 07:30 »
Jeg *k
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Australorps
« Svar #8 Dato: 17 Oktober , 2010, 11:28 »
Jamen så kommer jeg da og kigger på :D
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Kim Stenderup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 113
Sv: Australorps
« Svar #9 Dato: 17 Oktober , 2010, 19:20 »
Er selv den lykkelige ejer af 0,3 sorte Australorps, der bruges til æglægning. Dog blev to af tanterne skruk i sommers og fik nogle fy-fy-æg under sig til udrugning. Det kom der 4 dejlige Moskus-kyllinger ud af, som nu går og afventer julens komme. Købte osse en flok hanekyllinger til opfedning, men det var ikke den store succes, da de ikke havde noget kød på brystbenene, da de nåede gale-alderen. Og da min hønsegård ligger klods op af mit soveværelse, hverken kunne eller ville jeg vente til de blev fuldfede. Så næste sommer må jeg hitte en anden race til opfedning.
Men det nytter ikke noget at have travlt, når jeg kommer ind i hønsegården til de 3 tanter, da de nærmest står på mine træsko, mens jeg går rundt derinde. Og når låget tages af foderspanden, skal de næsten konstant løftes op af spanden, mens der fodres, da de ikke tager et "nej" for gode varer. Men dejlige, det er de.
De bedste hilsner fra Kim.

Pt ejer af 0,4 Isa Warren, 1,1 (Vildtgrå) Franske Væddere, 1,1 (Zobelblå Dværg-væddere, Show Racer og Cauchois i forskellige farver og varianter, 1.0 skør Missekat Sputnik.

Offline Alfred Kirk

  • Bruger
  • Indlæg: 377
Sv: Australorps
« Svar #10 Dato: 17 Oktober , 2010, 20:15 »
Tak Marianne, det hjalp åbenbart, jeg var blandt de 4 der fik 2 flasker rødvin, så det var jo ikke helt galt.

Rart at se dig Finn, og har hørt at du nu også vil være medlem af klubben, så velkommen i klubben, så skal du jo lige have nogle ringe til at sætte på kyllingene næste år. Vi har jo alt for få blå, men de er også svære at lave rigtige.
 
Jamen Kim (Cauchois) så mangler du jo en hane til dine 3 tanter, Australorps er jo meget sen til at begynde at gale. De er længe slagteklar når de begynder at gale. Min vinder hane fra sidste år vejer nu 4,8 kg, han var lige til vejning i går.
Mvh Alfred Kirk
Australorps, Minorka, Spanier, Maran, Spidstoppet Appenzeller, Sebright
Svanegæs
Raceduer: Farveduer, Vorteduer, Kæmpeduer, Strukturduer
Udl. Tumlinger
www.raceduen.dk
www.australorpsklubben.dk
www.maranklub.dk
www.primafoder.dk

Offline Henrik Helms Madsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 283
  • HHM
    • Lidt nye haner
Sv: Australorps
« Svar #11 Dato: 17 Oktober , 2010, 22:46 »
Hej.

Findes der nogle billeder af rigtige blå Australorps nogen steder.
Jeg købte en flok blå kyllinger i uge 26 som nu er blevet ca. 16 uger gamle. De har været meget lyse synes jeg men nu ser de ud til at blive mørkere.
Hanerne især. En enkelt høne er mere hen ad mørkegrå. De var købt til at fede op til at slagte men jeg vil dog gemme en hane og to høns så jeg kan lave kyllinger til foråret. Tjek mit galleri for billeder af dem. 

hilsen Henrik


Tak Marianne, det hjalp åbenbart, jeg var blandt de 4 der fik 2 flasker rødvin, så det var jo ikke helt galt.

Rart at se dig Finn, og har hørt at du nu også vil være medlem af klubben, så velkommen i klubben, så skal du jo lige have nogle ringe til at sætte på kyllingene næste år. Vi har jo alt for få blå, men de er også svære at lave rigtige.
 
Jamen Kim (Cauchois) så mangler du jo en hane til dine 3 tanter, Australorps er jo meget sen til at begynde at gale. De er længe slagteklar når de begynder at gale. Min vinder hane fra sidste år vejer nu 4,8 kg, han var lige til vejning i går.

1.3 Brune landhøns
1.5 Sorte landhøns

Offline Rikke S

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 56
Sv: Australorps
« Svar #12 Dato: 17 Oktober , 2010, 23:12 »
Jeg har altså undret mig over om der er store hvide Australorps i Danmark??? Har kigget i Gul & Gratis samty DBA uden held. Er der nogen der har dem?
Mvh Rikke
0,1 Laksefarvede Faverolles
0,1"Orperolles"
0,2 Orpinton
0,5 Blandinger
0,1 Rød Amerikaner
1,1 Sorte Australorps

Offline Alfred Kirk

  • Bruger
  • Indlæg: 377
Sv: Australorps
« Svar #13 Dato: 18 Oktober , 2010, 00:35 »
Ja Henrik, på de 4 første billeder ligner kyllingerne mere perle grå, end blå rantegnet, fra billede 5 og fremefter er der en enkelt der ligner. Men da de kun er 16 uger er de jo slet ikke færdigfældet, men de lyse vil helt sikkert vedblive at være for lyse.
Men jeg har en god bekendt der har mange blå og er god til at fotografere, jeg spørger lige om hun ikke har nogle gode billeder, ellers må Lene gå ud og fotografere nogle i haven nu.

Jo Rikke der findes ganske få hvide Australorps i Danmark, da jeg i min beretning i dag kom til at sige var der nogle der rettede på mig. Få eksemplarer på Sjælland, Fyn og vist nok 2-3 stykker i Jylland der prøver at lave lidt hvidt. Nej du finder dem ikke i Gul & Gratis og den slags blade.
Mvh Alfred Kirk
Australorps, Minorka, Spanier, Maran, Spidstoppet Appenzeller, Sebright
Svanegæs
Raceduer: Farveduer, Vorteduer, Kæmpeduer, Strukturduer
Udl. Tumlinger
www.raceduen.dk
www.australorpsklubben.dk
www.maranklub.dk
www.primafoder.dk

Offline mogens præst

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 155
Sv: Australorps
« Svar #14 Dato: 18 Oktober , 2010, 22:06 »
Så har jeg fået sorteret mine Australops. Så for første gang skal jeg prøve at udstille til november. Der var to fra den lokale klub ude for at hjælpe. De er begge fjerkræ dommere, og det er helt vildt det man kan lære af dem. Så der er blevet snakket om over og underlinje, lårmarkering, hvidt i fjerdragt andefod osv.
Men en rigtig hyggelig aften
Hilsen Mogens
1.4 Guld sortbåndet Wyandotter i stor.
2.6 Sølvsortbåndet dværg Wyandotter.
1.2 Fransk vædder kaniner
1,10 Suffolk får