Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Foie gras på dansk?  (Læst 10760 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Foie gras på dansk?
« Svar #15 Dato: 19 Februar , 2011, 18:53 »
Det er vel heller ikke sikkert, at leveren behøver at være så stor, jeg forestiller mig, at den skal være så stor, som den naturligt er hos dyrene lige før de trækker.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Foie gras på dansk?
« Svar #16 Dato: 19 Februar , 2011, 18:59 »
@ Marianne

Jeg ved det ikke, det er kun tanker, jeg har gjort mig.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Foie gras på dansk?
« Svar #17 Dato: 19 Februar , 2011, 19:03 »
Der er jo ingen tvivl om, at både du og jeg kun ønsker det bedste for dyrene, men samtidig er vi ikke vegetarer.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Foie gras på dansk?
« Svar #18 Dato: 19 Februar , 2011, 19:12 »
JEg syntes også en gåselever på 1000 g lyder lige vel rigeligt... men det er jo også den fransketvangsfodrede vægt.

De 70 er på en and... så der vil jo være en difference .... meeenn

Jeg tænker at det er grumt uanset, men hvis det er en del af dyrets natur at fede leveren op så kan jeg godt acceptere det, så længe dyret spiser frivilligt og i øvrigt har fornuftige forhold.

Det er jo også brugt at fodre kalve udelukkende med mælk for at få så lyst kød som muligt... at dyret så har diarre hele livet er der ikke noget at gøre ved...

Vi er i sandhed et usselt væsen... mennesket.
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Foie gras på dansk?
« Svar #19 Dato: 19 Februar , 2011, 20:47 »
Jeg tænker at det er grumt uanset, men hvis det er en del af dyrets natur at fede leveren op så kan jeg godt acceptere det, så længe dyret spiser frivilligt og i øvrigt har fornuftige forhold.

De dyr der 'bygger' leveren op naturligt er vilde dyr, som får masser af motion, og som bygger depoter op ifm en naturlig cyklus.

Jeg har masser af trækkende gæs i nærområdet, langs Susåen. De kommer her gennem vinteren for så at trække nordligere når det bliver varmere. Og disse gæs får dagligt masser af motion, er på vingerne indtil flere gange om dagen.

De gæs/ænder der får 'bygget' leveren op ved indtagelse af store sukkermængder lever et noget anderledes liv.

Om de lider/har gener ved den kunstige forstørrelse af leveren ved jeg ikke. Det vil jeg lade eksperter udtale sig om. Men indtil andet er bevist, vil jeg afholde mig fra at spise foie gras.
Mvh
Erik Andersen

Offline Moos

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 79
Sv: Foie gras på dansk?
« Svar #20 Dato: 19 Februar , 2011, 20:58 »

sashimi, hvad er det ????

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Foie gras på dansk?
« Svar #21 Dato: 19 Februar , 2011, 21:09 »
Er du Sulten Lars? :D du er lidt på jagt efter opskrifter :D
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline marix

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 161
  • mig og danoise
    • www.marix.dk
Sv: Foie gras på dansk?
« Svar #22 Dato: 19 Februar , 2011, 22:14 »
jeg må bare indrømme at jeg er foie gras tilhænger.
også selvom jeg ved hvordan det er lavet...
må også indrømme at efter jeg er blevet fjerkræsejer, så er samvittigheden dog begyndt at melde sig. (tænk om mine kærlighedshøns skulle undergå samme behandling) :-[ ja, undskyld dobbelmoralen, men er stadig vild med smagen og den egenskab foie gras har som råvarer.

men jeg hørte dog et sted at inden 2014 må de franske ænder og gæs ikke tvangsfodres som idag.
de vil få fri adgang til mad som vidst stadig kommer ud af en tragt, men de skal selv gå hen til tragten.  /o /d /o

bonusinfo: foie grad de canard (andelever) ligger på 550g og kommer gerne fra de ænder, som er parteret til lår og bryst og frosset. så hvis du er imod foie gras, husk også at lade være med at støtte producenten ved at købe disse ;)
vh marix
1,3,2 la bresse
0,2 brahma
0,0,1 brahma/la bresse

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Foie gras på dansk?
« Svar #23 Dato: 19 Februar , 2011, 22:23 »
sashimi, hvad er det ????

Sashimi er rå fisk. Du kan betragte det som sushi uden risklumpen med eddike smag og peberrod under. Så blot fisken.

Kan varmt anbefales hvis man ikke bryder sig om kombinationen af eddike og peberrod i risen. Det tog faktisk mig flere år at værdsætte den kombination af smagsindtryk, som følger med sushi. I mine 3 år i Japan foretrak jeg sashimi fremfor sushi.
« Senest Redigeret: 19 Februar , 2011, 22:33 Fra pilegaarden »
Mvh
Erik Andersen

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Foie gras på dansk?
« Svar #24 Dato: 19 Februar , 2011, 22:25 »
de vil få fri adgang til mad som vidst stadig kommer ud af en tragt, men de skal selv gå hen til tragten.  /o /d /o


Gratis stoffer til narkomanerne.  :D ;)
Mvh
Erik Andersen