Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Selvforsyning?  (Læst 34717 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jane Nygaard Pedersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 108
Sv: Selvforsyning?
« Svar #405 Dato: 07 ſeptember , 2011, 12:31 »
En herlig anvendelse af tomaterne fra drivhuset  :)


SUGO


Kan anvendes til pastaretter, på pizza i lasagne , Chilli con carne osv .

½ bdt blegselleri( kan udelades)
5-6 store Tomater uden skind
4 fed hvidløg ( evt mere hvis man kan lide det )
1 løg
bredbladet persille ( kan udelades)
½ l bouillion
½-1 Chilli ( gerne frisk eller chillipasta , kan også udelades)
Basilikum

Løg,hvidløg og blegselleri, persille , hakkes meget, meget fint , evt i en køkkenmaskine.
Svitzes i en gryde med olivenolie ,purede tomater og boullion tilsættes sammen med krydderier og det koges op og står og simrer i lang tid til ca ½ mængde .
Smages til evt med en 1 tsk sukker .
Kan fryses eller gemmes nogle dage i køleskabet .


Susanne

  • Gæst
Sv: Selvforsyning?
« Svar #406 Dato: 08 ſeptember , 2011, 14:17 »
Er der egenligt nogen som henkoger, så vil jeg da gerne høre  ;).
Det tiltaler mig meget, så slipper man for det kunstige i maden  /o
.

Jeg hekoger også tomater. Det har jeg nemlig lært af Camilla Plum i en tv-udsendelse :D

Og det er ikke spor svært. Man kan endda bruge sine gamle rødbedeglas o.l.

Tomaterne smager efter sådan en gang henkognong ikke godt. De smager fantastisk!!!

Jeg er begyndt at have drivhuset fyldt med mange flere tomatplanter end jeg plejer - med det ene formål at henkoge dem til senere brug!  Både i gryderetter og som tomatsuppe. (Man tømmer bare lige sådan et glasfuld ud i en gryde, varmer op og blender! Så har man en femstjernet tomatsuppe)

http://www.dr.dk/DR2/camillaplum/Mad_der_holder/Opskrifter/2009/uds_5/20090825155217.htm

Offline Lone Knap

  • Bruger
  • Indlæg: 429
Sv: Selvforsyning?
« Svar #407 Dato: 08 ſeptember , 2011, 21:18 »
Hjæælp. På søndag bliver vores lam slagtet, og jeg vil lave den ene kølle til skinke. Har søgt hos Camilla Plum og generelt på nettet, men kan ikke finde noget brugbart. Jeg har aldrig prøvet det før, så noget med: hvor meget salt  sårn ca. og kan en plastik foderbeholder bruges?? Hvor længe i salt? Skal saltet skylles af inden tørring? Hvilke krav stilles til tørreplads og ca. hvor længe??
Der MÅ være nogle af jer der kan hjælpe mig. ;)

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Selvforsyning?
« Svar #408 Dato: 08 ſeptember , 2011, 21:56 »
Har jeg desværre ingen bud på, er selv ikke meget for at eksperimentere med at salte og tørre, så derfor har jeg heller intet læst om det ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Lone Knap

  • Bruger
  • Indlæg: 429
Sv: Selvforsyning?
« Svar #409 Dato: 08 ſeptember , 2011, 22:28 »
Nogen bestemt grund til det, Mikkel?? Du har jo els gang i ret meget.

Offline Tina Holmberg

  • Bruger
  • Indlæg: 700
Sv: Selvforsyning?
« Svar #410 Dato: 08 ſeptember , 2011, 23:14 »
Lone: Kan huske jeg har set et program med Camilla Plum, hvor hun salter og tørre en skinke. Her er et link til siden om det: http://www.dr.dk/DR2/camillaplum/Mad_der_holder/Opskrifter/2009/uds_7/20090917134425.htm
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Offline Lone Knap

  • Bruger
  • Indlæg: 429
Sv: Selvforsyning?
« Svar #411 Dato: 08 ſeptember , 2011, 23:38 »
Tak Tina  /o  Men den har jeg. Det er mest mængden af salt, og det skriver hun ikke noget om. Jeg mener: er det 10 eller 50 kg.???   Jeg ligger jo ikke lige inde med salt i de mængder.  /d

Offline Vibeke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 330
Sv: Selvforsyning?
« Svar #412 Dato: 09 ſeptember , 2011, 00:59 »
Hjæælp. På søndag bliver vores lam slagtet, og jeg vil lave den ene kølle til skinke. Har søgt hos Camilla Plum og generelt på nettet, men kan ikke finde noget brugbart. Jeg har aldrig prøvet det før, så noget med: hvor meget salt  sårn ca. og kan en plastik foderbeholder bruges?? Hvor længe i salt? Skal saltet skylles af inden tørring? Hvilke krav stilles til tørreplads og ca. hvor længe??
Der MÅ være nogle af jer der kan hjælpe mig. ;)

Se jeg er jo i besiddelse af Carla Meyers Nutids Mad og Husførelse fra 1936, min barndoms billedebog  :)
Den er en guldgrube efter den tids forhold.
Om tør saltning :
300g salt, 50g sukker og 10g salpeter til 5 kg kød.
( til mindre mængder bruges forholdsvis mere, men i samme forhold)
Sukker og salpeter blandes og hermed indgnides det blancherede kød omhyggeligt over det hele.
( blanchering: kødet kommes i spilkogende vand indtil overfladen skifter farve, herved stivner æggehvidestofferne i det yderste lag og hindrer at saltet trækker æggehvide ud af kødet).
Måske godt hvis man udelukkende konserver med salt, og opbevarer kødet længe i saltet.

Så godt det lader sig gøre beklædes kødet herefter med et lag salt, lægges i et fad eller trug og anbringes luftigt og køligt. Den lage som dannes, skal hver dag øses op over kødet, og dette skal vendes.
Saltetid før røgning 2 uger.
Salpeteret er til at give kødet en smuk rød farve, men kan nok ikke købes mere, det er også giftigt.

Jeg ville være meget varsom med at bruge plastik, der ikke specifikt er beregnet til formålet, du ved ikke hvad der opløses undervejs.
I gamle dage slagtede man tidligst i oktober af hensyn til temperaturen, men du kan måske bruge dit køleskab.
God arbejdslyst. /o

mvh
Vibeke

desværre ingen høns i øjeblikket

Offline Lone Knap

  • Bruger
  • Indlæg: 429
Sv: Selvforsyning?
« Svar #413 Dato: 09 ſeptember , 2011, 01:22 »
Vibeke: Sikke da en fed bog  /o Det var liige det, jeg manglede. Og nej, jeg vil ikke bruge salpeter!! Men det er godt med et blandingsforhold. Jeg tror helle ikke, jeg vil koge den først, men bare pøse det der salt og en masse gode krydderurter over hver dag. Og jeg har et super frostfrit - og varmefrit viktualierum. Super tak!!!

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Selvforsyning?
« Svar #414 Dato: 09 ſeptember , 2011, 05:38 »
Om tør saltning :
300g salt, 50g sukker og 10g salpeter til 5 kg kød.
Det hænger jo ikke helt sammen med at Camilla Plum skriver at skinken skal være fuldstændigt dækket af groft salt.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline C. Kjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 205
Sv: Selvforsyning?
« Svar #415 Dato: 09 ſeptember , 2011, 15:25 »
.

Jeg hekoger også tomater. Det har jeg nemlig lært af Camilla Plum i en tv-udsendelse :D

Og det er ikke spor svært. Man kan endda bruge sine gamle rødbedeglas o.l.

Tomaterne smager efter sådan en gang henkognong ikke godt. De smager fantastisk!!!

Jeg er begyndt at have drivhuset fyldt med mange flere tomatplanter end jeg plejer - med det ene formål at henkoge dem til senere brug!  Både i gryderetter og som tomatsuppe. (Man tømmer bare lige sådan et glasfuld ud i en gryde, varmer op og blender! Så har man en femstjernet tomatsuppe)

http://www.dr.dk/DR2/camillaplum/Mad_der_holder/Opskrifter/2009/uds_5/20090825155217.htm

Tak det lyder jo bare rigtig godt  /o
Så er det da helt sikkert noget der skal prøves.
Tak for linket, jeg har faktisk set udsenddelsen engang, men har lige set den igen, for kunne da slet ikke huske noget  ::)
Caroline

Med 0,3 Jersey Kæmper - 0,2 Orloffer - 0,1 araucanaer 2,2 Australorps - 1,4 Sussex - 0,1 blomsterhøns - 1,5 maran + alle blandingerne :) i hønsegården

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Selvforsyning?
« Svar #416 Dato: 10 ſeptember , 2011, 08:26 »
Lone, tjaaa... Jeg har bare lidt fået bildt mig selv ind at det ikke er så frygteligt lækkert, men det er nok bare mig :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Selvforsyning?
« Svar #417 Dato: 14 ſeptember , 2011, 15:45 »
Har netop købt og modtaget "Konservering uden kemikalier" med posten ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Lone Knap

  • Bruger
  • Indlæg: 429
Sv: Selvforsyning?
« Svar #418 Dato: 14 ſeptember , 2011, 16:04 »
så skal du i gang med henkogning, Mikkel?  :D

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Selvforsyning?
« Svar #419 Dato: 14 ſeptember , 2011, 16:26 »
Ja, når jeg får tid til det, der går lidt tid endnu, jeg har ret mange afleveringer i skolen lige pt, så det er ikke helt vildt meget tid jeg ligger inde med ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.