Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Selvforsyning?  (Læst 34808 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

GKV

  • Gæst
Sv: Selvforsyning?
« Svar #255 Dato: 14 Juli , 2011, 18:48 »
jamen Mikkel hvornår har du sat dem?

Offline The Mother

  • Mangler profiloplysninger
  • Indlæg: 357
Sv: Selvforsyning?
« Svar #256 Dato: 14 Juli , 2011, 18:50 »
1
« Senest Redigeret: 16 Juli , 2011, 10:13 Fra The Mother »

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Selvforsyning?
« Svar #257 Dato: 14 Juli , 2011, 19:33 »
Jeg satte dem i midten af maj :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline slotsherren

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1
Sv: Selvforsyning?
« Svar #258 Dato: 14 Juli , 2011, 20:40 »
Jeg interesserer mig meget for selvforsyning. Her i foråret blev min og min kones bog "Økologisk have - selvforsyning til husbehov", og den går åbenbart godt, for nu har forlaget bedt os skrive en bog om høns "Økohøns til husbehov" er arbejdstitlen. Nu sidder jeg at mangler et billede af en America Kyllingemor der er i brug, er der nogen der kan hjælpe mig med det så sig endelig til.

Offline Lone Knap

  • Bruger
  • Indlæg: 429
Sv: Selvforsyning?
« Svar #259 Dato: 14 Juli , 2011, 21:00 »
Hvidløg skal sættes i efteråret. Surt Mikkel, men prøv at lade dem stå til næste år. Måske er der en chance. Og de skal tages op ca. nu, hvor de begynder at visne i bladene. Lader man dem stå for længe, forsvinder kraften. Så op med dem, Mother. De er garanteret lækre.
Alm. løg skal ikke sættes for dybt, og så skal de høstes, når de begynder at knække. Hvidløg skal have ret meget gødning, hvorimod alm. løg ikke behøver. Jeg sætter altid løg og gulerødder ved siden af hinanden. Løgfluer kan ikke lide lugten af gulerødder, og gulerodsfluer kan ikke lide lugten af løg. Og hvis man har plads, kan hvidløg og jordbær rigtig godt lide at stå tæt ved hinanden.

Offline Poul Harkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 87
  • En blomst er naturens sjæl
    • Familien Harkjær
Sv: Selvforsyning?
« Svar #260 Dato: 14 Juli , 2011, 21:02 »
Jeg har sat 100 fede hvidløg, de kom alle fint op, men nu er de bare ligesom visnet hend, hvad gør jeg galt


vi er stor forbruger af hvidløg, så vil da meget gerne være selvforsynende med dem, men det lykkes bare ligesom ikke.

Det er lidt det samme med løgene, de bliver aldrig rigtig store ?  nogle gode råd

Vores hvidløg er også visnet hen. Vi plejer at sætte dem i oktober, de vil gerne have noget gødning med højt fosfor indhold, på dette tidspunkt. I år havde vi glemt at sætte læg, og lavede derfor et lille forsøg, med at plante i foråret. Tricket skulle være at lægge feddene i fryseren i 4 timer, inden du planter dem ud. Det gjorde jeg ikke, troede at det nok skulle gå når de havde ligget i køleskabet omkring 14 dage. Men nej, de skal have frost for at blive gode.

Så vil du være helt sikker, så plant i oktober.
Med hensyn til almindelige løg, plant så tidlig som mulig, evt. dække dem med en tynd fiberdug, så får du store løg
1.2 store silkehøns
0.4 Islandske landnamshøns
0.1 Islandsk fårehund

Offline Lone Knap

  • Bruger
  • Indlæg: 429
Sv: Selvforsyning?
« Svar #261 Dato: 14 Juli , 2011, 21:04 »
slotsherren: kan desværre ikke hjælpe dig med et billede, men bogen lyder spændende. Hvilket forlag?? Skarv har jo tidligere udgivet en del bøger .."til husbehov".. Bla. Økologisk køkkenhave af Troels V. Østergaard

Offline ina.....

  • Moderator
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Selvforsyning?
« Svar #262 Dato: 14 Juli , 2011, 21:07 »
@ Jens Juhl
Skal du da reklamerer for America siden det skal være en kyllinger moder derfra ??
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Selvforsyning?
« Svar #263 Dato: 14 Juli , 2011, 21:42 »
Hæ. Ja min "kyllingemor" er et kaninbur med en gammel blik-varmelampe der lå i naboens lade da han købte huset. Den har varmet mange kyllinger. De fleste af os makker da selv noget sammen. Det er væsentligt billigere.  ;) I hønsehuset har jeg en gammel griselampe til de store kyllinger.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Selvforsyning?
« Svar #264 Dato: 14 Juli , 2011, 21:46 »
Hej Jens- jeg er den heldige ejer af din bog, min søde kæreste købte den til mig som gave da en masse af mine høns blev taget af ræven :'( så det var god opmuntring :)
Jeg har i forvejen en reol fyldt med havebøger så jeg er kritisk, men jeres er rigtig god /o

Kyllingemoren kan jeg desværre ikke hjælpe med
Nu tilbage som Johanne Schiødt

GKV

  • Gæst
Sv: Selvforsyning?
« Svar #265 Dato: 15 Juli , 2011, 07:59 »
Jeg satte mine hvidløg i okt. måned. Havde, som sædvanligt, bestilt 1.kg økologiske fra Solsikken.

Forinden havde jeg givet stykket en god gang rent brændeaske, kaffegrums og som sagt før, en masse spåner med kyllingemøg .Vi har sandet jord.

Egentlig troede jeg det ville gå galt med de mange spåner for løbende over vinteren, smed jeg spåner på, mest fordi der var så meget foder i og det er småfuglene glade for. Der var en kæmpe snedrive og da den smeltede væk så jeg ingen af de fine spirer der ellers var fremme da sneen begravede dem. De tittede dog hurtigt frem og da det var lidt tørt i foråret blev der nærmest en skal af tørre spåner.

Jeg ragede lidt op i dem og fandt, at nedenunder var der dejligt fugtigt og meget hurtigt var spånerne formuldet.

Jeg høster dem når de to nederste blade er visnet.

Mine løg er store og fine og snart klar til at flette op.

Husk at de skal opbevares i en temperatur over 10 grader ellers begynder de at spire.

VH Gunni.

Offline The Mother

  • Mangler profiloplysninger
  • Indlæg: 357
Sv: Selvforsyning?
« Svar #266 Dato: 15 Juli , 2011, 08:45 »
1
« Senest Redigeret: 16 Juli , 2011, 10:14 Fra The Mother »

Offline ulla

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 187
Sv: Selvforsyning?
« Svar #267 Dato: 15 Juli , 2011, 09:57 »
ang løg  :) min nabo laver de flotteste kæmpe store løg velat mærke med masser af "tudekraft" i , han kalker stykket hvor de skal stå og giver en ordentlig bunke kompost ca en 14 dagestid før han sætter løgene,

jeg købte sætte løg sammen med ham , og satte mine i jord blandet med stalmøj fra hest og høns , allerede nu er der forskel på vores løg man kan tydeligt se nogle brede skuldre , på hans løg , hvorimod mine er nogle små skralliker der hellere vil såtte blomster ,

så er det jeg tænker , er det fordi han kalker ?

vores jord er i øvrigt meget fed muldjord , super til kartoffler.

nogen som kan opklare mysteriet om vores løg ?
0,2 dorking
0.1 kæmpe jersey
1,5 amrock
16 grunlaegere
1,0 land kanin
1.1.skotsk terrier
1,0 irsk terrier
0,2 ,5 staldkat
3.1 heste og ponyer
1.2,19 moskusænder
mand og to piger (de nægter at blive kataloggiseret som dyrene ;-)

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Selvforsyning?
« Svar #268 Dato: 15 Juli , 2011, 10:06 »
Ja løg vil gerne have kalk, det samme vil kål. Kartofler bryder sig ikke om kalk, så man skal kalke stykket efter kartoflerne og så sætte kål og løg. Personligt synes jeg ikke jeg vil bruge plads på løg da min have ikke er så stor og jeg har ikke så god erfaring med løgene. Måske lidt til næste år og jeg skal i hvert fald sætte hvidløg til efteråret :)
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline ulla

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 187
Sv: Selvforsyning?
« Svar #269 Dato: 15 Juli , 2011, 10:19 »
tak johanne

så er det kommet ind i min" husk til næste år kalender" /o
er det forsent at give dem kalk nu ?
0,2 dorking
0.1 kæmpe jersey
1,5 amrock
16 grunlaegere
1,0 land kanin
1.1.skotsk terrier
1,0 irsk terrier
0,2 ,5 staldkat
3.1 heste og ponyer
1.2,19 moskusænder
mand og to piger (de nægter at blive kataloggiseret som dyrene ;-)