Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Orpington og æg  (Læst 18410 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

dondodi

  • Gæst
Orpington og æg
« Dato: 16 April , 2008, 09:52 »
Hej

Jeg har lige erhvervet mig 3 Orpington høns + 1 hane.

Jeg læste andetsteds at de skulle lægge 4-6æg om ugen - det kan mine ikke leve op til.

Jeg kan hente 1 æg dagligt i reden.

Kan jeg gøre noget for at skrue op for æglægningen?

Mvh Martin

Offline Lars Erik Bobsin

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 866
  • Rigtige høns er Brahma
    • Brahma i Ballerup
Sv: Orpington og æg
« Svar #1 Dato: 16 April , 2008, 10:46 »
Martin

én høne som i dit tilfælde, Orpington, kan ikke lægge mere end et æg om dagen, minus de dage hvor de holder pause, ca. hver 5-7. dag holder hønen lige en pause på 1-3 dage hvor æggene bliver produceret inde i hønens system.
Du vil senere få 2-3 æg om dagen ved 3 høner, da pauserne er individuelle hos dine dyr.

Der findes høner som lægger ca 350 æg om året, men det er høns som findes i konsumindustrien

Giv lige dyrene en chance for at tilvænne sig de nye omgivelser så skal æggene nok komme, du vil opleve en pause som følge af flytningen. Der er desværre ikke noget at gøre for at øge produktionen hos den enkelte høne.

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Orpington og æg
« Svar #2 Dato: 16 April , 2008, 11:31 »
Tillykke med de nye dyr!! Hvad fodrer du dine høns med?

dondodi

  • Gæst
Sv: Orpington og æg
« Svar #3 Dato: 16 April , 2008, 12:35 »
Jeg giver dem noget fuldkost fra DLG - det er de vant til, så det starter jeg med.
Når de er faldet til, vil jeg prøve at give dem en lidt mere spændende kost.

(de får selvfølgelig også rester fra madlavningen)

- Martin

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Orpington og æg
« Svar #4 Dato: 16 April , 2008, 12:46 »
Tillykke med dine nye høns.

Pas på med madrester til en tung race som orpington. De bliver let for fede og fede høns giver ikke mange æg.
Men lad dem falde til og kræs lidt om dem med græs og ukrudt. Det vælter op af jorden netop nu.

En orpington ligger ikke meget mere end 120 æg om året. Så der vil være lange perioder hvor du ikke vil få mange æg.
Hilsen Susanne

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Orpington og æg
« Svar #5 Dato: 16 April , 2008, 16:01 »
Jeg er meget enig i ovenstående og vil blot lige tilføje et godt råd, lært af mine egne erfaringer...

Har du tjekket dem for utøj? det er så ærgerligt hvis du har et fint nyt hus og du først opdager det for sent.

Sidste år købte jeg flotte orper og glemte at tjekke dem, inden de kom ind i huset. De lagde heller ikke mange æg, men det var der en MEGET god grund til!!

Tag hønsene op og vend dem forsigtigt om så du kan skille fjerene omkring kloakken. Lusene sidder ofte på huden og vil pile afsted for at gemme sig ved fjerroden.

Held og lykke med dem :D

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Orpington og æg
« Svar #6 Dato: 17 April , 2008, 00:35 »
Jeg har tidligere fået et råd om at give dem hvede, sammen med det øvrige, det skulle fremme produktionen, og hos mig kom der gang i æglægningen, om det så var det, eller det bare var tid for det ved jeg ikke.
Men der sker jo ikke ved at prøve det.
Der er nok andre her, der kan be- eller afkræfte det.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Orpington og æg
« Svar #7 Dato: 17 April , 2008, 08:53 »
Hvede er rigtig godt til silker, men absolut ikke til orpingtons. De er tunge langsomme dyr, der bevæger sig ganske lidt i forhold til lette høns. Hvis man giver dem hvede, bør det kun som en slags 'lørdagsslik' ;)

hønenlulu

  • Gæst
Sv: Orpington og æg
« Svar #8 Dato: 17 April , 2008, 17:34 »
Jeg undrer mig lidt over at læse med jævne mellemrum, at orpingtoner overspiser, bevæger sig for lidt og bliver let fede. Mmmh. Det billede kan jeg slet ikke genkende. Sidste år havde jeg fire Orpingtoner og i år har jeg tre af deres døtre. De går sammen med en flok welsumer i stor og små størrelser. Alle får samme mad - og hvede står næsten dagligt på menuen. Så guffer. Og det obligatoriske ta' selv bord med æglægningsfoder. - Men de holder fint den slanke linje, måske lidt for meget enda. Mon det har at gøre med, at hønsene furagerer i haven dagen lang og er konstant i bevægelse? Samt at de spiser meget græs udendørs. Det feder ikke. Og fører også til, at der ikke så meget plads til fedende ting i deres små maver. Jeg kunne forestille mig, at Orpingtoner, der holdes udelukkende i voliere måske nemmere overspiser - for, hvad skal man ellers gøre i et relativt lille og overskuelig bur? Mad er vel dagens højdepunkt. - Så jeg tror, at det ikke så meget er racen, men måden at holde dem på, der er orpingtonernes, dvs. deres livviddes fjende ;).

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Orpington og æg
« Svar #9 Dato: 17 April , 2008, 19:27 »
Hvordan bedømmer man om ens høns er for fede? udover det md æggene...
Er Sussex en tung race?
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Orpington og æg
« Svar #10 Dato: 17 April , 2008, 19:37 »
Fodres sussex ensidigt med fed føde, så vil selv disse aktive høns blive for fede. Høns i voliere og hønsegård har ikke brug for samme mængde foder som fritgående. Men dette gælder vel de fleste racer.

Sussex er en stor middelsvær race.

Den letteste måde at se om ens høns er i god foderstand er ved at slagte en. Under rensningen kan man hurtigt se om den er fuld af fedt. Store fedtklumper er ikke godt.

Ellers kan du mærke efter på hønen/hanen. Tag den op og få hånden helt ind under fjer og dun. Mærk om huden er blød og flommet eller stram og elastisk. Stikker knogler tydeligt frem eller er de gemt langt væk. Er brystbenet skarpt eller afrundet.
Hilsen Susanne

Offline valborghøj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 44
  • og NEJ, det er ikke mig på billedet :-)
Sv: Orpington og æg
« Svar #11 Dato: 17 April , 2008, 19:38 »
En orpington ligger ikke meget mere end 120 æg om året. Så der vil være lange perioder hvor du ikke vil få mange æg.
Hm ??? Mine dværg Orpington lægger da imellem 150-200 om året - selvom de får lov til at holde en naturlig pause i december og januar måned og så vidt jeg har læst mig til, skulle en stor Orpington da lægge endnu flere æg end dværgen! Men der tager jeg måske helt fejl  ;D

dondodi> Hvad der angår dine høns, så tror jeg også bare du skal ændre foder og så have en smule tålmodighed  ;)

Mvh Nicolas
« Senest Redigeret: 17 April , 2008, 19:40 Fra valborghøj »
0,1 kone, 2,1 børn, 1,3 Dværg Orpington, 1,6 moskusænder, 1,2 Dværghængebugsvin, 1,1 Hunde, 2,0 Katte

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Orpington og æg
« Svar #12 Dato: 17 April , 2008, 19:43 »
Dværg-orpington skulle gerne lægge flere æg end den store. Op mellem 170-190.
Hilsen Susanne

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Orpington og æg
« Svar #13 Dato: 17 April , 2008, 21:14 »
Det kommer også an på hvor gamle de er. Hvis Martins høns er 2 års høns eller ældre, så kommer der heller ikke så mange æg.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

dondodi

  • Gæst
Sv: Orpington og æg
« Svar #14 Dato: 25 April , 2008, 11:41 »
Hej

Tak for alle jeres indlæg.

Der er nu 2 æg hver dag - så jeg er ved at være tilfreds.

Mvh Martin