Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Trefavet x lys sussex?r  (Læst 5659 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Trefavet x lys sussex?r
« Dato: 22 April , 2015, 14:43 »
Nogen, der ved, hvad der sker ved at krydse trefarvet sussex (høne) med lys sussex (hane)? Da der er 'strandet' en trefarvet høne hos de lyse, hvor hun går rundt og føler sig godt tilpas - og rimeligt sikkert ville blive ugleset, hvis jeg flyttede hende over til hendes artsfæller i nabogården.
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Trefavet x lys sussex?r
« Svar #1 Dato: 22 April , 2015, 16:22 »
Kort sagt Hvide sort-columbia alle sammen.

Lidt mere info omkring hvorfor:
Hønerne bliver "rene" sølvfaktordyr da de kun kan bære/have et grundfarvegen på kønkromosomerne. Hanen kan bære to og derfor mulighed for to af samme eller et af hvert.
I denne kombination vil han få et af hvert henholdsvis et guldfaktorgen og et sølvfaktorgen. Men da sølvfaktoren dominere over guldfaktoren i udseende vil de blive hvide sort-columbia at kigge på som regel.

Dog har blandinger af guld og sølvfaktor dyr det med at sølvdyrene bliver gullige at se på i overfarven som kan være svært at avle ud igen. Hanekyllingerne vil desuden ikke avle rent.

Det trefarvede/plettede/pocelænsfarvede gen er vigende hvilket vil sige det ikke kan ses på dyret med mindre det er renavlet. Så både dine hane- og hønekyllinger vil bære på gener for plettet tegning, men ikke vise det.

Så har du mahonifaktoren der laver guld/gul om til en rød/rødbrun farve. Denne er dominant, men dog en tendens til at være lysere når den ikke er renavlet.
Denne faktor vil i kombination med sølvfarvede dyr give haner med rødorange ryg/skuldre/vingebuger. Høner vil som regel kun få et lidt lettere rødligt/gulligt skær henover ryggen.
Da det er dominant vil dine hanekyllinger således få de røde skuldre og skulle dermed gerne kunne kendes fra de rene. Hønekyllingerne har kun en tendens til at vise et skær på ryggen og derfor ikke sikkert det vil kunne ses, men i videreavl vil de stadig kunne avle det videre hvor det så ville kunne ses på hanekyllingerne eller halvdelen af dem hvis hønerne sættes tilbage på en ren hvid sort-columbia kok.

Så umeldbart vil kyllingerne ligne Hvide sort-columbia hvor hanekyllingerne gerne skulle få røde skuldre og gulligt skær ses også ofte på begge køn.
I videreavl vil de dog kunne spalte mere ud og give helt nye farver og tegninger. Samt miksmaks.
Problemet er de ligner den ægte vare og farverene(hønerne) selvom de ikke er det og derfor bør kun holdes på egen matrikel.

Hvis du satte dyrene sammen ville følgende farver samt noget miksmaks være muligt:
Hvide sort-columbia
Hvide sort-columbia med orange ryg
Sølv sort-porcelænsfarvede
Sølv sort-porcelænsfarvede med orange ryg
Gule sort-columbia
Guld sort-porcelænsfarvede
Røde sort-columbia
Brune sort-porcelænsfarvede/Røde sort-porcelænsfarvede/Trefarvede

Nogle kun ganske få imens andre noget større antal i procenter.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Sv: Trefavet x lys sussex?
« Svar #2 Dato: 27 April , 2015, 07:56 »
Tak for svaret :)
Så må jeg hellere se at få hende flyttet, for god ordens skyld..
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Trefavet x lys sussex?r
« Svar #3 Dato: 28 April , 2015, 10:38 »
Jeg har en trefarvet dværg, som for 6 år siden fik et hold kyllinger med min store lyse sussex-hane, og det blev til alverdens farver. Nu kender jeg ikke de officielle farve-betegnelser, men bla.:

2 rødbrune
2 spættede - den ene mere sølv, den anden mere gylden
1 gul-brun-spættet, nærmest vildtfarvet, som en fasan
1 hvid-sort columbia med mørke underfjer

- og så i flere størrelser, der alle var lidt større end dværg men mindre end stor :)
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)