Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Selvforsyning?  (Læst 34720 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Selvforsyning?
« Svar #465 Dato: 22 Oktober , 2011, 22:42 »
Mikkel.

Der er altid dejligt i skoven, men jeg tror ikke du skal sætte næsen op efter at finde nødder. Du er en postgang for sent ude.

Anden halvdel af september er et passende tidspunkt.
Mvh
Erik Andersen

Offline Tapani

  • Bruger
  • Indlæg: 664
Sv: Selvforsyning?
« Svar #466 Dato: 22 Oktober , 2011, 22:42 »
Jordskokker: Der er to typer: type ikke blomster, og type som blomster. Blomsterne ligner mini solsikker, som jordskokke er  nære slægt.
Jordskokker opbevares bedts i jorden hele vinter, du kan hente knolden efter behov, du tager de største op og de mindre efterlader til næste års vækst.
Hasselnød og valnød. Der er udvalgte sorter som producerer støtte, tyndskallede nødder hurtigt efter plantning. Det er  svært at formere både hasselnød og valnød, der behøves varme og alt mulig andet , som du kunne se i bonderøven derfor koster plantene en heldel. Det betaler sig at ofre til gode sorter, man køber jo et træ for resten af sit liv.. I Danmark er en special planteskole for nødder : http://www.westergaards.dk/. Han bor på fyn men jeg tror at han sender pr post.
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline Jane Nygaard Pedersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 108
Sv: Selvforsyning?
« Svar #467 Dato: 22 Oktober , 2011, 22:45 »
Da jeg var barn havde vi mange nøddetræer i haven, jeg husker at vi samlede dem op fra jorden og rystede træerne så de faldt ned, min morfar som var skovfoged sagde at det var bedst at det kun var dem der sad løse man tog, og så ventede man tålmodigt på at de blev klar  ;)

Nødderne blev tørret på loftet i nylonstrømpebukser, og skulle a og til nulres rundt så de inderste fik noget luft  :)

åhhh hvor ville jeg gerne have et par træer/buske, de smager 1000 gange bedre end dem man køber  ;)

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Selvforsyning?
« Svar #468 Dato: 22 Oktober , 2011, 22:54 »
Det kan da godt være at musene har taget de fleste, men kigger nu alligevel imorgen, måske jeg er bare lidt heldig. Noget siger mig at det er en rigtig heldig uge det her. Jeg burde have spillet lotto til i aftes!
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Selvforsyning?
« Svar #469 Dato: 22 Oktober , 2011, 22:59 »
åhhh hvor ville jeg gerne have et par træer/buske, de smager 1000 gange bedre end dem man køber  ;)

Træer.

Og jeg er helt enig. Friske nødder lige fra træet smager bedre.

Da vi flyttede ind her for 13 år siden var der 3 nøddetræer. Nu tror jeg at vi har 20.

Men udbyttet svinger utroligt fra år til år, og hvis man ikke sprøjter mod insekter/orm (hvilket vi ikke gør) kan det være særdeles skuffende.
Sidste år fik vi 4-5 kg nødder. I år er det max blevet til et par hundrede gram. I begge tilfælde regnet før nødderne er knækket. Så et meget magert udbytte i år.

Mvh
Erik Andersen

Offline Vibeke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 330
Sv: Selvforsyning?
« Svar #470 Dato: 22 Oktober , 2011, 23:19 »
 Sidste år samlede jeg nok mindst 5 kg agern i skoven, hønsene har fået nogen knust med passende mellemrum og de elsker dem.
Må hellere tage en tur i skoven i morgen.
mvh
Vibeke

desværre ingen høns i øjeblikket

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Selvforsyning?
« Svar #471 Dato: 22 Oktober , 2011, 23:24 »
@Vibeke

Godt tip til lidt gratis kosttilskud.  :)
Mvh
Erik Andersen

Offline Vibeke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 330
Sv: Selvforsyning?
« Svar #472 Dato: 23 Oktober , 2011, 17:05 »
kosttilskud.  :)

Det er  netop hvad det er, alle årene undtagen 2011 har mine høns ædt min havesyre om foråret, og det er den første vinter, jeg regelmæssigt har givet dem agern.
Miin konklusion er at de har brug for syre, og da jeg gerne vil have havesyren til salatskålen, må de nøjes , de stakler  ;D

mvh
Vibeke

desværre ingen høns i øjeblikket

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Selvforsyning?
« Svar #473 Dato: 23 Oktober , 2011, 19:34 »
Er der nogen der ved om høns vil spise knuste kastanjer?

Mange vilde dyr spiser kastanjer.
Mvh
Erik Andersen

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Selvforsyning?
« Svar #474 Dato: 23 Oktober , 2011, 19:39 »
Jeg kan da prøve i morgen ;) har masser af kastanjer... men har ikke lige tænkt på dem som hønsefoder... men måske... bare det ikke er giftigt... det er de der alm ikke beregnet til menneskeføde kastanjer jeg har
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Selvforsyning?
« Svar #475 Dato: 23 Oktober , 2011, 19:44 »
De er ikke giftige og de spises af mange dyr.

Som dreng kan jeg huske at vi samlede kastanjer som vi solgte til skovfogeden. Han brugte dem som foder til dyrene i skoven.
Mvh
Erik Andersen

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Selvforsyning?
« Svar #476 Dato: 23 Oktober , 2011, 19:53 »
Har man Hjorte i hegn, hvor der er placeret nogle store/gamle Kastanie træer, kan det i efteråret ses hvordan Hjortene elsker at gå og æde de nedfaldne kastanier. Det samme kan iagtages på fri vildtbane. Det samme kan ses ved kvæg og får.
Det er en protein "bombe" af rang. Derfor så eftertragtet af dyrene
Selvfølgelig ikke giftig.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Selvforsyning?
« Svar #477 Dato: 23 Oktober , 2011, 19:59 »
Kvæg og kastanier. *y
Orv hvor jeg glæder mig til min kastanje allé (ca 50 træer) vokser til. Masser af billigt foder. :D

Mvh
Erik Andersen

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Selvforsyning?
« Svar #478 Dato: 23 Oktober , 2011, 21:09 »
ORV... jeg skal igang med at samle ind i morgen så.... men hvordan hulan moser man dem? han kødhakkeren klare det, skal man ligge dem i blød først
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Selvforsyning?
« Svar #479 Dato: 23 Oktober , 2011, 21:21 »
En kværn af en art?
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.