Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Farver på kyllinger?  (Læst 4952 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mariakiil

  • Bruger
  • Indlæg: 132
    • Opdræt og udstilling af dværgvædder i sort/blå tan :)
Farver på kyllinger?
« Dato: 01 August , 2011, 00:04 »
Jeg har en blå hanekylling og 4 hønekyllinger i blå, hvid, perlegrå og sort, hvilken farve vil kyllinger få hvis de 4 høner hver får kyllinger med min blå hane?
Mvh Maria :)
Er gået drastisk ned i dyr og står tilbage som slave af 1 dobermann tæve, et utal af dværgvædder kaniner i sort/blå tan (har opdræt), 1,4 blå dværg orpington, 1.1 gråænder og 2.4 moskus ænder i sort og perlegrå ;)

Offline Tina Holmberg

  • Bruger
  • Indlæg: 700
Sv: Farver på kyllinger?
« Svar #1 Dato: 01 August , 2011, 04:49 »
Jeg ved ikke hvordan den perlegrå og hvide vil opføre sig, men for de blå og sorte gælder nedenstående:

blå + blå giver 50% blå, 25% sorte og 25% splash
blå + sort giver 50% blå og 50% sorte

Splash kyllingerne vil kunne avles videre:

blå + splash giver 50% blå og 50% splash
sort + splash giver 100% blå

Det kræver selvfølgelig at du har dyr som er "rene" i farven. Der kan ofte gemme sig en anden farve, end den man kan se med øjet. Gør der det, vil man risikere at farven bryder igennem, i mere eller mindre omfang, på nogen af kyllingerne.
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Offline Mariakiil

  • Bruger
  • Indlæg: 132
    • Opdræt og udstilling af dværgvædder i sort/blå tan :)
Sv: Farver på kyllinger?
« Svar #2 Dato: 03 August , 2011, 23:30 »
Tusind tak for svar :) Andre som har bud på hvilke farver der kommer ud af blå + hvid og blå + perlegrå?
Mvh Maria :)
Er gået drastisk ned i dyr og står tilbage som slave af 1 dobermann tæve, et utal af dværgvædder kaniner i sort/blå tan (har opdræt), 1,4 blå dværg orpington, 1.1 gråænder og 2.4 moskus ænder i sort og perlegrå ;)

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Farver på kyllinger?
« Svar #3 Dato: 03 August , 2011, 23:52 »
Hvilken race drejer det sig om?

Den blå hane + perlegrå høne kan 100% sikkert give sorte og blå afkom. Hvis hanen har anlæg for perlegrå, hvilket er umuligt at se på forhånd så vil de også kunne få perlegrå kyllinger.

Alle den perlegrå hønes kyllinger vil få anlæg for perlegrå.

Hvid er en dækfarve, som kan gemme på næsten alt. Med mindre du kender afstamningen er det umuligt at sige, men regn med at 50% af kyllingerne bliver hvide.
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Farver på kyllinger?
« Svar #4 Dato: 04 August , 2011, 22:45 »
Hej

Jeg vil gerne give mit bud på hvad du vil få ud af blandingen. Jeg har selv for nyelig fået perlegrå Antwerpener skæghøns og derfor fået lidt forskelligt ud af kyllingerne.

Ud af mine perlegrå har jeg hovedsageligt fået perlegrå kyllinger. Hvilket er heldigt nok. Dog har jeg over fået nogle få hvide kyllinger. Dette siger opdrætteren er helt normalt at der falder nogle få hvide dyr ud af de perlegrå. Derudover har jeg fået en sort og en blå kylling også. Den sorte siger han kommer engang imellem og dette er til dels fordi perlegrå er en fortyndet sort. Den blå kylling siger han til gengæld at det er mange år siden han har prøvet at få sådan en. Dog fordi blå og sort ligger tæt på hinanden vil det ikke undre mig. De kan begge bærer fortyndingsfarven, som gør dem perlegrå.

Ham jeg købte dem af havde også hvide dyr han avlede med. Der havde han dog det problem at den ene af hans hvide haner ikke kunne befrugte. Derfor valgte han at sætte en perlegrå hane på de hvide høner. Dette giver/gav ene sorte kyllinger. Dem kunne han så parre ind på de hvide igen og få hvide kyllinger ud af det.

Derfor kan jeg kun opbakke det Johanne Schiødt siger.

Jeg har også en bog i arvelighed. Den siger at blå + reseziv hvid giver blå og sorte kyllinger, men er det en dominant hvid vil alle kyllingerne blive hvide, hvis den er ren arvlet. Dog er den hvide meget svær at arbejde med, da den findes i flere former. I følge min tidligere nabo Flemming Schiøtte skulle der findes fire forskellige hvide farver ved høns udover den andalusierhvide, som hører sammen med den blå. Man skulle have fundet dem alle sammen hos racen Italiener. Derfor er det forskelligt alt efter hvilken race man arbejder med om hvilken hvid farve der er tale om.
Derfor vil det være rart at vide hvilken race du arbejder med. Hvis det er en dominant hvid kan den gemme på andre farvegener og derved få nogle spændende kyllinger ud af det.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Farver på kyllinger?
« Svar #5 Dato: 04 August , 2011, 22:52 »
Velkommen på forum, Frank :D
Tak for fin forklaring /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Farver på kyllinger?
« Svar #6 Dato: 06 August , 2011, 00:24 »
Frank- tak fordi du bakker mig op men hold da op, jeg kan simpelthen ikke få det til at passe at perlegrå + perlegrå kan give sort?  ??? :o
Da den perlegrå er vigende i forhold til sort. Men hvis en af forældrene er sort(blå) med anlæg for perlegrå så giver det selvfølgelig god mening.

Dine hvide kyllinger må være vigende, krydser du dem med hinanden er mit bud at du vil få rent hvide kyllinger. Iøvrigt så tillykke med valget af en fantastisk race, her på forum ser vi meget gerne billeder ;)
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Farver på kyllinger?
« Svar #7 Dato: 07 August , 2011, 19:33 »
I følge arvereglerne skulle det også være sandt, men de følger ikke helt de avlsprincipper. Det er det dejlige ved dyr at man kan få nogle overaskelser engang imellem. Derfor avler de ikke helt rent kan man sige. Når de ikke får fortyndingsgenet med over.

Jeg giver dig ganske ret med de hvide. Det skulle også stemme med oplyningerne jeg fik ud af det.


Det ville stadig være rart at vide hvilken race du arbejder med Mariakiil selvom du måske har fået svar på dit spørgsmål. Jeg er nemlig nysgeri. :)
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen