Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Lidt forskelligt  (Læst 2602 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Lidt forskelligt
« Dato: 29 April , 2008, 17:30 »
Jeg har flere spørgsmål...så her kommer nogle flere. ;D

Hvis man har store høns og dværghøns sammen. Vil den store hane så parre sig med dværghønsene, eller kan de godt se det ikke er smart?

Kan man se forskel på æg fra store-og dværghøns?

Kan en skrukhøne spise startfoder til kyllinger, eller skal der stå to slags mad inde ved dem når kyllingerne kommer?

Hvor tit kan man smøre hønsenes ben med svovlpulver blandet med olie?(kalkben)

Tusind tak for hjælpen. <E



Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Lidt forskelligt
« Svar #1 Dato: 29 April , 2008, 19:43 »
Hej!

Jeg har selv en hønsegård med meget store høns og nogen dværg racer. Den store hane parre ikke de små men han har også "rigeligt" af store høner.
Så her hos mig går det altså uden problemer men andre herinde fortalte (i en anden tråd) om dårlige erfaringer med dette.
Der er også undtagelser i form af unge og meget virile haner. En periode hopper de nærmest på alt med fjer på.

Om man kan se forskel på æg fra dværghøns og store høns.... He he, ja det kan man. Hvis dværghøns lagde lige så store æg som de store racer så ville der nok være mange flere der havde dværghøns. Selfølgelig er det meget forskelligt fra race til race men jeg vil gætte på at æg fra de mest almindelige dværg racer ligger mellem 30 og 40 gram hvor mange af de store racer lægger æg der vejer 60-70 gram. Så de store æg er altså ca. dobbelt så store.

En skruk høne kan sagtens spise starfoder. Det er måske endda at fortrække da hønen typisk taber sig meget gennem den periode det tager at ruge kyllinger ud.

Den med svovlpulveret er jeg ikke helt sikker på men midlet skulle være ufarligt så derfor er der vel ikke noget max antal gange. Dog mener jeg at det ville være spild af tid at gøre det hver dag. Prøv med et par dages mellemrum.

Danny

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Egon

  • Bruger
  • Indlæg: 808
    • Egonnyt
Sv: Lidt forskelligt
« Svar #2 Dato: 29 April , 2008, 19:49 »
Hej!
 Jeg bruger altid startfoder også til skrukken ligesom Danny skriver. Det går fint!
O)g så selvfølgelig skaller. men det ved du nu nok. Jeg bruger gerne den første tid små skaller til fugle, da jeg synes de skaller til høns jeg kan købe er fro stort til de små, men det kan man jo også selv knuse!
mvh. Egon
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,3 dværg sussex i forskellige farver -   www.egonnyt.dk

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Lidt forskelligt
« Svar #3 Dato: 29 April , 2008, 20:15 »
Oki tusind tak for svarene.  :)
Venlig Hilsen
Lisbeth