Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Mobning i gåseflok  (Læst 7466 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Christoffer

  • Bruger
  • Indlæg: 1
Mobning i gåseflok
« Dato: 13 Oktober , 2019, 09:32 »
Jeg har et avlspar af dansk gråbroget gående med deres 6 gæslinger som nu er blevet store. Da jeg kom ud til dem den anden dag havde en af gæslingerne fået viklet sig ind i noget nethegn og jeg måtte i gang med kniven for at få den fri. Heldigvis er den ikke kommet noget til - den haltede lidt de første par timer, men er nu helt sig selv. MEN, efter den har været viklet ind er det som om at flokken ikke vil vide af den. Den ligger altid for sig selv og bliver jaget væk af de andre hvis den kommer for tæt på... Jeg tænker løsningen bare er at få den slagtet, men er nysgerrig efter at vide om der er nogen af jer der har været ude for det samme?

MVH
Christoffer

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Mobning i gåseflok
« Svar #1 Dato: 13 Oktober , 2019, 09:57 »
Det er måske ikke helt det samme, men jeg har en moskusand, der har haft et meget dårligt ben. Den er kommet sig efter nogle ugers ro i et aflukke, hvor den hele tiden kunne se de andre. Det var mest for at den kunne få sin (ekstra lækre) mad i fred, at den var lukket inde, så man kan sige, at de andre var lukket ude.
Den går meget for sig selv nu. Men jeg oplever ikke, at det er de andre der mobber. Måske er den ikke kommet sig så godt som jeg tror, og har stadig ondt?

Hvis du ser, at de andre jager den væk, er det selvfølgelig noget andet. Men jeg ville lige se tiden an.

Offline Gåsepigen

  • Bruger
  • Indlæg: 587
Sv: Mobning i gåseflok
« Svar #2 Dato: 18 Oktober , 2019, 07:53 »
Gæs er meget hurtige til at dømme noget farligt. Resten af flokken har set og hørt gæslingen kæmpe med nethegnet. De er blevet skræmte, og inde i deres små hoveder er både gæslingen og nethegnet blevet noget farligt, som man ikke skal komme for tæt på. De husker som elefanter, når noget har gjort dem bange - logisk tænkning er til gengæld ikke deres force.

Det burde lige så stille gå over af sig sig selv, men i en flok kan det tage noget tid. Når bare én af dem reagerer over for gæslingen, vil de andre instinktivt følge trop.
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline erltei

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1
Sv: Mobning i gåseflok
« Svar #3 Dato: 22 Oktober , 2019, 20:16 »
Jeg har en liten gåseflokk med 22 Norsk hvit gås og har sett at flokken, i perioder, har en de ikke vil vide af. Etter litt tid er den velkommen i flokken igjen og det kan være en annen de ikke vil vide af.
Har den løpt inn i netheng for at den er jaget væk af de andre?
Det kan gå godt og etter en tid er den velkommen i flokken igjen?

Offline P50 Homestead

  • Bruger
  • Indlæg: 4
  • Elsker mine gæs
Sv: Mobning i gåseflok
« Svar #4 Dato: 22 Oktober , 2019, 22:13 »
Vi har tre gæs - og for en 4 måneder siden var der desvære sluppet en mårhund i høsnegården. Gæssene gjorde deres pligt og skreg op, men inden jeg nåede ud og ind i hønse gården var den fløjet på den ene lille gås og hun kæmpede for vildt med den. De andre to gæs (den ene en gase) var løbet væk og råbet op. Mårhuden blev dog bange da jeg kom styrtende ind i gården og løb væk.

Efter den episode tog jeg den lille gås (Lucy) ind i et ekstra hus hvor hun fik ekstra lækker mad, pleje og ro fra alle de andre dyr. Men det var som om hendes to venner faktisk savende hende og kaldte og kigge ind til hende. Da hun så endelig fik lov at komme lidt ud lå de tæt om hende og passede på hende. Når hun måtte hvile sig ekstra - men vores gæs er også meget tamme - og utrolig glad for deres menneske venner. Det gør måske hele forskellen.

Jeg vil også give det lidt tid - men vi har haft en større gåse flok, hvor der var en der blev holdt udenfor. De andre jagede den væk hvis den kom for tæt på og vi endte med at splitte flokken op - så måske størrelse også gør en forskel.


Offline RikkeD

  • Bruger
  • Indlæg: 26
Sv: Mobning i gåseflok
« Svar #5 Dato: 14 December , 2019, 18:54 »
Vores gåsehold flok på 27 havde en gås som havde proppe med hofterne , den blev senere også blind på det ene øje, flokken pssede på den og ventede når den kom bagud på deres gå tur. Den havde det fint men han blev den første der blev taget fra da vi skulle slagte. De andre kiggede længe efter den.

Offline RikkeD

  • Bruger
  • Indlæg: 26
Sv: Mobning i gåseflok
« Svar #6 Dato: 15 December , 2019, 05:23 »
Vores gåsehold flok på 27 havde en gås som havde problemer med hofterne , den blev senere også blind på det ene øje, flokken pssede på den og ventede når den kom bagud på deres gå tur. Den havde det fint men han blev den første der blev taget fra da vi skulle slagte. De andre kiggede længe efter den.