Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Forbrugere og industrikyllinger  (Læst 28522 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

karina dj

  • Gæst
Sv: Forbrugere og industrikyllinger
« Svar #15 Dato: 18 ſeptember , 2010, 13:03 »
Jeg får det utroligt kedeligt indeni når jeg ser de film og klip der findes om menneskers grusomhed mod dyr... men ikke destro mindre ser jeg dem! Fordi de skal evigt påminde mig om, hvorfor jeg knokler med alle vores dyr...og derved glædes over at kunne "nøjes" med at købe ØKOspegepølse-leverpostej og røget makrel. Resten laver vi selv!
Jeg er taknemmelig over at ha' muligheden og evnerne og alderen... det er ikke sikkert det fortsætter sådan, men hvis jeg ikke kan længere, er jeg overbevist om at jeg ikke tøver med KUN at købe øko og så springe kødet over i tider hvor det er småt med penge.

Jeg kunne ikke skrive det bedre selv end hvad Gunni har skrevet...

Kan anbefale disse film: "food, inc." - "mad a/s" (på vej) og "unser täglich brot". Sidstnævnte en lang film om madindustrien, set i billeder...meget speciel, nærmest et kunstværk! "the cove" er osse et godt bud på en film hvor det er lykkes at sætte fokus noget af det der går helt galt... Jeg tror heldigvis at der stille og roligt kommer mere fokus på problemerne, måske i en "amerikaniseret" udgave, men det er dog bedre end ingenting ;)

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Forbrugere og industrikyllinger
« Svar #16 Dato: 18 ſeptember , 2010, 13:46 »
Jeg er nu ikke så sikker på det der med øko.
Jeg har netop læst og hørt at der er rigtig mange grimme svampe og andre uspiselige ting i Øko, og det ovenikøbet ting som før hen var med til at holde den gennemsnitlige levealder nede, såååååå
Der var også lige det at der i køkkenskuffer mv hvor man opbevare mel og gryn, hurtigere end hurtigt kommer mider og andet levende og flyvende ting, så hvis man ikke bager eller spiser ris og mandler hver dag så flygter madvarene op af skufferne af sig selv, og så siger jeg tak for mad, og køber kun det jeg ved der er spiseligt med eller uden stråforkorter, måske har vi her forklaringen på min ringe højde.... *g

Jeg køber kun Øko der hvor jeg mener det er ligegyldigt....
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

karina dj

  • Gæst
Sv: Forbrugere og industrikyllinger
« Svar #17 Dato: 18 ſeptember , 2010, 16:13 »
Jeg har ALDRIG problemer med hverken gryn, linser mel eller andet, og jeg har mine poser og bøtter stående længe...pinligt længe... så enten æder jeg det uden at jeg opdager det  :o eller osse er det en skrøne  ;)
Og så er der jo forskel på økofolk...nogle er det er pga miljø og dyrevelfærd andre for ikke selv at indtage pesticider mm. Jeg er i den første afdeling  ;)

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Forbrugere og industrikyllinger
« Svar #18 Dato: 18 ſeptember , 2010, 17:01 »
Jeg har nu heller ikke specielle problemer med mit øko-mel m.m. Men har da oplevet almindeligt mel blive "levende" også. Adr. Der er ikke andet at rydde skuffen, gøre rent og starte et nyt lager op. Jeg tror det kan ske lige meget om det er det ene eller andet man har stående.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Forbrugere og industrikyllinger
« Svar #19 Dato: 18 ſeptember , 2010, 20:32 »
De lyver også i den artikel fra Politiken (altså ikke Politiken), når de skriver at forbrugerne ikke er interesserede i at købe bedre kyllinger. I vores lokale Superbrugsen er det ganske enkelt næsten aldrig muligt at købe en øko-kylling, ikke at øko-kyllingerne har haft det voldsomt meget bedre.
Citér
Coop så gerne et produkt med en bedre dyrevelfærdsprofil. Men det er nærmest umuligt at sælge på det danske marked, hvor forbrugerne går hårdt efter prisen.

»Vi vil gerne tilbyde et produkt, der er vokset op under bedre dyrevelfærd. Hvis det kan sælges. Hvis du spørger mig, om danske forbrugere burde bruge lidt flere penge på animalske produkter, herunder kyllinger, så er mit svar ja. Kyllinger er for billige«, siger Mogens Werge, Coops forbrugerpolitiske direktør.
En del af løgnen omkring industrikyllingerne er også indpakningen, med billeder af en god gammeldags bondegård.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Forbrugere og industrikyllinger
« Svar #20 Dato: 18 ſeptember , 2010, 20:51 »
Ja, landbrug i dag er nærmest at sammenligne med industri, men vi vil så gerne narres af lidt Morten Korch-idyl.  :-\
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Trine Bierberg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 395
Sv: Forbrugere og industrikyllinger
« Svar #21 Dato: 18 ſeptember , 2010, 21:25 »
jeg havde lavet et andet indslag, inden jeg havde fået læst dette indlæg........dette passer da vist meget godt i denne tråd!?!
Se lige denne lille artikel /d. Godt jeg skal ud og slagte mine 6 hanekyllinger, som har haft god plads og som har fået masser af grønt og andet godt!!!! /o
http://nyhederne.tv2.dk/article/33664680/
mange hilsner
Trine <E

1,19 Lys Sussex, 0,2 lysebrune kryds af Sussex og Italiener, 1,3 får, 1,5 boergeder + 6 kastrater, 0,2 meget behårede kaniner, 1 Border collie pige og 2 katte, når de er hjemme!!

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Forbrugere og industrikyllinger
« Svar #22 Dato: 18 ſeptember , 2010, 21:30 »
For mit vedkommende, så har jeg netop klaret mig i tre måneder uden SU.
Ganske vist har jeg fået et par frynsegoder (som studentergaver, en udsættelse af huslejen (værten er min far) og en enkelt flidspræmie), men alt i alt har jeg klaret mig med ganske få penge i ganske lang tid.
I al den tid har jeg stort set udelukkende spist økologisk, ganske som vor gennemsnitlige dansker "ikke har råd til".
For mig at se er det overhovedet ikke en god undskyldning. Det er et dumt sted at spare, både for vor egen og vores omgivelsers skyld.
Den eneste virkelige undskyldning er, at man er ligeglad.
Derfor har jeg bestilt et par faverolles slagtekyllinger hos Walter, som skal slagtes på søndag.
Kyllingerne, altså. Eller hvad?  ;D
Jeg er nu ikke så sikker på det der med øko.
Jeg har netop læst og hørt at der er rigtig mange grimme svampe og andre uspiselige ting i Øko, og det ovenikøbet ting som før hen var med til at holde den gennemsnitlige levealder nede, såååååå
Der var også lige det at der i køkkenskuffer mv hvor man opbevare mel og gryn, hurtigere end hurtigt kommer mider og andet levende og flyvende ting, så hvis man ikke bager eller spiser ris og mandler hver dag så flygter madvarene op af skufferne af sig selv, og så siger jeg tak for mad, og køber kun det jeg ved der er spiseligt med eller uden stråforkorter, måske har vi her forklaringen på min ringe højde.... *g

Jeg køber kun Øko der hvor jeg mener det er ligegyldigt....
Hvilken forskel skulle det gøre at have skufferne fulde af mel og gryn med stråforkorter frem for uden?

Hvis du mener, at den økologiske mel og gryn allerede er inficeret med larver eller maddiker eller møl, så må jeg sige, at det er ret usandsynligt.

Hvis du mener, at den konventionelle ditto skulle være mindre modtagelig for disse dyr, så tror jeg snarere det er omvendt. Medmindre selvfølgelig den er pakket ind i plastik og/eller giftig for dem, hvilket i så fald snarere er en dårlig ting.

Med hensyn til "rigtig mange grimme svampe og ting", hvor er det så, du mener, de skulle være? Æg? Ost? Mel? Fiskefars?
Uanset hvad, så er der helt sikkert flere "uspiselige ting" i såkaldt konventionelle madvarer. Pesticider, ståforkorter, nitrit i kødet, konserveringsmidler og jeg ku' blive ved. Og disse ting er helt sikkert med til at trække om ikke vores levealder så i hvert fald vores sundhedstilstand ned.

Og sidste spørgsmål: Hvor mener du, det er ligegyldigt?

PS: Du må have tynde ben, hvis du kalder dem "strå".
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Forbrugere og industrikyllinger
« Svar #23 Dato: 18 ſeptember , 2010, 21:38 »
Jeg vil nu også mene at alt indkøb er et spørgsmål om priotering... hvad vil man bruge sine penge på.

Eller vil man have noget ordentligt så må man lave det selv, det er da så ikke mange, desværre som har mulighed for.
Men alle som avler høns burde nu også æde dem selv, for det er da dyr som har haft et godt liv.

Eller måske købe fra en lille gårdbutik, hvor det er muligt at se hvordan dyrene har det.



Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Forbrugere og industrikyllinger
« Svar #24 Dato: 18 ſeptember , 2010, 22:14 »
Det er jo pga dyrevelfærden at vi spiser vores egne trivelige dyr, men jeg mener nu også at øko producenterne tager sig bedre betalt end nødvendigt, og prisen får jo altid nogen til at falde fra..... Nogen vil kalde det at fejlprioritere.

@ Magnus
Du og jeg har ikke helt samme grad af humor,og jeg gør mig slet ikke  klog på Øko, jeg har udelukkende min ringe viden om Øko fra nyhedderne og aviserne, og det er jo heller ikke altid helt rigtigt, jeg tænker bare at om der er stråforkorter og andre kedelige ting i min mad, eller svampe og bakterier fra usprøjtede urensede ting nok bare er et spørgsmål om smag og behag, jeg er ikke til kryb i skufferne.
Jeg så i fjernsynet at man oftere fandt den slags i Øko madvare end i konventionelle fødevare, og at det skyldes at der er flere bakterier og svampespore i Øko, uff.
Det er jo ikke noget jeg har bestemt, men bare en "kendsgerning" i det jeg har at måle ting op imod.
Jeg er jo vokset op ca. på alle de grimme ting, men jeg føler mig ikke overbevist om at øko er bare bedre, jeg køber øko hvis det er i orden hvad prisen angår, og ikke, hvis det er det billigste, jeg køber som regel bare det jeg har lyst til og brug for, og jeg elsker mad der ser pænt ud.

Uha jeg er ikke frelst endnu, men jeg er i familie med en der er, og det kan til gengæld bringe sindende i kog når den treårige ikke må deltage i fødselsdag i børnehaven fordi der bliver serveret underlødige ting..
og en anden altid græder fordi det økologiske undertøj klør....
Lige præcis der står jeg af.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Forbrugere og industrikyllinger
« Svar #25 Dato: 18 ſeptember , 2010, 22:31 »
Jeg har ALDRIG problemer med hverken gryn, linser mel eller andet, og jeg har mine poser og bøtter stående længe...pinligt længe... så enten æder jeg det uden at jeg opdager det  :o eller osse er det en skrøne  ;)
Og så er der jo forskel på økofolk...nogle er det er pga miljø og dyrevelfærd andre for ikke selv at indtage pesticider mm. Jeg er i den første afdeling  ;)

Jeg har heller ikke problemer med mel og gryn herhjemme, efter jeg fik lufttætte beholdere til det, og ellers bruger poser med poselukkere. Så kan jeg nøjes med at smide én pose med evt. mider ud, istedet for alt, som jeg har prøvet et par gange!  /d

Ja, landbrug i dag er nærmest at sammenligne med industri, men vi vil så gerne narres af lidt Morten Korch-idyl.  :-\

Enig! Og bondemanden hvor vi bor, har sine mange køer stående inde hele året, hvilket skærer mig i hjertet! Det er IKKE noget jeg kan forsvare at støtte med mine penge  :'(

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Forbrugere og industrikyllinger
« Svar #26 Dato: 19 ſeptember , 2010, 07:40 »
Citér
men jeg mener nu også at øko producenterne tager sig bedre betalt end nødvendigt, og prisen får jo altid nogen til at falde fra..... Nogen vil kalde det at fejlprioritere.

Ina, jeg har læst mig til i en af Politikens artikler, at det ikke er selve producenten, der får pengene, men desværre de forskellige led i distributionskæden, der lige lægger en ekstra del på, for de økologisk bevidste forbrugere vil jo gerne betale ekstra, og det får de så lov til - så rigeligt endda.
Hvis bare de økologiske produkter blev solgt med samme avance som de konventionelle produkter, var der helt sikkert flere, der ville købe dem, for så var prisforskellen ikke så himmelvid.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Forbrugere og industrikyllinger
« Svar #27 Dato: 19 ſeptember , 2010, 08:07 »
Nej det er bestemt ikke producenten som tjener mest, tværtimod det er alle mellemleddene  /d
Bare se her efter den dårlige høst. Bønderne får ikke meget for kornet, for det skulle tørres, og det trækker korn fimaerne simpelthen fra kornprisen, men alle varer med korn i er steget gevaldigt i pris.

At økologiske ikke kan holde sig i meget lang tid, er fordi at de ikke er så behandlede/sprøjtede som alm. varer.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

GKV

  • Gæst
Sv: Forbrugere og industrikyllinger
« Svar #28 Dato: 19 ſeptember , 2010, 09:41 »
Supermarkedskæderne bestemmer ALT,hvilken mælk du skal drikke, hvilket kød du skal spise, kan der ikke leveres et mega stort antal fuldstændigt ens varer køber de det bare ikke.Så henter de det hellere fra udlandet.New Zealandsk lammekød,argentisk oksekød o.s.v.Derfor må kyllinger opdrættes som de sker, ellers kunne man slet ikke efterkomme efterspørgslen og så ville der blot blive hentet nogen i Tyskland, hvor de jo også bruger misledende indpakninger.

Forbrugerne ELSKER supermarkeder, selvom de kunne få meget mere medbestemmelse ved at bruge de mindre handlende. Der skal være cafeteria, alle mulige butikker som er i tørvejr for at de gider bevæge sig rundt og det er vel mest inde i de store byers gader den mindre handlende har en chance.

Her ude på landet er der sgu´da ingen butikker i nærheden, men vi har da en gade i Løgstør hvor der en rigtig slagter,en bager der laver brød af de samme færdigblandninger som resten af bagerne i DK. De tider hvor man så et dyr hænge på krogen og derfra kunne vælge, hvad man ville have og hvor man som den naturligste ting kunne få ferske kyllinger, grisetæer og haler og hvor en bager satte et personligt præg på sit brød, det er en saga blot.

Første gang jeg fik slagtet grise her i Jylland, fik jeg ikke tæerne, hovedet og halen med. Da jeg spurgte efter det, havde man da kasseret det, for det var der ingen der brugte nu om dage. Jeg synes nu at brunkål smager bedst på haler-og tæer for ikke at tale om at lave hjemmelavet sylte.Jeg tør slet ikke tænke på, at spørge efter blodet til blodpølse. For det første så kaster folk vel op bare ved tanken, men er der noget bedre end sådan et ristet stykke blodpølse med rosiner, spæk og så med sukker på? ;D ;D

Sådan ændres tingene med tiden, blot synes jeg at det går ufatteligt stærkt i den forkerte retning.

VH Gunni.

Offline mzi

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
Sv: Forbrugere og industrikyllinger
« Svar #29 Dato: 19 ſeptember , 2010, 15:58 »
Mange hilsner
Marit

- opvokset blandt fjerkræ og ejer af:

0,2 maran, sort-kobber
0,1 australorps, sort
0,2 australorps, blå
0,2 sussex, hvid sort Columbia
0,3 bielefelder, legbarfarvede
- alle i stor