Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Klækning af kyllinger...  (Læst 26840 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Klækning af kyllinger...
« Svar #15 Dato: 30 Juli , 2010, 17:52 »
Tag det bare roligt, de kan komme endnu, men sig mig engang har du ikke læst Ina's indlæg >:(
Citér
Sid på hænderne til det er overstået, og forvent at alle er ude 23 dagen senest, hvis det hele er startet på 21 dagen.

Der kan godt gå 24 timer fra kyllingen får hul og til den er ude, så ingen grund til bekymring. De kan glimrende tåle at sidde i maskinen et par dage, og bliver stærke af at bliver tørret godt igennem. Du skal ikke bekymre dig for om de sulter, det gør de ikke, de lever af deres blomme de første dage. Hønemor bliver jo også liggende nogle dage. Til gengæld er de stærkt motiverede for at lære at spise når de kommer ud og skal til at tage for sig selv.

Husk for hver gang du kikker lukker du fugt ud af maskinen
;D
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Lisbet Woller

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 311
Sv: Klækning af kyllinger...
« Svar #16 Dato: 30 Juli , 2010, 18:27 »
Jo, det har jeg skam - flere gange...Jeg er bare ikke så god til at styre mig. Nu holder jeg mig væk til i morgen. Det er bare den pippen...den går lige i hjertet    *e
0,2 sort/sølvrandet Wyandot
0,8 New Hampshire
0,6 Russisk Orloff
2,5 Trefarvet Sussex
Alle store.
0,19 brun ægland
0,2 Labradorer
1 forstående ægtemand

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Klækning af kyllinger...
« Svar #17 Dato: 30 Juli , 2010, 23:12 »
@ Lisbet

Bare rolig nu. Der skal nok komme flere. Og nej du har bestemt ikke slået dem ihjel. De er noget mere robuste end mange giver udtryk for.

Jeg selv tager dem ud fra 'Madam Blå' efterhånden som de bliver delvist tørre. Med andre ord, min maskine åbnes med jævne mellemrum.

Der er et par tråde du kan checke for at få et indtryk af hvor store afvigelser fra det 'optimale', der stadig kan give fine resultater. En af dem gik på 'Forskellig termin' og der kan du blandt andet se at jeg har lavet en rugning hvor første æg klækkede 4 juli og sidste æg 24. eller 25. juli. Prøv at tryk på 'Søg' i den blå bjælke foroven og brug 'termin' som søgeord. Så vil jeg tro du finder tråden.

Held og lykke med de små.
Mvh
Erik Andersen

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Klækning af kyllinger...
« Svar #18 Dato: 31 Juli , 2010, 00:18 »
Når du du siger luftfugtigheden er høj, hvor høj er det så ? de skulle nødig drukne heller, hvis du måler på luftfugtigheden så er omkring 70 i orden, og du slår dem ikke ihjel fordi du kikker, det er bare bedst at lade det hele passe sig selv.

Det er helt normalt at der går lang tid fra det første æg til de næste og pludsellig kommer der lidt fart i tingene,,,,,
 så endnu en gang, sit og drik jordmoder kaffe  !a de skal nok komme.

Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Lisbet Woller

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 311
Sv: Klækning af kyllinger...
« Svar #19 Dato: 31 Juli , 2010, 08:08 »
Tak igen - det er en stor hjælp for mig at I gider guide mig lidt igennem. Efter en lidt urolig nat er der nu 4 kyllinger i kassen, og jeg skal vel lade dem bliver der, til alle er ude?


                                                                    <E
0,2 sort/sølvrandet Wyandot
0,8 New Hampshire
0,6 Russisk Orloff
2,5 Trefarvet Sussex
Alle store.
0,19 brun ægland
0,2 Labradorer
1 forstående ægtemand

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Klækning af kyllinger...
« Svar #20 Dato: 31 Juli , 2010, 09:24 »
Jeg har hørt, at klækkede kyllingers pippen stimulerer de andre til at klække. Jeg har også hørt, at kyllingerne gerne må være i rugemaskinen i det første døgn.
Selv bruger jeg jo professionelle til rugning (dværg wyandotter).
Endelig har jeg i år oplevet at kyllinger er klækket på 24. dagen, og jeg har også oplevet at der kan være op til to døgn mellem første og sidste klækning i et kuld.
Held og lykke.
*k *k *k
« Senest Redigeret: 31 Juli , 2010, 13:34 Fra Marianne Vedel »
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Klækning af kyllinger...
« Svar #21 Dato: 31 Juli , 2010, 13:19 »
Som sagt så tager jeg først mine kyller ud efter et par døgn, op til 3 og det skader ikke, tvært imod, har jeg erfaret at de bliver stærkere og bedre til at spise når de kommer ud.



Og Marianne har ret i, at så længe der er en der pipper så får det de andre til at arbejde på at komme ud, så ingen grund til bekymring, du kan tage de tomme skaller ud hvis du mener de genere de klækkede kyllinger, eller lægger sig om uklækkede æg, der så kan forhimdre at kyllingen kommer ud.


Du skal nok klare den, og du skal endelig spørge, vi er her jo netop for det samme  <D



Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Lisbet Woller

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 311
Sv: Klækning af kyllinger...
« Svar #22 Dato: 31 Juli , 2010, 15:34 »
Det går fint... /o

10 fine kyllinger indtil nu, 3 Plym.R.'er og 7 Faverolles    :D
0,2 sort/sølvrandet Wyandot
0,8 New Hampshire
0,6 Russisk Orloff
2,5 Trefarvet Sussex
Alle store.
0,19 brun ægland
0,2 Labradorer
1 forstående ægtemand

Offline Lisbet Woller

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 311
Sv: Klækning af kyllinger...
« Svar #23 Dato: 31 Juli , 2010, 17:50 »
Jeg har forresten opdaget noget, tror jeg  ;D
 Når der først er gået hul på et æg, så skubber og maser de allerede udklækkede kyllinger med ægget, som om de prøver at opmuntre kyllingen til at komme ud. Lyder det som det rene volapyk? Nu har jeg jo stået med et øje i rugemaskinen det meste af weekenden, og jeg synes altså det virker sådan. Der er meget mere aktivitet omkring de æg, der er i gang, end omkring dem, der stadig er hele...

                                             *f

0,2 sort/sølvrandet Wyandot
0,8 New Hampshire
0,6 Russisk Orloff
2,5 Trefarvet Sussex
Alle store.
0,19 brun ægland
0,2 Labradorer
1 forstående ægtemand

Offline Heidi N.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 13
Sv: Klækning af kyllinger...
« Svar #24 Dato: 31 Juli , 2010, 18:02 »
Hej Lisbeth

Hold da op hvor spændende  :)

og tillykke med de små <I

Jeg kan godt forstå du har lyst til at kigge til dem hele tiden. Siden jeg fik kyllinger fra en skruk, er jeg nærmest i hønsehuset kontant, for at se, om de nu også lige har det godt :D
med venlig hilsen Heidi

1,5,15 brune danske landhøns
0,1,1 katte
1 skøn og sej søn på 8 år
1 dejlig og hjælpsom kæreste
Vi bor alle i et dejligt bondehus, (om end ikke helt færdig restaureret, hvis det nogensinde bliver det :-))
Med tiden også nogle geder og en hund og flere forsk. hønserace

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Klækning af kyllinger...
« Svar #25 Dato: 31 Juli , 2010, 18:16 »
Jeps, nyklækkede er et stærkt vanedannende stof - jeg render også i tide og utide *p
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Heidi N.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 13
Sv: Klækning af kyllinger...
« Svar #26 Dato: 31 Juli , 2010, 18:37 »
Ja stærkt vanedannende /o

Hvad lavede jeg egentlig før jeg fik kyllinger??? ;)  <L
med venlig hilsen Heidi

1,5,15 brune danske landhøns
0,1,1 katte
1 skøn og sej søn på 8 år
1 dejlig og hjælpsom kæreste
Vi bor alle i et dejligt bondehus, (om end ikke helt færdig restaureret, hvis det nogensinde bliver det :-))
Med tiden også nogle geder og en hund og flere forsk. hønserace

hoejberg

  • Gæst
Sv: Klækning af kyllinger...
« Svar #27 Dato: 31 Juli , 2010, 18:39 »
Tror også mine høns syntes der er et være renderi på barselsgangen når der kommer kyllinger her :D

Offline Lisbet Woller

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 311
Sv: Klækning af kyllinger...
« Svar #28 Dato: 01 August , 2010, 19:41 »
Hvorfor må man egentligt ikke hjælpe lidt til??
Jeg har et æg, der har ligget og pippet i timevis, med et hul, der bare ikke bliver større...
Jeg har den største lyst til at give den kylling et kejsersnit, som min mand siger, vel vidende at kyllingen måske er et skravl og at det er derfor, den ikke kommer videre.
Er der nogen derude, der har prøvet at give den som jordemor, og kan man mon redde en kylling på den måde?
0,2 sort/sølvrandet Wyandot
0,8 New Hampshire
0,6 Russisk Orloff
2,5 Trefarvet Sussex
Alle store.
0,19 brun ægland
0,2 Labradorer
1 forstående ægtemand

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Klækning af kyllinger...
« Svar #29 Dato: 01 August , 2010, 19:58 »
Lisbet, man kan måske forsigtigt pille lidt i selve skallen - IKKE hinden, forstået på den måde, at man piller en revne hele vejen rundt på samme måde som kyllingen selv gør, man bør så også fugte hinden med et fugtigt stykke køkkenrulle, for hvis hinden er tør, kan kyllingen ikke klare det sidste selv. Der er blodårer fastgjort i hinden, så derfor må du ikke pille i den.
Men kyllinger kan altså sagtens sidde længe (timevis) med et lille hul og så pludselig går det stærkt, og de kommer ud.
Jeg ville i hvert fald ærgre mig, hvis jeg havde pillet og kyllingen døde, måske ville den være død alligevel, men det kan man jo aldrig vide.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk