Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Skvulpelyde (og andre lyde) i rugeæg...  (Læst 5314 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ysseven

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 40
Skvulpelyde (og andre lyde) i rugeæg...
« Dato: 08 Juni , 2014, 07:02 »
Min and og jeg er begge "førstegangsfødende", og min stakkels moskusand har nu ligget 45 dage på sine æg. Jeg havde læst, at dårlige æg siger "skvulpelyde", så har jeg over de seneste 5 dage kunne fjerne 3x2 æg, så der nu kun er 20 tilbage...

Men, men, men: I aftes fik jeg igen muligheden for at tjekken æggene, men nu var der også en anden lyd, nærmest som om der lå noget om bumpede. Nu skulle der jo også gerne være ællinger i (!), men kan jeg have lavet ulykker med mine tjek...??? Jeg har været så nænsom som mulig når jeg tjekkede, så der er ikke tale om kraftig rysten af æg.

Der var ingen tegn på klækning i form af hul i skallen eller andet - og heller ingen lyde.

Og hvor længe skal hun have lov at blive liggende på æggende, før jeg med sikkerhed kan tage dem fra hende, uden at risikere at tage live af mulige ællinger...?? For hun kan jo ikke ligge der i al evighed...
0,2 moskusænder
0,2 katte
0,0,1 gård-hittekilling (en rigtig dreng!)
1,1 kejserand - indtil ræven tog dem...
0,1,1 skånsk blomsterhøne
1,2 Sussex
0,1,16 dværghøns af blandet race

Offline ulla

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 187
Sv: Skvulpelyde (og andre lyde) i rugeæg...
« Svar #1 Dato: 08 Juni , 2014, 10:56 »
Efter 45 dage skulle de gerne være klækkede , hvordan er farven på æggene ? De skulle meget gerne være hvide/gullige plus lidt snavs hvis de har mørke/blålige farver så er de ikke gode, jeg har lavet vandprøven med mine ande, gåse og hønse æg , hvis jeg ikke har kunnet se noget når jeg lyser dem, du tager en stor balje ( så æggene kan være der uden at røre bund eller sider, fylder den med vand ca 38'c og ligger forsigtigt et æg i ad gangen når vandet er faldet til ro, vrikker/ hopper ægget hvis der er liv, op af vandet og dub forsigtigt ægget tørt eller ind under mor hvis hun er der. Held og lykke med projektet  :)
0,2 dorking
0.1 kæmpe jersey
1,5 amrock
16 grunlaegere
1,0 land kanin
1.1.skotsk terrier
1,0 irsk terrier
0,2 ,5 staldkat
3.1 heste og ponyer
1.2,19 moskusænder
mand og to piger (de nægter at blive kataloggiseret som dyrene ;-)

Offline Ysseven

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 40
Sv: Skvulpelyde (og andre lyde) i rugeæg...
« Svar #2 Dato: 08 Juni , 2014, 12:11 »
Tak for svar...!

Jeg har læst om liggetider op til 47 dage, afhængig af vejr og temperatur m.v. - men ved af gode grunde ikke, hvor længe det i værste fald KAN tage... Faderen til de potentielle ællinger er en kejserand, og de ligger jo normalt kortere tid end moskusænder, så...!?

Det er svært at komme til æggene, fordi hun jo ligger på dem hele tiden, og jeg nænner ikke at jage hende væk fra reden. Men er der ikke en vis usikkerhed forbundet med vandprøven? Synes at have læst om forskellige meninger herom.

Jeg har fjernet de æg, som havde skiftet farve - og de viste sig så jo også at sige skvulpelyde. Men sidst jeg fik chancen for hurtig lysning, da kunne jeg se, at de fleste æg var en eller anden form for mørke med rimelig store luftlommer, og to af dem havde en sort plet på størrelse med en 5-øre. Så jeg satser på, at det mærke er p.g.a. ælllinger. ;)
0,2 moskusænder
0,2 katte
0,0,1 gård-hittekilling (en rigtig dreng!)
1,1 kejserand - indtil ræven tog dem...
0,1,1 skånsk blomsterhøne
1,2 Sussex
0,1,16 dværghøns af blandet race

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Skvulpelyde (og andre lyde) i rugeæg...
« Svar #3 Dato: 08 Juni , 2014, 13:53 »
Ved dag 45 er ællingerne enten døde i ægget eller snart på vej ud.. Hmmm sort plet? Det kender jeg ikke..æggene skal ihvertfald på nuværende tidspunkt være helt mørke, og gerne med lidt bevægelse op i selve luftlommen, så man tydeligt kan se, at de "basker" rundt derinde, for det vil de nemlig gøre de sidste par døgn, inden de kommer ud, fordi de af gode grunde begynder at fylde for meget. Kejserandrik og moskusand...går det!??? Jeg kan ikke blive klog på moskusblandinger, da det for mig iflg mine engelske bøger en kompliceret blanding, med mindre man specifikt smider en moskusandrik på en landand eller andre af disse typer ænder!! Nogen andre må lige byde ind og/eller korrigere mig :)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Ysseven

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 40
Sv: Skvulpelyde (og andre lyde) i rugeæg...
« Svar #4 Dato: 08 Juni , 2014, 14:26 »
Sidst jeg fik chance for at lyse, der var der meget mørkt i æggene og der var (delvis) ret store og skrå luftlommer. Og det så ud som det skulle ifølge diverse infosider på nettet. Så jeg håber stadig.

Det var nu i øvrigt ikke min idé, at de to blev par - det var Elvis's egen idé...!! Desværre har ræven taget ham, så  det ville da være skønt med en arving, især hvis der kom en ælling med tut i toppen...!!

;)
0,2 moskusænder
0,2 katte
0,0,1 gård-hittekilling (en rigtig dreng!)
1,1 kejserand - indtil ræven tog dem...
0,1,1 skånsk blomsterhøne
1,2 Sussex
0,1,16 dværghøns af blandet race

Offline Ari

  • Bruger
  • Indlæg: 146
Sv: Skvulpelyde (og andre lyde) i rugeæg...
« Svar #5 Dato: 12 Juni , 2014, 01:42 »
Hvordan endte historien? Fik du nogle ællinger og hvornår klækkede de?
Danske gæs og moskusænder i blåbroget og sortbroget.

Offline Ysseven

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 40
Sv: Skvulpelyde (og andre lyde) i rugeæg...
« Svar #6 Dato: 12 Juni , 2014, 07:40 »
Tak for interessen...!! Og historien er ikke helt slut endnu:

Hun ligger stadig og har nu 16 æg tilbage - jeg tog i forgårs 4 mere fra, som var blå-lilla. Hun er idag startet på uge nr. 8, så jeg tvivler efterhånden på, at der kommer noget ud af æggene, selvom jeg har læst om enkelte andre, som har prøvet meget lange rugetider. :(

Jeg har indledt jagten på nyklækkede ællinger i nærområdet, og jeg har fundet et sted, hvor der med lidt held snart kommer nogle - og så tager jeg og lægger dem ind til hende, så hun ikke har ligget forgæves. Jeg kan desværre ikke lokke æg ud af ham, men det er jo fair nok. Til gengæld mener han, at hun selv vil give op før eller siden, hvis der ikke kommer ællinger, så jeg venter videre på enten egne ællinger eller at jeg finder "nyfødte adoptiv-børn"...

0,2 moskusænder
0,2 katte
0,0,1 gård-hittekilling (en rigtig dreng!)
1,1 kejserand - indtil ræven tog dem...
0,1,1 skånsk blomsterhøne
1,2 Sussex
0,1,16 dværghøns af blandet race

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Skvulpelyde (og andre lyde) i rugeæg...
« Svar #7 Dato: 12 Juni , 2014, 09:34 »
Nye æg, så hun skal ligge endnu 45 dage ville heller ikke være optimalt.. God idé med nyudklækkede ællinger!!
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Skvulpelyde (og andre lyde) i rugeæg...
« Svar #8 Dato: 12 Juni , 2014, 22:46 »
jeg har æg og sender gerne, men som Mette også skriver så er det ikke godt hvis anden skal ligge yderligere 40 dage. og det er slet ikke sikkert hun gør, men måske bare opgiver på vejen. det tager på kræfterne at ruge. så find hellere nyklækkede og ligge under hende hvis der ikke snart kommer nogle.

helt klart bedste løsning  /o
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.