Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hybrider - avl og hvordan??  (Læst 16648 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hybrider - avl og hvordan??
« Svar #15 Dato: 04 November , 2011, 20:24 »
Ja hvis man absolut vil bruge tid og plads på krydsninger, så kryds nogle racehøns i stedet for og hvis der skal avles videre på disse kryds så brug en renracet hane/høne på dem-

Men hvorfor så ikke avle noget som er noget og som kan forbedres hele tiden?, for der er virkelig mange dejlige racer til et hvert formål.??
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hybrider - avl og hvordan??
« Svar #16 Dato: 04 November , 2011, 20:28 »
Angående avl med industri Plymouth Rock (kød), så har jeg endnu ikke oplevet at dette har kunnet lade sig gøre. For altid har dyrene blevet for store og er brudt sammen og hønerne har i de fleste tilfælde ikke kunnet lægge æg af hverken nogen særlig størrelse eller antal.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hybrider - avl og hvordan??
« Svar #17 Dato: 04 November , 2011, 20:49 »
Jeg har faktisk også snakket med en producent som sælge hybrid æglæggere og han gav mig ret i at hybrid høns er "engangsprodukter" som faktisk ikke er beregnet til videre avl.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Fisker

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 320
Sv: Hybrider - avl og hvordan??
« Svar #18 Dato: 04 November , 2011, 20:50 »
Sådan som jeg læser dit link, så drejer det sig om æglæggere.

Det drejer sig om hybriden Scan labelle http://www.scanlayer.dk/Labelle/labelle.htm, som normalt bruges som slagtefjerkræ, men som her altså søges brugt som en æglægger på det økologiske storkollektiv Svanholm.
Og her var den korte konklusion at de fungerede godt som æglæggere også og at de på friland ikke kom over slagtevægte på ca. 2,5 kg, selvom man lod dem leve.

Rasmus

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Hybrider - avl og hvordan??
« Svar #19 Dato: 04 November , 2011, 21:19 »
Angående avl med industri Plymouth Rock (kød), så har jeg endnu ikke oplevet at dette har kunnet lade sig gøre. For altid har dyrene blevet for store og er brudt sammen og hønerne har i de fleste tilfælde ikke kunnet lægge æg af hverken nogen særlig størrelse eller antal.
Vores "slagtehybrider" lagde æg. Endda i rimeligt antal. Men de var ikke særligt store og det er garanteret meget urentabelt at fodre på 4-5 kilo høner for 55 gram æg!!
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Fisker

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 320
Sv: Hybrider - avl og hvordan??
« Svar #20 Dato: 04 November , 2011, 21:37 »
Vores "slagtehybrider" lagde æg. Endda i rimeligt antal. Men de var ikke særligt store og det er garanteret meget urentabelt at fodre på 4-5 kilo høner for 55 gram æg!!

sjovt nok var et af "problemerne" med scan labellerne fra forsøget at de lagde for store æg, 72,9 g i gennemsnit, hvilket ikke egnede sig godt til konsum.

Rasmus

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hybrider - avl og hvordan??
« Svar #21 Dato: 04 November , 2011, 21:41 »
Men mon en "Plymouth Rock" hane på 6-7 kg, som er gangbesværet er speciel frugtbar ?

Jeg så sidste gang hos "min" slagter nogle af disse haner, hold da op nogle flade brede uformlige klumper med meget beskidt bryst.
De skal nok have vejet en 6-7 kg. levende.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Hybrider - avl og hvordan??
« Svar #22 Dato: 04 November , 2011, 22:15 »
Flemming Schiøtte beskriver det kort i bogen Det rimelige hønsehold. Hvor man køre med forskellige indavlslinjer og til sidst blander disse for at få den endelige hybrid, der er et engangsprodukt.

Før i tiden brugte man rene racer til at lave hybrider og det var typisk racer som
Brune og Hvide Italienere
Hvide Wyandotter
Brune New Hampshire
Røde R.I.R
Dette foregik ved at man tog en Italinener Hane og krydsede med en af de andre racers høner. Disse tunge racer blev brugt af flere grunde. En var at de også var gode æglæggere dengang og der var mere kød på. Når man så blandede dem kunne man lave kønsvisende kyllinger og hanerne kunne sælges som fedekyllinger og de store racer gjorde at der var nok kød på til dette formål. Høner kunne sælges som æglæggere.
Grunden til at man brugte en Italiener hane på de andre racer var at det var den eneste race man havde avlet rugeinstinktet fuldstændigt væk. De andre havde det stadigvæk på dette tidspunkt og det var uønsket. Derfor afprøvede man det på avlsstationerne og fandt ud af at hvis du brugte Italiener hane på de andre høner blev rugeinstinktet ikke nær så udbredt, som hvis man brugte en hane af de andre racer og parre med Italiener høne. Desuden brugte disse hybrider med Italiener fader mindre foder og lage lidt flere æg. Derfor var de de bedste at lave på dette tidspunkt.
I Danmark har man hovedsageligt brugt Italiener hane på Newhampshire høner. I U.S.A brugte man mere Italiener hane på R.I.R høner.
Derfor hvis man finder nogle gode stammer af New Hampshire, R.I.R og hvide Italienere kan man lave sin egen form for Hybrider, hvis æggende betyder mest for en og så er de kønsvisende.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

thorleif

  • Gæst
Sv: Hybrider - avl og hvordan??
« Svar #23 Dato: 04 November , 2011, 22:29 »
En anden "klassiker" var jo RIR hane paa Lys Sussex hoene. en i alle disse krydsninger: STAMME var vigtigere end race.

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Hybrider - avl og hvordan??
« Svar #24 Dato: 05 November , 2011, 08:57 »
Jeg er med på, at hybriderne er et mix af noget hemmeligt, derfor også "Isa" og så et nummer et eller andet og kan godt se, at hybriderne er et éngangsprodukt, og det er meget bedre at avle på renracede bla bla bla. Men det var ikke et spørgsmål om smag og præferencer, for jeg har mange renracede høns i haven og nyder deres hvert især forskelligt udseende og karakteristika. Det var et spørgsmål om hybriderne - specielt slagtekyllingerne, som jeg skrev.. Jeg har nemlig selv haft disse slagtekyllinger i år, og de fik lov at leve mellem 4 og 6 måneder. De var særdeles gode havehøns, sov på pind hver nat, ingen benproblemer osv.

Er der andre, der har prøvet at lade dem leve længere til de fx lægger æg eller lignende? Jeg er altså ikke overbevist om, at mit experiment skal "lade livet"  ;)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Hybrider - avl og hvordan??
« Svar #25 Dato: 05 November , 2011, 12:01 »
Ligesom med æglægningshybriderne findes der også flere slags slagtehybrider. Der hører jeg så lidt forskelligt alt efter hvilken en det er.

De hvide Plymouth Rock ligger tit små og få æg hvis det bliver store. Nogle vil nok bukke under i bentøjet.

Hvide hybrider der er beregnet til at blive seks uger gamle og så er det slut. Disse bliver aldrig til noget om de så kun er fodret op på græs knækker benene under for overvægten. Tror ikke nogen har fået dem op i en alder hvor de kunne ligge æg. Disse kyllinger foretrækker at ligge ved fodertruget og spise alt hvad de kan.

Så har jeg også hørt om en trejde mulighed, men kan ikke huske hvad den hedder. Den er beregnet til de mere økologi/hønsevenlige og vokser lidt langsommere. Til gengæld skulle den være mere robust mod sygdomme og benene skulle ikke knække under dem. Jeg mener også de fik dem i æglægning og det var lidt under normalvægt, men ellers fine(tit dobbeltblommede).

Hvis det skulle lykkes dig at finde nogle hybrider, der når at blive store og lægge rigtige rugeæg vil jeg foreslå at du følger Lene's eks. med at tage hybridhøner og en renracet hane og parre sammen.
Der kan godt blive nogle problemer under rugningen. Det jeg forstiller mig at der ikke vil komme noget ud af de dobbeltblommede æg pluds at det er kun få af de små æg der vil klække, men hvis det lykkes skulle du gerne have nogle høner du kunne avle videre med. Det bedste vil nok være at bruge en renracet hane på dine egne hybridhøner hver gang. Dette vil nok give det bedste resultat.
Det jeg kunne forstille mig var en mulighed var at du først krydsede med en race der lagde store æg for at få ægstørrelsen op. I de efterfølgende generationer kan du så bruge kødracer og meget store racer for at bevare en god smag og størrelsen på dyrene. Du skal hele tiden bruge en ny racehane år for år for at bevare krydsfrodigheden.
Det var et foreslag, så er det op til dig om du vil bruge det.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

thorleif

  • Gæst
Sv: Hybrider - avl og hvordan??
« Svar #26 Dato: 05 November , 2011, 12:13 »
Jeg forstaar ikke helt attraktionen ved at bruge hybrider eller at finde "nye" krydsninger. Der er folk der haver brugt tid og penge paa at "finde op" racer til dette brug allerede,hvorfor ikke dra nytte af deres erfaringer/resultater. Enten man nu velger Maran, New Hampshire Red, RIR (ok, de er lidt mindre), lys Sussex eller Jersey Giants, eller en af de mange andre egnede racer? Og naar noge siger "hvilken race har du", saa er det maaske lidt hyggeligere at svare (f.ex.) "Jersey Giants" end "Ross Hubbard 700".

GKV

  • Gæst
Sv: Hybrider - avl og hvordan??
« Svar #27 Dato: 05 November , 2011, 12:30 »
Altså, inden jeg fik interessen for racehøns, købte jeg altid hybridhøns, både dem til slagt og dem til æg. Jeg var glad og tilfreds med dem. Slagtedyrene klarede sig fint, men de gik også frit ikke bare i en hønsegård, men over hele avlingen på 4 HA. Ingen af dem fik dårlige ben. Der er en fin slagtekrop på disse dyr med masser af dejligt brystkød. lidt til den grove side, men godt alligevel.

Et år var der fire høner i den indkøbte flok og jeg beholdt dem samt en hane. De begyndte godt nok at lægge æg, men de blev altså tungere og tungere og til sidst lå de bare foran madtruget og åd. Selvfølgelig gik det galt, æggenød fik de to af dem, de andre måtte simpelthen slagtes for de kunne ikke mere.Trådt af hanen blev de ikke han var for tung til at "holde balancen"

Hanen var fin i et år så var han færdig, alt for stor og fed, igen alt for madglad.

Så, hvis man vil have disse høns, skal man indstille sig på at spise dem.

De æglæggende høns har jeg haft mere glæde af, de holder faktisk længe, jeg har en gående der nu er 7 år og selvfølgelig lægger hun ingen æg mere, men hun er sund og rask. Jeg har Hellevad høns som nu går på 4. år og stadigvæk lægger æg og er pæne, hvor mange æg ved jeg egentlig ikke.

Når disse engang er væk vil jeg dog kun have mine racehøns, de lever helt sikkert op til mine krav og forsyner os rigeligt med æg og kød, og jeg synes at kødet er mere finfibret og velsmagende.

VH Gunni.

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Hybrider - avl og hvordan??
« Svar #28 Dato: 06 November , 2011, 19:27 »
Tusind tak for svar og råd.. Jeg er da ikke i tvivl om, at der er rigtig mange racehøns, der både smager fantastisk og bliver store og kødfyldte, men jeg tror nu alligevel, at jeg giver mit forsøg en chance.
Jeg vil forsøge som Frank H. Kristensen skriver...og da jeg går meget op i dyrevelfærd ved jeg godt, hvornår legen må stoppe - jeg vil naturligvis ikke udsætte mine dyr for noget som helst, så hvis jeg aner, at fx ben eller lignende ikke kan bære disse madam'er, jamen så er projektet naturligvis afsluttet !  :)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline bjarne m

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 143
Sv: Hybrider - avl og hvordan??
« Svar #29 Dato: 29 December , 2011, 16:37 »
kære metmus
hvis det bare var at krydse 2 race høns sammen ,og så fik man de meget omtalte hybrider,det er rigtigt ,men det er ikke kun 2 racer der er krydset ind i hinanden,men nærmere 6-8 forskellige racer i varierende styrker,det vil sige 8% ar en 16% af en anden osv.
den aktuelle opskrift er hemmelig,og der er en for hver stamme.og hvis du parrer 2 hybrider(bastarder)
sammen vil de udspalte sig til noget,som nok ikke kan bruges til noget brugbart.
venlig hilsen
bjarne m