Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Moskuand. Spørgsmål fra en nybegynder vedr. rugetid og befrugtning.  (Læst 8708 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline pith

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3
Hej.
Jeg er helt ny i dette forum og nybegynder udi andeavl...
Jeg har en moskusand fra sidste sommer (parret med en landand), som har ruget i 42 dage.
Er det ikke temmelig længe den har ruget? :) Jeg har læst at moskusænder ruger 35 dage.

Jeg har hørt, at man kan teste om æggene er befrugtede ved at lave en vandtest. Jeg tog derfor noget (koldt) vand og lagde et af æggene i. Ægget så lidt gråt og mørkt ud, men flød ovenpå så jeg lagde det tilbage. Efterfølgende fandt jeg ægget smadret udenfor andehuset og med noget der lignede en underudviklet ælling i. Kan anden selv have smidt det ud, fordi hun kunne mærke/se/lugte (?) det var dårligt?

I dag har jeg forsøgt med endnu et æg, som så fint ud i farven, flød ovenpå og vrikkede lidt i overfladen. :D Jeg lagde det selvfølgelig tilbage, men er efterfølgende kommet i tvivl om jeg kan drukne ællingen ved at lave testen så sent i rugningen?

På forhånd mange tak :)

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
som udgangspunkt skal du bare stole på andemor, det kan være svært at hvide hvornår rugningen starter, tror oss min ligger ca 40 dage

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
bare vent. de skal nok komme ud på et tidspunkt  :) jeg ville aldrig selv bruge vandtest, men lyse ægene hvis der skal undersøges noget. her kan du tydeligt se befrugtning og om ællingen bevæger sig derinde.  og er det tæt på klækning kan du høre ællingerne pippe.

 jeg har fået 4 hold moskusællinger indtil videre i år. og rugetiden har været ret varieret. fra 43-44 dage (dem der klækkede som de første for en uge siden) til 37-38 dage (de sidst klækkede i går)
 
to forskellige ænder klækkede ællinger med 2 dages forskel. og de lagde sig med 8-9 dages forskel :) (skriver alle datoer op kan dog ikke pt huske nøjagtig)
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Efter hvad jeg har hørt, så er der færre æg der bliver til noget, når man krydser moskusænder med andre ænder.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline pith

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3
Mange tak for svar.
Det går ikke så godt. Anden har nu ligget i 47 dage. Hun har skubbet 3 æg ud af reden de sidste 4 dage. Det ene virkede råddent og de 2 andre var der døde, halvt klækkede ællinger i :(
Hun ligger stadig på de sidste, men jeg er bange for, at de ikke bliver til noget. Jeg overvejer at tømme reden, smide æggene ud, og lade hende komme lidt til hægterne inden jeg prøver med en ny andrik (måske en moskusandrik i stedet).
Meeen hvis der nu er noget i æggene, så ville jeg have det skidt med at smide dem ud. Hvad er jeres erfaring?

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Inden du afbryder rugningen, så lys dem, det er den nemmeste måde hurtigt at få tjek på om der er noget i æggene, og især hvor langt de er nået.

Offline pith

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3
Tak for tippet. Jeg har lyst æggene. De var alle enten rådne eller uden udviklet ælling (Næsten halvdelen af ægget var luftboble efter 47 dage). Så reden er ryddet. Øv :(
Men det var mit første forsøg med "dyre-avl" så jeg må prøve igen.

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
det var da ærgeligt og lidt mærkeligt de ikke blev til noget, når nogle var befrugtede. men kender ikke noget til at krydse ande racer. de rådne æg er dem der har været ubefrugtede.

en anden gang så lys ægene når de er 10-15 dage henne. så undgår du ihvertfald ubefrugtede æg.

og ja måske en god ide med en moskusandrik. for det lyder til at det ikke duer med det mix du har prøvet.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Hvad er det helt præcis, du har forsøgt at avle? Er det en ren moskusand, som du har parret med en land andrik eller hvordan?? Min engelske bog siger, at kombinationen skal være modsat, altså land and og moskusandrik for at lave de gode blandinger.. Jeg har selv oplevet lignede med min moskusand sidste år, hun rugede også på et dumt tidspunk ca slut januar.. De var simpelthen rådne i ægget og hun måtte få tilført to små ællinger, for ikke at have ligget forgæves. Lignende har jeg også oplevet med maskineæg, der lige mangler det sidste og er enten halvrådden eller halvdøde indeni.

På hesten igen, det kan sagtens lade sig gøre, og moskusdamerne gør det faktisk fortræffeligt :)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Ari

  • Bruger
  • Indlæg: 146
Jo, for at lave moularder, skal det være en moskusandrik og en pekingand. Men på den naturlige måde er befrugtningsprocenten meget lav, da de jo er to forskellige arter. I erhvervsavlen bruger man kunstig inseminering for at få højere befrugtningsprocent til moularder.
Danske gæs og moskusænder i blåbroget og sortbroget.