Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kan man klage over rugeæg?  (Læst 13780 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Trine K. H.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 41
Kan man klage over rugeæg?
« Dato: 11 April , 2015, 23:53 »
Jeg har købt rugeæg, omkring 20 perlegrå araucana og 20 Meget mørke Maran æg, de er købt ved sammen avler.
Det er dog kun dag 5 i dag men da jeg lige fyldte op med vand lyste jeg lige 4 blå og der var 3 af dem med blodåre i og så lyster jeg 10 af de brune og der var intet i dem. Tænker jeg lige venter til dag 8, og så lyser jeg dem alle. Hvis der så ikke er kyllinger i nogen af Maran æggene kan man så tillade sig at ringe til sælgeren og sige at hendes hane skyder blankt og at man er lidt utilfreds?
Mvh Trine
0.1 Løwchen, 1.1.12 Gul orpington, 4.20.40 blandede hvide og rødsadlet italienere, 1.1.2 dværg hængebugsvin,  1.1 shetlænder, 0.0.1 fjordbølle og 0.1 fantastisk pigebarn på 5.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Kan man klage over rugeæg?
« Svar #1 Dato: 12 April , 2015, 05:24 »
Er der ikke noget med at man ikke kan lyse maranæg? De er så mørke at man ikke kan se igennem.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Lone Knap

  • Bruger
  • Indlæg: 429
Sv: Kan man klage over rugeæg?
« Svar #2 Dato: 12 April , 2015, 11:26 »
Med en god lyser kan man godt lyse maranæg. Jeg har nu ikke prøvet det så tidligt. Og hvis æggene havde været fra mig, ville jeg gerne have en melding om slutresultatet. Jeg tror da ingen af os er interesserede i at sælge "skrammel" til hinanden.
Jeg har selv sagt nej til flere i år, da mine egne resultater er elendige, og jeg skal købe selv.

Offline Allan Jørgensen

  • Bruger
  • Indlæg: 350
Sv: Kan man klage over rugeæg?
« Svar #3 Dato: 12 April , 2015, 14:02 »
Jeg købte 40 rugeæg af en, der var noget i de 8 der kom en kylling ud der døde efter 3 dage,
Jeg havde samtidig 20 æg fra en anden og af en anden race der kom 18 kyllinger ud der lever i bedste velgående.
Har skrevet en pæn sms til først omtalte, men har ikke fået svar tilbage.
Med venlig hilsen Allan

Høns for sjov er en alvorlig sag
Nuværende høns på matriklen alle i stor model:  2.12 La Bresse, 1.5 Dorking i sølv 1.2 Rustrød Welsumer,1.2, 0.3 Maran i div. farver

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Kan man klage over rugeæg?
« Svar #4 Dato: 12 April , 2015, 14:26 »
Der er flere faktorer,

jeg tror også alle sælgere af rugeæg gerne vil vide befrugtningsgraden og klækkeprocenten, men hvis de er sendt kan der jo ske mange ting.

Jeg havde sidste år æg fra tyskland der derefter var udsat for en æg-splosion fra et råddent æg i rugemaskinen og det gav meget ringe klækkeprocent, men at sige det var den tyske avlers skyld ... det kan være pga lang transport i posten eller æg-splosionen.
Tilsvarende havde jeg købt 10 æg fra præmie høns her i DK, men kunne se på pakken at turen havde været hård (bulet pakke + 2 knækkede æg) - de var alle blanke, det kan jo have været transportens skyld for rystede var de i hvertfald så godt og grundigt.

I ingen af tilfældene kontaktede jeg sælger, da jeg ikke tror deres rugeæg var ringe
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Nielsen86

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 151
Sv: Kan man klage over rugeæg?
« Svar #5 Dato: 12 April , 2015, 14:36 »
Personligt mener jeg godt man kan tillade sig at klage og om ikke andet i det mindste gøre opmærksom på at befrugtningen var ret dårlig om ikke andet så bare for at sige at vedkommende skal være obs.. Mener så dog også at man som sælger af ruge æg med jævne mellemrum selv skal lave en prøve rugning af egne æg netop for at  holde øje med befrugtningen når det så er sagt syntes jeg også at man skal passe på ikke at sammenligne befrugtnings procent og klække procent da der er mange andre faktorer der spiller ind hva angår klække procent  men hvis man som sælger af rugeæg holder øje med befrugtning kan vedkommende ikke gøre mere...

Mvh kenneth
Mvh kenneth.
1,5,5 tværstribet plymuoth rock (stor)
1,6,13 sort austrolorps (stor)
0,1 dejlig kone
1,0 knægt
1,0 dansk svensk gård hund
0,1 brun labrador

Offline Carsten Blohm

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 335
Sv: Kan man klage over rugeæg?
« Svar #6 Dato: 12 April , 2015, 18:02 »
Ubefrugtede rugeæg !a Det er altså en risiko man må løbe når man køber sådanne, i stedet for at købe høns og så selv lave kyllingerne eller købe daggamle eller startede kyllinger. Når der sælges ruge æg her fra er det altid uden garanti for befrugtning, da det jo er umuligt at sige om hanen rammer rigtigt hver gang, det skal så siges at jeg altid udlevere ekstra æg U/B for at bøde for evt blanke æg. Og skulle det gå helt galt så er jeg overbevist om at vedkommende ringer til mig /o, og så finder man jo nok et ekstra hold æg til vedkommende, der er jo ikke noget bedre end at få sin race udbredt over det ganske land
mvh
Carsten  
Opdrætter af
Sorte Nøgenhals dv.
Blå kochin dv.
www.silkeborg-fjerkraeklub.dk
www.racefjerkrae.dk
www.dommerringen.dk
www.italienerklubben.dk

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Kan man klage over rugeæg?
« Svar #7 Dato: 12 April , 2015, 18:20 »
Nu synes jeg liiige der skal lidt ro på. De er lyst på 5. dagen og så er blodårer nok mere end almindeligt svære at se på meget mørke maranæg. Vent lidt med at ryge op i det røde felt. Og hvis det så viser sig at der er uforholdsmæssigt mange blanke æg (husk billeddokumentation til sælger) alligevel, så er det da helt i orden at henvende sig hvor man har købt dem og bede om refusion i prisen/nye æg eller hvad man nu kan blive enige om.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Henrik givskud

  • Bruger
  • Indlæg: 229
Sv: Kan man klage over rugeæg?
« Svar #8 Dato: 12 April , 2015, 20:11 »
Selvfølgelig kan man tillade sig at kontakte sælger, især hvis man har betalt mange penge for dem. Jeg er dog holdt med at sælge rugeæg og også daggamle kyllinger da jeg har oplevet lidt for mange der klager på tvivlsomt grunlag, eks: jeg har flere gange oplevet at sælge æg fra en stamme hvor jeg selv har ruget æggene indsamlet før og efter de solgte æg men køber har stadig haft blanke æg ,mærkeligt, jeg har så selvfølgelig udleveret nye æg uden beregning. Jeg har også flere gange oplevet at køber af daggamle kyllinger kun har fået hanekyllinger ud af det, også mærkeligt, men selvfølgelig har køber kunnet komme og hente hønekyllinger uden beregning. Derfor sælger jeg kun kønssorterede varmefrie kyllinger ,så ved jeg hvad jeg sælger og køber ved hvad køber får, alle er glade.
Opdrætter af st. agerhønefarvede Orpington, New Hampshire af æglægger typen og kobberfarvet Marans. Jeg har ofte dyr til salg.
Jeg bor i dejlige Givskud, er dyrepasser og far til 1,7 med den samme vidunderlige kvinde. Og så er der en stær i kassen, igen, som man siger 😜

Offline Henrik givskud

  • Bruger
  • Indlæg: 229
Sv: Kan man klage over rugeæg?
« Svar #9 Dato: 12 April , 2015, 20:15 »
Og det er rigtigt med marans æggene, hvis de er rigtig flotte mørke, så kan de tidligst lyses på tiende dagen ,og kun i mørke med en god lyser.
Opdrætter af st. agerhønefarvede Orpington, New Hampshire af æglægger typen og kobberfarvet Marans. Jeg har ofte dyr til salg.
Jeg bor i dejlige Givskud, er dyrepasser og far til 1,7 med den samme vidunderlige kvinde. Og så er der en stær i kassen, igen, som man siger 😜

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Kan man klage over rugeæg?
« Svar #10 Dato: 12 April , 2015, 21:16 »
Jeg har flere gange købt rugeæg af hobbyfolk, og jeg har altid oplevet en stor gensidig interesse for hvordan resultaterne blev. Denne interesse viser både sælgernes idealisme og en stor ansvarsbevidshed som rækker længere end blot en kommerciel handel. Flere gange har jeg oplevet, at folk afslog at sælge æg som aftalt, fordi de ikke selv var tilfredse med befrugtningen. Stor respekt for det!
Når æg sendes med posten i vinterhalvåret kan de ligge i nattefrost i en postbil natten over inden udbringning. Når man emballerer må man prøve at tage højde for dette. I en over-ivrighed kan man pakke dem så godt og i noget tætsluttende, at æggene ikke kan ånde. Vigtigt at de ligger så de kan fjedre mod stød og slag.
Det er et ansvar at sælge æg som rugeæg, og derfor koster de mere, men som køber skal man især ved forsendelse også være klar til at tage sin del af ansvar og risiko. Dette må man bl.a. gøre ved at købe lidt flere æg end det antal man forventer af kyllinger.
Hilsner
« Senest Redigeret: 13 April , 2015, 16:34 Fra Veteranen »
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Kan man klage over rugeæg?
« Svar #11 Dato: 13 April , 2015, 16:21 »
Jeg ser det sådan at køb af rugeæg, og især hvis de skal sendes, er et lotteri. Hvert kuld er en chance man tager, og det vil sandsynligvis meget sjældent være opdrætterens skyld, hvis resultatet bliver dårligt.
Derfor kan man vel godt melde tilbage hvordan det er gået, men jeg synes ikke man kan tillade sig direkte at klage. Opdrætterens del i resultatet er jo meget lille i forhold til alle de ting, der kan gå galt..
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Edmond

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 378
Sv: Kan man klage over rugeæg?
« Svar #12 Dato: 13 April , 2015, 17:05 »
Jeg beder altid om tilbagemelding. Jeg vil jo ikke sælge til andre; hvis de ikke duer.
Der kan gå meget galt med sendte æg. Jeg siger altid, at man skal skal vente et døgn, før de kommer i rugemaskinen, men det er folk tit for ivrige til at glemme.