Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Høns på uønsket besøg i nabohaver  (Læst 3538 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline nygaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 208
Høns på uønsket besøg i nabohaver
« Dato: 17 Marts , 2012, 07:01 »
Jeg er simpelthen så frustreret. Vi har høns i vores to kolonihaver (det er tilladt, også med hane).
Vores problem er så, at de ikke bliver i vores to haver, men flyver over hækken. Vi har fået flere klager :o
Jeg nyder at have hønsene ude i haven. de hygger sig, og finder det de skal bruge, og vi får mange sjove oplevelser med dem, men nu tør vi ikke lukke dem ud.
Hvad gør vi?
1.1 store gule orpingtoner
1.3. guldvildfarvede dværg silkehøns
0.2 sorte dværg silkehøns
2.0 hunde
1.0 kaniner
3 dejlige børn: teenagepige på 13 år, og to drenge på 7 og 9 år

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Høns på uønsket besøg i nabohaver
« Svar #1 Dato: 17 Marts , 2012, 07:17 »
Hvis de kun kan komme ud ved at flyve over hækken, så kunne I prøve at stække dem. Der er så vidt jeg husker en anvisning et sted, hvis I søger på "stækning". Det gør ikke ondt ;) og hønsene kan bevare en vis frihed /o.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

karina dj

  • Gæst
Sv: Høns på uønsket besøg i nabohaver
« Svar #2 Dato: 17 Marts , 2012, 07:47 »
Pia, de skal stækket og det skal ske inden naboen begynder at så  ;D

Du klipper bare fjerene af på den ENE vinge, det ser lidt tumpet ud, mens så bli'r de på jorden. Jeg ta'r dem som regel 7-8 cm fra hvor de gror ud, ca. 5 når det er dværghøns  ;) Du må bare ikke ta' dem for langt nede hvis de er ved at sætte nye fjer, men de fælder vel ikke så grundigt nu...

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Høns på uønsket besøg i nabohaver
« Svar #3 Dato: 17 Marts , 2012, 08:27 »
Jeg ved ikke hvilken race du har, men der er jo racer, der er knap så flyvske.
Mine høns går bag et 60 cm højt hegn, og der bliver de.
Når først de har fået trangen til at flyve ud, er det nok næsten umuligt, at få dem til at blive inde, men du kan da forsøge at holde dem i hønsegården i ca. 3 uger, så har de måske glemt det. *k
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Hønsene på Bakken

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 152
Sv: Høns på uønsket besøg i nabohaver
« Svar #4 Dato: 17 Marts , 2012, 11:16 »
... og kig ind hos naboerne med en håndfuld lækre æg i ny og næ ;).
8 dejlige kyllinger - køn endnu ukendt
0.1 Farverolle (Irma)
0.1 Lille blandingshøne (Punky)
0.1 Brahma (Bakker)
0.2 Sussex (Maude - mor til 8 kyllinger, Vera - skruk!)
1.1 Dejlige katte (Misse og Bombom)
0.1 Hængebugsvin (Afrodite)

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Høns på uønsket besøg i nabohaver
« Svar #5 Dato: 17 Marts , 2012, 11:21 »
Alt efter race, så kan nogen racer holdes bag 80 cm hegn, som mine Orpington, og så er der racer som KUN kan holdes inde hvis gården er overdækket.

Hvis du ikke ønsker overdækning, så skal du ikke have lette "flyve over hæk" høns.
Alternativt kan svingfjerene klippes på den eene vinge.

Offline nygaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 208
Sv: Høns på uønsket besøg i nabohaver
« Svar #6 Dato: 17 Marts , 2012, 20:40 »
Hejsa. tak for alle jeres svar :)
Det er dværghøns af alle mulige blandinger, åbenbart :-\
Vi har klippet den ene  vinge på dem (det gik godt ;))
Da vi har dem i to kolonihaver, så er der MANGE, der skal have æg.....ikke kun naboen :o de løber nogle gange på fælles vejen, og vi har fået flere klager.... /d over biler, der skal stoppe for dem.
Vi har to haver i forlængelse. Idag er jeg så også begyndt, at lukke samtlige huller i hækken, da det også er en måde de smutter ud på. Det skal jo ikke være for nemt for dem. Håber sådan, at det hjælper.
Det er specielt 3 af hønerne, der har brug for naboens plads også :o
Ja, Karina, når først de andre haveejere såer, så bliver de tossede, hvis de får besøg af vores høns :o
Men hvorfor er der ingen, der klager over dem der har duer, som flyver rundt i hele området. jeg havde besøg sidste år, de åd mine ærter >:(
Så hønsene skal holdes inde i hønsegården, men duerne må godt flyve rundt over det hele og æde løs.
Hvis det ikke hjælper, må jeg skaffe tunge racer..... er dog igang med æggehandel herinde på silkehøns, og de flyver vist ikke /o
1.1 store gule orpingtoner
1.3. guldvildfarvede dværg silkehøns
0.2 sorte dværg silkehøns
2.0 hunde
1.0 kaniner
3 dejlige børn: teenagepige på 13 år, og to drenge på 7 og 9 år

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Høns på uønsket besøg i nabohaver
« Svar #7 Dato: 17 Marts , 2012, 21:09 »
Silkehøns kan slet ikke flyve. Har du ikke taget en snak med due-folket?
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 113
Sv: Høns på uønsket besøg i nabohaver
« Svar #8 Dato: 18 Marts , 2012, 06:36 »
Hmm..hvis du oven i købet har huller i hækken, så behøver hønsene jo slet ikke flyve. Høns er meget nysgerige, og er der en åben dør til friheden..så benytter de sig selvfølgelig af den.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline nygaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 208
Sv: Høns på uønsket besøg i nabohaver
« Svar #9 Dato: 18 Marts , 2012, 07:29 »
Helle K: :)
Nogle af dem går igennem, og andre flyver over, så nu gør jeg hvad jeg kan, for at holde dem inde ;) Da vi har to hunde, har vi tidligere sat hegn op hele vejen rundt, for at holde hundene inde, men det er utroligt, at de hønsepiger kan komme igennem hegnet, men det kan de altså nogle steder, så nu sætter jeg hønsetråd op, det kan de ihvertfald ikke komme igennem ;D

Henriette Hall: :)
Nej jeg har ikke talt med duefolket. Der er nogle regler i haven, og de må gerne have duer, ligesom vi godt må have høns.
Vi må også gerne have haner, men alligevel har jeg indenfor de sidste 14 dage, måtte høre havefolk, der brokke sig over de larmer. Der er over 200 haver samlet, og der vil altid være nogle som brokker sig, og der vil altid være nogle som ikke overholder reglerne.
Jeg synes bare, at det er så hyggeligt, at have hønsene frie i haven, og det håber jeg nu på kan lade sig gøre. /o


1.1 store gule orpingtoner
1.3. guldvildfarvede dværg silkehøns
0.2 sorte dværg silkehøns
2.0 hunde
1.0 kaniner
3 dejlige børn: teenagepige på 13 år, og to drenge på 7 og 9 år

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 113
Sv: Høns på uønsket besøg i nabohaver
« Svar #10 Dato: 18 Marts , 2012, 07:49 »
@Pia...der vil desværre næsten altid være mennesker, som brokker sig...hvis ikke det er dine dyr, så er det noget andet. Når der ligger 200 haver tæt sammen, så bør man vide, at man ikke har investeret i et lydløst paradis >:(

Nu skal du bare sørge for at få sat hegn op langs hækken og klippe de flyveglades vingefjer. Når du føler sikkerhed over, at dine dyr overholder de regler, som er i haveforeningen og bliver hjemme...så må du lukke ørene for de stakkels mennesker, som også forpester deres eget liv med negativitet - og bare nyyyyyde dine skønne høns, de dejlige æg og den pragtfulde. livsbekræftende hobby.

Jeg håber, at du og din familie kommer til at hygge jer rigtig meget i jeres kolonihave/er ;D
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline nygaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 208
Sv: Høns på uønsket besøg i nabohaver
« Svar #11 Dato: 18 Marts , 2012, 12:58 »
Mange tak Helle :)
Vi drømmer om, at flytte på landet, det bliver dog ikke lige nu, men drømme er gode at have ;) 8)
1.1 store gule orpingtoner
1.3. guldvildfarvede dværg silkehøns
0.2 sorte dværg silkehøns
2.0 hunde
1.0 kaniner
3 dejlige børn: teenagepige på 13 år, og to drenge på 7 og 9 år