Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Høne med besværet gang.  (Læst 2437 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline Schmit

  • Bruger
  • Indlæg: 3
Høne med besværet gang.
« Dato: 30 Juni , 2019, 01:45 »
Hvad er der mon galt med min 2 år-årige königsberger-høne?

For et par uger siden begyndte hun at ændre holdning og stå meget med halen ned og nede i benene. Gangen er besværet og hun er blevet mere og mere vraltende. Her til aften kunne hun næsten ikke komme op i hønsehuset og på pind.

Der sidder afføring under kloaken. Jeg har vasket hende og hun var fin en uges tid, så begyndte det at sætte sig igen. Det er ikke sket før. Hun laver forskellige klatter, som hun altid har gjort og jeg har ikke observeret blod eller orm i klatterne.

Mine tre høner går frit i haven og har adgang til hønsegården og huset, vand og mad hele dagen.

Når jeg kommer ud i haven står hun bare og kigger. Hun er meget langsom og kan ikke løbe, som de to andre der straks er på pletten i håbet om en "godbid".

Hun vil gerne spise og drikke. Fjerdragten er fin, øjnene friske, ingen snue eller hoste, men hun har ikke lagt æg længe.

Hvad fejler hun, og hvad kan jeg evt. gøre? Jeg vil nødigt miste hende.

Hilsen Marianne




Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Høne med besværet gang.
« Svar #1 Dato: 30 Juni , 2019, 05:22 »
Inden jeg kommer med et bud på, hvad din høne muligvis fejler, må jeg lige høre om hun har en spændt og hævet bug/mave
« Senest Redigeret: 30 Juni , 2019, 08:38 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Schmit

  • Bruger
  • Indlæg: 3
Sv: Høne med besværet gang.
« Svar #2 Dato: 30 Juni , 2019, 07:53 »
Jeg lokkede hende med hvedekerner, som hun spiste med stor lyst her til morgen og fik lov at tage hende op. Bugen virker meget hård/spændt.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Høne med besværet gang.
« Svar #3 Dato: 30 Juni , 2019, 08:35 »
Det tænkte jeg desværre nok  :(

Hun har næsten uden tvivl æggelederbetændelse.
Lidelsen ses oftest hos de højtydende høner - især æggehybrider og kaldes den kroniske æggelederbetændelse. Der lagrer sig smuds og rester fra æggedanelserne øverst i æggelederen og med tiden opstår der betændelse i området. Symptomerne er tiltagende hævet og spændt bug. Hønen er ikke smerteplaget og vil fortsat have en sund appetit og have sund og normal hønseadfærd - i det omfang den store mave tillader det. Begrænsningerne bliver, som du selv oplever det, at hønen bliver langsom, ikke kan hoppe på pind og ikke støvbader så meget.
Så længe hønen ikke er begyndt at hænge eller virke syg, kan man behandle med en kraftig penicillinkur af et bredspektret præparat. Det vil i de fleste tilfælde slå infektionen tilbage og give hønen en forlænget levetid med god livskvalitet. Desværre kan æggelederbetændelse ikke helbredes og infektionen vil på et tidspunkt bryde ud igen.
Når betændelsen spreder sig ud i bughulen vil hønen blive meget syg og dø hurtigt.
Den kroniske æggelederbetændelse ses stort set kun hos høner, som i længere tid ikke har lagt æg.
Det er rigtig synd for din høne, at hun skal rammes af dette i så ung en alder  :(
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Schmit

  • Bruger
  • Indlæg: 3
Sv: Høne med besværet gang.
« Svar #4 Dato: 30 Juni , 2019, 10:20 »
Tak for hurtigt og uddybende svar.

Jeg troede Königsberger var en sund tysk racehøne, da jeg købte hende, hun blev ikke præsenteret som en hårdtydende hybrid - øv. Hun har lagt rigtige mange æg det første år og er en god høne, så hun har bestemt fortjent en chance - også selvom der ikke kommer flere æg.

Da hun ud over sin besværet gang ellers virker kvik og spiser, vil jeg prøve at tale med dyrlægen om en penicillin-kur. Hvis ikke dette hjælper skal hun have fred.

Hilsen Marianne

Offline Gok

  • Bruger
  • Indlæg: 290
Sv: Høne med besværet gang.
« Svar #5 Dato: 30 Juni , 2019, 20:09 »
Jeg har en Dværgdot, som havde de samme symptoner, herunder den hævede og spændte bug/mave. Hun blev dårligere og dårligere, og spiste intet. Jeg tror alle her på forum ville have aflivet hende, hvis det var deres høne, men det kunne jeg ikke få mig til, efter at have haft hende i 4-5 år :-\.
Jeg tænkte, at det måske var orm, og da jeg havde et ormemiddel (urtepulver) lavede jeg en urte/olieblanding, som jeg (efter 4 uger) sprøjtede ned i hendes spiserør.
efter et par dage opdagede jeg, at hun havde fået det bedre, og efter et par uger eller tre.....var hun faktisk så rask, at hun udviste næsten normal adfærd.
Det er nu 2 måneder siden hun fik ormekuren, og er efter min mening helt rask.
Måske har ormekuren ingen virkning haft, men hendes eget "forsvar" har klaret infektionen, eller hvad det nu var.
« Senest Redigeret: 30 Juni , 2019, 20:13 Fra Gok »

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Høne med besværet gang.
« Svar #6 Dato: 01 Juli , 2019, 04:45 »
Nu er der nok ingen tvivl om, hvad hønen i dette opslag fejler og skal hun have bare en lille chance for at komme sig, så er der ikke tid og råd til diverse eksperimenter.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14