Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Forbrugere og industrikyllinger  (Læst 28518 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Forbrugere og industrikyllinger
« Svar #75 Dato: 22 Februar , 2011, 18:55 »
Ja, så er hver kylling blevet 70 gange større  /3
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Forbrugere og industrikyllinger
« Svar #76 Dato: 28 Februar , 2011, 12:44 »
Selv efter at kyllingerne er væk og der er blevet rengjort og desinficeret så er lugten stadig ubeskrivelig.


Jo tak... nogle km fra os er der en kyllingefarm, og man er IKKE i tvivl om, hvornår det er kyllingemøg, der strøes ud på markerne... Det lugter i ugevis i værste fald. Heldigvis driver dunsten ikke op til os  /o
Mvh Marianne

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Forbrugere og industrikyllinger
« Svar #77 Dato: 28 Februar , 2011, 12:59 »
Jeg bliver da helt forarget over hvor positivt de beskriver det. Når vi kloge hoveder herinde kun kan ryste på hovedet over kyllinger der går i kæmpeflokke, ikke bevæger sig mere end 10 skridt om dagen og lever 5 uger, for ellers går de til af dårligt bentøj eller svigt i de indre organer.  <R
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Vibeke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 330
Sv: Forbrugere og industrikyllinger
« Svar #78 Dato: 28 Februar , 2011, 13:51 »
 
Pyyha ja, her har bondemanden lige spredt en masse "kyllingemøj" ud på sin hvedemark øst for os, og nu er vinden i øst, så jeg skal ikke have vasketøj ud de næste dage;  hvad mon hveden bliver for en afgrøde med medicin-hormonrester i sig, og selv om det "kun er til svinefoder så---
jeg vil stemme på et parti der hurtigst muligt vil gøre hele Danmark økologisk.
mvh
Vibeke

desværre ingen høns i øjeblikket

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Forbrugere og industrikyllinger
« Svar #79 Dato: 28 Februar , 2011, 14:33 »
Nu da Schæferholm har haft økologisk autorisation i mange år, så kender jeg de svage punkter i systemet, og i den konventionelle del af landbruget.
Ovenfor omtalte hvedemark gødet med hønse- eller kyllingemøg, kan muligvis komme til at avle en afgrøde der ophober uønskede stoffer.
Og da brødhvede koster en hel del mere end foderhvede, ja så sægles det selvføglelig som brødhvede såfremt faldtal/gluten mv. er OK iflg. annalyse på foderstof. Der testes ikke for uønskede stoffer, kun hvis landmanden har modtaget slam fra rensningsanlæg må afgrøden KUN bruges til dyrefoder.
Sååå muligvis får vi mange flere uønskede stoffer, end vi aner.
Men alting er et spørgsmål og indtjening og overlevelse, mit danske landbrug er mere for sjov, så derfor kan jeg tillade den luksus at Schæferholm drives økologisk.
Men de gårde i Polen og Rumænien, hvorfra jeg får en del til dagen og vejen, drives desværre ikke på nuværende tidspunkt økologisk pga. der skal penge i kassen. I Polen er der lidt over 300 ansatte og i Rumænien knap 200, og de skal jo have deres løn. Og regnskabsudarbejdelse er en ret stor post, da der er over 50 A/S-selskaber som skal have lavet hvert sig regnskab og derefter et koncernregnskab. Dette er nødvendig da der jo er loft over EU-subsidier, med x-antal kr. til hvert selskab gård. Og ja det er gået rigtig stærkt, for i 1998 startede vi med 1 stor gård 800 tdr.land i Polen, som vi var nogle stykker om
Så selvom jeg har den gode indstilling, så lader det sig ikke altid gøre når forretninger er lidt større, end de danske store gårde.
Kan oplyse at selskaberne/koncernen driver pt. lidt over 30 tus. ha. = ca. 54.000 tdr. land, og til sammenligning så blev Weddelsborg God og Frisenborg God den største enhed/landbrug i DK, med sine 5500 tdr. land incl. skov da de blev langt sammen for nogen tid siden.
Mht. økologisk kontra konventionelle fødevarer, så tror jeg fødevarer i almindelighed om ganske få år er så dyre pga. stigende velstand og dermed efterspørgsel i "de fattige lande" at folk i vores del af verden vil syntes, at selv alm./konvtionelle fødevarer er ekstrem dyre. Og økoligiske varer har de da slet ikke råd til.
Ja lidt dystre fremtidsudsigter, som jeg ikke håber går i opfyldelse, men jeg er ret bange for at det sker.

Nå det blev til en længere udredning. Men det er ikke sådan når man også har en anden hobby end lige hønsene som man også brænder enormt for.
« Senest Redigeret: 28 Februar , 2011, 14:35 Fra RWA »

Offline Vibeke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 330
Sv: Forbrugere og industrikyllinger
« Svar #80 Dato: 28 Februar , 2011, 16:27 »
[quote tid siden.
Ja lidt dystre fremtidsudsigter, som jeg ikke håber går i opfyldelse, men jeg er ret bange for at det sker.
[/quote]
ja jeg er også lidt luren ved den fremtid, men også fortrøstningsfuld,
 jeg tror, at vi står overfor en forandring så stor, at der bliver kaos et stykke tid.  /s
Vi kan bare se på den måde overskud i både banker og industrien bliver kanaliseret til aktionærene i stedet for til at sætte priserne ned, og det rammer alle grene af samfundet, overskud ud af virksomhederne øger ulighederne. Og de midler der tages i brug er selvdestruktive på både kortere og længere sigt.
Der var engang man troede, at  industrien ville frigøre mennesket så det kunne tage sig mere af sine børn f.eks, men det er ikke sket. Tværtimod.

Vi er allerede i krig - med insekterne - ukrudtet - vores egen krop -

Jeg ved også godt at det økologiske landbrug må brugr konventionelt møj, og det er ikke godt, men dog bedre end når der også må sprøjtés med diverse midler.
Den eneste vej frem er så vidt jeg kan se, at respekten og forbundetheden med alt i naturen må genoprettes i det enkelte menneske,
for vi behandler jo ikke os selv dårligt, eller gør vi ??
mvh
Vibeke

desværre ingen høns i øjeblikket

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Forbrugere og industrikyllinger
« Svar #81 Dato: 22 Marts , 2011, 06:01 »
24timer har idag en artikel om at velfærden blandt kyllinger i Danmark slet ikke er så god som producenterne vil gøre det til.
http://www.24.dk/article.jsp?articleId=11301

"Men af Fødevarestyrelsens kontrolrapport af dyrevelfærd 2008-2009 fremgår det, at hver tredje danske besætning enten modtog en indskærpelse eller blev politianmeldt, efter at Fødevarestyrelsen havde været på besøg og udført  stikprøvekontrol  af dyrenes velfærd hos fem procent af landets samlede besætninger i 2008."

Ingen tvivl om at det er endnu værre i udlandet. men stadig kritisabelt af danske producenter ikke kan finde ud af at overholde reglerne, selv om de også har økonomiske problemer.
http://www.24.dk/article.jsp?articleId=11300
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Forbrugere og industrikyllinger
« Svar #82 Dato: 24 Marts , 2011, 06:15 »
24timer åbenbart i gang med at kigge lidt nærmere på den danske kyllingebranche og har  bl.a fundet ud af at kontrollerne er meget korte..
http://www.24.dk/article.jsp?articleId=11305
"24timer har søgt aktindsigt i alle kontroller foretaget på fjerkræsslagterier og -besætninger i 2010. Det viser sig, at de fleste kontroller er blevet gennemført på mellem 5 og 10 minutter. En række kontroller har taget 0 minutter, og på endnu flere kontrolrapporter mangler tiden helt. "

Peter Sandøe, professor og formand for Dyretisk Råd peger på 3 grunde til at der ikke er fokus på dyrevelfærd når forbrugerne står ved køledisken.

»For det første bekymrer vi os generelt ikke lige meget om alle dyr, og fugle ligger længere nede på listen over dyr, som vi bekymrer os om, end for eksempel hunde, katte. For det andet bliver forbrugerne ude i butikken ikke mindet om, hvordan den almindelige kyllling har haft det, før den havnede i køledisken. Sidst, men ikke mindst er den økologiske kylling dyrere - op til fire gange så dyr som den almindelige kylling.«



"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Forbrugere og industrikyllinger
« Svar #83 Dato: 24 Marts , 2011, 08:16 »

.....For det andet bliver forbrugerne ude i butikken ikke mindet om, hvordan den almindelige kyllling har haft det, før den havnede i køledisken....

Tværtimod bliver vi foregøglet, at kyllingen har haft et lykkeligt liv på "Grønnegården", hvor den glad og fro har gået og pikket korn på en gårdsplads udenfor bindingsværket, mens flaget vejede, og solen skinnede fra en skyfri himmel - det er i hvert fald det billede, producenterne ynder at klistre på pakken!
« Senest Redigeret: 24 Marts , 2011, 18:36 Fra Marianne Vedel »
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Forbrugere og industrikyllinger
« Svar #84 Dato: 24 Marts , 2011, 11:26 »
Der burde vel egentligt klisters det billede på varerne, som virkelig viser hvordan dyrene er vokset op.

F.eks et billede af burhøns på pakken med buræg osv. osv.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Forbrugere og industrikyllinger
« Svar #85 Dato: 24 Marts , 2011, 12:40 »
24 timer har også idag en artikel om at "Ingen ved om økologisk kyllingekød er sundere end andet" hvor journalisten har spurgt Fødevarestyrelsen. Da de ikke har undersøgt det, så konkluderes at ingen ved det.... Men det er forkert, i og med der findes en verden uden for Danmark som har undersøgt tingene...

http://www.24.dk/article.jsp?articleId=11324
Det kan godt være at FVST ikke ved det, men andre lande har skam forsket i det og her klart dokumenteret at økologiske kyllinger er sundere en industri-kyllinger. De er dog ikke helt så sunde længere som de var engang. Det har englænderne dokumenteret.

En kylling fra 1970 indeholdt langt mindre fedt og mere protein end dagens industri- og økologiske kyllinger gør. Skal man have sunde kyllinger, så er man nødt til selv
at opdrætte dem..

En undersøgelse af fedtindholdet i kyllinger viser at der er mindre fedt i økologiske kyllinger. En industrikylling idag (2004) indeholder 22.8 gram, økologiske kyllinger har lidt mindre fedt, nemlig 17.1 g per 100 gram, så det er faktisk allerede dokumenteret at der er mindre fedt i økoligiske kyllinger. Faktisk er der også mere fedt end protein
i en industrikylling.
http://www.timesonline.co.uk/tol/news/uk/article376661.ece

Også en undersøgelse fra Iowa viser dette
http://www.livestrong.com/article/247532-the-benefits-of-organic-free-range-chicken/

Og så de forskellige fedt-syrer har en sundere sammensætning i økologisk kylling fremfor konventionel industrikylling, som dokumenteret af London Metropolitan University
http://www.londonmet.ac.uk/fms/MRSite/acad/fls/npu/Chicken_PHN2009%5B1%5D.pdf
 
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Forbrugere og industrikyllinger
« Svar #86 Dato: 24 Marts , 2011, 17:19 »
Jeg læste forleden en artikler hvor folk i forskellige grupper blev spurgt om hvorfor de køber økologiske varer, de fleste gør det for deres egen skyld og forsvindende lidt gør det pga. dyrevelfærd.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline mzi

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
Sv: Forbrugere og industrikyllinger
« Svar #87 Dato: 24 Marts , 2011, 22:18 »
........ de fleste gør det for deres egen skyld og forsvindende lidt gør det pga. dyrevelfærd.

Begge dele er da gode grunde  /o
Mange hilsner
Marit

- opvokset blandt fjerkræ og ejer af:

0,2 maran, sort-kobber
0,1 australorps, sort
0,2 australorps, blå
0,2 sussex, hvid sort Columbia
0,3 bielefelder, legbarfarvede
- alle i stor