Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Selvforsyning?  (Læst 34763 gange)

0 Medlemmer og 3 Gæster læser dette emne.

Offline Vibeke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 330
Sv: Selvforsyning?
« Svar #135 Dato: 04 Juli , 2011, 23:54 »
Tror jeg vil prøve at opkoge mit ribsgele igen, så må jeg se om det kan blive stift denne gang, skal jeg ikke bruge geleringspulver eller hvad

hvis du laver geleringsprøven, er du på den sikre side, jeg har aldrig oplevet at specielt ribs uanset modningsgraden ikke har pektin nok til gele.
mvh
Vibeke

desværre ingen høns i øjeblikket

Offline The Mother

  • Mangler profiloplysninger
  • Indlæg: 357
Sv: Selvforsyning?
« Svar #136 Dato: 05 Juli , 2011, 11:41 »
1
« Senest Redigeret: 16 Juli , 2011, 10:11 Fra The Mother »

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Selvforsyning?
« Svar #137 Dato: 05 Juli , 2011, 12:03 »
Grønkålen gemmer du til vinter, du lader den blot stå på bedene. Hvis de bliver angrebet af larver inden så længe, så hver hurtigt ude med at få dem fjernet, ellers er de væk på ingen tid! Til vinter tager du bare lidt af gangen til enten dig eller hønsene, de holder til frostvejr, men kan vidst ikke tåle under -15 grader, så skal de dækkes lidt til :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Selvforsyning?
« Svar #138 Dato: 05 Juli , 2011, 14:28 »
Man kan også få en slags broccoli som kan såes nu, plantes ud og høstes tidligt næste forår. De små broccoli skud smager rigtigt godt og planterne kan hønsene få. De hedder purple sprouting broccoli. Men alt kål som får lov at overvintre sætter blomsterskud til foråret. De kan alle spises
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Susanne

  • Gæst
Sv: Selvforsyning?
« Svar #139 Dato: 05 Juli , 2011, 14:44 »
Grønkålen gemmer du til vinter, du lader den blot stå på bedene. Hvis de bliver angrebet af larver inden så længe, så hver hurtigt ude med at få dem fjernet, ellers er de væk på ingen tid!

Jeg har lige en trøstende tilføjelse, hvis det skulle gå så galt.

For to år siden blev vores grønkål bogstavelæig talt ædt op af larver. Kun stokkene og de tynde ribber stod tilbage og strittede.

Ingen fik dem lige gravet op, men halløj! Efter et stykke tid begyndte små nye krøllede blade at vokse frem på stokkene. Imellem de gamle ribber. Og da vi kom til vinter stod igen flotte store struttende grønkål til hønsene.

Ikke nogen særlig økonomisk udnyttelse af den dyrebare køkkenhavejord - man burde egentlig først så grønkål efter kartoffelhøsten eller andet - de kan sagtens nå at blive store, man får to afgrøder på én plads, og man undgår larvesæsonen for grønkålens vedkommende :D

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Selvforsyning?
« Svar #140 Dato: 05 Juli , 2011, 15:04 »
Ellers har der også lige været en artikel i Praktisk økologi der foreslår forfatteren at ligge fiberdug over blomkålene. Hun havde prøvet det et år, de voksede både hurtigere og var larvefri :) Har selv det sådan at jeg ikke kan spise kålen hvis der først har været larver i, så herhjemme er der ikke blevet spist meget blomkål og broccoli fra haven ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Bjarne G.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 12
Sv: Selvforsyning?
« Svar #141 Dato: 05 Juli , 2011, 15:37 »
Jeg har haft brockoli i haven i år, og det ser ud til at blive en success. De er sået 4. april, og udplantet omkring 1/2 uge i maj under fibernet. Stykket har fået ca. 5 cm hestemøg fra 1. april. Nu står Brockolien med næsten 10 cm store blomsterstande (ikke udsprungne). Vi begynder at spise dem i slutningen af ugen. Jeg har ikke set en eneste orm i dem, og bladene ser meget fine ud. Jeg har aldrig prøvet det før, men næste år skal vi have kål igen.
1,5 Lys sussex

Offline The Mother

  • Mangler profiloplysninger
  • Indlæg: 357
Sv: Selvforsyning?
« Svar #142 Dato: 05 Juli , 2011, 18:22 »
 1
« Senest Redigeret: 16 Juli , 2011, 10:11 Fra The Mother »

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Selvforsyning?
« Svar #143 Dato: 05 Juli , 2011, 19:16 »
Er klar til at lave hyldebærsaft, men kommer lige i tanke om noget. Hvor meget er der egentlig i et normalt brev Citronsyre? Kunne kun finde en slags i brugsen, fra Dr. Oetker. Der er 20 gram i den, men de anbefaler det dobbelte bagpå den pakke til samme mængde som er beskrevet af farm-svendsen - er det ikke bare for at kunne sælge mere? :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Selvforsyning?
« Svar #144 Dato: 05 Juli , 2011, 19:22 »
de pakker citron syre jeg har fundet er der osse kun 30g i. jeg skulle bruge 20g til en liter væske plus saften af 5 citroner. Havde kun 2 citroner så det blev så det, og det er efter min mening mere end nok
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Selvforsyning?
« Svar #145 Dato: 05 Juli , 2011, 19:38 »
Hvorfor bruger man egentlig citronsyren? Er det ikke nok med citronerne? Der findes citronsyren jo naturligt i. Ville man ikke kunne lave opskriften sådan her:

40-50 hyldeblomstskærme
1 kg sukker
3 citroner
1½ liter vand

Skærmene vaskes og i en spand, citronerne (i skiver) lægges over. Sukkeret hældes over og lige efter vandet. Sukkeret røres ud, og opløsningen stilles i køleskabet. Da jeg skal opbevarer det i længere tid kommes det på atamonskyllede flasker og stilles i spisekammeret. Er det helt forkert? Jeg tænker bare om det skide citronsyre ikke kan udelades? :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Selvforsyning?
« Svar #146 Dato: 05 Juli , 2011, 19:47 »
Vil også lige høre, hvad vil holdbarheden eventuelt være? Kan det holde sig til næste års høst af hyldeblomster? :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Selvforsyning?
« Svar #147 Dato: 05 Juli , 2011, 19:58 »
Du skal ikke vaske hyldeskærmene. Det er pollenet der giver mest smag. Det kan godt give lidt bundfald i flaskerne, men det betyder ikke noget. Jeg bruger ikke citronsyre, men masser af citroner (øko eller usprøjtede) i stedet for. Endelig ikke almindelige citroner, nu du også bruge skallen. De er fyldt med kemikalier af den væmmelige slags.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: Selvforsyning?
« Svar #148 Dato: 05 Juli , 2011, 20:04 »
jeg skyller hyldeblomsterne let ..og det smager fantastisk :-). de breve med citronsyre jeg har er der 35 g i men kom du bare det i du nu har og så citroner :-)

min saft holder i et år i fryseren :-)
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Selvforsyning?
« Svar #149 Dato: 05 Juli , 2011, 20:24 »
citronsyre er med til og øge holdbarhed plus noget andet jeg pt ikke kan komme i tanke om. Jeg har fået lavet ca 5l saft i år, og det er næsten væk, så holdbarhed kan jeg ikke hjælpe med. Husk og få det værste af stilkene af blomsterne, da de godt kan blive frygtelig beske.
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk