Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Endnu en! Er det mareks?  (Læst 21049 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

johan10

  • Gæst
Sv: Er det mareks?
« Svar #15 Dato: 19 ſeptember , 2010, 19:53 »
Når jeg lægger den på ryggen tager det noget tid før den vender sig om igen. Hvor lang tid skal jeg give den? Kan vaccinerede dyr godt bære smitte? Hvad med kyllingerne næste år, vil smitten stadig være der til den tid så der er fare for dem?
Julie, du skrev at i skulle vente med at tilføre nye dyr til de var 4 mdr. Hvad så med at komme af med nogen, for det er det der er mit største problem lige nu.

Åhh.....hvor er det bare trist at se sine dyr på den måde...... :-\
« Senest Redigeret: 19 ſeptember , 2010, 19:56 Fra Johan »

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Er det mareks?
« Svar #16 Dato: 19 ſeptember , 2010, 22:43 »
Johan, selv om det er trist, så ville jeg aflive "overskuddet", hvis der er chance for at de er syge, og du ikke har pladsen til at lade dem blive :(

Trist, ja, men måske nødvendigt :( Det er jo ikke så godt, hvis de kommer videre til andre, og de så smitter besætningen der  :-\

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Sv: Er det mareks?
« Svar #17 Dato: 20 ſeptember , 2010, 09:42 »
Johan, du skal ikke sælge dyr fra en måske-smittet besætning, det er forfærdeligt at få indenfor i hønsegården, og det synes jeg ikke er noget, du skal have på samvittigheden at påføre andre.

Der er racer, der er mere udsatte end andre, så du kan godt have en race, der er ramt og en anden, der går sammen med, som ikke er modtagelig. Men HVIS det er mareks - eller for den sags skyld en anden virussygdom i din besætning, synes jeg du skal gøre det eneste ansvarlige og lukke dit salg ned for nu.

Kan du mærke brystbenet på det syge dyr - ligesom om det stikker lidt ud? Et ret sikkert tegn blandt vores har været, at de blev pivmagre. Og så naturligvis det her med, at de ikke kunne gå. Fra vi observerede de første tegn, til der ikke var nogen tvivl om at ben og høne ikke samarbejdede gik der ca. en god uge.

Er der ikke en fra en lokal fjerkræklub, der kan komme forbi og se dine dyr - en, der har lidt kendskab til mareks, så de kan dømmes inde eller ude?

Det dér med at lægge en høne på ryggen, det lyder fuldstændig vildt i mit hoved, jeg kan ikke lægge høns på ryggen med mindre de er døde.

Hvordan reagerer de andre høns? Er den lukket ude af sammenholdet, spiser den med de andre, træder de på den?
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

johan10

  • Gæst
Sv: Er det mareks?
« Svar #18 Dato: 20 ſeptember , 2010, 17:21 »
Nu er hanen altså aflivet  :(
Nej jeg havde da slet ikke tænkt på at komme af med nogen nu hvor jeg måske har nogen der er syge. Jeg mente bare hvor lang tid der skulle gå fra det er ovre til det igen er sikkert at sælge. Tænker på smitte. Selvom det ser ud som alle er raske kan det jo godt være at de kan slæbe smitte med til andre.

johan10

  • Gæst
Sv: Er det mareks?
« Svar #19 Dato: 20 ſeptember , 2010, 21:38 »
Christina, ja måske er det det eneste rigtige at aflive overskuddet, men det er altså en hel del det drejer sig om, og jeg er bange for at jeg ikke kan få mig selv til at gøre det  :-\

Julie, brystbenet på den syntes jeg ikke stak mere ud end på nogen af de andre. Godt nok kunne jeg tydeligt mærke det, men det kan jeg også på mine voksne høner.
Måske var det en god ide at få en ud at kigge på dem. Skal bare lige finde ud af først hvor der er en klub i nærheden.
« Senest Redigeret: 20 ſeptember , 2010, 21:52 Fra Johan »

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Er det mareks?
« Svar #20 Dato: 21 ſeptember , 2010, 22:06 »
Det er da også bare så trist som noget kan være :( Du må overtale din mor til at lade dig udvide, så du kan lade sygdomme "rase ud"... Skal jeg hjælpe med at overtale hende?! :D Den var der nææææsten sidst :D

johan10

  • Gæst
Sv: Er det mareks?
« Svar #21 Dato: 22 ſeptember , 2010, 07:22 »
Jamen jeg har faktisk fået lov til at udvidde  :D Gården bliver dobbelt så stor og så skal der kun gå silker i den. De får en masse grønt på det nye stykke. Jeg kommer nok i gang i efterårsferien.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Er det mareks?
« Svar #22 Dato: 22 ſeptember , 2010, 07:47 »
Det er da dejligt, Johan, så kommer der da noget godt ud af din trælse situation. *t
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Er det mareks?
« Svar #23 Dato: 22 ſeptember , 2010, 08:02 »
Jamen jeg har faktisk fået lov til at udvidde  :D Gården bliver dobbelt så stor og så skal der kun gå silker i den. De får en masse grønt på det nye stykke. Jeg kommer nok i gang i efterårsferien.

Ej, hvor FEDT!!! *p Tillykke, husk nu at vise billeder, når du kommer så langt! :)

Hvordan fik du hende overtalt? :D Det må være fordi jeg gjorde det hårde forarbejde ;D ;D

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Sv: Er det mareks?
« Svar #24 Dato: 22 ſeptember , 2010, 08:29 »
Tillykke med den kommende udvidelse, Johan - du har sgisme ben i næsen. Jeg håber det bedste for hele din bestand, hvis det hjælper skal jeg også nok krydse fingre!  *k
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

johan10

  • Gæst
Sv: Er det mareks?
« Svar #25 Dato: 22 ſeptember , 2010, 16:57 »
Det var nu slet ikke så slemt at få hende overtalt  :D Jeg har jo haft mange ideer med hvor den skulle være, men det var kun den her hun kunne overtales til. Gården nu er jo i et hjørne i haven, og bag den er der er stykke med kompostbunke og alt muligt vildtvoksende, og hele det stykke får de at gå og rode i. Det bliver ca. dobbelt så stort tror jeg. Det eneste triste ved det er at jeg så må af med alle de fodbefjerede for de vil ellers flyve ud  :-\ Der kommer nemlig ikke til at være net i toppen.
Men så får jeg bare nogle flere silker i stedet, og de er da MINDST lige så gode  :)
Skal nok huske at sætte billeder ind når jeg er færdig.

Der er ikke flere der er blevet syge siden hanen blev aflivet, så man har da lov til at håbe  :)
Måske var det slet ikke mareks  :-\

Offline Frk.olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 470
  • Feberramte...
Sv: Er det mareks?
« Svar #26 Dato: 22 ſeptember , 2010, 17:20 »
Det gør mig rigtig ondt at høre, at du muligvis har mareks i din gård. Jeg har også haft det - eller har det nok stadig! Første gang var sidste år, hvor en Mille fleur/ sabelpoot hane måtte aflives. De 2 andre i kuldet overlevede og det gjorde resten af besætningen også. Igen i år var den gal, hvor en wyandotkylling måtte aflives - her var tegnene knap så udtalt som med mille fleur'en, men jeg er nu alligevel ret sikker på at det var mareks. Igen overlevede resten. Så skal vi ikke krydse fingre for at faren er drevet over hos dig for nu???
Det er noget rigtig møg at få inden for sine døre  :'(

Mht. at du skal af med dine Mille fleurs, så synes jeg du skal overveje det en gang til. Min lille Mille (Mille fleur) går hver dag frit i haven med de andre - hun flyver ingen steder...
Pøj pøj med udvidelsen  /o
Mange hilsner Rikke
0.1 sort dværgsilke - Sorte Sara
0.1 grå/vildt/noget dværgsilke - Granny
0.1 hvid dværgsilke - Duske
0.1 guld sort/randet dværgwyandot - Randi
0.1 tværstribet dværgwyandot - Zebra
0.1 porcelainsfarvet dværgwyandot - Bodil

0.2 kooikerhondje (Det er en hunderace ;)) - Bellis & Easy

0.1 dværgvædder - Karla Kanin
1.0 dværgvædder - Svend Emil
1.0 dværg?vædder - Carlo

1.0 fantastisk dejlig kæreste

johan10

  • Gæst
Sv: Er det mareks?
« Svar #27 Dato: 22 ſeptember , 2010, 19:18 »
Jeg overvejer det også stadig. Det kan jo heller ikke blive lige foreløbig, smitten skal jo heller ikke blive spredt videre til et andet sted. Det kan da også godt være at de fodbefjerede normalt ikke flyver, men jeg tør ikke løbe risikoen, for vi har en hund som nok ville det af med dem hvis de kommer ud på den anden side af hegnet. Jeg kan bare så godt lige silkernes temperament.
De fodbefjerede er nu også sjove og lette at gøre tamme, men jeg er altså faldet helt for silkerne.
« Senest Redigeret: 22 ſeptember , 2010, 20:34 Fra Johan »

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Er det mareks?
« Svar #28 Dato: 22 ſeptember , 2010, 22:51 »
Nåe, så fik de ikke pladsen med æbletræet! :D Tænkte også at det var imponerende, at du havde fået hende overtalt til det! :D

Mht. dine sabelspoot, så kan du jo altså gøre det, at du stækker dem. Det er IKKE noget der gør ondt, det er kun fjerene i den ene vinge, som skal klippes, og de vil vokse ud igen, når de har været i fældning. Men det gør at de ikke kan holde balancen til at flyve højt, men de kan stadig baske sig lidt op på lavtsiddende pinde osv. :)

Og ja, jeg forstår godt at du er blevet glad for dine silker! *h Men vildt at du har kunne kønsbestemme dem allerede, det kan jeg simpelthen ikke med mine endnu!!! :)

johan10

  • Gæst
Sv: Er det mareks?
« Svar #29 Dato: 23 ſeptember , 2010, 17:38 »
Der er også kun to som jeg er helt sikre på med kønnene. De andre kan jeg stadig kun gætte på  :D Jeg har en mistanke om at der er lidt mange haner  :D
Nej de fik desværre ikke æbletræet med, men jeg tror at der er lige så godt det andet sted. Der er lidt mere vildt, og det kan de jo godt lide.
Måske var det en god ide at stække vingerne, men jeg ved ikke hvad jeg vil beholde før det mareks er helt ovre. Lige nu synes jeg at jeg sidder lidt fast når jeg hverken kan købe eller sælge  :D