Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: A-fejl; Standarder; Point; Klargøring til udstilling - skal vi hjælpe hinanden?  (Læst 41961 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
æg that is!  <J
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Udviklede er de selvfølgelig også efter et år eller mere, men høns i stærk æglægning bliver løsere i fjerdragten.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Ahhhh ok :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Andreas

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 348
Okay, Tak for svaret /o <E

Hvad med Brahma. Mener at have hørt det tager to år for dem at blive udstillingsklare. Er det rigtigt?! :)
Maraner i blå/kobber, splash og sort/kobber.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Det siges at Brahmaer først er udvoksede som 2 års. Meeen de kan godt udstilles november - december hvis de bliver lavet januar- marts og måske april,som det seneste.
Nogen siger dog at man helst skal holde jul sammen med kyllingene, for at de kan nå det  ;D

Det er mest udviklingen af hanerne som tager tid (store racer og langhalede racer). Hønerne skal nok nå det.
« Senest Redigeret: 30 December , 2009, 10:50 Fra Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
På en lokal udstilling så jeg nogle høns der havde fået bedømmelsen: Ikke i udstillingsklar stand, eller sådan noget lignende. Den fattede jeg ikke, for ellers så de pæne ud. Er det fordi de ikke er blevet vasket, burtrænet eller hvad ???
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
På en lokal udstilling så jeg nogle høns der havde fået bedømmelsen: Ikke i udstillingsklar stand, eller sådan noget lignende. Den fattede jeg ikke, for ellers så de pæne ud. Er det fordi de ikke er blevet vasket, burtrænet eller hvad ???

Hvad ligger lige i ordet burtrænet? er det at de ikke flakser når dommeren tager dem ud eller hvad?
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Det tror jeg Wanda. I standarden står der en masse om at træne dem til udstilling: de skal bl.a. øves i at sidde i udstillingsbur, og for nogle racers vedkommende skal de trænes i den rette positur.
Det eneste Linda og jeg gjorde inden LU, var at give dem et fodbad, dem, der har boet her, er jo så vant til mennesker og det samme gælder for dem, der har boet hos Linda. Så gned vi også lige kam og andre røde ansigtsdele med lidt olivenolie. Så var de udstillingsklare.
Dem, der har hvide høns, og måske især silker har dem også i bad nogle dage inden, så de bliver rene, men også så fjerdragten kan nå at komme i orden.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Ohhhh kan man virkelig dressere dem til det?  Jeg mener  mine høns kan sq godt kende forskel på madmor og alle andre ;)
Min datters far var jo også lidt hønsenørd og udstillede også nogle blå wyandotter på et tidspunkt, og de var i bad, og forkerte fjer blev hapset af ( altså kun et par enkelte selvfølgelig) Så har da set, men de var nu ikke trænet i at sidde i bure eller noget i den stil. :) Men ok de var også rimelig tamme :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Nogen racer er så livlige at de skal burtrænes, for det er ikke nemt at bedømme et dyr, som flakser forvildet rundt i buret og som ikke kan præsentere sig ordentligt.

Der kan også være mange grunde til at dyr ikke kan bedømmes f.eks :
Hvis de er slidte i fjerdragten eller beskidte.
Hvis de er meget unge og ikke udviklede nok.
Hvis de ikke er racetypiske.
Hvis de ikke er af en anerkendt race.
Hvis der er flere dyr end et i buret (utøj)
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline JanR

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 686
Ja jeg har mødt en gammel udstiller der der havde en sminkekasse der fik lillemors udvalg af sminke til og blegne ved siden af!!!.. Det syntes jeg jo så måske er lidt snyd eller hvad??

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
@Jan R
Det mener jeg også er snyd  /d
Hvis ikke det kan klares med en klatvask og efterfølgende creme ala madolie så vil jeg heller ikke lege med.
Dyrene skal være som de er ellers prøver man jo bevist at snyde og det må man da ikke---vel ?
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Rasmussen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 274
Som nogle avlere siger :What ever it takes to win.det værste jeg har hørt om var da der var en avler der blev taget i at havde malet løbene på hans dyr .

MVH Jesper
mvh Jesper

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
HVorfor skulle det da også være anderledes hos høns.  De af jer der har været til enten hesteshows/kåringer eller hundeudstillinger ved også at målet helligere midlet ;)
Men selvfølgelig må der heller ikke her overdrives, men at klargøre en hest til show tager flere dage med vask, klip, mere vaske og mere klip, evt fletning af man, lakke hovene, vaseline på mule og omkring øjnene, pelsen sprayet med "show-shine" som gør pelsen mere blank, mere klip. hos de ameriaknske heste er det også udbredt med mascara og hårfarve ogsikkert en masse andet gejl.

Og en tur forbi pudlerne, bichon freisee (?) spaniels, og andre af de klippede racer kan jo få selv den mest fancy frisør salon til at ligne en spansk gadebarber. :)

det skulle da heller ikke undre mig om der i hønseverdenen er mange høns der lige får et tvist med babyolie på spray over fjerdragten, det er nemlig svært at se da det ikke skinner helt så meget og ikke fedter :)


Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
@ Jesper
Jeg tror netop at sådan noget er med til, at der ikke er så mange nye der tør at udstille.
De "gamle" kender så mange fif at man bliver helt blææææst væk.

Men jeg har sammen med Marianne erfarret at de så sandelig også gerne hjælper. Men vi er jo alle sammen forskellige som mennesker og det er nok ikke alle som bare klør på med (undskyld Marianne) snakketøjet som vi gør.

Vi ER blevet taget så godt imod i Ringkøbing-Skjern Fjerkræklub at jeg kun kan opfordre andre til at melde sig ind. Hvis man deltager og viser at man måske er lidt på glatis med viden omkr noget så står der mange på spring for at svare og hjælpe---det er bare sååå dejligt med så meget venlighed.

Vil lige her sige tak til Peter og Anne Grethe for al hjælpen før LU -- Det fortjæner i. Tak /o
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk