Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Selvforsyning?  (Læst 34763 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline Lone Knap

  • Bruger
  • Indlæg: 429
Sv: Selvforsyning?
« Svar #435 Dato: 22 ſeptember , 2011, 22:18 »
Danny: Det er kuns en bette lamsekølle *GGG*  Men den skal være TOTALT indsmurt og dækket af salt. 12 kg. var sikkert nok, men ville være heeeelt sikker.

Offline Vibeke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 330
Sv: Selvforsyning?
« Svar #436 Dato: 22 ſeptember , 2011, 23:53 »
Jeg synes også at i overdriver den saltmængde,
Carla Meyer var en stor kapacitet i 30'erne og 40'erne, hun fik et ridderkors for sit virke.

Vedhæfter lige hendes anvisning på hvordan man salter.

Take it or leave it.
mvh
Vibeke

desværre ingen høns i øjeblikket

Offline todda

  • Bruger
  • Indlæg: 297
Sv: Selvforsyning?
« Svar #437 Dato: 23 ſeptember , 2011, 00:19 »
Er lidt spændt på om du får en lammekølle til at blive skinke.Ville tro at det var brugt før,hvis det fungerede.Har aldrig hørt om det, og her bliver lammekød ellers brugt rigtig meget i mange udgaver.
1.6 amrock,0.2 australorp,2.6 araucana   ,3.9 silker,1.1 chabo, 2,5 welsumer,4.12 færøske ænder,.

Susanne

  • Gæst
Sv: Selvforsyning?
« Svar #438 Dato: 23 ſeptember , 2011, 10:43 »
Er lidt spændt på om du får en lammekølle til at blive skinke.Ville tro at det var brugt før,hvis det fungerede.Har aldrig hørt om det, og her bliver lammekød ellers brugt rigtig meget i mange udgaver.

Jeg synes da nok, vi har hørt om lammeskinke. Både saltet/tørret (det mener jeg, jeg har fået i Schweiz - men jeg kan dog være i tvivl om det var ko ) og saltet/røget. Det sidste har jeg i hvertfald spist hos vores gode venner, som selv havde får/lam (men som desværre er holdt op med fåreavl sidste år)

Eller måske mener du det anderledes ?

Offline Lone Knap

  • Bruger
  • Indlæg: 429
Sv: Selvforsyning?
« Svar #439 Dato: 23 ſeptember , 2011, 22:13 »
Røget lammekølle har jeg også spist flere gange. Er selv ret spændt på resultatet af det her, for har heller ikke hørt om det før. Måske jeg bruger mere salt end nødvendigt. Men tidligere slagtede man også langt senere end jeg har gjort i år, og det er jo ikke ret koldt endnu. Jeg har godt nok et ret fedt viktualierum, men da salt også konserverer ville jeg gerne være på den sikre side, da det ikke er et decideret kølerum jeg har. Og det vil være skide ærgeligt, hvis det ender med, jeg må kassere det hele p.g.a. bakterier.

Offline Lone Knap

  • Bruger
  • Indlæg: 429
Sv: Selvforsyning?
« Svar #440 Dato: 23 ſeptember , 2011, 22:19 »
Vibeke: Carla Meyer skriver også at man først skal indgnide kødet i salt, og at det derefter skal være dækket! Derfor så meget. Hun bruger godt nok også saltpeter, som jeg ikke gør, og laver en saltlage, hvad jeg heller ikke gør. Men jeg skal nok opdatere jer hen ad vejen i processen. Lige nu lugter og føles det helt ok.

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Selvforsyning?
« Svar #441 Dato: 24 ſeptember , 2011, 00:42 »
Jeg har gjort nogle første-gangsforsøg med saltning og røgning her i sommers. Dog grise- og okse-kød. Det blev gnedet ind i salt og lå 3-4 dage dækket af salt, og derefter røget så koldt jeg kunne i 3 dage. Bagefter blev det hængt op på væggen udenfor. Vi har stråtag og det giver jo et bredt udhæng på taget, så der er tørt på trods af sommerens megen regn. Det blev ret salt, men rigtig godt, og selv om det hang/hænger udenfor med fri adgang for fluer m.m. holder det sidste kød endnu helt fint, selv om det er et par måneder gammelt. Fluerne gider ikke det salte kød, og der er ikke gået mug eller andet i det. Og det smager rigtig godt skåret i tynde skiver og spist med nybagt brød og lidt salat til.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

GKV

  • Gæst
Sv: Selvforsyning?
« Svar #442 Dato: 01 Oktober , 2011, 10:52 »
Så vælter der valnødder ned fra mit træ og når vejret igen bliver dårligt vil jeg prøve at sylte dem. Jeg har aldrig smagt syltede valnødder, men har da læst mig til at de skulle være ret lækre.

VH Gunni.

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Selvforsyning?
« Svar #443 Dato: 01 Oktober , 2011, 10:56 »
Ammenam Gunni, jeg har spist min første lillebitte valnød fra mit podede træ og den smagte dejligt. Glæder mig til mit træ bliver ligeså stort som dit /o
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Selvforsyning?
« Svar #444 Dato: 01 Oktober , 2011, 19:40 »
Nu ligger der 10 kg æblemos i fryseren, så er vinterens æblekager reddet ;).. De sidste æbler bliver gemt på trådnet + henkogt som kompot.. Vi har så mange æbler i år at jeg tror vi kunne leve af dem helt til foråret ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Selvforsyning?
« Svar #445 Dato: 21 Oktober , 2011, 16:36 »
Spørgsmål!!

Nu er drivhuset ryddet og jeg tænker så om der ikke er et eller andet jeg kan sætte i jorden nu, som så kan stå der indtil næste års tomater, agurker, peber og squash skal i jorden???

Derudover, er der så ikke nogle afgrøder, som jeg kan dyrke i drivhuset om sommeren udover tomat, agurk, squash, peber, chili, melon, salat, radiser m.m. Jeg tænker lidt over i sådan noget som løg, hvidløg, rødbeder og gulerødder? :)

Jeg har sat 25 hvidløg i potter idag, så jeg kom bare lige til at tænke på det :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Selvforsyning?
« Svar #446 Dato: 21 Oktober , 2011, 16:42 »
Søger forresten også nogen som er villige til at sende mig nogle jordskokker. Jeg betaler selvfølgelig porto og hvad du måtte ville have for dem :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Selvforsyning?
« Svar #447 Dato: 21 Oktober , 2011, 16:47 »
Du skal da have masser af basilikum i dit drivhus om sommeren. Det smager skønt til tomaterne.
Derudover har jeg både rosmarin og ægte laurbær. Min enorme rosmarin døde under sidste års møg-vinter, men den var både gammel og kæmpestor, så jeg har sat en ny. Det samme med laurbær. De er begge på nordgrænsen her i landet, men de klarer sig normalt, hvis man ikke får sådan en kold vinter som har plaget os de sidste 2 år. Og de friske urter smager altså bare så meget bedre en de tørrede eller købte. Mht. rosmarinen, så forstod jeg pludselig det der med kokke der kunne lave spyd af rosmarinkviste!
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: Selvforsyning?
« Svar #448 Dato: 21 Oktober , 2011, 17:15 »
er der nogen der har et billed af en valnødetræ??

mikkel har du fået jordskokker?? ellers kan jeg godt sende dig nogle... men er det ikke bedst at smide dem i jorden om foråret?
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline Vibeke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 330
Sv: Selvforsyning?
« Svar #449 Dato: 21 Oktober , 2011, 17:25 »
er der nogen der har et billed af en valnødetræ??

mikkel har du fået jordskokker?? ellers kan jeg godt sende dig nogle... men er det ikke bedst at smide dem i jorden om foråret?
Vil tage et billede af vores valdnøddetræ i morgen, men der er ikke meget stads ved det lige nu.

Dew jordskokker, du har, er det dem der blomstrer ?
De bliver nemlig ikke så enorme, som dem der ikke blomstrer.så dem er jeg meget interesseret i nogle knolde af.
mvh
Vibeke

desværre ingen høns i øjeblikket