Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Forbrugere og industrikyllinger  (Læst 28517 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

GKV

  • Gæst
Sv: Forbrugere og industrikyllinger
« Svar #30 Dato: 19 ſeptember , 2010, 16:19 »
Der var et link til et par forbrugere, her kan man se at kyllingerne ALDRIG vil få det bedre, folk er uvidende om deres lidelser og hvis de alligevel godt ved lidt om det er de faktisk ligeglade. /d /d

Så hellere nogle hysteriske vegarianere.

Er der noget at sige til at så mange så også klager over hanegal :-[

http://politiken.dk/tjek/dagligliv/mad/1061744/forbrugere-en-industrikylling-har-haft-det-helt-ad-helvede-til/

VH Gunni.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Forbrugere og industrikyllinger
« Svar #31 Dato: 19 ſeptember , 2010, 16:43 »
Det skræmmer mig, at folk udtaler, at selvom de ved at kyllingen har "haft det ad helvede til". ja, så køber de dem alligevel  <W
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

karina dj

  • Gæst
Sv: Forbrugere og industrikyllinger
« Svar #32 Dato: 19 ſeptember , 2010, 16:49 »
Det skræmmer osse mig...men det skræmmer mig faktisk endnu mere at det osse omhandler grise og køer! Der ryger godt nok meget svinekød i indkøbskurven selvom der har været en laaang debat med videre om de stakkels søer der ligger fastspændt i uendelige tider! Jeg fatter det ikke!!!

Offline Signalhorn

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 143
    • Fra burhøne til urhøne
Sv: Forbrugere og industrikyllinger
« Svar #33 Dato: 19 ſeptember , 2010, 18:44 »
Når folk "ved", at kyllinger lever et usselt liv, er det i langt de fleste tilfælde, fordi de har fået det at vide. De fleste har aldrig set, hvor slemt det faktisk står til, og har dermed ikke for alvor noget forhold til det. Urbaniseringen gør, at der breder sig en skræmmende uvidenhed om dyr og natur. Og dermed siver ligegyldigheden ind i folks bevidsthed, fordi det forekommer så langt væk. Andre problemer er mere nærværende.

Jeg tror ikke på, at man kan ændre indstillingen, før man helt uden filter vælter de ubehagelige billeder op i hovedet på folk. Det er den slags, der virker, når vi skal til lommerne for at hjælpe ofre for katastrofer. Det er også den slags, der skal til her.
Johan Gadegaard

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Forbrugere og industrikyllinger
« Svar #34 Dato: 19 ſeptember , 2010, 20:09 »
Læste flg. sætninger i artiklen, som Gunni linker til:

»Men det vigtigste er, at det fremgår, hvor frisk den er, og hvor lang tid den kan holde sig«

»For mig er størrelsen på kyllingen afgørende. Den skal passe til det, jeg skal bruge den til«

»Jeg skal jo have noget at spise, og det altså det vigtigste
«

SÅ ÆD DOG EN RET UDEN KØD ENGANG IMELLEM!!!!!!!!!!!!!! >:( >:( >:(

Magen til egoistiske holdninger skal man lede længe efter!!! Eller nej, det skal man jo så desværre ikke :( :( :(

Og det triste er, som Karina også er inde på, at det jo ikke kun er kyllingerne, men også andre stakkels dyreracer, som skal lide under disse egoistiske og selvcentrerede holdninger  :'(

Puh, må hellere lige tjekke mit blodtryk ::)

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Forbrugere og industrikyllinger
« Svar #35 Dato: 19 ſeptember , 2010, 20:17 »
Det skræmmer mig, at folk udtaler, at selvom de ved at kyllingen har "haft det ad helvede til". ja, så køber de dem alligevel  <W
Det der skræmmer mig, er adspurgte nummer tre.
Omtalte person tror, at "kyllingerne" bliver slagtet i en alder af halvandet år! I den alder er de jo ikke engang unghøns mere, endsige kyllinger! Jeg tvivler på, at selv oksekød kommer fra dyr, der er så gamle.
Hvordan i hele hulen helgulan kan nogen tro sådan noget vås?

Hendes andet udsagn - det om en halv meter per kylling - er knapt så utilgiveligt.
Det sætter dog tingene lidt i perspektiv, når man tænker på, at burhøns kun har krav på 1/16 kvadratmeter hver. Jeg ved ikke med slagtekyllinger...
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Forbrugere og industrikyllinger
« Svar #36 Dato: 19 ſeptember , 2010, 20:17 »
Folk er egentlig meget egoistiske for de er meget interesseret i om der er noget som kan skade dem selv. Salmonella, campolybactor, nitrat/nitrit, hormoner osv. end de er interesseret i hvordan dyrene har levet.

De fleste folk kan heller ikke tåle/vil ikke se "dyremishandling" så det hjælper nok heller ikke med oplysninger, og de fleste er p.... ligeglade for det er jo bare nogle dumme høns, som ikke rangere særligt højt, som levende væsner.

Det eneste gode ved slagte kyllinger er at de kun bliver plaget i 32 dage, hvorimod æglæggerne skal holde ud i et års tid  /d
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Forbrugere og industrikyllinger
« Svar #37 Dato: 19 ſeptember , 2010, 20:19 »
@ Magnus

Det billige okse hakkekød er gamle malkekøer, så mon ikke de har en del år, mælk og kalve bag sig.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Vibeke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 330
Sv: Forbrugere og industrikyllinger
« Svar #38 Dato: 19 ſeptember , 2010, 20:49 »

SÅ ÆD DOG EN RET UDEN KØD ENGANG IMELLEM!!!!!!!!!!!!!! >:( >:( >:(


Godt brølt Christina.
Mennesket har ikke rovtænder, men knusetænder som tegn på at vi overvejende burde være vegetarer.
mvh
Vibeke

desværre ingen høns i øjeblikket

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Forbrugere og industrikyllinger
« Svar #39 Dato: 19 ſeptember , 2010, 21:18 »
Folk er egentlig meget egoistiske for de er meget interesseret i om der er noget som kan skade dem selv. Salmonella, campolybactor, nitrat/nitrit, hormoner osv. end de er interesseret i hvordan dyrene har levet.

Ja, det er lidt trist. Jeg kan godt forstå at folk tænker over at de ikke vil "inficeres" med hormoner, medicin osv., for det vil jeg i allerhøjeste grad heller ikke, og mine børn skal heller ikke have de ting ind i deres små kroppe. Men forstår ikke at det og dyrevelfærd ikke hænger sammen :( Det ene behøver jo ikke at udelukke det andet.

Det eneste gode ved slagte kyllinger er at de kun bliver plaget i 32 dage, hvorimod æglæggerne skal holde ud i et års tid  /d

Puh, jeg har tænkt det samme. Jeg synes SLET ikke det er dyrevelfærd at de skal leve lidt længere, når de ikke har optimale forhold. Dyr skal have lov til at have en naturlig adfærd, og det har de bare ikke i industrien...slut! :(

Godt brølt Christina.
Mennesket har ikke rovtænder, men knusetænder som tegn på at vi overvejende burde være vegetarer.

Tak :D

Og ja, Danmark er faktisk en af de lande som spiser mest kød...det er helt sygeligt, efter min mening  :-[ Vi er blevet opdraget til at der skal være kød ved både aftensmaden og frokosten. Prøv lige at tænke på bare én ven/veninde, som ikke serverer kød ved enten frokosten eller aftensmaden  :-\ Det er ikke mange, man kommer i tanke om  :-\

Offline Vibeke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 330
Sv: Forbrugere og industrikyllinger
« Svar #40 Dato: 19 ſeptember , 2010, 21:45 »
:-[ Vi er blevet opdraget til at der skal være kød ved både aftensmaden og frokosten. Prøv lige at tænke på bare én ven/veninde, som ikke serverer kød ved enten frokosten eller aftensmaden  :-\ Det er ikke mange, man kommer i tanke om  :-\

min mand er 100% vegetar, jeg er 98%, har været det siden 1977, det er overhovedet intet problem at "undvære" kød, der er så mange muligheder i dag for en varieret kost, at jeg faktisk vil sige at den ensidige er den daglige kødspiser.

mvh
Vibeke

desværre ingen høns i øjeblikket

Offline mzi

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
Mange hilsner
Marit

- opvokset blandt fjerkræ og ejer af:

0,2 maran, sort-kobber
0,1 australorps, sort
0,2 australorps, blå
0,2 sussex, hvid sort Columbia
0,3 bielefelder, legbarfarvede
- alle i stor

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Forbrugere og industrikyllinger
« Svar #42 Dato: 21 ſeptember , 2010, 11:34 »
@ mzi

Ja sådan har det altid været. Hvor der laves høner er der altid en masse haner.
« Senest Redigeret: 21 ſeptember , 2010, 11:37 Fra Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Forbrugere og industrikyllinger
« Svar #43 Dato: 27 ſeptember , 2010, 11:57 »
Et indspark i debatten om den måde som maden bliver produceret på i Kristeligt Dagblad.

http://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/382111:Bloggen--Et-vaerdigt-maaltid?all=1

Med en diskussion af om det er ansvarsfralæggelse, når landmændene siger at de bare leverer hvad forbrugerne ønsker... Skubber de ikke bare ansvaret væk fra sig og over på forbrugeren og er det egentlig rimeligt at gøre det.

Edit siger, manglende link indsat...
« Senest Redigeret: 27 ſeptember , 2010, 12:20 Fra Finn Jensen »
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Forbrugere og industrikyllinger
« Svar #44 Dato: 27 ſeptember , 2010, 12:15 »
Jeg synes det er dumt at der ikke bliver lavet nogle kategorier ligesom buræg, skrabeæg og øko æg.
Nu tilbage som Johanne Schiødt